Gå til innhold

Hvor lenge tror dere woke holder på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de får rollene grunnet sin hudfarge og det er en underliggende begrunnelse der om at "vi må ha en svart fordi vi kan ikke ha for mange hvite"

Prøv å snu det narritivet, da hadde du ikke stilt det samme spørsmålet.

Anonymkode: b1803...548

Det høres fortsatt ikke rasistisk ut😅

Anonymkode: ba84b...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*venter på dagen det blir greit at en hvit person får spille Pocahontas, Mulan, Nelson Mandela og Barack Obama*

*til info: vil aldri skje.

Anonymkode: a1032...952

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

*venter på dagen det blir greit at en hvit person får spille Pocahontas, Mulan, Nelson Mandela og Barack Obama*

Nja det har vel vært endel hvite som har spilt opprinnelige amerikanere oppigjennom, også var det disse karikerte musikkgruppene da. Det blir nok ikke slutt på denne historieløsheten før en har hvite slaver som plukker bommull for sorte plantasjeeiere. På den annen side, for 10 000 år siden var vel alle sorte, selv om de var lyshåret og blåøyd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite har da spilt historisk ikke-hvite personer siden filmmediet startet. Vi er bare så vant til det at vi ikke legger merke til det. 

Anonymkode: 29443...1d8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvite har da spilt historisk ikke-hvite personer siden filmmediet startet. Vi er bare så vant til det at vi ikke legger merke til det. 

Anonymkode: 29443...1d8

Så fordi det har blitt gjort feil i fortiden så er det riktig å fortsette med det nå? 

Anonymkode: eade7...637

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fordi det har blitt gjort feil i fortiden så er det riktig å fortsette med det nå? 

Noen tror tydeligvis det.

Arbeid mot rasisme og annen diskriminering er viktig, og eksisterte også før woke-bølgen. Men jeg opplever woke som skadelig for dette arbeidet, for heller enn å promotere likeverd, promoterer de et menneskesyn der noen grupper er mer verd enn andre, og begrunner dette med at de gruppene har vært utsatt for undertrykking tidligere.

Da får vi det samme hierarkiet som i de vonde gamle dager, bare at gruppene flyttes på.

Anonymkode: 665d3...95d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og jeg synes det blir rart at absolutt alle . Det er ikke realistisk og viser ikke en realistisk framstilling av vennegjenger… det blir bare kunstig 🤷‍♀️

Anonymkode: 84da4...e9f

Det kommer en ny lov om det snart. Alle  vennegjenger MÅ inkludere en svart, en asiat, en skeiv og en tjukk. Og en gammel mann og to kortvokste.

Anonymkode: 8041d...327

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Angelina Jolie som Mariane Pearl?

Ben Affleck som Antonio Mendez?

Joseph Fiennes som Michael Jackson?

Johnny depp som Tonto?

Så rart at ikke noen reagerte da? Og dette er faktiske historiske personer som levde. 

Vet ikke om mange svarte som spiller historiske hvite. Eneste jeg kan komme på er den serien om Anne Boleyn.

Uansett synes jeg dette er så rart å reagere på. Om du ikke ønsker å se svarte i andre roller enn slaver og hushjelper så får du holde deg til de tusenvis av filmene/seriene som kun har hvite personer i hovedroller/helteroller. I USA er fortsatt svarte underrepresentert i Hollywood ift antall innbyggere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer en ny lov om det snart. Alle  vennegjenger MÅ inkludere en svart, en asiat, en skeiv og en tjukk. Og en gammel mann og to kortvokste.

Har ikke dere slike vennegjenger? Blant mine venner er det både tynne og tykke, en asiater, et par svensker, flere lesbiske og homofile forskjellige yrker og stil. Jeg har 3 svarte i familien (en inngift og to barn). Føler det er ganske normalt, og spesielt i USA der mesteparten av underholdning blir skapt.

Anonymkode: 7ec6f...94a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke dere slike vennegjenger? Blant mine venner er det både tynne og tykke, en asiater, et par svensker, flere lesbiske og homofile forskjellige yrker og stil. Jeg har 3 svarte i familien (en inngift og to barn). Føler det er ganske normalt, og spesielt i USA der mesteparten av underholdning blir skapt.

Anonymkode: 7ec6f...94a

Nei, sliter med å få tak i de to siste; en gammel mann og to kortvokste...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 minutt siden):

Angelina Jolie som Mariane Pearl?

Ben Affleck som Antonio Mendez?

Joseph Fiennes som Michael Jackson?

Johnny depp som Tonto?

Så rart at ikke noen reagerte da? Og dette er faktiske historiske personer som levde. 

Vet ikke om mange svarte som spiller historiske hvite. Eneste jeg kan komme på er den serien om Anne Boleyn.

Uansett synes jeg dette er så rart å reagere på. Om du ikke ønsker å se svarte i andre roller enn slaver og hushjelper så får du holde deg til de tusenvis av filmene/seriene som kun har hvite personer i hovedroller/helteroller. I USA er fortsatt svarte underrepresentert i Hollywood ift antall innbyggere.

Men kan det ha noe med at folk ikke vil se det? Netflix har lagt ut masse filmer med svarte skuespillere i hovedrollene. Både filmer og serier egentlig. Men det fenger ikke meg. Jeg vet ikke hvorfor, men det er ikke interessant. Romantiske komedier med bare svarte skuespillere appellerer ikke til meg, dessverre. Annet enn kanskje Coming to America (eller hva den heter, husker ikke det norske navnet på den)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan det ha noe med at folk ikke vil se det? Netflix har lagt ut masse filmer med svarte skuespillere i hovedrollene. Både filmer og serier egentlig. Men det fenger ikke meg. Jeg vet ikke hvorfor, men det er ikke interessant. Romantiske komedier med bare svarte skuespillere appellerer ikke til meg, dessverre. Annet enn kanskje Coming to America (eller hva den heter, husker ikke det norske navnet på den)

Tja, jeg kan forstå det om hele miljøet som utspiller seg er svart og jeg ønsker noe jeg kan kjenne meg igjen i. Men jeg liker selv å se filmer/serier som tar opp problematikk rundt slaveri/muslimer/ghettoer etc da jeg føler jeg lærer en del, men forstår de som ønsker noe de kjenner seg igjen i også. Men at det er en blanding av mennesker, som i samfunnet forøvrig og det ikke har noe med plottet å gjøre så ser jeg ikke hvorfor noen har et problem. 

Verden har alltid vært rasistisk og fordømmende for alle andre enn hvite (menn) som er hetro. Det skader ikke at de blir representert på en måte som ikke omhandler hudfargen/legningen. Og det finnes så utloig mange filmer og serier med kun hvite for de som ikke tåler noe annet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Haha. Det begynner nesten å bli parodisk i reklamer siden det er åpenbart vanskelig å portrettere en familie rundt frokostbordet i en syltetøy reklame med alle etnisiteter så da blir det bursdager eller unge voksne vennegrupper😊

Samtidig klarer de som regel å unngå kardinalsynden. Portrettering av dame fra typisk muslimsk område  gift med etnisk nordmann. Så slipper de livvakter og beskyttelse fra rasende nordmenn.

Anonymkode: e352f...3ec

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (20 timer siden):

Verden har alltid vært rasistisk og fordømmende for alle andre enn hvite (menn) som er hetro.

For noe tull!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannah80 skrev (På 15.9.2022 den 0.48):

Nå lo jeg høyt! For en festlig tanke😂😂

Jeg og 😄 

I samme film kan Martin Luther King Jr. spilles av Leonardo diCaprio 😄 

(Men woke folk liker vel ikke MLK uansett, han hatet identitetspolitikk)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 12.34):

Noen tror tydeligvis det.

Arbeid mot rasisme og annen diskriminering er viktig, og eksisterte også før woke-bølgen. Men jeg opplever woke som skadelig for dette arbeidet, for heller enn å promotere likeverd, promoterer de et menneskesyn der noen grupper er mer verd enn andre, og begrunner dette med at de gruppene har vært utsatt for undertrykking tidligere.

Da får vi det samme hierarkiet som i de vonde gamle dager, bare at gruppene flyttes på.

Anonymkode: 665d3...95d

Helt enig!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 22.02):

Det er kommet for å bli.

Anonymkode: 2aaa9...ebe

Dessverre. For en teit verden vi lever i. 

Anonymkode: 27485...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha. Det begynner nesten å bli parodisk i reklamer siden det er åpenbart vanskelig å portrettere en familie rundt frokostbordet i en syltetøy reklame med alle etnisiteter så da blir det bursdager eller unge voksne vennegrupper😊

Samtidig klarer de som regel å unngå kardinalsynden. Portrettering av dame fra typisk muslimsk område  gift med etnisk nordmann. Så slipper de livvakter og beskyttelse fra rasende nordmenn.

Anonymkode: e352f...3ec

Jepp, det er rart med det...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...