Gå til innhold

Er så deilig å gå imot høflighetsfraser...jeg er lei av dette falske spillet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange lever fullstendig på dette falske spillet.

Alt skal være såå hyggelig...ikke måte på. For det er jo også veldig koooselig.

"Ha en fiiin dag videre" Tenk å si dette, er jo helt tullete. Ingen aner hvor ille man kan ha det på innsiden.

"Takk for siiist!" Øh ok....joda.

"hyggelig å møte deg"....dette er jo den verste, ingen mener det.

Anonymkode: 9b0d3...977

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hva sier du? 

Anonymkode: 2fcb6...baf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så sur da 

Anonymkode: 98542...1e4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Ha en fiiin dag videre" Tenk å si dette, er jo helt tullete. Ingen aner hvor ille man kan ha det på innsiden.

Hva er alternativet da? "Håper du får en fortsatt jævlig dag" etter et legebesøk?

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke folk omgås du med som ikke synes det er "hyggelig å møte deg"?

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Fra nå av skal jeg si til folk at jeg håper de har en rævva dag og det er fryktelig å møte dem...... jeeez. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har opplevd å ha det helt jævlig inni meg, og så er det noen som smiler og sier "Ha en fin dag videre!" Og vet du - det hjelper faktisk på den jævlige følelsen når noen sier noe positivt. Problemene mine er der fortsatt, men det er godt å høre noen vennlige ord. Derfor sier jeg det samme til andre.

Sier også "Takk for sist" og "Hyggelig å møte deg" og mener det. For meg betyr slike høflighetsfraser en dose vennlighet i hverdagen, fint å høre, fint å si.

Anonymkode: f3721...c54

• Liker 23
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk ikke syns det er hyggelig å møte deg.

Når jeg sier at det er hyggelig å møte noen så mener jeg det.

Skrevet (endret)

Når jeg sier «ha en fin dag» osv og smiler til folk så mener jeg det. Da er det ikke falskt i alle fall. Jeg er ærlig. Siden jeg sliter mye psykisk så synes jeg det er litt godt å være hyggelig men alle er vel forskjellig, for det å være frekk hjelper meg i alle fall ikke. Ser bare når jeg sier ting og gjør ting i sinne jeg ikke mener. Føler meg fæl og dårlig lenge etterpå. Det er bare vond følelse. Å være hyggelig mot andre gjør at jeg føler meg litt bedre og gir meg en god følelse. Ikke minst tanken på at et smil til noen og si noe hyggelig kan få den personen til å føle seg bedre. En god tanke.

Har jeg en veldig dårlig dag så smiler jeg ikke og lar vær å si noe med mindre folk sier noe først. For eksempel noen sier «håper du får en fin dag» så svarer jeg jo tilbake  «Tviler, men håper du får en fin dag i alle fall» eller bare «takk du og» Kommer an på humøret. Uansett så er det ikke falsk spill for meg i alle fall, og sier ikke ting for det er koselig.
Så ja sier jeg sånne fine ting til folk så mener jeg det.

Endret av Warrior
Skrevet

Jeg sier aldri sånne ting uten å mene det. 

Og det er jo lov å håpe at folk kan få en fin dag, selv om de er lei seg eller deprimert eller what-not. Det er ikke en stadfesting av at "du har en fin dag" eller en beordring til at du skal ha en fin dag. Det er et ønske om at fortsettelsen av denne dagen blir fin for deg. Fine ting kan skje selv om man ikke i utgangspunktet er så overlykkelig på innsiden. 

Disse små kommentarene fungerer som sosialt lim. enten du liker det eller ikke.

Håper resten av dagen (og uken) din blir bedre enn starten tydeligvis var, TS. :) 

Anonymkode: add98...97c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ønsker jo selvsagt genuint at folk jeg treffer skal få en fin dag så hvorfor ikke si det? Og jeg er jo glad for å treffe folk så hvorfor ikke si det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, TS. Folk flest er faktisk ikke falske når de sier sånt, de mener det faktisk. Venner mener det nok mer inderlig enn ekspeditøren på butikken, men med mindre du har oppført deg som en rass mot dem er de ærlige når de ønsker deg en god dag de også.

At du automatisk går ut fra noe annet, og tar det for gitt at alle er falske når de ønsker deg en god dag eller sier det er hyggelig å møte deg er bare trist. 

Anonymkode: 6d150...2a1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

En venn med asperger hadde samme holdning som deg. Misforstod mye og trodde virkelig at det var sånn det foregikk. Mye mas om falske og ekte mennesker. Hen var deprimert.

Anonymkode: 36f7b...538

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du hadde sikkert likt den hilseformen vi ofte bruker her på sørlandet. Vi sier "Javel" eller muligens "Jasså" når vi treffer hverandre. Veldig praktisk og det åpner for en hvilken som helst samtale. 😁

• Liker 4
Skrevet

Enig. Men hva skal vi ellers si? Jeg sier alt dette fordi det bare er vanlige høflighetsfraser. At noen gidder å si «ha en fin dag videre» er faktisk bare hyggelig, det viser at folk tar seg tid til å si det til deg, uten at de kjenner deg. Noen er jo bare mutte og sier hverken «hei» eller «hade», «ha en fin dag». Skal ikke dømme de heller, de har det sikkert tungt nok. Men er enig i at det er veldig slitsomt å bli oppfattet som sur så fort man ikke smiler. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Lauv said:

Du hadde sikkert likt den hilseformen vi ofte bruker her på sørlandet. Vi sier "Javel" eller muligens "Jasså" når vi treffer hverandre. Veldig praktisk og det åpner for en hvilken som helst samtale. 😁

"Javel" brukes også på vestlandet, spesielt om det er en stund siden vi har møttes. 😄

• Liker 4
Skrevet

Positiv psykologi

Anonymkode: 8f675...d09

• Nyttig 1
Skrevet

Overhyggelige folk ja da tenker jeg smiskete manipulatorer. Min erfaring .

Anonymkode: 01665...c21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overhyggelige folk ja da tenker jeg smiskete manipulatorer. Min erfaring .

Anonymkode: 01665...c21

Bedre at de er overhyggelige fremfor at de viser den andre siden av seg selv, hvor de skal vise frem hvor mye bedre de er enn deg.

Anonymkode: 87a36...d8e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...