Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

kraftwerk skrev (3 timer siden):

Innlegg som dette gidder jeg faktisk ikke svare kontruktivt på. Du tillegger meg en hel del meninger, uten å kjenne meg - og uten å ha lest noen av mine andre 100 innlegg her inne. Da får du heller ta utblåsningen din et annet sted, for dette virker bare mot sin hensikt. 

👏🏼👏🏼

Helt enig. Bedre å overse. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardemommete skrev (29 minutter siden):

Jeg har null forståelse for at Siv Hallgren syntes det er både klokt og greit, at den samme personen gjennomgår samme sak flere ganger. Eller at de nektet å se på rapportene til Klomsæt og Sjødin, samt argumentere for at rapporten fra Danmark måtte være feil. Mye å sette fingeren på. 

At de selv gjennomgår sitt eget arbeid har vel null betydning, sånn egentlig. Dette er nok noe Siv Hallgren finner på kun for positiv publisitet. Virker ikke som at disse folka på "toppen" er noe særlig gode på selvkritikk heller. Vedder på at de ikke "finner noe" å reagere på 🥴… Gleder meg til en uavhengig granskning og krysser fingrene for at Justisministeren henter inn eksperter fra utlandet. Dette holder ikke mål! 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (18 minutter siden):

Jeg har null forståelse for at Siv Hallgren syntes det er både klokt og greit, at den samme personen gjennomgår samme sak flere ganger. Eller at de nektet å se på rapportene til Klomsæt og Sjødin, samt argumentere for at rapporten fra Danmark måtte være feil. Mye å sette fingeren på. 

At de selv gjennomgår sitt eget arbeid har vel null betydning, sånn egentlig. Dette er nok noe Siv Hallgren finner på kun for positiv publisitet. Virker ikke som at disse folka på "toppen" er noe særlig gode på selvkritikk heller. Vedder på at de ikke "finner noe" å reagere på 🥴… Gleder meg til en uavhengig granskning og krysser fingrene for at Justisministeren henter inn eksperter fra utlandet. Dette holder ikke mål! 

Det er bare en vits. 

"og jeg er mest opptatt av å se fremover og hvilke endringer som eventuelt kan gjøres" S.H har nok ingen interesse av å diskutere de feil hun har gjort. 

Det så vi også på Debatten i går. Det var tydelig at det var gitt føringer. F.S  virket også lite forebredt, og det syntes som han ikke kjente saken så godt. Fomlet endel. Han kunne ha grillet henne mye mer

Det er helt klart en trenger noen utenfra, så se til Sverige og Danmark er veldig fornuftig. Det ser man også fra Spesialenheten. Helt utrolig Arne Pedersen "har klart å prate seg ut av at han ikke viste" jeg nekter å tro at de kan være så naive. 

.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det er etter Spesialenhetens syn ikke grunnlag for påstand om at Arne Pedersen bevisst eller ved grov uaktsomhet unnlot å bringe opplysningene om 2009-saken videre, eller for at det ble gitt uriktige opplysninger fra politiets side.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/gEEb19/spesialenheten-har-henlagt-etterforskningen-mot-agder-politiet?fbclid=IwAR2UYZlBGMUltEnpUZMgALYN0IngXVv7BFM1QmH0wfTtbCdT3c8AXlrG9jM

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør at en som er tiltalt eller domfelt for en straffbar handling som kan medføre fengsel i mer enn 1 år, er uskyldig. Opplysningsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.

... men da er det jo bare å si at man ikke husker

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roberto malone skrev (15 timer siden):

.

"Jeg har egentlig ikke satt meg inn i denne saken, men......"

🙈 Men alikevel kommer du med sylskarpe påstander om Viggo's psykiske tilstand?

Fagpersoner som har jobbet med ham ukentlig i over 20 år er svært uenige i din konklusjon. Vær så snill å tenk litt over det før du dømmer sak og person.

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Skuffende at Arne Pedersen ikke dukket opp. Han burde virkelig gjort det. Hvis også han nå kommer rekende etter og beklager seg, må jeg nok ta en Ibux.

Hadde du virkelig forventet at Pedersen skulle dukke opp på en debatt hvor han ville bli stilt kritiske spørsmål uten at han selv har regien? Det er ikke uten grunn at alle som sitter på skyld i norgeshistoriens groveste justismord nå sitter stille i båten eller har gjemt seg helt bort.

Zenhouse skrev (17 timer siden):

Hva skulle de kritikerne sagt egentlig? «Vi «føler» fremdeles at VK er skyldig og det er viktig at vi står frem og sier det, vi bare vet det» 

Jeg forstår at ingen stiller opp. 

Hele saken til disse menneskene har fra dag 1 vært basert på føleri, så jeg er tildels enig. Jeg forstår de ikke tør stille opp nå som de vet saken er snudd på hodet.

Det som vanligvis skjer når voksne fagpersoner skal debattere saker av slik art, er at begge parter, på hver sin side av skyldspørsmålet, stiller opp med argumenter. Når den ene siden ikke lenger har argumenter men kun unnskyldninger og bortforklaringer, ser vi debatter av den arten vi så igår.

Sweetheaven skrev (16 timer siden):

Takk til deg @Thanos for at du orker å komme med et reflekterende tilbakemelding uten å angripe. Jeg forstår hvor du vil, samtidig er det ingen andre enn de involverte som kan vite hvordan de tenker. Sett ut i fra forhistorikken til både JHA og VK som tidlig har vist seg å være langt fra normale så vil det for de fleste uten samme tankegang noen gang kunne forstå hvordan slike hoder tenker og fungerer. Ingenting av det de to gjorde forut Baneheia er normalt å gjøre. Man kan tenke seg til og anta, likevel blir det å falme i blinde- spesielt for de av oss som aldri kunne forestilt oss hvordan slike gjerninger kan skje. 

Mannen er fri og og man forholder seg til det Riksadvokaten sier, men det må være lov til å stille spørsmål. Ingen her har fasiten uansett. Håper for Guds skyld VK holder seg på matta uten å påføre andre mere smerte og lidelser. 

Helt riktig. ingen av oss kan vite hvordan de involverte tenker. Det er riktig og derfor kan ingen av oss dømme med sikkerhet. Men vi kan lese og høre så mye vi kan fra de som har jobbet med psyken hans i 20 år. De som har sørget for sikkerheten hans og sett hvordan han oppfører seg mot medfanger og ansatte i fengselet. Og den samlede summen av dette er at Viggo er 100% klar for å komme tilbake i samfunnet. Jeg har faktisk ikke lest eller hørt én negativ omtale av ham fra enkeltpersoner som har hatt med ham å gjøre i åresvis. Det bør da bety mye? Faktisk får en kun respekt og lovord slengt etter seg både fra ansatte i fengselet og medfanger. 

Viggo var en aggressiv og guffen fyr da han var ung. Ingen tvil om det. Men skal vi lene oss på prinsippet demokrati og en rettstat som handler om rehabilitering og ikke straff, må vi tro at forbrytere kan forandre seg. Viggo har ADHD. Han har hatt sitt å slite med, men han er ikke psycho i hodet. Han er ikke Jan Helge Andersen! Som ikke viser hverken anger, tårer eller noe empati. Viggo har godtatt hjelpen han fikk og blitt en ny mann. JHA er akkurat den samme kalde, stille fyren. At han går løs gir meg gåsehud! At Viggo er fri gjør meg ingen verdens ting.

Tvillingsjel skrev (16 timer siden):

Hva må til for at du skal snu? 

Jeg tipper full tilståelse fra Jan Helge. Men selv da vil nok enkelte ha tvil.

Tvillingsjel skrev (16 timer siden):

"Forventer henleggelse

Forsvarer Svein Holden er klar på at det ikke finnes nok beviser mot Jan Helge Andersen for at han står bak begge drapene.

– Det at påtalemyndigheten går for frifinnelse av Viggo Kristiansen, betyr ikke samtidig at det er grunnlag for å reise ny tiltale mot Jan Helge Andersen, skriver forsvarer Svein Holden i en tekstmelding til NRK."

Jurister om Baneheia-saken: – Hadde jeg vært Andersen, hadde jeg vært ganske nervøs – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Hallo? Hvordan skulle det ikke finnes bevis mot Andersen når det er DNA treff på begge ofrene, og ikke på VK? Hvis ikke JHA drepte den ene jenta, hvem andre skulle det vært? En tredje person som ikke er VK? Som JHA skulle ha interesse av å dekke over for i 22 år?

Er det helt tomt?

Ja det er tomt

I 20 år har hele denne gjengen jobbet febrilsk for å skjule røret de laget i baneheiasaken. Hadde noen trodd de plutselig nå skulle legge alle kortene på bordet og si unnskyld? Det kommer aldri noensinne til å skje!

Roberto malone skrev (15 timer siden):

Faen så sykt.. Skjønner virkelig ikke at noen kan ta denne personens side i en debatt.

Vi tar ikke hans side. Men trådens tema er baneheiasaken og hvem som ble dømt i saken. Og nå er fakta slik at den ene av dem, Viggo Kristiansen, vært offer for justismord og sittet inne i 21 år for TO DRAP OG VOLDTEKTER på barn, som han aldri gjorde. DÉT er ikke riktig. INGEN fortjener det, uansett hva man måtte mene om det Viggo har gjort før baneheiadommen.

Du forstår det?

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thanos skrev (14 minutter siden):

Hadde du virkelig forventet at Pedersen skulle dukke opp på en debatt hvor han ville bli stilt kritiske spørsmål uten at han selv har regien? Det er ikke uten grunn at alle som sitter på skyld i norgeshistoriens groveste justismord nå sitter stille i båten eller har gjemt seg helt bort.

Vel, de få som trodde dommen mot VK var feil allerede i 2002 - når det også ble satt et "punktum" - valgte selvsagt ikke å stå frem om det da av akkurat samme årsak. Det er nok ganske menneskelig. Man prøver å beskytte seg selv i en tid som er preget av skråsikkerhet og lynsjestemning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Vel, de få som trodde dommen mot VK var feil allerede i 2002 - når det også ble satt et "punktum" - valgte selvsagt ikke å stå frem om det da av akkurat samme årsak. Det er nok ganske menneskelig. Man prøver å beskytte seg selv i en tid som er preget av skråsikkerhet og lynsjestemning.

Du tenker Arne Pedersen vegrer seg for å stille i debatten er fordi han tror riksadvokatens avgjørelse er feil?

Arne Pedersen har vært en av arkitektene bak dette justismordet. Fra han løy om DNA-funnet, til overgrepsanklagene mot JHA som ikke ble sendt til GK, til senest nå tidligere i år hvor han prøver å manipulere både statsadvokaten og folkeopinionen med skriv og intervju.

Opptredenen til Arne Pedersen er kritikkverdig helt uavhengig av skyldsspørsmålet. Det er ikke greit i en rettstat å trikse litt med bevisene fordi man vet jo at han er skyldig.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 timer siden):

Nja.

Han lot seg intervju nå nylig hvor han ikke vek en tomme fra sine tidligere standpunkt. Reporteren forsøkte å få ham til å forklare hvorfor det er sansynlig at Viggo alikevel skulle være skyldig. Pedersen hadde ikke én fornuftig kommentar til det. Det var stort sett bare "hvorfor løy Viggo om klokkeslettet han møtte JHA etter ugjerningen?" og "Men Jan Helge forklarte jo....." Det var akkurat det samme nå som det var for 20 år siden. Alt bygges på JHA's "troverdige forklaringer".

Det var særdeles tynn suppe! Sjokkerende tynn suppe faktisk.

Endret av Thanos
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjenopptakelse begjæringen kom, var det strengt talt ingen som tenkte over...ja den gangen i 2009...

Han unnskylder de veldig her...  nå er vel lovverket også slik,  at man ikke skal vente  på en begjæring , for å opplyse om forhold som kan godgjøre den straffedømte.

den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør....

https://www.tv2.no/video/nyhetene/dette-er-bakgrunnen-for-henleggelsen/1802169/?fbclid=IwAR38X8fTdW0zOMyCFqCH3i0ZfSz9gFIwxpE_y6sImtRGVCdoUDsGXdIq4pU

Arne Pedersen ,er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist og 

Politiadvokat Ingrid Thorsen 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant å høre den nyeste podcast-episoden av Tut & Mediekjør, der de går gjennom hvordan Baneheia-podcasten ble laget. Litt artig å høre at de valgte å gå for en løsning der de ikke tjente penger på podcasten, med tanke på kritikken som har vært rettet mot det i disse trådene.

Endret av Aliquis
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et avhør bekrefter eks-kriminalsjefen selv at han stod for mesteparten. «Det var Pedersen som skrev mesteparten av det de gikk gjennom. Pedersen lagde utkast som de diskuterte og gjorde justeringer på. Alt de skrev stod de samlet om», kan man lese ut av avhøret. Det hele var ifølge Spesialenheten godkjent av førstestatsadvokaten.

https://www.nrk.no/ytring/nye-detaljer-om-politiets-baneheia-handtering-1.16155484

Pedersen sier at politiet var kjent med den ene saken i 2009, da Andersen ble anmeldt for seksuelt overgrep mot en mindreårig jente:

– Men da du hørte om denne anklagen, tenkte du «skitt, vi har bomma»?

– Nei. Det tenkte jeg overhodet ikke.

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/kriminalsjef-arne-pedersen-mener-viggo-kristiansen-bor-mote-i-retten-pa-nytt-i-baneheia-saken-1.15937458

Videre sier han at han ikke ser noen grunn til at saken burde vært nevn, i de mange skrivene, til påtalemyndighetene i forbindelse med VK sin kamp om å få saken gjenopptatt

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 time siden):

Når gjenopptakelse begjæringen kom, var det strengt talt ingen som tenkte over...ja den gangen i 2009...

Han unnskylder de veldig her...  nå er vel lovverket også slik,  at man ikke skal vente  på en begjæring , for å opplyse om forhold som kan godgjøre den straffedømte.

den som unnlater å opplyse om omstendigheter som godtgjør....

https://www.tv2.no/video/nyhetene/dette-er-bakgrunnen-for-henleggelsen/1802169/?fbclid=IwAR38X8fTdW0zOMyCFqCH3i0ZfSz9gFIwxpE_y6sImtRGVCdoUDsGXdIq4pU

Arne Pedersen ,er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist og 

Politiadvokat Ingrid Thorsen 

Jeg klarer ikke forstå hvorfor de har kommet til den konklusjonen de har gjort. Og jeg håper virkelig at den uavhengige granskningen av Baneheia-saken, virkelig tar tak og setter folk til veggs. 😫

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardemommete skrev (8 timer siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/dommen-mot-per-orderud-er-et-justismord/77569220?fbclid=IwAR1boRUL641v4dNeB0ZRLmj62-3EFZMnOrvIvnIXMSUYoJSC6ZUejQLJBBE

En digresjon,men Sjødin som har vært treffsikker så langt arbeider med bl.a Holen og Sandberg med å frikjenne Per Orderud.

Tok meg friheten med å opprette en tråd om det her på KG

I orderudssaken var det vel han som i dag er riksadvokat, som den gang jobbet som påtalemyndigheten i den saken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (1 minutt siden):

I orderudssaken var det vel han som i dag er riksadvokat, som den gang jobbet som påtalemyndigheten i den saken?

Stemmer. Maurud.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke forstå hvorfor de har kommet til den konklusjonen de har gjort. Og jeg håper virkelig at den uavhengige granskningen av Baneheia-saken, virkelig tar tak og setter folk til veggs. 😫

Nei. det får en til å tenke bukken som passer havresekken osv. Beskytte sine egne, tette bånd? Dette etter at Riksadvokaten hadde levert en grundig og tydelig innstilling. , så tar man 10 steg tilbake, når det gjelder å gjenvinne tilliten  til rettsystemet

Det er vitner som forteller noe annet. Nemlig at Arne Pedersen var godt kjent med anmeldelsen, og at han personlig ba om å få den levert på sitt kontor, og at vitnet leverte dette til han personlig. Hvorfor blir ikke dette vitne trodd? 

Han er utdannet jurist, selvfølgelig kjenner han lovverket. Litt research ser man hvor sprikende han har uttalt seg til pressen,ang denne saken.  og sist men ikke minst han hevdet han at man hadde 100% sikkert DNA spor fra  Viggo Kristiansen. 

Han har en egen interesse av at saken ikke skulle bli gjenopptatt. Han har skrevet et 35 sider langt brev, til Riksadvokaten. Han har selv sittet å forfattet skriv til G.K , for å motarbeide en gjenopptakelse 

Dette er altså en mann Spesialenheten har tillit til? 

Terje Nybøe innrømmer at A P  har vist om anmeldelsen, men legger altså vekt på at han ikke hadde noe mer å gjøre med saken. derfor har han ikke gjort noe galt Ærlig talt mannen som nærmest har vært besatt av saken. Hans samboer henla saken.  Han har selv uttalt til NRK  at han ikke mente det var grunnlag for at G. K  skulle få kjennskap til  om dette. Denne mannen skal altså "ha glemt" hele saken? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Lana01 said:

Nei. det får en til å tenke bukken som passer havresekken osv. Beskytte sine egne, tette bånd? Dette etter at Riksadvokaten hadde levert en grundig og tydelig innstilling. , så tar man 10 steg tilbake, når det gjelder å gjenvinne tilliten  til rettsystemet

Det er vitner som forteller noe annet. Nemlig at Arne Pedersen var godt kjent med anmeldelsen, og at han personlig ba om å få den levert på sitt kontor, og at vitnet leverte dette til han personlig. Hvorfor blir ikke dette vitne trodd? 

Han er utdannet jurist, selvfølgelig kjenner han lovverket. Litt research ser man hvor sprikende han har uttalt seg til pressen,ang denne saken.  og sist men ikke minst han hevdet han at man hadde 100% sikkert DNA spor fra  Viggo Kristiansen. 

Han har en egen interesse av at saken ikke skulle bli gjenopptatt. Han har skrevet et 35 sider langt brev, til Riksadvokaten. Han har selv sittet å forfattet skriv til G.K , for å motarbeide en gjenopptakelse 

Dette er altså en mann Spesialenheten har tillit til? 

Terje Nybøe innrømmer at A P  har vist om anmeldelsen, men legger altså vekt på at han ikke hadde noe mer å gjøre med saken. derfor har han ikke gjort noe galt Ærlig talt mannen som nærmest har vært besatt av saken. Hans samboer henla saken.  Han har selv uttalt til NRK  at han ikke mente det var grunnlag for at G. K  skulle få kjennskap til  om dette. Denne mannen skal altså "ha glemt" hele saken? 

Den skal jeg prøve meg på neste gang jeg blir tatt i fartskontroll: «Jeg glemte at fartsgrensen var 30 her og ikke 110!»

Rules for thee, but not for me…

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Arne kunne velge et annet liv
Med et annerledes ansikt
I en annen tid
Så ville han sagt
Tusen takk
Men jeg vet jo ikke hva
Jeg vet jo ikke hva jeg får
Og dessuten så har jeg videoapparat

Men Arne tenker du ikke på det vi alle vet
Merker du ikke for hvert år som går
At det snart er for sent
Joda sier Arne
Det er vel og bra det
Men jeg lever til jeg dør
Faen som det regner ute
Jeg lurer på om det er i natt det begynner å snø

Arne Arne hvorfor er du slik
Hvorfor kan ikke jeg være slik som deg
Jeg vil lære din taktikk
Putte på en video
Slutte å tenke og si noe
Putte på en video
Slutte å tenke og si noe

DeLillos, 1987. Før var det morsomt med sne.

(Beklager, jeg kunne ikke dy meg, admin får slette hvis det ikke er innafor.)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...