Gå til innhold

Nybegynner strikking - hjelp til størrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle flinke og erfarne strikkere! Jeg skal strikke en genser (Maisie genser av House of Yarn) og er usikker på størrelse. Jeg målte overvidde på kroppen og kom frem til 91cm. Størrelsene er da enten 94cm eller 104cm, så jeg lurer på om det vil bli «trangt» med 94cm? Synes 104cm kan bli for mye og for «oversize», men vil heller ikke ha den helt klistret til kroppen og ønsker jo at den skal sitte slik som på modellen. Målte andre strikkegensere jeg har men de er dessverre for store (har hatt vektnedgang) og sitter jo heller ikke riktig. Tror ikke jeg orker/tør å legge meg imellom 2 størrelser da jeg er ganske fersk og ikke helt trygg på å modifisere oppskriften. Kjenner jeg savner mamma når det kommer til hjelp med strikking, men tenkte dere her inne kanskje kunne hjelpe meg så jeg får kommet i gang❤️

Anonymkode: 8918e...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror størrelsen i oppskrifter er oppgitt for plagget. At plagget blir ca 94 cm når du strikker etter oppskrift. Da kan du jo prøve om 94 cm rundt er sånn du vil ha plagget på deg. 

Anonymkode: 51e8b...b4d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bildet av genseren du nevnte, og den sitter jo nokså løst og ledig på modellen.

Om ditt overviddemål målt direkte på kroppen er 91 cm, så vil størrelsen som gir en genser på 94 cm ikke bli som på bildet når du tar den på deg. Den vil sitte nokså kroppsnært.

Du vil kun ha 1,5 cm ekstra på forsiden og 1,5 cm ekstra på baksiden av kroppen, om det gir mening?

Det er nokså lite ‘positive ease’.

Se her, for hvor ulikt samme plagget sitter på kropper av ulik størrelse, fordi de har ulik bevegelsesvidde.

https://brooklyntweed.com/pages/selecting-a-sweater-size

91 cm overviddemål kropp og 104 cm overviddemål genser, gir deg ca 6,5 cm ekstra stoff i hver side av plagget. Synes det ser nokså riktig ut i forhold til modellen på bildet.

https://www.strikkemekka.no/Maisie-Genser-Gammelrosa-av-SD-HOY

Anonymkode: aa71f...4af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er strikkefastheten din? Uten strikkefasthet er det umulig å si om en genser blir for stor eller for liten. 

En god strikkeprøve er så viktig - og med god mener jeg en hvor du har lagt opp dobbelt så mange masker som er angitt i oppskrifta. Det vil si - skal strikkefastheten være 20 msk/30 pinner(el. omganger) - så legger du opp 40 masker og strikker 60 pinner (el. omganger).

Finn så ut hvor mange masker du har på ti centimeter i bredden og hvor mange pinner/omganger du har for ti centimeter i høyden. Notér dette ned, og vask/damp så strikkeprøven og ta de samme målene igjen. Det kan nemlig godt hende at strikkefastheten endrer seg mellom ubehandlet og behandlet strikkeprøve. 

Anonymkode: 8a74a...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Brukar0

Jeg ville gått for 94 cm. 

Jeg prøver plagg jeg strikker flere ganger underveis. Setter halvparten av maskene over på en annen pinne og prøver bolen. Hvis det ikke passer rekker jeg opp og begynner på nytt.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker at den skal sitte som på modellen, bør du velge den med 104 overvidde. Så fremt du overholder strikkefastheten. Det er lurt å strikke en prøvelapp, hvis du ikke har strikket med det garnet før og vet hvor stramt du strikker. Men jeg pleier å lage en jukse-prøvelapp, dvs jeg strikker ikke så stor lapp som en over nevner. Jeg legger bare opp noen masker ekstra og strikker ikke mange pinnene før jeg drar ut pinnen og måler. Det pleier å funke for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...