Gå til innhold

Krigen kommer til å vare lengre enn mange tror


pinnelinn

Anbefalte innlegg

De fleste tror på en lang krig. Men da har de ut neste år som perspektiv. 

Men krigen kommer til å vare mye lengre enn det. Jeg tror perspektivet vi må operere med er 10 til 20 år. 

Det spørs om Vesten klarer å holde sanksjonene og forsyningene til Ukraina så lenge. Det er allerede murring i EU om høye kostnader allerede etter 6 måneder. 

Putins taktikk og største fordel er tid. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle slike problemstillinger kan tilbakevises med det enkle faktum av hva Russland gjort. Det har altså invadert nabolandet sitt for imperalismen skyld, og de har totalt sviktet og forsøkt å utpresse sine største handelspartnere i EU. I hvilken verden tror du EU-land vil riskere sin egen sikkerhet og framtid for å noen gang gjøre seg avhengig av noe fra Russland igjen? Russland har gjort ureverserbar skade på seg selv og det er ikke engang noe alternativ å fjerne sanksjoner eller å fortsette med Russland som før. Så glem dette om at sanksjoner blir opphevet, eller at Russland ikke kommer til å bruke utpressing for det som det er verdt om vi fjerner de og ønsker å  gjøre business igjen.

Utover det har du helt rett i at dette vil være langvarig. Det gjør det ikke mer realistisk at vi kommer til å oppheve sanskjonene. Snarere tvert i mot. Så du får omstille deg til en verden der vesten tar vare på sine verdier og interesser og ikke trår på tærne for røverstater i øst og deres interesser.

For å bruke en metafor i sjakken. Russland trodde de vant et tårn da de begynte med gassupressingen, men i stedet ofrer de en dronning.  De har totalt mistet noe legitimetet som en pålitlig gassleverandør, og kommer ikke til å kunne tjene rikdom på dette i framtiden. De må bruke enorme summer på å endre infrastruktur de kommende årene og produsere langt dyrere gass til et langt mindre kjøpekraftig marked, for ikke å snakke om hvor håpløst det vil bli for de å importere deler for utbygging og vedlikehold av all mulig infrastruktur de har. Og så fort EU landene kommer seg ut av den avhengigheten de har nå, så vil nye sanksjoner innføres mot de som handler med Russland. Tror du virkelig India og Kina er mer avhengig av handel med Russland over vesten?

Endret av kar90
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at Russland har personell, materiell og økonomi til å drive med krigføring over flere år?.

Når de drar frem utrangert krigsmateriell fra 60-tallet så sier det ganske mye, de mangler personell og har begynt å rekruttere fanger fra fengsel og det er også enn grunn for at de henter soldater fra utkantene og ikke storbyene.

De mangler reservedeler og p.g.a. sanksjonene så får de heller ikke inn nødvendig elektronikk som både stridsvogner og fly er helt avhengig av.

Russland og det russiske militæret er gjennomsyret av korrupsjon så mye av utstyret de har er demontert og solgt på svartebørs, det har kommet frem at mange av stridsvognene mangler armering fordi den er solgt og innholdet armeringspakkene er byttet ut med eggkartonger og skrot. Vedlikehold på det gamle skrotet de bruker er også noe som ikke har blitt gjennomført.

Jeg tror at Putin har blitt lurt av sin egen propaganda på lik linje med folket, det står ikke bra til i Russland men på samme måte som at man ikke våget å si sannheten til Stalin i frykt for sitt liv så sier man heller ikke sannheten til Putin og folket. Den gamle kommunistiske sovjetpropagandaen lever i beste velgående i Russland.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, pinnelinn said:

De fleste tror på en lang krig. Men da har de ut neste år som perspektiv. 

Men krigen kommer til å vare mye lengre enn det. Jeg tror perspektivet vi må operere med er 10 til 20 år. 

Det spørs om Vesten klarer å holde sanksjonene og forsyningene til Ukraina så lenge. Det er allerede murring i EU om høye kostnader allerede etter 6 måneder. 

Putins taktikk og største fordel er tid. 

Jeg tviler på at krigen varer så lenge. Allerede nå har folk i EU store problemer med energiregningene. Tenk på hva som skjer når folk begynner å dø av sult og kulde. Det kommer til å bli store opptøyer – så store at de neppe kommer til å bli stanset med tåregass og vannkanoner. Myndighetene må skyte med skarpt dersom de skal klare å stanse de opptøyene som kommer.

 

Europeiske og norske politikere er en gjeng med dritsleipe jævler, så jeg tviler ikke på at de allerede har lagt planer for hvordan de skal stanse opptøyene, men vil det holde? Jeg tviler. Alt er usikkert, og det eneste vi vet med sikkerhet, er at verden kommer til å se veldig anderledes ut om seks månede enn hva den gjør i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pinnelinn skrev (På 30.8.2022 den 8.54):

De fleste tror på en lang krig. Men da har de ut neste år som perspektiv. 

Men krigen kommer til å vare mye lengre enn det. Jeg tror perspektivet vi må operere med er 10 til 20 år. 

Det spørs om Vesten klarer å holde sanksjonene og forsyningene til Ukraina så lenge. Det er allerede murring i EU om høye kostnader allerede etter 6 måneder. 

Putins taktikk og største fordel er tid. 

Gitt utviklingen så langt er det vanskelig å se at Russland kan fortsette så veldig lenge.

Trusselbildet du skisserer er ikke sannsynlig; situasjonen er mye mer alvorlig : blir det for problematisk for Vesten, er invasjon av Russland uungåelig: det er bare ETT resultat som er mulig og akseptabelt på lang sikt, og det er å legge den Russiske føderasjonen under administrasjon. Dette er ekstremt viktig geopolitisk.

Situasjonen vi har nå er faktisk ikke veldig anderledes enn Balkan krigen, og vi husker hvordan det gikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En atom "ulykke" ved et eller flere kjernekraftverk ville jo vært veldig beleilig for Russland, de innser vel at de ikke kan vinne krigen men hvis det skjer noe som gjør at store områder blir ubeboelige så er det en gyllen mulighet for å trekke seg tilbake uten å miste ansikt ovenfor den russiske befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (21 timer siden):

Jeg tviler på at krigen varer så lenge. Allerede nå har folk i EU store problemer med energiregningene. Tenk på hva som skjer når folk begynner å dø av sult og kulde. Det kommer til å bli store opptøyer – så store at de neppe kommer til å bli stanset med tåregass og vannkanoner. Myndighetene må skyte med skarpt dersom de skal klare å stanse de opptøyene som kommer.

 

Europeiske og norske politikere er en gjeng med dritsleipe jævler, så jeg tviler ikke på at de allerede har lagt planer for hvordan de skal stanse opptøyene, men vil det holde? Jeg tviler. Alt er usikkert, og det eneste vi vet med sikkerhet, er at verden kommer til å se veldig anderledes ut om seks månede enn hva den gjør i dag.

På hvilken måte, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Den vil nok vare lenge ja, ikke bare ut dette året. Neste år også. 1-2 år minst tror jeg. Kanskje 3 år. Kanskje 4 år. Kanskje mer. Tiden vil vise. 
Men 10-20 år? Nei ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
pinnelinn skrev (På 30.8.2022 den 8.54):

De fleste tror på en lang krig. Men da har de ut neste år som perspektiv. 

Men krigen kommer til å vare mye lengre enn det. Jeg tror perspektivet vi må operere med er 10 til 20 år. 

Det spørs om Vesten klarer å holde sanksjonene og forsyningene til Ukraina så lenge. Det er allerede murring i EU om høye kostnader allerede etter 6 måneder. 

Putins taktikk og største fordel er tid. 

huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pinnelinn skrev (9 timer siden):

Jonas Gahr Støre:

"Russland også har industriell og militær kapasitet til å holde på i årevis"

https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg-en-av-de-storste-feilene-vi-gjorde/s/5-95-890614

Snart ett år ut i krigen er jeg enda sikrere på at denne krigen vil vare 10-20 år.

Det stemmer nok at Russland har militær og industriell kapasitet til å holde på i årevis. Men, jeg tror rett og slett det ikke kommer til å vare så lenge. Jeg tror ikke Russland ønsker å dra ut denne krigen i uendeligheter, så mye mulig de benytter seg av andre metoder til slutt. Det andre spørsmålet er om Tanks faktisk er "avgjørende for Ukraina's seier".  Ukraina ber også etter jagerfly og mer våpen. Jeg syntes det virker åpenbart at denne konflikten kan gå veldig galt. Jeg tror Februar vil være avgjørende for hva som skjer fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina har tapt rundt 150.000 mann og 80.000 kvadratkilometer territorium. Nylig mistet de Soledar, snart ryker det viktige knutepunktet Bakhmut når byen om ikke lenge er omringet. Krigen er over innen året er omme. Eneste spørsmålet er hvor mye av Ukraina som er igjen da, om Odessa også faller og landet mister all tilgang til havet.

Endret av Kompetent
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker Stoltenberg sa at Russland har ingenting med å bestemme over Ukraina tenk om mannen hadde vært likte tøff og sagt EU/EØS bestemmer ikke over Norge 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

pinnelinn skrev (På 30.8.2022 den 8.54):

De fleste tror på en lang krig. Men da har de ut neste år som perspektiv. 

Men krigen kommer til å vare mye lengre enn det. Jeg tror perspektivet vi må operere med er 10 til 20 år. 

Det spørs om Vesten klarer å holde sanksjonene og forsyningene til Ukraina så lenge. Det er allerede murring i EU om høye kostnader allerede etter 6 måneder. 

Putins taktikk og største fordel er tid. 

Jøss, skal si tonen har forandret seg underveis i Putins tredagerskrig! Ikke måte på hvor bra alt er for Russland.

Faktum er at jo mer tid som går, desto mer og bedre utstyr får Ukraina fra vestlige land. Russland, derimot, sliter med å produsere selv de enkleste ting. De har ikke engang utstyr til alt hakkekjøttet de sender inn i kverna. Det er allerede murring i Russland fordi folk er redde for å bli kanonføde.

Og hus, jo mer dette strekker ut i tid, desto bedre tid har vestlige land på på tilpasse seg. Husker du gassen som Russland skulle bruke som pressmiddel i vinter? Gassmagasinene var fulle før vinteren, til tross for Russlands desperate forsøk på å ødelegge. Nye gassleverandører kom til. Norge har vel tjent rått på dette. Og ny kapasitet kan åpnes etter hvert som tiden går.

Det er rett og slett slik at jo mer tid som går, desto mindre avhengig av Russland blir Russlands viktigste kunder. Russland vil stå igjen som en kollapset og feilet stat, og vil til evig tid være latterliggjort.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Husker Stoltenberg sa at Russland har ingenting med å bestemme over Ukraina tenk om mannen hadde vært likte tøff og sagt EU/EØS bestemmer ikke over Norge 

Det viser seg jo at et samlet Europa er en styrke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 30.8.2022 den 12.05):

Tror du virkelig India og Kina er mer avhengig av handel med Russland over vesten?

Tror vi at Kina og India kommer til å gjøre seg avhengige av Russland når de ser hvor ubrukelig, udugelig og upålitelig Russland er? Jada, de tar nok gladelig imot litt ekstra billig, men vil de knytte seg sterkt til upålitelige Russland og gjøre udugelige Russland til en hovedleverandør?

Vel, hvis de gjør det så skyter de seg selv i foten, for Russland kan man ikke stole på.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (På 30.8.2022 den 20.30):

Jeg tviler på at krigen varer så lenge. Allerede nå har folk i EU store problemer med energiregningene. Tenk på hva som skjer når folk begynner å dø av sult og kulde. Det kommer til å bli store opptøyer – så store at de neppe kommer til å bli stanset med tåregass og vannkanoner. Myndighetene må skyte med skarpt dersom de skal klare å stanse de opptøyene som kommer.

Europeiske og norske politikere er en gjeng med dritsleipe jævler, så jeg tviler ikke på at de allerede har lagt planer for hvordan de skal stanse opptøyene, men vil det holde? Jeg tviler. Alt er usikkert, og det eneste vi vet med sikkerhet, er at verden kommer til å se veldig anderledes ut om seks månede enn hva den gjør i dag.

Vi er nå på vei mot vår igjen. Hvor er alle som fryser ihjel i Europa? Det er langt flere russere som fryser ihjel.

Hvorfor skulle opptøyene komme når det går mot vår, varmere vær, og lavere strømpriser? Tenk litt etter nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...