Gå til innhold

Vielse og alternativer til å følges av far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gifte meg til neste år og har begynt å tenke på hvordan seremonien skal være. Etter planen skal den være utendørs utenfor lokalet. Ettersom jeg ikke har et spesielt godt forhold til min far ønsker jeg ikke at han skal følge meg. Vil heller ikke spørre noen andre i familien - synes det blir litt rart.

Kan vurdere å gå alene men vet ikke hvor komfortabel jeg vil være med det når jeg må gå over gresset i brudekjole 😅

Jeg har vært i veldig få bryllup og sliter generelt litt med å se for meg hvordan en utendørs seremoni kan se ut. Noen  som har vært i noen utendørs vielser som kan dele erfaringer? Og noen med forslag til alternativer til far som følger bruden? Jeg har tenkt på mine to forlovere, evt med en eller to venninner til, men vet ikke helt. Hvem går i såfall opp først? Setter pris på svar 😊

Anonymkode: 3b7b8...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En brud jeg kjenner hadde 2 av bestevenninnene sine fra barneskolen som også var forlovere, de gikk arm i arm, det var veldig vakkert og rørende.

Anonymkode: 22626...c34

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen nevøer eller nieser du er tett med? Som kan gå sammen med deg? De kan bære blomster og ringene. Også kan partneren din møte deg midtveis og dere kan gå sammen? :) 

Anonymkode: 986d3...af1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den norske tradisjonen er at brudeparet går sammen. Det er amerikansk og importert gjennom bla. film at far følger bruden til alteret før ansvaret overlates brudgommen.

Anonymkode: 0532d...cfc

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (6 minutter siden):

Jeg og mannen min valgte å gå sammen opp midtgangen. Hånd i hånd. 

Vi gjorde det samme. Det er jo dette som er den norske tradisjonen.

Anonymkode: a4934...1ca

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk sammen.

Har et helt fantastisk og nært forhold til min far. Men han får virkelig ikke lov til å "overlate ansvaret" til en annen mann av den grunn, den symbolikken hørte ikke hjemme i mitt bryllup. 

Om første blikk og alt det der betyr mye er det uansett mye bedre å ta unna det før seremonien. Det er et nært og intimt øyeblikk, man har tid og får også snakket litt, man får fine bilder og mulig film. Og ikke minst; man kan gjøre unna fotograferingen 1) før tårene strømmer i kirka og sminken har begynt å bevege seg litt, 2) før vielsen, slik at man utnytter formiddagen, og også slipper at gjestene må vente 2-3 timer på at brudeparet er til fotografering og alt. 

Anonymkode: d4b29...855

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville 100% gått sammen. Jeg misliker også symbolikken i at en far gir bort datteren, så det hadde vært uaktuelt selv om jeg hadde giftet meg i en kirke (som jeg ikke gjorde) eller andre steder med en midtgang som skulle forseres.

Tips til deg TS: Når dere står og skal si ja foran vigsler, ha vigsleren stående i midtgangen. Da får dere ansiktene mot gjestene når dere skal si ja, de slipper å bli avspist med ryggene deres. Selv om vigsler står et stykke unna trenger han/hun og dere sannsynligvis ikke rope til hverandre likevel. :)  

 

Anonymkode: 11165...628

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den norske tradisjonen er at brudeparet går sammen. Det er amerikansk og importert gjennom bla. film at far følger bruden til alteret før ansvaret overlates brudgommen.

Anonymkode: 0532d...cfc

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå alene, eller gå sammen!

Hvis du er bekymret for «første møtet» med brudekjole og den biten der, finnes det mange fine måter å gjøre det på Som kan være vel så fint som å se hverandre til vielsen første gang. Søk opp feks «wedding first look» på Pinterest for litt inspirasjon😊

Anonymkode: 38174...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå sammen. Alt annet er bare veldig rart. Dere skal jo gå sammen på livets vei, så hvorfor i alle dager skal dere ikke gå sammen på en så viktig dag?

Anonymkode: 2ef45...d1e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk sammen med mannen :) det er jo vår dag, og ingen som gir meg bort. Jeg er voksen og bestemmer selv, og da var det uaktuelt å bli gitt bort.

Anonymkode: 6eaf6...eb6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.50):

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Er dere tjuefem år? 

Anonymkode: f8913...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der mest rørende versjonen jeg har sett, var at brudgommen sto og ventet ved "alteret" (utendørs borgerlig vielse), bruden kom gående alene og han gikk mot henne så de møttes på halvveien og gikk tilbake sammen. En helt spontan og uplanlagt handling fra hans side, fortalte bruden etterpå.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PanteneProVVV
AnonymBruker skrev (På 8.9.2022 den 15.50):

Sikker på det? I de kretser der vi har diskutert og kritisert dette er vi flere som har høyere akademisk utdanning. Der er det ingen som har hørt om at brudeparet går sammen som norsk tradisjon, alle vet at det er det at faren "gir bort" datteren som er den gamle norske patriarkalske kvinneundertrykkende tradisjonen.

Anonymkode: 2959f...4dc

Interessant. Jeg og trodde det var norsk tradisjon å gå sammen opp midtgangen. Men med tanke på bryllup jeg har vært i av det gode gammeldagse slaget så er bruden og brudgommen allerede plassert ventende på stoler (sammen med forlover) i innerste del av kirken allerede når gjestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at noen har blitt fulgt til alters av sin far i et bryllup 🤔 Jeg har vært i bryllup flere steder i Norge, Storbritannia og Sverige. Enten satt brudeparet allerede foran da gjestene kom, eller så kom de inn sammen, eller så sto mannen øverst og bruden kom inn alene/med brudepiker. 

 

Anonymkode: f6514...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...