Gå til innhold

Dere nolduser som ignorerer nedsatt hastighet på motorveier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia? Jeg kjører til og fra jobb på E18 hver dag, og titt og ofte er det nedsatt hastighet av diverse årsaker. Innimellom uten at jeg egentlig kan se noen grunn til det også.

Men når det går fra 100/110 til 80/70/60/50 - hvorfor ignorerer alle det? Jeg senker farten min, og blir umiddelbart forbikjørt av alle som peiser på like herlig. Legger ofte merke til biler jeg har passert tidligere da de lå under vanlig fartsgrense, og som jeg passerer igjen når fartsgrensen er tilbake til vanlig. Så da holder de sikkert jevn fart hele veien. For lavt i normal grense og for høyt i nedsatt. 

Og jeg sier "alle" fordi jeg kan telle på én hånd de jeg har sett som senker farten, i løpet av de siste par årene. Har også observert, mer enn én gang, biler som plutselig må bråbremse eller hive seg over i det andre feltet fordi det er en hindring. Noe man fint får med seg hvis man bare senker farten.

Og nei, jeg er ikke perfekt i trafikken, men enkelte ting bør de fleste klare å fikse.

Så. Hva er greia?

Anonymkode: 5f4bc...2aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har øvelseskjørt i 2 måneder nå og ser dette overalt. Skjønner ikke hvorfor folk har det så travelt at de ignorerer midlertidige fartsgrenser.

Anonymkode: e3ea8...26c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror de er udødelige. Folk tror ikke de kan bli drapsmenn- og  kvinner i trafikken. Folk tror ikke regler de ikke er enig i gjelder for dem. 

Anonymkode: bcbd2...8aa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har raskere reaksjonsevne enn et dovendyr, og fordi det erfaringsmessig ikke er grunn til ekstremt lave hastigheter for andre enn f.eks trailere

Anonymkode: 73b68...04a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi jeg har raskere reaksjonsevne enn et dovendyr, og fordi det erfaringsmessig ikke er grunn til ekstremt lave hastigheter for andre enn f.eks trailere

Anonymkode: 73b68...04a

Nei, ok. Men sånn bortsett fra det - hva med respekt for trafikkregler? Det er en like gyldig fartsgrense som 110 på samme strekning.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest er så ufattelig sløve, det er nesten ikke grenser for hvor dum den gjengse nordmannen er. Så når de synes det er vanskelig å kjøre fartsgrensen til vanlig og ligger godt under, merker de kanskje ikke en gang at det har kommet en ny i mellomtiden. Jeg ser det samme her...og folk peller seg i nesen, leser avis og sjekker Insta bak rattet. Da er det ikke lett å få med seg uvesentligheter som endra fartsgrense.

Anonymkode: f9bda...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte kjører jo i 65-70 i 80-sonen og fortsetter i samme fart i 60-sonen🤪

Anonymkode: d2d66...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er at veivesenet setter opp et skilt med 60-grense fordi de planlegger arbeid, og så står det der i en uke før noe skjer. Og selv om det bare er arbeid på utsiden av veiskulder mandag -torsdsg står skiltet oppe i godt over en uke. 

Det gjør at folk mister respekten for slike skilt. og det er farlig 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 timer siden):

Litt av problemet er at veivesenet setter opp et skilt med 60-grense fordi de planlegger arbeid, og så står det der i en uke før noe skjer. Og selv om det bare er arbeid på utsiden av veiskulder mandag -torsdsg står skiltet oppe i godt over en uke. 

Har du lov til å ta din egen avgjørelse på det du sier? Slike som deg er jo farlige i trafikken!

Anonymkode: c768c...44e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Har du lov til å ta din egen avgjørelse på det du sier?

Jeg håper da vi fortsatt lever i et samfunn hvor det er lovlig å ha egne meninger. Jeg sa ingenting om at man selv skal vurdere fartsgrense, jeg sa at veivesenet selv er delvis skyldig for bilisters manglende respekt for slike gule midlertidige skilter... 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Jeg håper da vi fortsatt lever i et samfunn hvor det er lovlig å ha egne meninger. Jeg sa ingenting om at man selv skal vurdere fartsgrense, jeg sa at veivesenet selv er delvis skyldig for bilisters manglende respekt for slike gule midlertidige skilter... 

Og ut fra det gjør du din egen avgjørelse, i det at når du ikke ser noen altivitet, så gidder du ikke bry deg om at fartsgrensen er nedsatt. Aldri tenkt på at det kan mangle noe, som gjør at sikkerheten for trafikanter ikke er helt på topp? Klarer du virkelig ikke å forstå at det er en årsak til at det er nedsatt? 
Egne meninger er en sak, men å oppfordre til lovbrudd noe anna, og det er dèt du gjør her nå!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og ut fra det gjør du din egen avgjørelse, i det at når du ikke ser noen altivitet, så gidder du ikke bry deg om at fartsgrensen er nedsatt. Aldri tenkt på at det kan mangle noe, som gjør at sikkerheten for trafikanter ikke er helt på topp? Klarer du virkelig ikke å forstå at det er en årsak til at det er nedsatt? 
Egne meninger er en sak, men å oppfordre til lovbrudd noe anna, og det er dèt du gjør her nå!

Det oppfordres da ikke til lovbrudd, det gis en plausibel forklaring til hvorfor mange mister respekten for de midlertidige fartsgrensene. Jeg er helt enig i den vurderingen. 
for ordens skyld - jeg setter ned farten ved slike skilt - alltid

Anonymkode: cd5ac...63c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det oppfordres da ikke til lovbrudd, det gis en plausibel forklaring til hvorfor mange mister respekten for de midlertidige fartsgrensene. Jeg er helt enig i den vurderingen. 
for ordens skyld - jeg setter ned farten ved slike skilt - alltid

Anonymkode: cd5ac...63c

Kall det hva du vil, men det er ikke greit på noe slags vis, å bryte en nedsatt fartsgrense selv om det ikke er noe aktivitet å se mellom skiltene!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/27/2022 at 8:41 AM, newman01 said:

Jeg tenkte samme som deg før. Men veldig ofte, så har de jo også gravd inn i deler av veien og fyllt på med midlertidige masser som fører til at underlaget blir ikke like jevnt og forsvarlig og kjøre på, du kan jo tenke deg selv og holde f.eks 80 på deler av en humpete grusvei, kontra 50 hva det gjør med stabiliteten.

Anonymkode: e7979...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 19.29):

Hva er greia? Jeg kjører til og fra jobb på E18 hver dag, og titt og ofte er det nedsatt hastighet av diverse årsaker. Innimellom uten at jeg egentlig kan se noen grunn til det også.

Men når det går fra 100/110 til 80/70/60/50 - hvorfor ignorerer alle det? Jeg senker farten min, og blir umiddelbart forbikjørt av alle som peiser på like herlig. Legger ofte merke til biler jeg har passert tidligere da de lå under vanlig fartsgrense, og som jeg passerer igjen når fartsgrensen er tilbake til vanlig. Så da holder de sikkert jevn fart hele veien. For lavt i normal grense og for høyt i nedsatt. 

Og jeg sier "alle" fordi jeg kan telle på én hånd de jeg har sett som senker farten, i løpet av de siste par årene. Har også observert, mer enn én gang, biler som plutselig må bråbremse eller hive seg over i det andre feltet fordi det er en hindring. Noe man fint får med seg hvis man bare senker farten.

Og nei, jeg er ikke perfekt i trafikken, men enkelte ting bør de fleste klare å fikse.

Så. Hva er greia?

Nettopp fordi det ofte ikke er noen grunn til kjøre sakte, akkurat det du beskriver. Det blir på en måte "ulv ulv" situasjon. Man gidder ikke bry seg lenger. 

Anonymkode: 0c6fc...72e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp fordi det ofte ikke er noen grunn til kjøre sakte, akkurat det du beskriver. Det blir på en måte "ulv ulv" situasjon. Man gidder ikke bry seg lenger. 

Anonymkode: 0c6fc...72e

Nettopp. Det er faktisk ganske provoserende og kun latskap at disse midlertidige skiltene er der. Enten settes de opp lenge før et arbeid igangsettes, eller motsatt, de tar de ned igjen når de selv gidder. Da gidder ikke jeg respektere det heller. Jeg gir faen..

Anonymkode: eafe2...9ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenkte samme som deg før. Men veldig ofte, så har de jo også gravd inn i deler av veien og fyllt på med midlertidige masser som fører til at underlaget blir ikke like jevnt og forsvarlig og kjøre på, du kan jo tenke deg selv og holde f.eks 80 på deler av en humpete grusvei, kontra 50 hva det gjør med stabiliteten.

Anonymkode: e7979...ca6

Jeg kjører daglig og ser oftest det motsatte enn deg. Det er i mindretall der arbeidet er påbegynt når skiltene nylig har blitt satt opp. Vet ikke hvilke som er de mest uprofesjonelle i arbeid på veiene lenger. St.vegvesen eller politiet.

Anonymkode: eafe2...9ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme undrer jeg også husker tiden som Bilberger fikk kjørt av døra på Bergningsbilen på E18  i det jeg hadde kommet inn i hytta 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke senker farten, er fordi det f.eks er søndag og veiarbeidet starter ikke før mandag morgen.

Anonymkode: 15b1c...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at jeg ikke senker farten, er fordi det f.eks er søndag og veiarbeidet starter ikke før mandag morgen.

Anonymkode: 15b1c...aa9

Aha.. kjører som f..  midt i kirketiden,🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...