AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Del Skrevet 13. september 2022 Var litt uheldig i dag og hadde en veldig nær forbikjøring forbi en buss som holdte på å kjøre ut av ett busstopp, dette skjedde i en 60 sone hvor jeg hadde vikeplikt for bussen men det så farlig ut å bråbremse i det han begynte å kjøre så jeg tok valget å kjøre forbi han, kom veldig nært han og bilene som kjørte i mot meg. Han virket ikke fornøyd og kjørte veldig nært bak meg etter hendelsen. Kan han anmelde meg for dette og eventuelt bruke dashcam video som bevis? Hva er sannsyneligheten for at jeg vil bli straffet for dette? Kan politiet gi meg prikker på setvikatet eller kun bot? Anonymkode: 83a62...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Del Skrevet 13. september 2022 Det er vel sjåføren på bussen som ev anmelder, ikke bussen. Og det heter sertifikat, ikke setvikat. Det om han anmelder, gjenstår å se. Du må bare vente. Anonymkode: 407c9...12a 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. september 2022 #3 Del Skrevet 13. september 2022 I og med at Støre brøt alt av lover og trafikkregler på direktesendt fjernsyn så tror jeg ikke det han ble ikke straffet og du kan henvise til denne § 98. Alle er like for lova. Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling. 0 Oppheva med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, føyd til att med grunnlovsvedtak 13 mai 2014 kunngjort med res. 14 mai 2014 nr. 628, endra med vedtak 27 mai 2014 kunngjort med res. 20 juni 2014 nr. 778. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 13. september 2022 #4 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) Dashcam? Den er vel foroverrettet eller? Får ikke noe innblikk fra siden av bussen og din tilpasning, eller mangel av den til vikeplikten. Merk. Bussen har ikke en påkjørselsrett, at han enkelt kan velge å kollidere med deg, selv om du fortsatt ikke har kommet helt forbi. Og det vil jo vise seg når bussen har truffet deg langt bak på din bil. Bussjåføren ligger der dårlig an. Busselskapene vinner ikke i det store og det hele i slike konflikter som dette. Bussjåføren ville nok i ditt tilfelle bare lage litt pes for deg tenker jeg. Hans/hennes eneste glede i hverdagen... Endret 13. september 2022 av PITTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkedetbeste Skrevet 13. september 2022 #5 Del Skrevet 13. september 2022 8 minutter siden, PITTY said: Dashcam? Den er vel foroverrettet eller? Får ikke noe innblikk fra siden av bussen og din tilpasning, eller mangel av den til vikeplikten. Merk. Bussen har ikke en påkjørselsrett, at han enkelt kan velge å kollidere med deg, selv om du fortsatt ikke har kommet helt forbi. Og det vil jo vise seg når bussen har truffet deg langt bak på din bil. Bussjåføren ligger der dårlig an. Busselskapene vinner ikke i det store og det hele i slike konflikter som dette. Bussjåføren ville nok i ditt tilfelle bare lage litt pes for deg tenker jeg. Hans/hennes eneste glede i hverdagen... Regner med de kanskje har kamera bak bussen også siden de trolig ender opp i mange ulykker i løpet av ett år men har ingen anelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Var litt uheldig i dag og hadde en veldig nær forbikjøring forbi en buss som holdte på å kjøre ut av ett busstopp, dette skjedde i en 60 sone hvor jeg hadde vikeplikt for bussen men det så farlig ut å bråbremse i det han begynte å kjøre så jeg tok valget å kjøre forbi han, kom veldig nært han og bilene som kjørte i mot meg. Han virket ikke fornøyd og kjørte veldig nært bak meg etter hendelsen. Kan han anmelde meg for dette og eventuelt bruke dashcam video som bevis? Hva er sannsyneligheten for at jeg vil bli straffet for dette? Kan politiet gi meg prikker på setvikatet eller kun bot? Anonymkode: 83a62...2e5 Da kan du jo kontre med at bussjåføren la seg ut uten å gi tegn med blinklysene. For det var det som skjedde, ikke sant? Det er ikke sånn at du ikke fulgte med, og derfor holdt for stor fart når du passerte en buss på holdeplass der det kunne løpt barn ut i veien når som helst? Anonymkode: 2ba92...80d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Var litt uheldig i dag og hadde en veldig nær forbikjøring forbi en buss som holdte på å kjøre ut av ett busstopp, dette skjedde i en 60 sone hvor jeg hadde vikeplikt for bussen men det så farlig ut å bråbremse i det han begynte å kjøre så jeg tok valget å kjøre forbi han, kom veldig nært han og bilene som kjørte i mot meg. Han virket ikke fornøyd og kjørte veldig nært bak meg etter hendelsen. Kan han anmelde meg for dette og eventuelt bruke dashcam video som bevis? Hva er sannsyneligheten for at jeg vil bli straffet for dette? Kan politiet gi meg prikker på setvikatet eller kun bot? Anonymkode: 83a62...2e5 Folk bryter veitrafikkloven hver eneste dag, ts. Er du urolig for prikker eller bøter? Velg å følge loven. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 87752...b3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel sjåføren på bussen som ev anmelder, ikke bussen. Og det heter sertifikat, ikke setvikat. Det om han anmelder, gjenstår å se. Du må bare vente. Anonymkode: 407c9...12a Trådstarter har nok bare i farten skrevet skrevet "setvikat" og burde ikkje vera noen grunn til å henge seg opp i det ! Ellers har i utgangspunktet vikeplikt for buss som viser tegn utfra buss-stopp i 60 sone. Det er selvsagt ikkje ulovleg å passere buss v/ buss-stopp sålenge den ikkje viser tegn. Noen steder finnes ikkje avkjørsle for bussen for av /påstigning,, og ikkje forbudt å kjøre forbi bussen , men bør sjølvsagt vise ekstra aktsomhet. Anonymkode: 86a5a...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Del Skrevet 15. september 2022 https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-og-trikk/ Det står i trafikkreglene at «på veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller mindre har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare». Det betyr at bussjåføren har et skjerpet ansvar, uten at dette fritar andre trafikanter for vikeplikten. Bussjåføren har, i likhet med andre trafikanter, ansvar for å unngå å skape farlige situasjoner. Anonymkode: f88e0...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Del Skrevet 15. september 2022 Slapp av, du har jo "lånt vekk bilen" og ingen plikt til å si hvem som kjørte.... Ingen id er tatt og ingen vet hvem som kjørte bilen. På samme måte som dårlige bilder i ATK bokser hvor identitet er uklart. Anonymkode: 64167...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Del Skrevet 15. september 2022 Bussjåføren har også et ansvar for å ikke skape farlige situasjoner. De SKAL vente til biler som feks er på siden deres har fått kjørt forbi, mens bilene som er bak skal stoppe så bussen kommer ut. Noen gidder ikke å blinke seg ut før det sekundet de begynner å bevege bussen, mange farlige situasjoner oppstår på grunn av dette. Anonymkode: 2bb87...3d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Del Skrevet 15. september 2022 Er det virkelig så simpelt? Vil de ikke kunne identifisere om bussen har kamera i bakenden for eksempel? Hørte fra noen andre på et annet forum at de mistet lappen ved å være i en lignende situasjon, nå vet jeg ikke detaljer som om det var i ett tett strøk og hvilken fartssone det var. Kan også bare være bs for alt jeg vet. 10 hours ago, AnonymBruker said: Slapp av, du har jo "lånt vekk bilen" og ingen plikt til å si hvem som kjørte.... Ingen id er tatt og ingen vet hvem som kjørte bilen. På samme måte som dårlige bilder i ATK bokser hvor identitet er uklart. Anonymkode: 64167...023 Anonymkode: 83a62...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Del Skrevet 16. september 2022 Sitat fra Halden Arbeiderblad i forbindelse med en svært stygg forbikjøring på veiskulder på E6 https://www.ha-halden.no/politiet-om-rakjoringen-pa-e6-det-er-ikke-alltid-video-av-bilen-er-et-godt-nok-bevis/s/5-20-1183034 Kan nekte å forklare seg Willadsen presiserer at Fredrikstad politistasjon ikke har noe med denne saken å gjøre, men forklarer på generelt grunnlag at selv om politiet får registreringsnummeret på bilen, og dermed enkelt kan finne frem til eieren av bilen, betyr ikke det at saken er avgjort. – Det at vi vet hvem eieren er, betyr ikke at vi alltid kan bevise at det var vedkommende som kjørte bilen. Dersom vedkommende nekter for å ha gjort nettopp det, så er vi avhengig av at sjåføren synes på bildene eller at vitner peker ut vedkommende, sier han. – Er ikke eieren av bilen ansvarlig for kjøretøyet? – Dersom eieren nekter for å ha kjørt bilen, så er det opp til politiet å bevise hvem som faktisk gjorde det. Hvis det for eksempel er et familiemedlem som har kjørt bilen, så har ikke eieren plikt til å forklare seg for politiet, sier Willadsen og viser til straffeprosessloven. Anonymkode: 77f2d...31a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 16. september 2022 #14 Del Skrevet 16. september 2022 Vikeplikt eller ei, bussjåføren har også et ansvar. Vegtrafikkloven §3: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Selv om bussjåføren blinker seg ut, skal han ta hensyn dersom en bil er så nær å kjøre forbi at det er tryggere å fortsette forbi enn å bråbremse og risikere påkjørsel bakfra. Men dersom bussen blinket ut i god tid og du hadde et langt strekk å stoppe på, men du ikke fulgte med og likevel lot vær å stoppe, jo DA er det et klart vikepliktsbrudd fra din side. Men det er dessverre vanskelig for bussjåføren å bevise, så det er ganske sikkert at dette ikke får noen følger for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Del Skrevet 16. september 2022 On 9/13/2022 at 5:47 PM, AnonymBruker said: Var litt uheldig i dag og hadde en veldig nær forbikjøring forbi en buss som holdte på å kjøre ut av ett busstopp, dette skjedde i en 60 sone hvor jeg hadde vikeplikt for bussen men det så farlig ut å bråbremse i det han begynte å kjøre så jeg tok valget å kjøre forbi han, kom veldig nært han og bilene som kjørte i mot meg. Han virket ikke fornøyd og kjørte veldig nært bak meg etter hendelsen. Kan han anmelde meg for dette og eventuelt bruke dashcam video som bevis? Hva er sannsyneligheten for at jeg vil bli straffet for dette? Kan politiet gi meg prikker på setvikatet eller kun bot? Anonymkode: 83a62...2e5 Du skal senke farten når du ser en buss i en busslomme når du vet du har vikeplikt. Her har du ikke vært observant. Dette er en ting man lærer boka, dette burde du kunne. Anonymkode: 84395...656 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Del Skrevet 16. september 2022 On 9/13/2022 at 5:49 PM, AnonymBruker said: Det er vel sjåføren på bussen som ev anmelder, ikke bussen. Og det heter sertifikat, ikke setvikat. Det om han anmelder, gjenstår å se. Du må bare vente. Anonymkode: 407c9...12a Du forstå veldig godt hva han mente, slutt å være så jævla naiv å grammar-karen. Du fulgte ikke trafikk loven, du skal kjøre rolig forbi en buss eller rolig bak i tilfelle han skal ut, grunn til at det er vikeplikt. Om du er kommet halveis forbi, så er det naivt om bussjåføren velger å kjøre rett ut når han ser du kommer. Men igjen, bus har en veldig stor blindsone. Anonymkode: 84395...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Del Skrevet 16. september 2022 Hvem som helst som måtte ha det på film kan sende inn. Og uansett anmeldelse eller ikke kan politiet velge å hå til sak. Anonymkode: 54b73...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Del Skrevet 16. september 2022 Om det ikke skjedde noe, så tviler jeg på at noen anmelder Anonymkode: 48285...716 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå