Gå til innhold

Mange kom uten gave i bryllupet vårt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er mange som ser på det å bli bedt i bryllup som noe som ikke er stas. De må gjerne kjøpe antrekk, det går både tid og penger til det - samt tid og penger til å finne gave. Må kanskje til frisør osv. Det blir et ekstra stressmoment i hverdagen og går ut over tiden mange heller vil være sammen med barna. 
For ikke å snakke om å være forlover, det å arrangere, hjelpe til, skrive tale osv er det mange som gruer seg til. Det koster både tid og penger. Dette er litt utenfor temaet i tråden her men har vært tatt opp i andre tråder. Det er virkelig ikke alle som ønsker å bli bedt i bryllup.

Anonymkode: 5897d...fab

En invitasjon er nettopp det, en invitasjon. Ikke obligatorisk.

Har man et slikt syn på bryllup så blir man for all del hjemme, ingen ønsker seg folk med slike holdninger i bryllupet sitt. Vinn vinn, du ønsker ikke å gå i bryllup og brudeparet ønsker ikke deg der. 

Anonymkode: 99aea...0cc

  • Liker 15
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tuller du? Mener du virkelig at den som har invitert til bryllupsfest skal komme i null ved hjelp av gavene fra gjestene? At gjestene skal gi en gave etter en kuvertpris de overhodet ikke har mulighet til å påvirke er helt på jordet. 

Hva med at ts heller setter pris på at vennene faktisk brukte tid og penger og møtte opp på både utdrikningslag og bryllup. 

Anonymkode: 72918...af3

Det var seriøst det du fikk ut av innlegget mitt?
Du plukket opp setningen om økonomisk balanse, og mente at det da KUN handlet om økonomisk balanse.

Poenget her er at det er en total ubalanse i forholdet mellom TS og vennene, som kommer tydelig frem når de får for seg at de ikke trenger å ha med gave (eller et kort til 40kr på deling på 7 stk) i TS bryllup. (Uten at de er villige til å fortelle hvorfor eller hvordan de resonerer.)

Det er altså ubalanse økonomisk. (TS har spandert mye på dem, og de har ikke spandert utdrikkningslag eller gave på TS.)
Det er følelsesmessig ubalanse. (TS har lagt omtanke i å gjøre opplevelsen god for dem. De har ikke lagt noe omtanke i noe overfor TS i bryllupet eller utdrikningslaget.)
 

Det jeg skulle frem til, er at TS har all rett til å gi vennene dårlig samvittighet, og de bør ikke komme seg unna med "ja, men vi brukte jo penger (på oss selv) i utdrikningslaget, og vi kjøpte klær (til oss selv) som vi hadde på i bryllupet. Så da var det gave nok.

Bruker du samme argumentasjon for bursdagsgaver til venner? Nei, du, jeg har kjøpt mine egne drikkevarer og nye klær til festen, så da er det gave nok at jeg kommer.
Det ble ikke engang penger til overs til et bursdagskort.

Anonymkode: 54040...e81

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare oppklare en ting som det virker som alle her har misforstått meg på!! Noen av de 7-8 vennene eller parene som kom uten gave kjenner hverandre fra før bryllupet. Men egentlig så kjenner ikke de fleste av de hverandre kun ett par. Så det er ikke snakk om en vennegjeng som noen av dere skriver om det er venner fra forskjellige steder liksom. Utenom forloverne da de kjenner hverandre

Anonymkode: 0fdbd...f7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg må bare oppklare en ting som det virker som alle her har misforstått meg på!! Noen av de 7-8 vennene eller parene som kom uten gave kjenner hverandre fra før bryllupet. Men egentlig så kjenner ikke de fleste av de hverandre kun ett par. Så det er ikke snakk om en vennegjeng som noen av dere skriver om det er venner fra forskjellige steder liksom. Utenom forloverne da de kjenner hverandre

Anonymkode: 0fdbd...f7c

Da høres det mye mer rart ut. 
Jeg ville seriøst kontaktet alle og sagt at "det var noen gaver som manglet lapp, hvilken var fra dere?" (Sånn for å ikke gå ut med en beskyldning.) Og så spurt "Ikke et kort engang? Jeg er opplært til at man ikke kommer tomhendt i bryllup." Når de innrømmet å ha kommet tomhendt. 

Med såpass mange som hver for seg hadde fått for seg at de kunne komme uten både kort og gave, så høres det egentlig ut som om det på en eller annen måte har blitt formidlet ut at gave ikke var nødvendig. 

Du er helt sikker på at disse ikke har snakket sammen? Altså at ett par har bestemt seg, og så snakket med det paret de kjenner, som igjen har snakket med et annet par de kjenner, som igjen har snakket med noen de kjenner. 
Alternativt var kanskje noen fra alle parene med på utdrikningslaget, og snakket sammen der? 

Anonymkode: 54040...e81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke akkurat maset om gaver eller sakt spesielt VI VIL HA GAVER FORRESTEN!!! men hallo da visste ikke man måtte det?? Jeg vet helt sikkert at de ikke har snakka sammen ja!! Det er derfor jeg bare synes det er så merkelig at jeg måtte bare spør dere her!! Hvis jeg er så tåpelig som mange skriver så greit da men hadde faktisk gleda meg til å lese kort fra forlovere!!! Spesielt ene fordi hun er så flink på det med kort og sånt legger alltid mye i hvordan hun skriver og sånt!

Anonymkode: 0fdbd...f7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke akkurat maset om gaver eller sakt spesielt VI VIL HA GAVER FORRESTEN!!! men hallo da visste ikke man måtte det?? Jeg vet helt sikkert at de ikke har snakka sammen ja!! Det er derfor jeg bare synes det er så merkelig at jeg måtte bare spør dere her!! Hvis jeg er så tåpelig som mange skriver så greit da men hadde faktisk gleda meg til å lese kort fra forlovere!!! Spesielt ene fordi hun er så flink på det med kort og sånt legger alltid mye i hvordan hun skriver og sånt!

Anonymkode: 0fdbd...f7c

Det er ikke du som er tåpelig, det er det de som kommer i bryllup uten å ha med verken kort eller gave som er. 

Det er kjemperart. Vi giftet oss i år og sa sånn typisk "vi trenger ikke gaver, det er bare hyggelig at dere kommer å feirer med oss ❤️, men hvis dere ønsker å gi en oppmerksomhet har vi laget en gave liste her", men absolutt alle som var invitert ga både gave og kort allikevel, også de som ikke kom. Og dette er folk i alder 22-85år, så alder er ingen unnskyldning. 

 

Anonymkode: 74148...3bd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj. Ganske frekt ja. Vi hadde destinasjonsbryllup, ingen utdrikningslags, sa klart i fra at vi ikke trengte gave. Allikevel var det bare én person som ikke gav oss noe. Ikke et kort en gang. Ellers kom alle med kort og det de klarte å gi. Å komme i et bryllup uten noe er jo helt ufattelig uhøflig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke normalt å komme i bryllup uten gave. Hadde forstått det om dere hadde en sånn feiring der folk måtte betale "inngangspenger" - har lest om det flere ganger her på forumet - men for en tradisjonell bryllupsfest der man får mat og drikke, er det veldig uhøflig å komme uten gave. Og man trenger ikke ha lært det noe sted at man må ha med gave i bryllup! Ærlig talt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 21.41):

Ganske frekt å være så materialistisk at man klager over å ikke ha fått gave, spør du meg. Voksne folk har som regel det de trenger, og litt til. 

Anonymkode: 0d1a8...a66

Men det er IKKE frekt og materialistisk å bli oppvartet med dyr middag, kaker og gratis overnatting? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 1.35):

Det er mange som ser på det å bli bedt i bryllup som noe som ikke er stas. De må gjerne kjøpe antrekk, det går både tid og penger til det - samt tid og penger til å finne gave. Må kanskje til frisør osv. Det blir et ekstra stressmoment i hverdagen og går ut over tiden mange heller vil være sammen med barna. 
For ikke å snakke om å være forlover, det å arrangere, hjelpe til, skrive tale osv er det mange som gruer seg til. Det koster både tid og penger. Dette er litt utenfor temaet i tråden her men har vært tatt opp i andre tråder. Det er virkelig ikke alle som ønsker å bli bedt i bryllup.

Anonymkode: 5897d...fab

Uff. Det må vere kjipt å vere så negativ til å setje av ein kveld eller to til å feire kjærligheten til folk ein skal vere glad i.

Heldigvis er ein invitasjon nettopp det - ein invitasjon. Takk nei om det er så stressande å møte opp til pynta bord og god mat ;) 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (Akkurat nå):

Uff. Det må vere kjipt å vere så negativ til å setje av ein kveld eller to til å feire kjærligheten til folk ein skal vere glad i.

Heldigvis er ein invitasjon nettopp det - ein invitasjon. Takk nei om det er så stressande å møte opp til pynta bord og god mat ;) 

Nettopp. Men konfliktskye mennesker vil heller lide seg gjennom et festhelvete de ikke ønsker å delta i, og heller være kjipe som å ikke bringe med en gave, enn å takke nei og slippe å lide.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 10.43):

Giftet oss nå nettopp og mange gjester på begge sider kom uten gaver?? Er det vanlig nå eller? Jeg hadde tre forlovere og ingen av de ga heller noe gave til oss noe vi stusser veldig over??? Det var et vanlig stort og flott bryllup med alt påspandert for gjestene slik som alkohol og overnatting 

Anonymkode: 0fdbd...f7c

Det vil jeg si er meget spesielt. Hadde dere noe ønskeliste eller "gaveregister" i en bestemt butikk?

Anonymkode: 8b46e...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 13.10):

Da høres det mye mer rart ut. 
Jeg ville seriøst kontaktet alle og sagt at "det var noen gaver som manglet lapp, hvilken var fra dere?" (Sånn for å ikke gå ut med en beskyldning.) Og så spurt "Ikke et kort engang? Jeg er opplært til at man ikke kommer tomhendt i bryllup." Når de innrømmet å ha kommet tomhendt. 

Med såpass mange som hver for seg hadde fått for seg at de kunne komme uten både kort og gave, så høres det egentlig ut som om det på en eller annen måte har blitt formidlet ut at gave ikke var nødvendig. 

Du er helt sikker på at disse ikke har snakket sammen? Altså at ett par har bestemt seg, og så snakket med det paret de kjenner, som igjen har snakket med et annet par de kjenner, som igjen har snakket med noen de kjenner. 
Alternativt var kanskje noen fra alle parene med på utdrikningslaget, og snakket sammen der? 

Anonymkode: 54040...e81

Dette hadde jeg gjort. 
 

Skrevet til de  "hvilken gave var fra deg igjen? Det er en del gaver hvor kortene har falt av" - så får man jo et svar, og da er det bare å spørre de hvorfor. 

Anonymkode: 8b46e...c6d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 11.00):

Jeg gir en gave som tilsvarer ca beløpet på maten. Ca 500kr eller noe.

Anonymkode: 47b4a...6c6

Da lurer jeg på hvor du spiser 😂

Vi betalte 950 for maten pluss 2000 per hode i alkohol. 
 

tror det er svært få steder man får maten ned i 500 per pers. 
 

kake & kaffe kom på toppen og var 245,- per gjest.

Anonymkode: ed88c...1e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 11.00):

Nei huff så flaut det tørr jeg ikke. Jeg spurte en av forloverene mine om gaven fra henne og mannen hennes har blitt borte og da sa hun at hun brukte mye på utdrikkingslaget så det talt som gave fra de. Men jeg betalte selv for alt vi gjorde middag, båttur og klatrepark. På kvelden spanderte jeg en del drikke på et utested fordi jeg skjønte de ikke hadde planer om å spandere på meg. Jeg ble overrasket og hentet av jentegjengen men de mente tydeligvis alle skulle betale for seg selv. Synes også dette var veldig rart men ikke sikker på alle vet hvordan dette med utdrikkingslag skal være??

Anonymkode: 0fdbd...f7c

I alle dager 🫣😶😳

Dette er det snåleste jeg har hørt i bryllupssammenheng 😅

Utdrikningslag pleier fungere sånn at det koster en totalsum som inkluderer brudens kostnader. 
 

Kom igjen, ta det eksempelet hvor man sier hotellet/stedet surret litt med lappene og dere lurer på hva som var fra hvem siden du skal sende ut takkekort. 
 

Legg alle i samme gruppechat og bare vær superhyggelig - som om du ikke har skjønt at de ikke gav en gave. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 14.14):

Vi har ikke akkurat maset om gaver eller sakt spesielt VI VIL HA GAVER FORRESTEN!!! men hallo da visste ikke man måtte det?? Jeg vet helt sikkert at de ikke har snakka sammen ja!! Det er derfor jeg bare synes det er så merkelig at jeg måtte bare spør dere her!! Hvis jeg er så tåpelig som mange skriver så greit da men hadde faktisk gleda meg til å lese kort fra forlovere!!! Spesielt ene fordi hun er så flink på det med kort og sånt legger alltid mye i hvordan hun skriver og sånt!

Anonymkode: 0fdbd...f7c

Kan du ikke bare være gla for at de kom og at du kanskje hadde en fin dag? Du ble vel gift? Herregud så kravstor! Er det dette du tenker mest på etter dagen? Hvem som ga deg hva og ikke? Sjarmerende trekk

Anonymkode: 82124...995

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kommet i et bryllup uten en gave...  Finnes mange nesten kostnadsfrie gaveidéer på nett, så ingen unnskyldning og ikke gi noe, bare latskap og dårlig folkeskikk at man ikke orker å fikse noe. 

Anonymkode: b8ba2...060

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du ikke bare være gla for at de kom og at du kanskje hadde en fin dag? Du ble vel gift? Herregud så kravstor! Er det dette du tenker mest på etter dagen? Hvem som ga deg hva og ikke? Sjarmerende trekk

Anonymkode: 82124...995

Skammelig å dukke opp i et bryllup uten en oppmerksomhet til paret på en så stor dag

Anonymkode: b8ba2...060

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare være gla for at de kom og at du kanskje hadde en fin dag? Du ble vel gift? Herregud så kravstor! Er det dette du tenker mest på etter dagen? Hvem som ga deg hva og ikke? Sjarmerende trekk

Anonymkode: 82124...995

Er du oppvokst blant ulver i villmarken eller  er det den vanlige greia med å angripe ts samma hva som slår til når du og andre anonyme brukere kommer med sånne utsagn?

Unnskyld at jeg spør men lurer virkelig hva som ligger bak hos deg og noen andre i tråden. 
 

Alle som er vokst opp i en sivilisasjon og i et hvertfall delvis møblert hjem vet at det er meget unormalt å komme som gjest i bryllup uten å ha med seg gave. 
 

Skjønner godt at ts lurer, hadde jeg vært ts hadde jeg vært helt spørsmålstegn. Og jeg skulle pinadø funnet ut hva som var greia. 

Endret av Bacteria
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...