Gå til innhold

Funker det å kjøpe billett rett før kontroll i Trondheim?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Billettene på ATB blir automatisk aktivert idet man kjøper dem. Kan man ikke teknisk sett bare kjøpe billett når man ser vektere? Hvordan fungerer det?

Anonymkode: fc3de...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, funker vel det. Hvis du er dritrask og sitter på riktig sted i bussen i forhold til hvor de starter å kontrollere. Men da ser det jo rart ut hvis de gikk på 14.15 og billetten din gjelder fra 14.15 eller 14.16 eller noe. 

Anonymkode: e294e...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Stjeler du ting i butikken også hvis du ikke blir tatt?.

Anonymkode: 88ddd...947

Nei, det er umoralskt.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo, funker vel det. Hvis du er dritrask og sitter på riktig sted i bussen i forhold til hvor de starter å kontrollere. Men da ser det jo rart ut hvis de gikk på 14.15 og billetten din gjelder fra 14.15 eller 14.16 eller noe. 

Anonymkode: e294e...e91

Når de gikk på blir bare spekulasjoner i ettertid når man diskuterer. Det viktigste er vel at jeg har billett når de kontrollerer meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollørene starter en stoppeklokke så fort de ser bussen. Kjøper du billett i det du ser kontrollørene er det for sent, de ser at billetten er kjøpt etter at de startet stoppeklokka

Anonymkode: e2a8f...63c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er umoralskt.

Når de gikk på blir bare spekulasjoner i ettertid når man diskuterer. Det viktigste er vel at jeg har billett når de kontrollerer meg?

Det er jo like umoralsk å stjele busstur, fatter ikke at folk gidder å gjøre seg til en kriminell kjeltring for noen småkroner.

Anonymkode: 88ddd...947

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontrollørene starter en stoppeklokke så fort de ser bussen. Kjøper du billett i det du ser kontrollørene er det for sent, de ser at billetten er kjøpt etter at de startet stoppeklokka

Hmmm.

Hva om jeg later som at jeg ikke kan norsk eller engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Det viktigste er at du alltid betaler for tjenestene som ytes deg, den plassen du opptar på offentlig transport.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm.

Har du ikke råd til bussen får du ta bena fatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm.

Bot får du uansett om du ikke viser til gyldig billett, som du har kjøpt FØR du går på bussen. Kontrollørene observerer hvem som kommer på og går av bussen. 

Det hjelper ikke å spille dum. 

Anonymkode: ba51b...fa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser på tida da bussen kom og tiden du kjøpte billett, da du må ha kjøpt billetten før du går på bussen. 

Anonymkode: bb9f3...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en gang en fyr stå og krangle med kontrollørene, for de så at han hadde kjøpt billett først da de hadde startet kontrollen. Han ble tatt på det.

Samtidig så var det en gang jeg hadde verdens verste dag, kjærlighetssorg og bakrus og stress på jobben, hvor jeg hoppet på en buss og presterte å glemme å kjøpe billett siden hodet var helt kaos. Typisk at den ENE gangen i livet mitt jeg har glemt det, så var det kontroll.. !

Da de begynte kontrollen, så sto jeg heldigvis sånn til at jeg fikk tid til å kjøpe imens de holdt på, men jeg trodde aldri det skulle gå. De brukte heldigvis lang tid på å komme seg til meg, og jeg fikk ingen reaksjon da de sjekket.

Begge gangene var i Oslo.

Anonymkode: 5d4ff...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmmm.

Da anholder de deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at billetten skal betales før du går inn eller i det du går inn. Det vil stå tidspunkt for kjøp på billetten. Har du noen gang sett hvordan de kontrollørene jobber? Det er en grunn til at de splitter seg og går inn alle dører/vogner samtidig. Hvis du ikke vet det er, det er for at folk ikke skal kunne lyve og si "men jeg gikk jo på bussen på samme stopp som dere". 

Så nei, det funker ikke. Du kan ha flaks å møte på en snill person som lar deg gå den ene gangen, hvis du spiller ydmyk og beklager for "feilen" og alt går din vei... men nei det funker ikke i teorien eller praksis sånn sett. 

Anonymkode: 4ec4e...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 13.49):

Billettene på ATB blir automatisk aktivert idet man kjøper dem. Kan man ikke teknisk sett bare kjøpe billett når man ser vektere? Hvordan fungerer det?

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hmmm.

Billetten skal kjøpes før du går om bord, og de ser det dersom billetten er kjøpt i det kontrollen dukker opp. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg så en gang en fyr stå og krangle med kontrollørene, for de så at han hadde kjøpt billett først da de hadde startet kontrollen. Han ble tatt på det.

Samtidig så var det en gang jeg hadde verdens verste dag, kjærlighetssorg og bakrus og stress på jobben, hvor jeg hoppet på en buss og presterte å glemme å kjøpe billett siden hodet var helt kaos. Typisk at den ENE gangen i livet mitt jeg har glemt det, så var det kontroll.. !

Da de begynte kontrollen, så sto jeg heldigvis sånn til at jeg fikk tid til å kjøpe imens de holdt på, men jeg trodde aldri det skulle gå. De brukte heldigvis lang tid på å komme seg til meg, og jeg fikk ingen reaksjon da de sjekket.

Begge gangene var i Oslo.

Anonymkode: 5d4ff...50d

Har bodd i Trondheim og Oslo, og opplever kontrollørene i Trondheim som MYE strengere enn i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har funket bra for meg i Oslo i alle fall, men vet ikke hvordan det er i Trondheim.

En periode var jeg helt på felgen økonomisk, og snek meg unna billett når jeg kunne... Jeg satt med appen oppe og en finger nær knappen, klar til å trykke "kjøp" om jeg skulle se en kontrollør. Var en gang de kom på bussen, og jeg altså kjøpte billett etter at kontrollen starta. Null stress det, de sjekka bare gyldig billett, ikke når den ble aktivert.

Nå har jeg heldigvis råd til månedskort, og kan reise med god samvittighet igjen 😅 

Anonymkode: af7cb...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har funket bra for meg i Oslo i alle fall, men vet ikke hvordan det er i Trondheim.

En periode var jeg helt på felgen økonomisk, og snek meg unna billett når jeg kunne... Jeg satt med appen oppe og en finger nær knappen, klar til å trykke "kjøp" om jeg skulle se en kontrollør. Var en gang de kom på bussen, og jeg altså kjøpte billett etter at kontrollen starta. Null stress det, de sjekka bare gyldig billett, ikke når den ble aktivert.

Nå har jeg heldigvis råd til månedskort, og kan reise med god samvittighet igjen 😅 

Anonymkode: af7cb...4ab

Det går ikke nå lengre. Du får bot om den er aktivert rett før kontroll.

Anonymkode: 6d601...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...