Gå til innhold

Baneheia-saken -skyldspørsmål,gjenopptakelse og etterspill. Del 2

Lana01

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gugglo skrev (På 24.10.2022 den 18.50):

Jeg vet. Jeg sier bare at jeg føler at de som er så overbevist om hans deltakelse i Baneheia er det på grunn av inntrykk de sitter igjen med heller enn fordi det er en logisk konklusjon de har kommet frem til.

Og som tidligere forskning har bevist, utseende spiller en rolle (dessverre) når dommen leses opp.

Garantert. De er overbevist om at VK er skyldig bare fordi det er det media har sagt i 20 år. Det er en skandale. VK sitt navn kommer aldri til å bli renvasket, for hans navn vil alltid være knyttet til Baneheiadrapene selv om han frikjennes. Mange kommer fremdeles til å tro at han er skyldig og nekte å ta innover seg fakta, og skjule stygt på han når de ser han. Dessverre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (23 timer siden):

Enig i alle de potensielle motivene du listet, særlig det uthevede. Tror det kan være motivet for hennes vitnemål også, om ikke det skyldtes ren inkompetanse. Om hun skjulte prøvene bevisst i ettertid, er et av spørsmålene jeg "skulle gitt mest penger for" å få svar på i denne saken.

Selvfølgelig gjorde hun det. Ingen tvil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

Garantert. De er overbevist om at VK er skyldig bare fordi det er det media har sagt i 20 år. Det er en skandale. VK sitt navn kommer aldri til å bli renvasket, for hans navn vil alltid være knyttet til Baneheiadrapene selv om han frikjennes. Mange kommer fremdeles til å tro at han er skyldig og nekte å ta innover seg fakta, og skjule stygt på han når de ser han. Dessverre.

Det er kanskje dette jeg syntes er veldig trist, han er tøff som tør å bo hos foreldrene der nede. Han går med rak rygg, og for det har han min fulle respekt. Jeg syntes det er trist å tenke på, at han eventuelt går i butikken og folk stopper han eller roper stygge ting osv.. Folk er jo slemme og dømmende.

Endret av kraftwerk
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Callisto83 kan du forklare meg hvordan du mener det er teknisk mulig å voldta og drepe ett menneske uten å etterlate ett eneste spor av DNA?

jeg er bare litt nysgjerrig, siden du er så overbevist om at han er skyldig.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (20 timer siden):

AP virker jo dum som et brød. Han er bekymret for at det ikke kommer noe ny tiltale av VK, men hva med JHA? Er han ikke bekymret for at den eneste det finnes DNA spor av er en fri mann?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Khrono har meldt seg på debatten rundt Bente Mevåg og RMI, og tar opp tråden fra Politiforum. 

"Verken daværende avdelingsleder ved Rettsmedisinsk institutt, Bente Mevåg, daværende universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe eller daværende rektor Ole Petter Ottersen ønsker å kommentere saken, verken til Politiforum eller til Khrono.

«Ole Petter Ottersen önskar inte kommentera den här saken», skriver Ottersens pressekontakt ved svenske Karolinska institutet, der han i dag er rektor, i en e-post til Khrono."

https://khrono.no/rettsmedisinsk-institutt-sviktet-i-baneheia-saken-mener-eks-direktor-ballo/727437

Det er skremmende at dette har skjedd som del av en maktkamp på UiO, og det er en skam for fagfeltet hennes. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
sebra skrev (8 minutter siden):

@Callisto83 kan du forklare meg hvordan du mener det er teknisk mulig å voldta og drepe ett menneske uten å etterlate ett eneste spor av DNA?

jeg er bare litt nysgjerrig, siden du er så overbevist om at han er skyldig.

Og en annen ting: Om VK faktisk var der, hvorfor har ikke JHA vært opptatt av å få alt DNAet undersøkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

Ja det er veldig bra. og Riksadvokaten lovet det samme.

Flere og flere har tatt innover seg hvilken stor rettskandale dette er, mens bistandadvokatene viker ikke å godta Marud sin beslutning. Hvorfor? 

De vil altså bytte ut Oslo politiet i etterforskningen. Oslo politiet har gjort en strålende  jobb,så langt  og har avslørt flere nye forhold rundt JHA, bla  voldtektanmeldelsen , som Agder politiet holdt skjult og overgrepmateriale på JHA sin pc. Allikevel mener de at det er fornuftig å bytte dem ut?  

Men jeg tror det ville vært en fordel å få nye øyne på saken, for eksempel at Kripos etterforsker saken videre. De kunne gjort nye undersøkelser hvis Oslo politidistrikt mener seg ferdig med sin del av etterforskningen av Kristiansen, sier en av to bistandsadvokater, Håkon Brækhus, til Nettavisen.

– Er det ikke naturlig at OPD fortsetter etterforskningen mot Andersen når de har så mye informasjon om saken?

– Det kan man si. Men ofte kan det være lurt at nye øyne ser på en sak hvis man vil ha en ny tilnærming og friske ideer.

https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-advokater-vil-ha-nye-etterforskere-pa-etterforskning-av-jan-helge-andersen/s/5-95-720079

Jeg sliter med å forstå hva mer de mener man skal etterforske i forhold til VK. Hvorfor er det så vanskelig å godt ta at JHA  var alene om drapene. Bevisene er tydelig, og det burde de som advokater her kunne se. . Det som er viktig er vel at rett mann blir tatt for begge drapene, de synes å være veldig opptatt av sin egen sannhet, og at det er vanskelig  med å godta noe annet, og gi slipp på at VK er skyldig

De vil altså ha inn nye friske  øyne. Er det ikke nettopp det Oslo politiet er, Det er bistandsadvokatene som sliter med dette,

Politiet i Oslo tok over saken for ikke så lenge siden, og ja - de har gjort en veldig god jobb. Så jeg undres også over dette utsagnet, Oslo-politiet er vel  de som er best i etterforskning som dette vil jeg tro (bort sett fra Kripos). Og så mye informasjon dette teamet har opparbeidet seg nå, og avhørsleder som har opprettet en relasjon (forhåpentligvis) til JHA. I mitt hodet er det logisk at Oslo fortsetter etterforskningen, virker jo som at de også har gjennomskuet Andersen og som sagt, opprettet tillit der. For det er kanskje noe av det viktigste i avhør, at man oppretter en typ tillit/relasjon til den man skal avhøre og som er siktet. Målet er jo å få en tilståelse. 

Virker kanskje som at bistandsadvokatene mener at noe er feil, og derfor vil at noen nye, igjen - skal se på saken. Denne saken har nok kostet samfunnet store summer, og det beste nå er at den kommer til veis ende. Jeg får også et inntrykk av at bistandsadvokatene i svært liten grad, har forberedt klientene sine på hva som kommer til å skje. De kan umulig gått i den tro, at VK skal bures inne eller bli dømt, men jeg fikk et inntrykk av at de ikke har forberedt dem på at dette kommet til å skje, i større grad. Jeg mener også at bistandsadvokatene sliter her, og de burde egentlig trekke seg litt tilbake og ta noen runder med seg selv. De kommer til å få de svarene de trenger, syntes det er respektløst at de ikke kan gi Viggo den positive plassen i media som han fortjener. Bistandsadvokatene har selv vært i media mange ganger og sagt mye stygt om han. Syntes også det er merkelig at de går ut og sier at «nei nå vet vi ikke hva som har skjedd» «vi må ha svar». Vel, hva tror dere skjedde? Leser dere aviser? Hvis Viggo ikke var med, da var det Andersen alene. Skjønner jo at foreldrene vil at Andersen skal bli dømt, og det blir han, men bistandsadvokatene trenger ikke gå ut offentlig å late som at de ikke vet. De alle har nok lest bøkene til Jahr, så jeg mener det er aldeles merkelig at de går ut og sier at de nå ikke FORSTÅR hva som egentlig har skjedd. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (2 minutter siden):

Politiet i Oslo tok over saken for ikke så lenge siden, og ja - de har gjort en veldig god jobb. Så jeg undres også over dette utsagnet, Oslo-politiet er vel  de som er best i etterforskning som dette vil jeg tro (bort sett fra Kripos). Og så mye informasjon dette teamet har opparbeidet seg nå, og avhørsleder som har opprettet en relasjon (forhåpentligvis) til JHA. I mitt hodet er det logisk at Oslo fortsetter etterforskningen, virker jo som at de også har gjennomskuet Andersen og som sagt, opprettet tillit der. For det er kanskje noe av det viktigste i avhør, at man oppretter en typ tillit/relasjon til den man skal avhøre og som er siktet. Målet er jo å få en tilståelse. 

Virker kanskje som at bistandsadvokatene mener at noe er feil, og derfor vil at noen nye, igjen - skal se på saken. Denne saken har nok kostet samfunnet store summer, og det beste nå er at den kommer til veis ende. Jeg får også et inntrykk av at bistandsadvokatene i svært liten grad, har forberedt klientene sine på hva som kommer til å skje. De kan umulig gått i den tro, at VK skal bures inne eller bli dømt, men jeg fikk et inntrykk av at de ikke har forberedt dem på at dette kommet til å skje, i større grad. Jeg mener også at bistandsadvokatene sliter her, og de burde egentlig trekke seg litt tilbake og ta noen runder med seg selv. De kommer til å få de svarene de trenger, syntes det er respektløst at de ikke kan gi Viggo den positive plassen i media som han fortjener. Bistandsadvokatene har selv vært i media mange ganger og sagt mye stygt om han. Syntes også det er merkelig at de går ut og sier at «nei nå vet vi ikke hva som har skjedd» «vi må ha svar». Vel, hva tror dere skjedde? Leser dere aviser? Hvis Viggo ikke var med, da var det Andersen alene. Skjønner jo at foreldrene vil at Andersen skal bli dømt, og det blir han, men bistandsadvokatene trenger ikke gå ut offentlig å late som at de ikke vet. De alle har nok lest bøkene til Jahr, så jeg mener det er aldeles merkelig at de går ut og sier at de nå ikke FORSTÅR hva som egentlig har skjedd. 

De prater på vegne av foreldrene. foreldrene er naturlig nok i sjokk etter å ha vært overbevist om VKs skyld i 22 år.

Det er ikke advokatenes personlige meninger de legger frem. det er foreldrenes meninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært skuffet over Norsk Rettsmedisinsk institutt. Og jeg må innse at jeg har vært altfor godtroende, jeg har tenkt at norske institusjoner har en standard som er på topp i verden. Et forbilde. At de er ærlige, grundige og objektive. 

Jeg har jo endret oppfatning om mye, i løpet av 5-10 år. Men hadde jeg sittet i juryen som dømte han, så hadde jeg vært naiv og stolt 100% på det "eksperten" sa. Her i Norge hvor det er "typisk norsk å være god"? Verdens beste rettsikkerhet? Verdens beste politi? Minste sannsynlighet for justismord? Verdens beste presse? NRK er den beste nyhetsformidleren i verden? Som får milliarder fra Staten for å jobbe objektivt og uavhengig? 

I 2008 og noen år etterpå så syntes jeg synd på de etterlatte, og mente at VK måtte slutte å mase. Ta straffen som han fortjente.

Det verste er vel å få vite at Agder Politidistrikt satt og skrev innstilling til Gjenopptakelseskommisjonen hver gang. I det minste må dette endres, slik at det blir et annet politidistrikt som går igjennom saken hver gang. Og at medlemmene av kommisjonen sitter i kortere tid. Mer utskifting.

Og at VK hadde 20 minutter telefontid i uka, minimal tid til å kommunisere med de som jobbet gratis for saken hans. Kunne ikke kommunisere på epost engang. Mens begge bistandsadvokatene og 3-4 andre advokater jobbet for aktoratet, med fet timebetaling. Det er rått parti.

Jeg regner med at de som jobbet gratis leverer inn krav på lønn for alle timene, som blir lagt til erstatningskravet. Slik at VK skal slippe å betale de. Staten må betale lønnen deres nå.

Og selvsagt skal ikke VK få erstatning for den tiden som blir beregnet som soning for overgrepene han gjorde som 15-17 åring, og blottersakene. Det skal han ta straffen for. Men det blir ikke spesielt lang tid.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (2 minutter siden):

Virker kanskje som at bistandsadvokatene mener at noe er feil, og derfor vil at noen nye, igjen - skal se på saken. Denne saken har nok kostet samfunnet store summer, og det beste nå er at den kommer til veis ende. Jeg får også et inntrykk av at bistandsadvokatene i svært liten grad, har forberedt klientene sine på hva som kommer til å skje. De kan umulig gått i den tro, at VK skal bures inne eller bli dømt, men jeg fikk et inntrykk av at de ikke har forberedt dem på at dette kommet til å skje, i større grad. Jeg mener også at bistandsadvokatene sliter her, og de burde egentlig trekke seg litt tilbake og ta noen runder med seg selv. De kommer til å få de svarene de vil, syntes det er respektløst at de ikke kan gi Viggo den positive plassen i media som han fortjener. Bistandsadvokatene har selv vært i media mange ganger og sagt mye stygt om han. Syntes også det er merkelig at de går ut og sier at «nei nå vet vi ikke hva som har skjedd» «vi må ha svar». Vel, hva tror dere skjedde? Leser dere aviser? Hvis Viggo ikke var med, da var det Andersen alene. Skjønner jo at foreldrene vil at Andersen skal bli dømt, og det blir han, men bistandsadvokatene trenger ikke gå ut offentlig å late som at de ikke vet. De alle har nok lest bøkene til Jahr, så jeg mener det er aldeles merkelig at de går ut og sier at de nå ikke FORSTÅR hva som egentlig har skjedd. 

En får virkelig håpe at de har en annen tilnærming til saken ovenfor de pårørende. Slik de fremstår skaper de enda mer usikkerhet for  de pårørende  De fremstår i media, som er det høyst usikkert om hvem av dem som drepte Lena. Skulle man møte deres ønske å bytte ut etterforskerne , og starte på nytt med nye etterforskning også mot VK? som nå er (blir) frikjent , ville dette ha trukket ut i uendelig tid. 

En ny etterforskning mot VK er dessuten helt urealistisk 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (Akkurat nå):

De prater på vegne av foreldrene. foreldrene er naturlig nok i sjokk etter å ha vært overbevist om VKs skyld i 22 år.

Det er ikke advokatenes personlige meninger de legger frem. det er foreldrenes meninger. 

Okei, da kan jeg forstå det, men nå har de motarbeidet gjennopptaking helt siden første begjæring ble levert. Og Jahr har skrevet bøkene sine, Ada Austegard var på scenen med Jahr for å snakke om den siste boken hans. At det aldri har falt dem inn, at det kan være sannheten er bare det eneste jeg syntes er litt rart. Forstår at de stolte på politiet, og Ada var god venn med han fra Kripos. Så hun har også blitt ført bak lyset og stolt på han, men ja.. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Callisto83 said:

Det er da ikke alle saker som har "direkte bevis" slik du beskriver. I mange saker blir det ord mot ord, og hvem man stoler på.  Ingen i tråden er vel usikre på om VKs dom mot nabojenta er feil, selv om det ikke finnes et eneste teknisk bevis på det. 

Nå er det tredje gang du sier dette, og jeg skal prøve å forklare igjen hvorfor det ikke er en gyldig sammenligning.

I Baneheia hadde man et åsted og døde ofre, som heldigvis ble funnet tidlig nok til å kunne samle inn tekniske spor. Man fant tekniske spor: blant annet mange DNA-treff fra gjerningsmannen.

Hvis man hadde undersøkt nabojenta kort tid etter et av overgrepene fra Viggo, kunne man kanskje funnet DNA på henne også. Men det hadde man altså ikke muligheten til, til forskjell fra i Baneheia. (Dog, overgrepenes mer overfladiske og mindre voldelige natur gjør det vel mindre sannsynlig, enn for de brutale overgrepene i Baneheia.)

Heldigvis tilstod Viggo overgrepene uten at det forelå tekniske beviser, i motsetning til Jan Helge.

Igjen:

• Baneheia: Åsted og ofre funnet etter kort tid. Man fant tekniske beviser. (Særlig etter analyser med ny teknologi.)
  • Overgrep: Handlingene avdekket lenge etterpå, ikke noe teknisk å undersøke.
1 hour ago, Callisto83 said:

(Når det er sagt, Pedersens metode må tydeligvis ha vært effektiv i Baneheia saken, da én av de mistenkte tilsto når han ble arrestert.)

Det hjalp antakelig å ha kjønnshår og i tillegg foreslå en utvei for Jan Helge.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å la meg overbevises av at VK er uskyldig, men jeg synes det er merkelig at han sto så fast på at JHA var hos han kl 19.30 i så lang tid under avhør før han endret forklaring om at det må ha vært senere og at han bommet… så skråsikker k så lang tid på akkurat det klokkeslettet som tilfeldigvis samsvarer med når ugjerningene ble gjort?

Han har visst sagt at han var helt sikker fordi han hadde sett på klokka og husket det klokkeslettet.

Det er det eneste som skurrer for min del, og som gir meg en følelse av at han også har løyet med vilje for å dekke over sin og/eller JHA sin ugjerning …. Vet ikke hva dere tenker?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

En får virkelig håpe at de har en annen tilnærming til saken ovenfor de pårørende. Slik de fremstår skaper de enda mer usikkerhet for  de pårørende  De fremstår i media, som er det høyst usikkert om hvem av dem som drepte Lena. Skulle man møte deres ønske å bytte ut etterforskerne , og starte på nytt med nye etterforskning også mot VK? som nå er (blir) frikjent , ville dette ha trukket ut i uendelig tid. 

Nei, en ny etterforskning mot han er nok helt uaktuelt. Riksadvokaten ville ikke dra dette ut i tid og ville sende begjæring om frikjenning til lagmannsretten. Jeg tror at når Viggo nå blir frikjent, så kommer alt med Jan Helge til å starte. Tror Riksadvokaten ville bli ferdig med en ting av gangen, men er ganske sikker på at de har fortsatt etterforskning mot JHA i Oslo. Avhørene mot Jan Helge ble ferdig i mars (?) så saken der er vel ikke avsluttet vil jeg tro. De tok opp ny tiltale mot han og ransakte huset hans, jeg ser ingen grunn til å gjøre de tingene for så å henlegge og starte etterforskning på nytt i et annet departement.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

CaspertheGh0st skrev (5 minutter siden):

Jeg prøver å la meg overbevises av at VK er uskyldig, men jeg synes det er merkelig at han sto så fast på at JHA var hos han kl 19.30 i så lang tid under avhør før han endret forklaring om at det må ha vært senere og at han bommet… så skråsikker k så lang tid på akkurat det klokkeslettet som tilfeldigvis samsvarer med når ugjerningene ble gjort?

Han har visst sagt at han var helt sikker fordi han hadde sett på klokka og husket det klokkeslettet.

Det er det eneste som skurrer for min del, og som gir meg en følelse av at han også har løyet med vilje for å dekke over sin og/eller JHA sin ugjerning …. Vet ikke hva dere tenker?

Så du har aldri glemt tidspunkt, og tatt feil av dette - ever? 😅

Jeg er ganske surrete av meg noen ganger, og jeg kan være fast bestemt på en ting ovenfor samboeren min. Så kommer jeg kanskje senere og må unnskylde meg, for han hadde selvfølgelig rett. 🤣. Dette er menneskelig og helt normalt, og jeg tenker med Viggo sin Adhd og underutvikling så er det absolutt ikke merkelig. At han kom i senere avhør og beklaget seg, det var i hans beste intensjon. Og jeg måtte gjort det samme selv, det betyr vel ikke at jeg bedriver drap? 

Endret av kraftwerk
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for et ubehagelig spørsmål, men klarer virkelig en mann alene å først voldta og så drepe TO jenter? Hvorfor klarte ikke en av dem å løpe? Eller ble de drept først? 

Jeg er enig i at bevisene tyder på at VK er uskyldig, og mener ikke med spørsmålet å indikere noe annet, men jeg klarer bare ikke helt å se det for meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

Kan bare ikke forstå hvorfor de pårørende ikke ser at de med å avise VK som uskyldig også aviser å få vite den endelig sannheten. Å motarbeide de svar, som ikke passer med deres sannheten, medfører også at de dermed hindre svar, som kan bidra til de endelig for ro med hva som skjedde. 

Hva med å la etterforskningen gå sin gang og på den måten håpe på en oppklaring, uavhengig av hvem som er gjerningsmann/ gjerningsmenn. Oslo-politiet er nøytrale og har avdekket mye nytt. Det bør de krediteres for. De er også de som kan gi dem de svarene, de ikke har i dag. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasse Nøff skrev (Akkurat nå):

Beklager for et ubehagelig spørsmål, men klarer virkelig en mann alene å først voldta og så drepe TO jenter? Hvorfor klarte ikke en av dem å løpe? Eller ble de drept først? 

Jeg er enig i at bevisene tyder på at VK er uskyldig, og mener ikke med spørsmålet å indikere noe annet, men jeg klarer bare ikke helt å se det for meg. 

Ja, en voksen mann med kniv, og to små jenter. Kanskje de stivnet av skrekk? Han truet dem, eller slo den ene i svime.  Det har vel også vært snakk om at en av dem var bakbundet? de kan også ha blitt drept først , som du sier

Vi har historier der en mann har drept en hel familie osv, ser ikke at dette skal være vanskelig å forstille seg. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...