Gå til innhold

Forlovelsesring - hva er «vanlig» pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfir bare en av dere skal ha forlovelsesring. Enten begge to eller ingen tenker jeg. Personlig ville jeg aldri brukt 12000kr på en ring.

Anonymkode: 9f7cc...b46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mistenker (og håper) samboer skal fri snart, og tenkte å vise han noen ringer. Men hva er egentlig «vanlig» pris for en ring? Regner med det varierer noe veldig, men for en mann/par med middels inntekt?

Har funnet en jeg elsker som koster 12.000. Er det helt spinnvill pris? Blir fornøyd med en rimeligere også altså. Men lurer på hva som er «vanlig».

Anonymkode: 1a77e...482

Er virkelig prisen på ringen viktig? Og hvis du krever en dyr ring - kjøper du en tilsvarende til han? For jeg regner jo med at dere er likeverdige parter, eller?

Hvis han jeg elsker hadde fridd, så hadde det spilt null rolle om han kom med ein enkel trering. 

Anonymkode: 2379a...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Forlovelsesringen bør ligge på minst to ganger månedslønnen.

Anonymkode: d9091...ac1

I USA ja. Ikke i Norge. 

Anonymkode: 3c014...c28

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørs helt på alderen deres og økonomi. 12.000 er ikke mye å forlange :) 

Jeg hadde forventet en ring på mellom 10-20.000 minst og syns det er i nøktern og rimelig prisklasse for en normallønn. Hadde mannen min tjent kjempegodt ville jeg blitt positivt overrasket for en ring til 50-60tusen men på en normal lønn ville jeg tenkt det var bortkastet. Heller en luksusferie enn en dyr ring 

Anonymkode: 36533...2ba

Er det mannen eller ringen du skal gifte deg med? Hva skjer om han kommer med «feil» ring da? Blir det ikke forlovelse?

Helt usmakelig å «forlange» og «forvente» i slike settinger, om du ikke tenker å gi ditto tilbake, da. Men slik jeg leser innlegget ditt, så virker du som en slik kjerring for forventer at mannen skal betale. 

Anonymkode: 2379a...64c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Den uskrevne regelen er vel at ringen skal koste minst en brutto månedslønn. Men dette er vel fra en tid da mannen var den som tjente pengene.

Selv fikk jeg ingen forlovelsesring og det var aldri noe savn. Fikk derimot en fin diamantring som morgengave, og den bruker jeg omtrent daglig.

Anonymkode: 0dc9b...707

I USA ja. I Norge er det ingen slik regel. 

Anonymkode: 3c014...c28

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen i Norge er at når et par blir enige om å gifte seg er de forlovet. Når de har ringer (før hadde ikke alltid folk råd til det), er de RINGFORLOVET. Det er ikke bare dama som er ringforlovet da 😂 Begge setter på seg ring for å vise at de har lovet seg til hverandre, at de er opptatt. Det er ikke bare dama som har lovet seg bort mens mannen er fri og frank! 

Mange brukte/bruker ringen som giftering, f eks ved at de graverer ringene med navn og dato når de gifter seg. 

Anonymkode: 68657...a3e

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers synes jeg 12000 er veldig mye for en ring…. Stress å bruke den, lett å glemme ringer når man vasker/tørker hender f eks…

Anonymkode: 68657...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Og dere er med i neste sesong av et-eller-annet TV-program om harrytasser antar jeg. Å gå rundt med en så dyr og prangende ring i hverdagen er så harry som du får det. Viser at dere har null dannelse. 

Anonymkode: 31e5e...85b

At du menet det er harry er helt i orden for meg. Når det kommer til å være med på ett eller annet TV program er jeg nok for gammel til det. Er nok ingen som vil se på ei dame på 55 som har en 30 år gammel ring. Når det kpmmer til danbelse har jeg betydelig mer dannelse enn deg når man ser på måten du svarer på.

Anonymkode: 150a0...e23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk riktignok en fin, smal gullring til forlovelsen for 30 år siden, men da kom mannen hjem fra FN- jobb i utlandet og hadde råd til dem. Tror de kostet 3000kr. Har aldri fått diamanter, men forholdet fungerer fint det, uten….

Må legge til at mannens ring ble borte noen år etter bryllupet, og min ring har datteren vår overtatt. 

Anonymkode: c3941...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 12 000 er mye. Mange fine rimeligere ringer. Waste of money.

Men nå er jeg ikke veldig materilistisk. 
 

Har verdens beste mann, og dyr ring eller andre gaver hadde ikke gjort meg lykkeligere.

600’ er ikke høy lønn. Så ville funnet noen rimeligere alternativer også.

Anonymkode: da4bb...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville91 skrev (5 timer siden):

Jeg blei fridd til med en ring til 8000, mannen brukte ikke forlovelsesring. Da vi gifta oss fikk vi like ringer, kom på ca 12000 til sammen. Bruker begge ringene, på hver sin hånd.

Fant du dg virkelig i det? Hvorfor skulle bare du markere at du var opptatt, mens din forlovede gikk rundt og så ut som om han var singel?

Anonymkode: eb2fd...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mistenker (og håper) samboer skal fri snart, og tenkte å vise han noen ringer. Men hva er egentlig «vanlig» pris for en ring? Regner med det varierer noe veldig, men for en mann/par med middels inntekt?

Har funnet en jeg elsker som koster 12.000. Er det helt spinnvill pris? Blir fornøyd med en rimeligere også altså. Men lurer på hva som er «vanlig».

Anonymkode: 1a77e...482

Tror det vanlige er minst 1 månedslønn 

Anonymkode: 0c5c5...5d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mye å forvente, mener jeg.
 

Vi er ganske enkle og nøkterne folk da, så her ble vi enige om å forlove oss, kjøpte like grullringer for 10.000 kr tilsammen og bar disse ringene frem til bryllupet. Fikk dem gravert og polert før bryllupet. 🙂

Anonymkode: 37938...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryd30 skrev (6 timer siden):

Min kostet 44 000,-.  

Nydelig ring i hvitt gull med 10 diamanter 🤩

Grunnen til at jeg vet prisen er fordi jeg måtte levere den inn for å justere størrelsen da den var litt for stor. 

Takk og lov for ar vi ikke har felles økonomi 😅😅 Hadde aldri betalt så mye selv, men veldig, veldig fornøyd med den ❤❤

Og det må være lov! Jeg ville gjøre stas på kona mi, og se fjeset hennes lyse opp når hun fikk ringen. Derfor brukte jeg lignende sum, og kone ble det♥️♥️♥️

Envy is a bitch. 

Anonymkode: 5a290...cc4

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk KG. Der man til nøds skal ha en enkel og rimelig gullring av smykker. Veske? Den skal i alle fall ikke være dyr, eller ha logo. Klær? (den orker jeg ikke begynne på en gang). Ellers er man HARRY. 

Jeg har en dyrere ring. Den betyr veldig mye for meg, og er jo en ting som følger meg hele livet, i motsetning til mye annet av ting som kommer og går. Jeg liker fine ting, og å pynte meg litt i hverdagen, livet er grått nok. 

Nei, jeg krevde ingenting, og økonomien var nesten felles allerede. Han har også sine ting han bruker penger på, til dels mye mer enn 50 000. Så vi lytter til hverandre, og ønsker at den andre er lykkelig. 

Nei, det gikk ikke ut over noe annet. Ville det gått ut over noe som betydde mer for oss ville pengene selvfølgelig ikke blitt brukt på et smykke. 

Jeg har på 20+ år som voksen aldri mistet et smykke. Var jeg et surrehue som risikerte å legge bort ringen, slik flere her beskriver, så ville jeg ikke brukt dyrere smykker. 

"Om jeg er merket må han også være merket". Det må være noe av det mest latterlige jeg har lest i tråden. Vi er gift, uavhengig av hvem som tar på seg ringene og ikke den dagen. 

"Hvis hun skal ha et smykke til mange titusener må han også ha". Selvfølgelig, om han vil gå rundt med en diamantring så hadde vi også kjøpt til han. Tilsvarende om han ønsket seg en forlovelses-klokke, eller noe. Men han er ikke så interessert i smykker, så de pengene la vi (for eksempel) heller i en (for meg) unødvendig stor TV. 

Anonymkode: 11fb5...eef

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Det var helt vanlig frem til i alle fall 80-tallet og antakelig langt inn på 90-tallet at de ringene som senere ble brukt som gifteringer ble brukt som forlovelsesringer. Ringen ble båret på venstre ringfinger frem til den ble flyttet over til høyre i kirken.

Dette stemmer ikke. Forlovelsesringen skal også sitte på høyre hånd. Dersom den ene ektefellen dør, var det tidligere vanlig at gjenlevende flyttet ringen over på venstre hånd, derav uttrykket «enkering».

Anonymkode: 76f6d...6ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for alle svar, men herregud for noen svar noen av dere kommer med. Skikkelig jantelov. Hvis man liker å pynte seg med fine smykker er man visst både harry og amerikanisert? Mye mer harry å ha SÅ sterke meninger om hvordan andre lever sitt liv og bruker penger…

Jeg prøver å hinte frempå med ringen til 12 000, jeg. Får jeg en rimeligere blir jeg fornøyd med det også.

Hilsen en IKKE-golddigger-dame med full jobb og egen karriere og delte utgifter med mann.

Anonymkode: 1a77e...482

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlovelsesring kostet 15 000,-. Når han begynte å snakke om frieri så var det prisen på ringene jeg kikket på. Synes 15 000,- er en ok pris for noen med vanlig inntekt +.

Anonymkode: 0ef75...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ligger på litt over medianinntekt. Men har en del huslån etter bygging. Jeg tipper forlovelsesringen lå på mellom 10.000-20.000. 

For et ungt par i etableringsfasen ville jeg tenkt under 10.000, men nærmere 10.000 enn 1000 dersom inntekten var grei.

Anonymkode: 46949...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar, men herregud for noen svar noen av dere kommer med. Skikkelig jantelov. Hvis man liker å pynte seg med fine smykker er man visst både harry og amerikanisert? Mye mer harry å ha SÅ sterke meninger om hvordan andre lever sitt liv og bruker penger…

Jeg prøver å hinte frempå med ringen til 12 000, jeg. Får jeg en rimeligere blir jeg fornøyd med det også.

Hilsen en IKKE-golddigger-dame med full jobb og egen karriere og delte utgifter med mann.

Anonymkode: 1a77e...482

Kjør på, TS. 

Personlig ville jeg nok tatt det mer direkte opp om det var en ring jeg gjerne ville hatt, for da får du noe du virkelig kommer til å sette pris på. Jeg har brukt min fine ring i 15 år nå, for meg er det mye mer enn en forlovelsesring, men et smykke jeg er ekstremt glad i. 

Et alternativ er å si at du ønsker at dere finner en ring sammen etter et eventuelt frieri. Det var slik vi løste det, da slipper man også alt tullet med at ringen ikke passer.

Men da slenger vel hylekoret her inne seg på at man "presser" mannen til å bruke penger. I så tilfelle finnes det måter å løse det på og, som at man finner noe ekstra fint han kunne tenkt seg for å markere forlovelsen, eller at man som med gifteringene deler kostnaden. 

Anonymkode: 11fb5...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...