Gå til innhold

Vielse og alternativer til å følges av far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.45):

Ville 100% gått sammen. Jeg misliker også symbolikken i at en far gir bort datteren, så det hadde vært uaktuelt selv om jeg hadde giftet meg i en kirke (som jeg ikke gjorde) eller andre steder med en midtgang som skulle forseres.

Tips til deg TS: Når dere står og skal si ja foran vigsler, ha vigsleren stående i midtgangen. Da får dere ansiktene mot gjestene når dere skal si ja, de slipper å bli avspist med ryggene deres. Selv om vigsler står et stykke unna trenger han/hun og dere sannsynligvis ikke rope til hverandre likevel. :)  

 

Anonymkode: 11165...628

For et godt tips! Aldri tenkt over ❤️ 

Anonymkode: a3595...006

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i bryllup hvor bruden gikk sammen med sin mor. Det var veldig fint.
Mor hadde oppdratt bruden og søsknene alene med en fraværende far. Det var en fin måte å hedre mor på synes jeg ❤️ (Brudens far døde etter bruden var blitt voksen, men tror aldri han hadde fulgt henne uansett.) 

Anonymkode: 86b51...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss i forrige århundre gikk vi sammen inn i kirken, det var helt utenkelig for meg å bli "gitt bort", heldigvis like utenkelig for  min far å "gi meg bort". Jeg ser nå at det er blitt vanligere for bruden å bli fulgt av sin far, jeg kunne fremdeles ikke tenke meg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt bryllup ble kjerringa fulgt opp kirkegulvet av sin far. Ved overrekkelsen sa han « Vær så god. Hun er ditt problem nå.» Ble veldig god stemning kan du si.

Nå har de et godt forhold da, men det kan fungere vell så godt om dere ikke har det. 

Anonymkode: ec4c4...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for så mange gode forslag og deling av erfaringer ❤️ 
 

Enig i at symbolikken knyttet til at far følger opp er ganske gammeldags. 
Likte spesielt godt forslaget om å gå alene opp og bli møtt på halvveien av brudgommen 🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.50):

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Har høyere utdanning innen hva?

Jeg er over seksti, og tradisjonen her på østlandet har vært å gå sammen til alters. Det er det jeg kjenner best til fra alle bryllup jeg har vært i opp gjennom åra pluss hva jeg har hørt fra andre. Et enkelt googlesøk ga meg også kilder til historiske opplysinger fra f eks Askim museum og en masteroppgave om skiikker i Gudbrandsdalen. Det er mye snakk om brudefølget, som red sammen, evt gikk, kjørte i vogn eller reiste i båt til kirke. Brud og brudgom dro sammen i brudefølget. De gikk inn i kirka sammen, eller i noen tilfeller ble bruden fulgt inn av brudesvenner. Det var spesielt nevnt et sted at det var en ukjent skikk at far skulle følge bruden.

Anonymkode: fadc3...0f4

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte først å gå alene,  men bestevenninna mi (som er gift) anbefalte meg å gå med noen, fordi det roer nervene å ha noen sammed med seg. Hvis du er av den nervøse typen som meg 😅

 

Her er min pappa død, så jeg skal faktisk la barna mine følge meg opp. De er også blomsterpiker, men vi går sammen ❤️ Tror det blir fint. Hvis ikke hadde jeg bedt begge forloverne mine gå med meg

Anonymkode: c7e86...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kronprinsparet vårt gikk sammen i 2001. De er rimelig tradisjonsbundne😁

Anonymkode: ceafe...1b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg giftet meg fulgte stefaren min meg opp. Kunne aldri i verden bedt noen andre gjøre det. 
Datteren min skal følges opp av meg.

Kusinen min gikk opp sammen med mannen sin og barna deres. Det var utrolig rørende å se.

Anonymkode: 26aa9...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.50):

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Les her:

Sitat

 Politisk redaktør i Vårt Land, Berit Aalborg, har skrevet øyeåpnende og viktig om hvordan denne rare «tradisjonen» inntok norske kirkerom. Som hun påpekte i en kommentar i Vårt Land allerede i 2016 er det ikke noe tradisjonelt norsk over ritualet. Det er en viktoriansk tradisjon, innført av overklassen i byene fra slutten av 1800-tallet.

Men det er bare få tiår siden bygdene i Norge tok etter de større byene. På bygda holdt den gamle, norske tradisjonen mye lenger: At paret gikk sammen til alters.

Ordningen med at far følger datter har vi i nyere tid blitt eksponert for først og fremst gjennom amerikansk populærkultur. Faktisk så mye at vi har sluttet å legge merke til at det ikke er noe tradisjon som hører hjemme her til lands.

 

Anonymkode: 8edc0...cc7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problemstilling<3

Og for meg så er det enten alene, eller sammen med de to brødrene mine. De har nevnt det for meg at de gjerne vil følge meg, så det blir vel kanskje det :)

Så om du har søsken, spør dem?
Eller om du har en forlover?

Hvis ikke er det også veldig fint og viser integritet å gjøre det alene også. 

Lykke til med bryllup<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå alene, sammen med din mann, sammen med din mor, med forlover etc. Jeg gikk sammen med mine barn. Jenta foran og en gutt på hver side dvs det var så trangt at de gikk like bak meg.

Anonymkode: 0fec2...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen far så bestekompisen min skal følge meg opp, han er som en bror for meg. 

Anonymkode: b23bd...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som går med barna deres, er det da felles barn (altså brudgommens barn), eller er det dine særkullsbarn? Jeg synes det virker litt rart dersom særkullsbarn må gå slik, som om det er de som skal gifte seg med stefar. 

Anonymkode: 2ef45...d1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det å bli levert til mannen av min far er uaktuelt! Men tror pappa er litt såret over det. Han har fått fulgt søstra mi til alters og det var utrolig rørende og koselig. men jeg klarer ikke selv. synes det er veldig merkelig. Jeg kunne tenke meg å gå først og så kunne mannen gått midtgangen. bare for en FU til "normalen" :P men det går nok ikke mannen med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.50):

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Høyere akademisk utdanning i bryllupstradisjoner da? Kan ikke se at en akademisk utdannelse kan tillegges vekt når man diskuterer dette temaet. 

Anonymkode: 46b76...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk sammen med mannen min 😊 Med barn rett etter som fikk følge av forloverne. Veldig koselig og rørende 😊

Anonymkode: 1052f...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk arm i arm med datter, som var 8 år den gangen❤️

Anonymkode: ef078...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...