Gå til innhold

El-bil eller Hybrid - hva er mest økonomisk for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har hovedomsorgen for et barn så jeg må tenke økonomisk :) 

Jeg har familie som bor 1,5 time unna, og planen er å besøke dem oftere nå som jeg er alene. Jeg bor ikke langt fra jobben/barnehagen til datteren....så bilen er mest til og fra jobb/barnehage (11 min med bil) og kanskje kjøre til familien min 1-2 ganger i måneden. 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for hybrid eller en el-bil....

El-bil:

Mindre utgifter til bompenger (ikke ofte jeg kjører i områder med dette heldigvis)

Kan lade gratis på jobb

Slipper utgifter til drivstoff

Lavere kostnader med forsikring

En el-bil med lang rekkevidde koster mye, så billån koster mye mer per måned enn en hybrid.

Hybrid:

Jeg kan ta lange turer med barnet mitt uten å værer redd for å gå tom for strøm.

Dyrt med drivstoff

Dyrere med bompenger

Dyrere forsikring

Lettere å finne en billig, men god bil på Finn

Anonymkode: 80387...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mannen kjøpte nettopp den nye Suzuki Swift hybriden. Har en Nissan Leaf fra før. Tror de koster omtrent det samme å eie og kjøre med dagens priser på både strøm og drivstoff. Jeg liker best hybriden👍

Anonymkode: cf038...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er det eneste fornuftige alternativet i disse tider. Å gjøre seg avhengig av én energikilde ser jeg på som sjansespill, hvem vet hvordan strøm- og bensinprisene svinger fremover. Å kunne lade elbil gratis på jobb er nok svært midlertidig for de aller fleste.

Anonymkode: 06c43...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hybrid er det eneste fornuftige alternativet i disse tider. Å gjøre seg avhengig av én energikilde ser jeg på som sjansespill, hvem vet hvordan strøm- og bensinprisene svinger fremover. Å kunne lade elbil gratis på jobb er nok svært midlertidig for de aller fleste.

Anonymkode: 06c43...d18

Jeg tenker det samme; har grublet lenge over om jeg tør å kjøpe en fossibil igjen(min synger på siste verset). Har ikke lademulighet per i dag. Og synes mange mener at hybrid er dyrere bilhold, men men…

Anonymkode: 05201...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ladehybrid med 3 mil. Rekkevidde. Lite bompenger rundt her og lader hjemme. Drar på hyttetur ca18mil.en veg 1 gang pr. Mnd.

I praksis er forbruket ca.0.23 liter pr.mil. pr.år. Fungerer utmerket for oss strøm mandag til fredag. Bensin til hytta. BMW 225X

Anonymkode: ec30d...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler. Kommunen har nylig sluttet med gratis lading så tror elbilens gullalder er over dessverre.

En Prius bruker max 0,4 l bensin pr mil og varer  15-20 år om du tar vare på den. Deler finnes over alt - også brukte. Kjøper du en ny elbil MÅ du gå til forhandler nesten hver gang noe skal repareres og det kan ta flere mndr før delene kommer.

Anonymkode: b564f...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...