Gå til innhold

Leve off grid, mulig for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og svar til det. 

_popcorn_,adm

Skrevet

Det du beskriver er dessverre ganske urealistisk. Det nærmeste du kommer tror jeg er en hytte med utedo, godt solcelleanlegg (ikke minst gode batterier!) og aggregat for å lade opp batteriene midt på vinteren. Det går an å ha store batteripakker og 230V, det må ikke være 12V. Basere seg på oppvarming med ved. Problemet ditt blir maten. Realiteten er at du ikke vil klare å være selvforsynt med mat. Sau er mye jobb og krever kompetanse, og du får problemer med lagring hvis du skal være off-grid. Høner gir ikke spesielt mye mat. Du MÅ i praksis dyrke mat for å klare deg, med mindre du er god til å jakte og sanke, og da er det vel kanskje poteter som er mest realistisk som kalorikilde/karbohydratkilde. Men de færreste i dag har kunnskapen og arealet som trengs for å være selvforsynte med mat. 

Anonymkode: ea1f0...267

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 9/14/2022 at 12:14 PM, AnonymBruker said:

Er ufør, så sånn sett er jeg jo ganske trygg økonomisk. Jeg kan flytte et sted uten å tenke på jobb. 

Jeg vil lære å klare meg selv, slik at jeg ikke blir så stresset av kriser i verden. Jeg ønsker klare meg fint om strømmen ryker. Strømmen er jo koblet til mye, som vann/kloakk ect. Så jeg ønsker et eget system på dette. Jeg ønsker lagre min egen dyrket mat og jeg ønsker å ha høner og fiske. Tenkte på sau, men jeg er egentlig ikke så glad i kjøtt fra sau. 

Tenker å kjøpe en hytte lignende hus et billig sted i Norge. Vil ha bil vei dit, tenker ikke avskjære meg helt fra verden, men bare vite at jeg hadde klart meg selv også. 

per dags dato handler jeg kun 1 gang i måneden, så planlegging er jeg god på. Men jeg sitter i en leilighet med en svær fryser. 

Noen som har noen tips? Hvordan ‘’fryse’’ eller oppbevare kjøtt? Eller vil det bare være fersk vare? Jeg klarer jo aldri å spise en hel høne på en dag. Kanskje jeg bare skal ta kyllingene… lære meg å tørke kjøtt. Skal nok klare å tørke en del grønnsaker, og mange rot grønnsaker holder lenge i en kald kjeller 

Det største ‘’problemet’’ med hele opplegget blir nok å produsere noe egen strøm. For jeg vil jo ha Internett og tilgang på noe strøm apparater. I tillegg må jeg vell ha et godkjent privat vann/avløp system for å få det godkjent som fast bosted, og det må nok også være drevet på strøm. 

Mange stedet jeg har sett meg ut på kart er i daler, hvor det er lite sol lys på vinteren. Men det finnes mange bekker og mye vind. Men jeg har vell ikke lov til å bare bygge i en bekk? Hva om bekken er på min tomt? Og noen som kan regelverk rundt egen vindkraft?

Er ønskene mine i det hele tatt mulig/lovlig, og hvor mye ville dere gjettet at det ville kostet å fikse et system som lager egen strøm? Vil jeg kunne produsere nok strøm?

Anonymkode: df8ba...41d

Hei. Jeg skal ikke si hverken for eller mot, men jeg vil bare tipse deg om et svensk firma som har mange løsninger når det gjelder off-grid, f eks leverer det utstyr til å produsere strøm fra ved. Anlegget deres produserer opp til 1 KW, som bør være mer enn nok for ditt behov.  Jeg siterer fra deres hjemmeside:

”Ved panna med stirling elgenerator.

Microgen Stirling panna är en vedpanna med magasin som har en inbygd Stirling generator som producerar upp till 1 KW el medan pannan samtidigt ger varmvatten. Stirling generatorn är en förseglad enhet som har ca 10000 timmars service intervall och noll underhåll förutom sotning av pannan. Den startar upp och kopplar in sig själv på elnätet när det finns värme från veden. Generatorn har inga roterande delar och sitter i en förseglad enhet.

Pris ca 100 000 sek ex frakter.

Denna panna kan med fördel kopplas ihop med en solanläggning och energilager och då kan man erhålla en oberoende ellösning och klippa kabeln till elbolaget. Vi har allt som behövs för detta.”

http://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-som/fonster--skivor-och-byggmat/ved-och-flisteknik/ved-panna-med-stirling/

For ordens skyld: Jeg har ingen forbindelser med firmaet og får ingen prosenter for dette. Jeg har heller ikke kjøpt noen produkter fra firmaet, og kan derfor ikke gi noen anbefalinger om dette. Grunnen til at jeg fant dem, er at jeg selv har lett etter muligheter for å produsere strøm fra ved.

Endret av amit
tillegg
Skrevet

Jeg tenker den måten det trolig er enklest å få til, er å se på hvordan folk overlevde før i tiden.

De med få ressurser hadde ikke store dyr, og hadde de det gikk det mye arbeidskraft i å lagre vinterfor til dem. Gikk det skeis så døde kuen om vinteren.

Har man en plass nær sjø er det mye lettere å klare seg, siden man kan leve av fisk og evt.  poteter man har dyrket.

Å dyrke kålplanter er faktisk ikke det letteste, de krever enormt mye stell og dill for å ikke bli rammet av skadedyr. Poteter, bondebønner, reddiker og sukkererter er lett å få til.

Så jeg ville satset på å finne en plass ved sjøen, med litt jord og med nok skog til å være selvforsynt med ved.

Skrevet
On 9/14/2022 at 2:14 PM, AnonymBruker said:

Er ufør, så sånn sett er jeg jo ganske trygg økonomisk. Jeg kan flytte et sted uten å tenke på jobb. 

Jeg vil lære å klare meg selv, slik at jeg ikke blir så stresset av kriser i verden. Jeg ønsker klare meg fint om strømmen ryker. Strømmen er jo koblet til mye, som vann/kloakk ect. Så jeg ønsker et eget system på dette. Jeg ønsker lagre min egen dyrket mat og jeg ønsker å ha høner og fiske. Tenkte på sau, men jeg er egentlig ikke så glad i kjøtt fra sau. 

Tenker å kjøpe en hytte lignende hus et billig sted i Norge. Vil ha bil vei dit, tenker ikke avskjære meg helt fra verden, men bare vite at jeg hadde klart meg selv også. 

per dags dato handler jeg kun 1 gang i måneden, så planlegging er jeg god på. Men jeg sitter i en leilighet med en svær fryser. 

Noen som har noen tips? Hvordan ‘’fryse’’ eller oppbevare kjøtt? Eller vil det bare være fersk vare? Jeg klarer jo aldri å spise en hel høne på en dag. Kanskje jeg bare skal ta kyllingene… lære meg å tørke kjøtt. Skal nok klare å tørke en del grønnsaker, og mange rot grønnsaker holder lenge i en kald kjeller 

Det største ‘’problemet’’ med hele opplegget blir nok å produsere noe egen strøm. For jeg vil jo ha Internett og tilgang på noe strøm apparater. I tillegg må jeg vell ha et godkjent privat vann/avløp system for å få det godkjent som fast bosted, og det må nok også være drevet på strøm. 

Mange stedet jeg har sett meg ut på kart er i daler, hvor det er lite sol lys på vinteren. Men det finnes mange bekker og mye vind. Men jeg har vell ikke lov til å bare bygge i en bekk? Hva om bekken er på min tomt? Og noen som kan regelverk rundt egen vindkraft?

Er ønskene mine i det hele tatt mulig/lovlig, og hvor mye ville dere gjettet at det ville kostet å fikse et system som lager egen strøm? Vil jeg kunne produsere nok strøm?

Anonymkode: df8ba...41d

Dette er da ikke det som menes med "off the grid"

Anonymkode: 1b154...1ea

• Nyttig 1
Skrevet

Min bestemor har en gammel jakthytte i skogen hvor hun bor store deler av tiden mellom mai og november. Det er vei til hytta, men det er en kilometer til nærmeste nabo. Det er nesten aldri noen andre mennesker som kommer forbi.

Hun dyrker en del grønnsaker, plukker bær og sopp, leser mye og er mye ute på tur.  Det er ikke strømtilkobling. Hun fyrer med ved og har gammeldagse parafinlamper til lys. Varme til matlaging har hun fra ovnen eller fra et turkokeapparat. Hun har kjøpt et lite solcellepanel som hun bruker for å lade mobiltelefon og radio.

Det er ikke innlagt vann, men det er en fjellbekk rett utenfor og et liten vann nedenfor hytta. Det er også en brønn der. Enten bader man i vannet etter benytter en enkel utedusj på baksiden av hytta der man først må fylle vann på en tank.

Det er ingen utedo der. En tid var det et tørrklosett i vedskjulet, men det finnes ikke lenger. Om dagen tisser man i buskene. Til eventuell bruk om natten er det en bøtte ved inngangen. Når større behov melder seg tar man med seg dorullen og går til skogs.

Jeg tror ikke hun ser på det som et forsøk på å leve "off grid", men rett og slett bare fordi hun trives med å ha det slik iblant. Det er nok ikke så mange som kommer på besøk hos henne, i alle fall ikke over flere dager. Men hver sommer er det noen venninner som kommer innom og blir der noen dager.

Anonymkode: 4faec...929

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...