Gå til innhold

Direktøren på tv 2

Smos1

Anbefalte innlegg

Synes det var et godt eksempel på forhåndsdømming. Her har vi en rik klyse av en direktør. Han skal dukkes.  Og sånn gikk det.  Er rettsvesenet vårt ikke til å stole på, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spent på om det vekker debatt om politiet og rettssikkerheten i etterkant. Rart om det ikke blir diskusjon om politiet handlet riktig i den situasjonen. Mulig Neil og Eryka hadde ressurssterke personer i hjemlandet som hjalp dem. Synes uansett resultatet er oppsiktsvekkende. En mann ringer og ber om hjelp, men får ikke hjelp. Ender opp med å nesten bli drept og han som nesten drepte han slipper unna og får en halv million i erstatning, og at det blir sett på som nødverge å stikke en person 9 ganger, enda det var to mot en i situasjonen og de var unge og sterke. Er usikker på om Øystein spiller paranoid for å slippe å sone eller om han er det. Han sa jo selv i telefonen at han var en høy og sterk mann og pleide ikke å ringe politiet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo ingen bevis på knivstikkingen av han i huset. 

Naboen som jeg antar er edru så at han ikke var dekket av blod da han løp mot det amerikanske paret. ØF som da var høy på et eller annet motstrider da hva naboen så. Det sier litt.

Men utrolig slitsomt det må være for de rundt han at han er så paranoid. Hvorfor skal en person uten betydning eller fiender skal tas av dage av noen fremmede? Hva får Niel og Eryka ut av å drepe han? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig situasjon med pussige involverte. Føler Politiet, rettssystemet, ØF, Neil og Erica alle kommer særs dårlig ut av saken. Verken handlinger, forklaringer, straffeutmålinger, løsninger, kompensasjoner eller noe som helst både fra den ene og den andre har særlig troverdighet eller begrunnelser rundt seg. 

Og ironien er jo at serien er subjektiv fra ØFs side, men han synes jeg kom dårligst ut av det. 

ØF ble attpåtil dømt og måtte inn for å sone i 7 mnd, men det slapp han unna med fordi saken ble trenert så lenge at den ble foreldet. 

Altså... 

Håper ØF har fått psykiatrisk behandling for paranoiaen sin etter serien, for jeg synes nesten synd på han siden han er så nedtrykket i det. Nesten. 

Ja nei, jeg lar både dokumentaren og saken gå i glemmeboka. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som ikke stemmer i forklaringene rundt hva som skjedde denne kvelden/natten, og det er noen spesielle elementer jeg lurer veldig på:

- i episoden i går sa N gjentatte ganger at han kun stakk Ø 1 gang.

Hvem stakk de resterende 8 gangene?

- Eryka innrømmer i avhør at også hun hadde med seg kniv på reisen til Norge. Kniven ble aldri funnet, og er fremdeles sporløst borte.

Jeg tror på naboen som vitner om at Ø kom ut uten blod på seg, og derfor har nok alle knivstikkene skjedd utenfor.

N ble trodd på at han stakk Ø 1 gang i selvforsvar, hva sier etterforskningen/konklusjonen om de andre 8 stikkene?

Jeg syns det er så rart at det ikke er mer fokus på det. Vi vet 100% at Ø hadde et gitt antall stikk. N blir trodd på at han stakk 1 gang i selvforsvar, så hvem mener politiet har utført flesteparten av stikkene?

Endret av Henikka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han virker som en arrogant fyr som er vant til at folk gir ham mye oppmerksomhet og at det han sier tillegges stor vekt. Og når han ringer politiet, forventer han å få hjelp. Det burde han få uansett hvor drittsekk han er. Det er ingen som fortjener å knivstikkes ni ganger selv om de er arrogante og muligens psykopater.

Jeg syns de telefonsamtalene var helt hårreisende. Han sier flere ganger at de må sende noen fordi det er noen på besøk som vil drepe ham. Han prøver å forklare at det har ingenting med penger eller uvennskap å gjøre, at de besøkende har fått god behandling hos ham. Og da sier politiet noe sånt som at "du sier at dere har blitt uenige om betaling?" som er akkurat motsatt av hva han har sagt. Da blir han sur, og fordi han er sur og frekk så blir det enda mindre sannsynlig at han skal få hjelp.

Da svigermor ringer og sier noe om at nå må de komme fordi han er i fare, så får hun høre at hun er frekk. Veldig så hårsåre de er når folk ringer og er redde. Jeg syns det er helt sjokkerende å se at man ikke kan være sikker på å få hjelp om man ringer politiet og sier at noen truer en på livet. 

Uansett hva som skjedde, så er det veldig rart å ringe politiet og si at noen har tenkt å drepe deg om det ikke stemmer, og å be politiet komme om du selv har tenkt å slå og voldta. Det er veldig rart å stikke noen ni ganger i nødverge. Og det er veldig rart at Neil sitter og sier noe a la "stikkene var sånn og sånn bla bla bla" "hvor mange husker du" "jeg husker bare ett" "for du sa stikkene" "..................................kan jeg få advokat". Og ikke minst at han sa "*we* stabbed". Og at politiet sa til Øystein at Eryka ikke hadde kniv, når hun selv sa hun hadde kniv.

Det kan godt være at de følte seg truet og var redde, men NI ganger? Hvis de var uskyldige her, så kunne de bare reist seg og gått da stemningen ble dårlig. Og om situasjonen eskalerte slik at det ikke gikk, så kunne de stukket ham én gang, max to. Ikke ni ganger mens de forsøkte å dytte mest mulig blod ut av kroppen hans, som Neil beskrev. Og så får de en halv million i stedet for straff.

At Øystein har blitt traumatisert og fått livet sitt ødelagt og blitt kjempeparanoid og tror politiet er ute etter ham forstår jeg godt, kanskje særlig på grunn av den typen mann han er, som er vant til å få det som han vil.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonfly84 skrev (22 minutter siden):

Han virker som en arrogant fyr som er vant til at folk gir ham mye oppmerksomhet og at det han sier tillegges stor vekt. Og når han ringer politiet, forventer han å få hjelp. Det burde han få uansett hvor drittsekk han er. Det er ingen som fortjener å knivstikkes ni ganger selv om de er arrogante og muligens psykopater.

Jeg syns de telefonsamtalene var helt hårreisende. Han sier flere ganger at de må sende noen fordi det er noen på besøk som vil drepe ham. Han prøver å forklare at det har ingenting med penger eller uvennskap å gjøre, at de besøkende har fått god behandling hos ham. Og da sier politiet noe sånt som at "du sier at dere har blitt uenige om betaling?" som er akkurat motsatt av hva han har sagt. Da blir han sur, og fordi han er sur og frekk så blir det enda mindre sannsynlig at han skal få hjelp.

Da svigermor ringer og sier noe om at nå må de komme fordi han er i fare, så får hun høre at hun er frekk. Veldig så hårsåre de er når folk ringer og er redde. Jeg syns det er helt sjokkerende å se at man ikke kan være sikker på å få hjelp om man ringer politiet og sier at noen truer en på livet. 

Uansett hva som skjedde, så er det veldig rart å ringe politiet og si at noen har tenkt å drepe deg om det ikke stemmer, og å be politiet komme om du selv har tenkt å slå og voldta. Det er veldig rart å stikke noen ni ganger i nødverge. Og det er veldig rart at Neil sitter og sier noe a la "stikkene var sånn og sånn bla bla bla" "hvor mange husker du" "jeg husker bare ett" "for du sa stikkene" "..................................kan jeg få advokat". Og ikke minst at han sa "*we* stabbed". Og at politiet sa til Øystein at Eryka ikke hadde kniv, når hun selv sa hun hadde kniv.

Det kan godt være at de følte seg truet og var redde, men NI ganger? Hvis de var uskyldige her, så kunne de bare reist seg og gått da stemningen ble dårlig. Og om situasjonen eskalerte slik at det ikke gikk, så kunne de stukket ham én gang, max to. Ikke ni ganger mens de forsøkte å dytte mest mulig blod ut av kroppen hans, som Neil beskrev. Og så får de en halv million i stedet for straff.

At Øystein har blitt traumatisert og fått livet sitt ødelagt og blitt kjempeparanoid og tror politiet er ute etter ham forstår jeg godt, kanskje særlig på grunn av den typen mann han er, som er vant til å få det som han vil.

Nettopp! Den delen jeg har markert i siteringen! Det er jo så merkelig!! Jeg skrev litt om akkurat det samme i innlegget over ditt også. Kjemperart!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henikka skrev (3 timer siden):

Nettopp! Den delen jeg har markert i siteringen! Det er jo så merkelig!! Jeg skrev litt om akkurat det samme i innlegget over ditt også. Kjemperart!

De sa vel ikke det, men at det ikke var funnet noe kniv. Eryka sa at kniven var i ryggsekken hennes. Der var mørkt og ikke sikkert at naboene så så klart. Hvordan kunne de si bestemt at det ikke var blod på Øystein? (Tror på dem da). Men at Eryka skulle brekke nesen av et dytt, er litt spesielt. Eryka påstod  at Øystein hadde lagt seg i sengen hennes. Har de etterforsket det da? Fant de dna bevis etter Øystein der? Merkelig at en hyggelig kveld kan ende slik. 

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det ikke har vært en ordentlig grankning i huset og at Neil og Eryka ikke måtte møte i retten. Jeg mener at Øystein også hadde fortjent sin dag i retten. Når det er sagt, tror jeg det på et tidspunkt klikket for Øystein den kvelden. Jeg tror ikke Neil og Eryka hadde knvstukket ham om han var ved sine fulle fem. Jeg tror Eryka var mer involvert enn hun har opplyst. Jeg synes det er pussig at ikke kniven hennes ble funnet. Jeg stusser også over at Neil sier at han knivstakk Øystein i ryggen mens han kom mot ham. Det gir ikke mening for meg. Ville man ikke trukket kniven for å få personen til å trekke seg tilbake, i stedet for å gå inn i en "klemmesituasjon" og stikke ham i ryggen? Sikkert lett for meg å si, men litt skurr.

Jeg tror både Neil, Erika og Øystein + kona vet mer enn de sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 14.9.2022 den 1.32):

Jeg tror Øysteins kone var oppriktig bekymret for situasjonen, men det er noe som skurrer veldig i Øysteins 1. samtale med politiet som går omtrent slik: Hei, jeg heter Øystein og er direktør for … jeg pleier vanligvis ikke å ringe dere, men nå er det noen som sitter ovenfor meg som sier de er villig til å drepe, og at deretter kona ringer (etter en god stund) og sier: jeg ringer på vegne av min mann… Jeg tror hun hadde fått beskjed om å ringe. Jeg vet ikke hvordan han visste at hun var hjemom, men at amerikanerne ikke fikk det med seg… SMS?

Jeg har ringt nødtelefonen én gang i mitt liv, og da fikk jeg beskjed om å roe meg ned og forklare hvor jeg var, og hva jeg trengte hjelp med. Jeg mener ikke at alle er hysteriske, men jeg vil tro at en rolig og behersket person vil si: Dette er adressen, dette er situasjonen, jeg trenger hjelp fra disse ressursene. Her var det ikke en men 2 rolige mennesker som snakket som om situasjonen ikke var alvorlig.

Jeg vet at mine erfaringer ikke er alles, men om jeg diskuterte med noen, og jeg ikke hadde sett noen kniv (og så vidt jeg har ingen hørt at det foregikk det en høylytt diskusjon/krangel i bakgrunnen på politiopptakene) hadde jeg ikke ringt politiet. Hva fikk ham til å føle seg så utrygg?

Jeg har vært med i røde kors , og har måtte ringe nødnr av og til.  Jeg er trent på å være rolig i gitte situasjoner. Og opplever av og til at de tror oppringning er på tøys, gardiner jeg ikke er hysterisk når jeg ringer.  Og må da gi beskjed om at jeg har vært I røde kors for å ikke bli mistrodd.

Så syntes det er uproft fra politiet her å ikke sende bil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært med i røde kors , og har måtte ringe nødnr av og til.  Jeg er trent på å være rolig i gitte situasjoner. Og opplever av og til at de tror oppringning er på tøys, gardiner jeg ikke er hysterisk når jeg ringer.  Og må da gi beskjed om at jeg har vært I røde kors for å ikke bli mistrodd.

Så syntes det er uproft fra politiet her å ikke sende bil.

Jeg aner ikke hva som er statistikken på hvor mange som ringer nødtelefonen på grunn av at de er litt pussa på lørsdags kveld. Snudd på hodet, ville jeg ikke likt at de rykket ut til en russ som ikke fikk til å knyte skoen sin, om noen jeg kjente var i umiddelbar fare. De må ta avgjørelser på hva som oppleves akutt. jeeg forstår at: heisann, jeg pleier aldri å ringe dere. Jeg er direktør på ta. Jeg sitter her og drikker sammen med noen som sier at de er villige til å drepe.

Jeg tror det er en grunn til at kona hans ikke ville at det skulle komme politi til huset. Enten tror jeg det handlet om at hun var sur på ham fordi han satt og røret sammen amerikanerne, eller så handlet det om at hun så en side av ham som hun kjente igjen, som ikke var helt i vater, eller så var det, eller hun var usikker på om det var rusmidler i huset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (20 minutter siden):

Jeg aner ikke hva som er statistikken på hvor mange som ringer nødtelefonen på grunn av at de er litt pussa på lørsdags kveld. Snudd på hodet, ville jeg ikke likt at de rykket ut til en russ som ikke fikk til å knyte skoen sin, om noen jeg kjente var i umiddelbar fare. De må ta avgjørelser på hva som oppleves akutt. jeeg forstår at: heisann, jeg pleier aldri å ringe dere. Jeg er direktør på ta. Jeg sitter her og drikker sammen med noen som sier at de er villige til å drepe.

Jeg tror det er en grunn til at kona hans ikke ville at det skulle komme politi til huset. Enten tror jeg det handlet om at hun var sur på ham fordi han satt og røret sammen amerikanerne, eller så handlet det om at hun så en side av ham som hun kjente igjen, som ikke var helt i vater, eller så var det, eller hun var usikker på om det var rusmidler i huset.

Han sier han blir truet på livet. Om de ikke ville rykke ut, så burde de iallefall ha bedt an om å forlate stedet. Evnt kommet og hjulpet gjestene ut osv. De som tar imot tlf er jo mer opptatt av å krangle med han, enn å gi han bistand. Om de ikke rykket ut på hans tlf, så burde de iallefall gjort det når kona hans ringte. Han sier også at han trodde de hadde hatt noe i glasset hans. Noe som også kunne forklart noe ang hans oppførsel.

Fikk i meg noe jeg også ufrivillig,  og ble ganske usaklig . Selv om jeg normalt ikke er det. Så urovekkende at de ikke tar en tur å sjekker ut når han sier det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elendig behandling fra politiets side, men det forunder meg ikke. jeg har vært vitne til og 3 stk og selv opplevd 1 gang hvor politiet enten har tatt feil person, eller bare vært frekk og skjelt ut vedkommende, eller bare gitt rett og slett faen.. men hadde de hørt på riktig person og ikke brydd seg om hvilket tryne de likte best, så kunne de ha klart jobben sin. vitnene rundt synes de ikke det vits i å spørre. de så bare stygt på oss når vi prøvde snakke med dem og fortelle at de gjorde feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en rettighet man har som borger i et land at man skal få hjelp hvis man er truet på liv og død? Synes ikke det er politiets oppgave å vurderer om det er sant eller ikke. Send en bil og sjekk det ut. Kan man ikke det har politiet for lite ressurser og det er brudd på loven og ikke yte hjelp når man tydeligvis trenger det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 21.9.2022 den 6.36):

Kommentar til det som er uthevet. 

Kanskje hun selv faktisk ikke oppfattet hvor truende situasjonen var og det at hun stakk bare var en instinktiv reaksjon hun ikke kunne forklare og begrunne. 

Har selv vært i en situasjon hvor jeg nølte lenge med å kontakte hjelp, fordi jeg var usikker på om jeg i det hele tatt var i fare. I retrospekt ser jeg derimot klart at jeg var i livsfare, men på gitte tidspunkt gikk følelsen av det på svært diffuse ting og sanseopplevelser. Politiet ville ikke rykket ut på det. Derfor avventer man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ella1 skrev (På 15.9.2022 den 1.31):

For min del virker direktøren veldig paranoid. Og det kan det være flere årsaker til. 

Er det pga. traumer etter angrepet?

Er det for at han faktisk er uskyldig og er livredd?

Er det pga. langvarig rusmisbruk?

Er det pga. at tror han er viktigere enn han er og dermed tror at «alle» er ute etter han?

Er det et spill for å virke mer troverdig?

Sistnevnte er det hvertfall ikke. Det er jo nettopp det som dreper troverdigheten hans. 

Dette er også vanlig i USA ved justismord. 

Om man ikke husker og opptrer som oppgitt og sint over ikke å bli trodd brukes dette mot deg. Om man feks beskyldes for å drepe noen og ikke husker hva man gjorde den dagen, noe man naturligvis ikke gjør. Ingen husker hva de gjorde på en vanlig torsdag om ikke noe spesielt hendte.  Da brukes dette mot deg i avhør og rettsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (3 minutter siden):

Kommentar til det som er uthevet. 

Kanskje hun selv faktisk ikke oppfattet hvor truende situasjonen var og det at hun stakk bare var en instinktiv reaksjon hun ikke kunne forklare og begrunne. 

Har selv vært i en situasjon hvor jeg nølte lenge med å kontakte hjelp, fordi jeg var usikker på om jeg i det hele tatt var i fare. I retrospekt ser jeg derimot klart at jeg var i livsfare, men på gitte tidspunkt gikk følelsen av det på svært diffuse ting og sanseopplevelser. Politiet ville ikke rykket ut på det. Derfor avventer man. 

Jeg er enig i at det er umulig å si hvordam man reagerer i en gitt situasjon, uten å være personen som står i den. Jeg undrer meg likevel over at kona ikke prater i de siste episodene, og det er noe med tidslnjen som jeg ikke forstår. Ser han etter kona, da han føler seg truet på livet? Hvorfor sier hun da at han snakket med henne og sa at hun skulle ringe politiet på vei til moren? jeg tror Øystein har rett i et det er poltikk som påvirker saken. Men jeg tror også hans arrogante holdning har satt kjepper i hjulene på ham, og jeg tror han har hatt en psykose. Hva som har uttløst den, vet jeg ikke. Jeg tror det amerikanske paret i utgangspunktet handlet i nødverge, men de lyver. Jeg tror Neil lyver for Erycka, og jeg tror Erycka hadde en flørt/noe seksuelt på gang med Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (21 minutter siden):

Hvorfor dro kona egentlig?

Og hvordan kunne han bli påført så mange stikk? Lurer jeg på.

Hvorfor kona egentlig dro kan vi ikke vite. Men som jeg skrev per har jeg selv opplevd å reagere på en situasjon instinktivt uten at jeg egentlig oppfattet st jeg var i fare. Kan være derfor hun dro? 

Å bli påført så mange stikk er jo ikke vanskelig.  Det trenger ikke ta mange sekunder å stikke noen 10 ganger når man er full av adrenalin. Han selv rakk nok ikke reagere på at han ble stukket før han blødde ut på bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...