Gå til innhold

Forlovelsesring - hva er «vanlig» pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjorde vi?😅

Sist jeg så på Ringer synes jeg de til 8000 var vanvittig mye finere enn de til 50k, så håper inderlig at samboeren har vett til å ikke bruke tre månedslønner 😆

Anonymkode: 90de2...7a3

Ikke nødvendigvis du, men vi som i mange nordmenn i Norge. 

Anonymkode: 719cd...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis du, men vi som i mange nordmenn i Norge. 

Anonymkode: 719cd...31f

Kan godt være. Jeg har et ganske stort nettverk der man gjerne gifter seg ung (før 30) og har vel enten vært gjest eller jobbet på 35+ bryllup de siste ti år. Alle har jeg enten kjent godt eller vært bekjent. Tør påstå at flesteparten har hatt ring til 3000-20000 kr. Men TRE månedslønner? 
 

Som sagt - de er unge så det er jo en faktor.

Anonymkode: 90de2...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan godt være. Jeg har et ganske stort nettverk der man gjerne gifter seg ung (før 30) og har vel enten vært gjest eller jobbet på 35+ bryllup de siste ti år. Alle har jeg enten kjent godt eller vært bekjent. Tør påstå at flesteparten har hatt ring til 3000-20000 kr. Men TRE månedslønner? 
 

Som sagt - de er unge så det er jo en faktor.

Anonymkode: 90de2...7a3

Jeg vet ikke helt om hvor mange bryllup du har vært i og jobbet i sier noe om kunnskap på pris på andres forlovelsesringer. Jeg var langt under 30 når vi forlovet oss. Tre månederslønner var « regelen « da. Det er jo en gammel amerikansk tradisjon fra da kvinner ble forsørget og forlovelsen skulle gi en pekepinn på hvor godt hun ville bli forsørget. Tradisjonen har vedvart i usa, og ble tatt opp i Norge gjennom 90- tallet. Det er nok ulikheter i ulike miljøer, vi er fra Oslo og Bergen. Mine venner og familiemedlem har fine dyre ringer, men ikke de eldre, før brukte en jo bare gifteringen i Norge. 
i tillegg til ulike miljøer er jo kvinner også ulike på det med smykker. Jeg tenker at hvis intensjonen med frieriet er hun skal bære ringen hver dag resten av livet, er ikke ca 3 månederslønner veldig mye. Det er også en hyggelig ting og gi i arv. Det blir ikke som en random julegave. Hvis damen ikke vil bruke smykker fordi det er « Harry» osv , er det jo bortkastede penger. 

Anonymkode: 719cd...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt om hvor mange bryllup du har vært i og jobbet i sier noe om kunnskap på pris på andres forlovelsesringer. Jeg var langt under 30 når vi forlovet oss. Tre månederslønner var « regelen « da. Det er jo en gammel amerikansk tradisjon fra da kvinner ble forsørget og forlovelsen skulle gi en pekepinn på hvor godt hun ville bli forsørget. Tradisjonen har vedvart i usa, og ble tatt opp i Norge gjennom 90- tallet. Det er nok ulikheter i ulike miljøer, vi er fra Oslo og Bergen. Mine venner og familiemedlem har fine dyre ringer, men ikke de eldre, før brukte en jo bare gifteringen i Norge. 
i tillegg til ulike miljøer er jo kvinner også ulike på det med smykker. Jeg tenker at hvis intensjonen med frieriet er hun skal bære ringen hver dag resten av livet, er ikke ca 3 månederslønner veldig mye. Det er også en hyggelig ting og gi i arv. Det blir ikke som en random julegave. Hvis damen ikke vil bruke smykker fordi det er « Harry» osv , er det jo bortkastede penger. 

Anonymkode: 719cd...31f

Nei, det sier ingenting om kunnskap om pris på andres ringer, men jeg har hatt en del samtaler om det😊 Noen ekspert er jeg ikke.

Jeg hadde fått totalt fnatt av å gå rundt med en ring til 70k og oppover, men det er jo en personlig greie. Det er helt ok at andre synes det er fint, men poenget mitt er ikke om jeg synes det er spinnvilt å gå rundt med så dyre smykker til hverdags, poenget er at jeg vet om svært svært få som etterlever denne «regelen» 😊

Anonymkode: 90de2...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ikke bruke mye penger på hverken forlovelsesringer eller gifteringer. Forlovelsesringene var i stål, med veldig personlig inngravering. Gifteringene var i bronse, replika av ringer funnet i en vikingegrav. Også med veldig personlig inngravering. Stålringene kostet 300 kr stk, bronseringene det dobbelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hipparchia

For noen svar. Nei, 12k er ikke mye å forlange på vanlig inntekt. Det er ikke unormalt å forvente 2-3 månederslønn på en ring. Jeg syns 12000 er lite for en forlovelsesring, med mindre det hadde vært en enkel gullring. Hvis det er en stein på den bør det være 20000 og oppover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min kommer til å koste mellom 25-30000. Diamantring. Kvalitet på diamanten har mye å si. Vi har stabil og god økonomi, fast jobb begge to med lønn på ca 700k hver, men er ikke «rike». Noen syns kanskje det er teit og mye, mens jeg tenker at ringen skal jeg ha resten av livet, og elsker smykker!

Anonymkode: 23196...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ring kostet 6500. Hans kostet 2000. Vi var begge studenter da de ble kjøpt, men jeg tror ikke jeg ville valgt noe særlig dyrere om jeg hadde hatt bedre råd. Jeg valgte ringen jeg synes var penest, og var med på å betale for den selv, slik at vi totalt sett har betalt like mye for ringene.

(Jeg valgte forsåvidt begge ringene, noe mannen synes var helt greit siden han er enig i at jeg har best estetisk sans.)

--

Det er umulig å si noe om hva du kan forvente, for som du sikkert har sett varierer det enormt fra par til par. Men jeg synes ikke 12 000 er en ekstrem pris for en ring man forhåpentligvis har evig, og om det er den du liker aller best - og det er gjennomførbart med tanke på økonomi - så håper jeg det er den ringen du får ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000 er veldig rimelig spør du meg. Det tilsvarer en iPhone som man har i tre år eller noe. Min kostet rundt 70000 (ingen planer om å bruke masse penger på et bryllup derav prisen) Masse lykke til med forlovelsen. 🖤🤍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipparchia skrev (På 20.9.2022 den 23.07):

For noen svar. Nei, 12k er ikke mye å forlange på vanlig inntekt. Det er ikke unormalt å forvente 2-3 månederslønn på en ring. Jeg syns 12000 er lite for en forlovelsesring, med mindre det hadde vært en enkel gullring. Hvis det er en stein på den bør det være 20000 og oppover. 

Man kan ikke forlange noe som helst. Man kan ønske seg, og jeg håper de fleste kjøper en ring som passer deres økonomi. Det å kjøpe en diamantring som brukes ved frieri er fra USA, og forholdsvis nytt i Norge – som mange påpeker. Vi har ingen regler om hva ringen bør koste. Om du står i gjeld til mannen din før dere giftere dere, fordi han har kjøpt en gave, men ikke får tilsvarende tilbake og det er et problem, tenker jeg at man ikke er klar for ekteskap. Det er ikke sånn at alle får det samme alltid. Av og til spleiser man på en bil som den ene bruker mer enn den andre, og av og til tjener en i forholdet bedre enn den andre. jeg er enig med deg i at om man har det trangt økonomisk, kan man ha glatte ringer først, og spare til ringen man ønsker seg over litt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i akkurat samme båt ts! Altså jeg kan ikke fordra utseende på klassiske forlovelsesringer og har endelig funnet en ring jeg faktisk liker. Den er nok litt utypisk, men elegant ,og akkurat i min gate. Men den koster da til 12.000 kr. Synes selv at det er mye penger så jeg skjemmer meg litt, og har ikke turt å vise han den enda faktisk. Men på den andre siden så har han tross alt dataskjermer som koster mer enn ringen, så jeg synes ikke at jeg er helt urimelig. Dette er jo noe jeg forhåpentligvis skal ha med meg hele livet 🫶🏻

Anonymkode: e3c7e...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som har tips til hvordan man viser en ring man kunne ønske seg til samboeren? Føler det er så frekt å ut av det blå vise et bilde av en ring, og si «denne vil jeg ha». Altså han kjenner meg godt, og jeg vet om høflige vis, men synes allikevel det er litt leit. Vet han han absolutt ikke aner hva jeg kunne tenke meg, og han venter på tips. Men vi prater ikke mye om forlovelse, da vi synes det tar litt av spenningen vekk. Så har ingen naturlig inngangsdør for temaet, slik at jeg kan vise han ringen. 

Anonymkode: e3c7e...6f8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kløverpiken skrev (På 19.9.2022 den 21.33):

Vi giftet oss da vi var 22 år, og studerte bachelor. Begge levde på studielån på rundt 6000 kr i måneden, pluss deltidsjobb noen timer i uka. Dårlig råd, med andre ord. Jeg ante ikke at jeg skulle bli fridd til, så han valgte ring helt selv. Den kostet 13.000 kr, og det svei litt for han å betale det. - Men jeg satt - og setter pris på at han «ofret» litt for å gi meg en skikkelig fin ring 🫶🏼

Hvor dyr ring kjøpte du til han da? Eller måtte han selv betale begge?

Anonymkode: 68657...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 2.05):

Er det forresten noen her som har tips til hvordan man viser en ring man kunne ønske seg til samboeren? Føler det er så frekt å ut av det blå vise et bilde av en ring, og si «denne vil jeg ha». Altså han kjenner meg godt, og jeg vet om høflige vis, men synes allikevel det er litt leit. Vet han han absolutt ikke aner hva jeg kunne tenke meg, og han venter på tips. Men vi prater ikke mye om forlovelse, da vi synes det tar litt av spenningen vekk. Så har ingen naturlig inngangsdør for temaet, slik at jeg kan vise han ringen. 

Anonymkode: e3c7e...6f8

Men da gjør dere det jo på den vanlige måten fra før frislipp av tv-kanaler på nittitallet - dere blir enige om å gifte dere, eller en av dere frir og får ja - og så går dere sammen en kjemperomantisk tur til gullsmeden og tar ut ringer 😍

Anonymkode: 68657...a3e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipparchia skrev (På 20.9.2022 den 23.07):

For noen svar. Nei, 12k er ikke mye å forlange på vanlig inntekt. Det er ikke unormalt å forvente 2-3 månederslønn på en ring. Jeg syns 12000 er lite for en forlovelsesring, med mindre det hadde vært en enkel gullring. Hvis det er en stein på den bør det være 20000 og oppover. 

Dere får mye moro for 24 000 - ! Men men, ringer blir det. 

Anonymkode: 68657...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er hva paret legger i ekteskapet , hvor mye de vil satse i det og kjempe for det , som betyr noe ..ringene kan koste 49 kr, etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor dyr ring kjøpte du til han da? Eller måtte han selv betale begge?

Anonymkode: 68657...a3e

Han hadde ikke forlovelsesring. Det er sikkert litt ulikt, men i våre familier har kvinnen vært den eneste med forlovelsesring, og så har begge hatt gifteringer. Vi spleiset på våre gifteringer. De kostet tilsammen ca. 5000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2022 at 9:54 PM, AnonymBruker said:

Forlovelsesringen bør ligge på minst to ganger månedslønnen.

Anonymkode: d9091...ac1

Ja vi må jo høre på milliardærene som selger gull.

Anonymkode: fcf2e...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...