Gå til innhold

Mange kom uten gave i bryllupet vårt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror også de må ha snakket om det på forhånd . Kanskje forloverne ble enige om at utdrikningslaget var gave nok, også sa resten av seg enig. Syntes ikke du skulle la det gå upåaktet hen ts . Det er pinlig på dem vegne.

Anonymkode: 3f880...788

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi giftet oss fant vi ingen gave eller kort fra forloveren til mannen. Han ringte og spurte om noe kanskje var forsvunnet, for gaveåpnernen gjorde en «så som så» jobb. Falt meg ikke inn at vi ikke skulle få noe. Han hadde bare glemt å vippse.

Anonymkode: 056a9...e71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig.

Siste bryllup vi var i spurte jeg etter ønskeliste, og fikk beskjed om at de ikke ønsket gaver. Da gav jeg selvfølgelig ikke gave.

Anonymkode: c640e...d0b

Bygger du argumentet ditt på at siden paret du var i bryllup til ikke ønsket gaver, så er det ikke nødvendig eller forventet å gi gaver til andre par heller (selv om de hadde gaveliste slik som ta)? Fordi det er det du skriver.

Anonymkode: 5074e...301

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift for 2 gang. Første gang måtte jeg holde drikken selv på utdrikningslaget. Det eneste jeg fikk spandert var en skål med chips og snop på bordet som alle spiste av. Ingen aktiviteter, kun at jeg ble kledd ut og skulle tigge drikke selv på byen. Jeg er ble veldig skuffet over at de ikke tok hensyn til hvem jeg er som person. Jeg forventet ikke ett dyrt opplegg men heller ikke så til de grader kipt. Jeg er også en unnvikende person som ikke takler å springe rundt å tigge noe, da måtte jeg være rimelig godt satt på forhånd.

I bryllup 2 var det lite gaver. Fra forlover og dens ektefelle sammen med ett annet par fikk vi noen poser med snop fra Europris.. vi hadde jo alt til hjemmet men gavekort på kino eller noe hadde vert bedre.

Glad jeg fikk en snill mann iallefall.

Anonymkode: 6da3d...d6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk har glemt vanlig sosial etikette etter pandemien. Kanskje mange heller ikke har vært i bryllup før og ikke vet hvordan ting foregår? Viktig å inkludere barn og unge på tilstelninger så de blir kjent med kodene. Men mange bryllup er jo barnefrie nå for tiden, så vokser det opp en slik generasjon som hverken tipser, klarer å holde en tale eller gir gave når de blir bedt i selskap.

Anonymkode: cc7c6...ff8

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er helt sikker på at ingen av foreldrene deres har sagt at folk ikke trenger å kjøpe en gave? Ikke så uvanlig at moderne brudefolk ikke ønsker gave, så kan hende det har skjedd en misforståelse et sted i kommunikasjonslinjen. 

Anonymkode: 6cc40...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som ser på det å bli bedt i bryllup som noe som ikke er stas. De må gjerne kjøpe antrekk, det går både tid og penger til det - samt tid og penger til å finne gave. Må kanskje til frisør osv. Det blir et ekstra stressmoment i hverdagen og går ut over tiden mange heller vil være sammen med barna. 
For ikke å snakke om å være forlover, det å arrangere, hjelpe til, skrive tale osv er det mange som gruer seg til. Det koster både tid og penger. Dette er litt utenfor temaet i tråden her men har vært tatt opp i andre tråder. Det er virkelig ikke alle som ønsker å bli bedt i bryllup.

Anonymkode: 5897d...fab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 9.38):

Jeg er litt enig her. Selv om hun betalte for seg selv og fikk opplevelsen så er det en utgift hun må betale på grunn av ditt bryllup. Det blir flere tusen for middag ute, båttur og klatrepark. 

Jeg hadde selv ikke hatt lyst på å bruke penger på det om jeg fikk velge, og her får man altså ikke velge. 

Anonymkode: a4ece...948

Forloveres oppgave er å arrangere utdrikningslag. Om man har takket ja til å være forlover, har man sagt ja til det. Da kan man selv velge hvor dyrt utdrikningslaget blir – så jo – de fikk absolutt velge.

Om man ikke har takket ja til å være forlover, kan man takke nei til både utdrikninglaget og bryllupet, om man ikke evner å møte opp med noe som er pakket inn. Det trenger ikke å være dyrt, men vær så snill!? Seriøst?

Endret av Helene1982
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mange som ser på det å bli bedt i bryllup som noe som ikke er stas. De må gjerne kjøpe antrekk, det går både tid og penger til det - samt tid og penger til å finne gave. Må kanskje til frisør osv. Det blir et ekstra stressmoment i hverdagen og går ut over tiden mange heller vil være sammen med barna. 
For ikke å snakke om å være forlover, det å arrangere, hjelpe til, skrive tale osv er det mange som gruer seg til. Det koster både tid og penger. Dette er litt utenfor temaet i tråden her men har vært tatt opp i andre tråder. Det er virkelig ikke alle som ønsker å bli bedt i bryllup.

Anonymkode: 5897d...fab

Amen!! 
Ikke er bryllup noe spesielt heller. 50% blir skilt uansett. Samme med utdrikningslag, det er ikke alle som har like god råd og det er ikke alle som tar hensyn til den som har lavest råd når det planlegges, så når det er snakk om båttur, middag og klatring så er det sikkert et par av de så har gått langt over evne. 
 

Jeg håper jeg aldri blir bedt i bryllup igjen. For det er jo en uting å si nei, det er ikke alle som har forståelse for at man ikke har noe interesse av slikt. 
 

Så er det jo veldig mange som idag har fått mye dårligere økonomi pga situasjonen for tiden. Hørt flere som allerede har begynt å planlegge å sette av penger til julegaver nå, for ellers vil de ikke ha råd, eller de som planlegger å droppe enkelte gaver for det går rett og slett ikke opp i opp. 
 

Jeg synes også gaver er en uting. De fleste i Norge har det de trenger og hvis man ikke har det så klarer man ofte å spare opp til å kjøpe. Det blir et forferdelig bruk og kast samfunn når man skal kjøpe nytt hele tiden, så blir det ikke brukt en gang fordi man bommer. Verken bra for miljøet eller økonomien. Vi har et enormt overforbruk her i Norge. Det finnes andre måter å vise at man er glad i noen. For mange er gaver en skikk og høflighets greie, men jeg synes vi burde gått vekk i fra det, synes hele tradisjonen er spesiell. Det skal ikke være slik at man må bortprioritere viktige ting eller leve sparsomt fordi at man skal i brullyp og man må bruke masse penger på bryllupet, utdrikningslag og attpåtil gave. Så er det ikke alle som skjønner det med dårlig råd og liten gave heller. Det er ubehagelig å gi kun kinobilletter, det er et press der som ikke er greit. 
 

Skjønner at det er en upopulær mening da.

Anonymkode: 234ed...c5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver glemmer at jeg har hele veien sakt at jeg ville blitt kjempe glad for et koselig kort!!! Det handler ikke om gaven og at den skal være så voldsom det handler om hva signaler man sender!! Og til deg som skreiv over her om at forloverene har hjelpt til med alt mulig så nei de har ikke gjort noe hverken arrangere på noen måte eller noe forberedelse

Anonymkode: 0fdbd...f7c

  • Liker 12
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slutt og kall meg troll det er så irriterende når man tar opp ett problem her inne!!

Anonymkode: 0fdbd...f7c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, om dette er dine nærmeste venner, så bør de egentlig kjenne deg veldig godt, og dere bør kunne være åpne med hverandre. 

Hadde det vært meg, hadde jeg sendt en melding til alle de som ikke ga gave. En fellesmelding. Der jeg hadde skrevet hvor skuffet og lei meg jeg ble over at de ikke ga noen form for gave. 
Jeg hadde forklart at jeg følte at jeg ikke var verd noe for dem, ettersom jeg ikke engang var verd å gi en forklaring på hvorfor de ikke hadde med noen gave. 
At mannens perifere slektninger (eller hvem det nå er som har gitt gave overraskende) åpenbart ønsker meg mer godt enn det de jeg trodde var mine nærmeste gjorde. 
At dine nærmeste venner ikke engang klarte å kjøpe et kort og gratulere deg og mannen med dagen. 

Få frem skuffelsen og hvor såret du føler deg, og få dem til å føle seg ille til mote. (Presiser gjerne at det er dårlig skikk å møte opp tom hendt i slike settinger.) 

Ta gjerne med hvor mye du faktisk har hatt i utgifter pr gjest. og hva utdrikningslaget ditt kostet deg. Så de får kjenne litt på at her ble det økonomisk ubalanse.


De har jo åpenbart snakket sammen og kommet frem til denne avgjørelsen om at de ikke trengte gave. Samtidig som de egentlig ser ut til å føle seg litt ukomfortable med avgjørelsen, ettersom de ikke åpent forteller om den til dere. 

Anonymkode: 54040...e81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS, om dette er dine nærmeste venner, så bør de egentlig kjenne deg veldig godt, og dere bør kunne være åpne med hverandre. 

Hadde det vært meg, hadde jeg sendt en melding til alle de som ikke ga gave. En fellesmelding. Der jeg hadde skrevet hvor skuffet og lei meg jeg ble over at de ikke ga noen form for gave. 
Jeg hadde forklart at jeg følte at jeg ikke var verd noe for dem, ettersom jeg ikke engang var verd å gi en forklaring på hvorfor de ikke hadde med noen gave. 
At mannens perifere slektninger (eller hvem det nå er som har gitt gave overraskende) åpenbart ønsker meg mer godt enn det de jeg trodde var mine nærmeste gjorde. 
At dine nærmeste venner ikke engang klarte å kjøpe et kort og gratulere deg og mannen med dagen. 

Få frem skuffelsen og hvor såret du føler deg, og få dem til å føle seg ille til mote. (Presiser gjerne at det er dårlig skikk å møte opp tom hendt i slike settinger.) 

Ta gjerne med hvor mye du faktisk har hatt i utgifter pr gjest. og hva utdrikningslaget ditt kostet deg. Så de får kjenne litt på at her ble det økonomisk ubalanse.


De har jo åpenbart snakket sammen og kommet frem til denne avgjørelsen om at de ikke trengte gave. Samtidig som de egentlig ser ut til å føle seg litt ukomfortable med avgjørelsen, ettersom de ikke åpent forteller om den til dere. 

Anonymkode: 54040...e81

Tuller du? Mener du virkelig at den som har invitert til bryllupsfest skal komme i null ved hjelp av gavene fra gjestene? At gjestene skal gi en gave etter en kuvertpris de overhodet ikke har mulighet til å påvirke er helt på jordet. 

Hva med at ts heller setter pris på at vennene faktisk brukte tid og penger og møtte opp på både utdrikningslag og bryllup. 

Anonymkode: 72918...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller du? Mener du virkelig at den som har invitert til bryllupsfest skal komme i null ved hjelp av gavene fra gjestene? At gjestene skal gi en gave etter en kuvertpris de overhodet ikke har mulighet til å påvirke er helt på jordet. 

Hva med at ts heller setter pris på at vennene faktisk brukte tid og penger og møtte opp på både utdrikningslag og bryllup. 

Anonymkode: 72918...af3

Er enig i at det ikke trenger å gå økonomisk i balanse, skulle bare mangle, men atferden til disse «vennene» er meget spesiell. 
Som hu du siterer sier, her er det folk som har snakket sammen og blitt enige (av hvilken grunn?) å ikke gi gave. Pluss greia med utdrikningslaget. Men de er ikke åpne om det, tar det ikke opp med ts eller noe. Om det var dårlig økonomi eller noe (på alle7?!) har det jo vært naturlig å prate med ts om at har desv ikke råd til gave…ærlig sak det.
Ts forventet at de hadde med seg noe, hun sier at en koselig hilsen på et kort hadde vært bedre enn ingen gave. Og jeg må si jeg skjønner ts godt. Nå tar jeg høyde for at jeg er gammeldags, jeg giftet meg for tjue år siden, men det er vel fortsatt skikk å ha med seg noe når man er buden i bryllup?

Det har jeg inntrykk av at det er, jeg jobber sammen med 30-åringer. 
 

Vet det er noen som skriver i invitasjon at du trenger ikke ha med gave, at du stiller er gave nok, men dette er ikke tilfelle her.

Litt enig med den som skriver over at noen yngre er uvitende om skikk og bruk. Som vedkommende skrev er jo barnefrie bryllup blitt normen. Er det det vi ser resultatet av?

Mange ungdommer greier jo ikke å sende en SMS med takk for julegave engang…

Skjønner ikke at folk henger seg så opp i det materielle. Da har dere missa poenget. Det er ritualet som er greia her, tradisjonen og det sosiale limet. Dere leser jo i tråden hvor usikker ts blir på vennene sine etter dette, og det er jaggu ikke rart. At en bryllupsgave må koste så himla mye er jo bare tull. 
Har opplevd at folk har gitt fine hjemmelagde ting som bryllupsgaver, broderte duker, hekla sengetepper. I et bryllup jeg var i fikk paret en egen komposisjon i gave. Hadde en venn som var komponist…mange andre muligheter enn å komme tomhendt. Flaut, det virker det som vennene syns også. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva TS skriver da. Hun bryr seg ikke spesielt gavens materialistiske verdi, men syntes det er sårt og dårlig stil at hun og mannen ikke en gang har fått et koselig kort eller annen hyggelig gest til bryllupet.

Det er normalt å gi et kort med gratulasjoner og en gave eller annen oppmerksomhet til brudeparet når man er invitert i en god venns bryllupsfest, med inkludert middag og overnatting.

Anonymkode: 74148...3bd

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle verdens dager har "barnefri bryllup" med dette å gjøre? Man trenger ikke å ha blitt drassa med i bryllup som et lite barn for å forstå at hva gaver og taler er 😂 

 

Anonymkode: 74148...3bd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er mange som ser på det å bli bedt i bryllup som noe som ikke er stas. De må gjerne kjøpe antrekk, det går både tid og penger til det - samt tid og penger til å finne gave. Må kanskje til frisør osv. Det blir et ekstra stressmoment i hverdagen og går ut over tiden mange heller vil være sammen med barna. 
For ikke å snakke om å være forlover, det å arrangere, hjelpe til, skrive tale osv er det mange som gruer seg til. Det koster både tid og penger. Dette er litt utenfor temaet i tråden her men har vært tatt opp i andre tråder. Det er virkelig ikke alle som ønsker å bli bedt i bryllup.

Anonymkode: 5897d...fab

Utrolig sært å si og noe som tyder på at da har man helt glemt hva det betyr å bry seg om andre. Det kan bety mye for den som inviterer at nettopp DU kan komme. 

Jeg for min del har aldri blitt invitert i et eneste bryllup. Mulig fordi jeg store deler av livet har vært uten partner.. ? jeg vet ikke... Det nærmeste var at jeg ble spurt om å servere i bryllupet til min beste venninne fra barndommen. Jeg stilte selvsagt opp og gjorde dette uten betaling, for å vise at at jeg setter pris på henne. Ga også gave såklart.

Anonymkode: 81c72...ce0

  • Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk glemt gleden over å GI noe kanskje? At det handler ikke om å gi no dyrt og fancy som går rett i bodhylla bakerst, men jeg koser meg jeg med å tenke ut en gave som kanskje kan passe, skrive et fint eller humoristisk kort, eller bare legge til noe ekstra som en flaske vin hvis brudeparet ønsker penger. Fordi jeg synes det er hyggelig rett og slett. 

Anonymkode: cc7c6...ff8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle verdens dager har "barnefri bryllup" med dette å gjøre? Man trenger ikke å ha blitt drassa med i bryllup som et lite barn for å forstå at hva gaver og taler er 😂 

 

Anonymkode: 74148...3bd

Det er jeg uenig i, for tenk om du blir bedt i et Indisk eller Afghansk bryllup i morgen. Nå forutsetter jeg at du ikke har familie derfra eller har reist der masse. Ville du vite automatisk hvordan du skal kle deg korrekt, hva som er en passende gave, hvor du skal sitte og hvor mye mat som er passende å fylle på tallerkenen? Jeg ville ikke det, fordi jeg aldri har sett et slikt bryllup selv, og det er mange "skjulte" sosiale koder som ikke kan Google. Men de som har vokst opp med slike bryllup vet akkurat når de skal stille seg opp og klappe, når det passer seg å gratulere osv. 

Så hvis en 18-åring aldri har fått vært i minst et par bryllup, så blir hun kanskje ikke å få sett et vanlig selskap som dette før vennene begynner å gifte seg i 25-årsalderen. 

Anonymkode: cc7c6...ff8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jeg uenig i, for tenk om du blir bedt i et Indisk eller Afghansk bryllup i morgen. Nå forutsetter jeg at du ikke har familie derfra eller har reist der masse. Ville du vite autom🙈atisk hvordan du skal kle deg korrekt, hva som er en passende gave, hvor du skal sitte og hvor mye mat som er passende å fylle på tallerkenen? Jeg ville ikke det, fordi jeg aldri har sett et slikt bryllup selv, og det er mange "skjulte" sosiale koder som ikke kan Google. Men de som har vokst opp med slike bryllup vet akkurat når de skal stille seg opp og klappe, når det passer seg å gratulere osv. 

Så hvis en 18-åring aldri har fått vært i minst et par bryllup, så blir hun kanskje ikke å få sett et vanlig selskap som dette før vennene begynner å gifte seg i 25-årsalderen. 

Anonymkode: cc7c6...ff8

Nei, dette er jeg ikke enig i i det hele tatt. Jeg kan ikke huske å ha vært i et eneste bryllup som barn, men jeg visste utmerket godt hvordan oppføre meg i ett første gang jeg var i bryllup ved 25 år. Fordi jeg har vært i mange, mange andre mer formelle selskaper opp igjennom (jubileum, konfirmasjon, middager i spesielle anledninger, julebord, bursdager, osv), jeg har oppegående foreldre som snakker med meg om ting, jeg kan sjekke opp ting jeg lurer på på nett og ikke minst at jeg kommuniserer med andre mennesker. Hadde jeg blitt bedt i et bryllup fra en annen kultur hadde jeg jo kjent noen andre som skulle jeg kunne ha snakket med, eller jeg kunne spurt bruden. Og uansett ville jeg selvfølgelig hatt med gave! 🙈 

Forøvrig virker det ikke som om dette er snakk om 18åringer som ikke vet noen ting, det er snakk om voksne mennesker. 

 

 

Anonymkode: 74148...3bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...