Gå til innhold

Nei, Rødt er IKKE svaret på strømpriskrisen!


A-hunter

Anbefalte innlegg

Antiviruset skrev (På 24.8.2022 den 16.11):

En ting er i alle fall sikkert at tåkefyrsten Støre som er  blitt vurderingsminister i stedet for statsminister i alle fall ikke er noen løsning på noe som helst. Nå settes det prisrekorder hver eneste dag og vi bikker snart 10 kr kwt! Folk blør penger, næringslivet blør penger, og selv med den skrale strømstøtten som er nå vil mange slite stort ut over høsten og vinteren.

Han tåkefyrsten samme ved Ved dum, som stort sett ikke kan annet en å lire av seg dårlige slagord og idiotiske vitser som han selv ler best av er i alle fall ikke løsningen på dette.  Dere som stemte på disse ? Skam dere virkelig, og jeg håper lommeboken deres blør sakte og smertefullt ut ;) 

og jeg håper folk lærer at valg løfter ikke betyr en dritt. Ta Frp for noen år tilbake skulle fjerne bomringene. De kom inn i regjeringa pga av den. Fjernet de noen bomringer? 

Nå har ap og sp gjort akkurat samme feilen. Lovet gull og grønne skoger og vanlig folk my ass ..og se hva vi får? 

Jeg stemte ikke på noen av de og skal aldri gjøre det igjen..her blir det rødt... det trengs en forandring. Jeg merker ingen forandring om det er ap eller H som styrer skuta her i landet. De er kliss like. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snok1 skrev (10 timer siden):

….og jeg sier at i dagens system ER strøm en ordinær handelsvare på ligne med olje, aluminium, korn og aksjer.

Det er slik verden er i dag. Dette er fakta, ikke tåkeprat. 
Jeg sier ikke at det er riktig, jeg sier ikke at det er feil, jeg sier det er slik det er.

Dette er observerbare og verifiserbare fakta, ikke tåkeprat.

Spar deg for usanne beskyldninger, det ødelegger enhver diskusjon.

Å stadig blande sammen faktiske og normative spørsmål er tåkeprat. Det er mulig du ikke gjør det med vilje, men for din del håper jeg nesten det.

Utgangspunktet for diskusjonen er hvorvidt vårt energiforsyningssystem bør være som det er i øyeblikket. Enhver idiot vet jo hvordan det er (dvs helt nylig er blitt som følge av de nye utenlandskablene). Det er helt overflødig å diskutere det. Det interessante spørsmålet er om vi fortsatt bør ha det slik. Det siste er et et politisk spørsmål, og det er det vi diskuterer.

Jeg har forøvrig påpekt en rekke ganger at vi inntil helt nylig, hadde et nasjonalt energiproduksjons- og forsyningssystem, som fungerte utmerket til tross for dereguleringen som skjedde ved energiloven i 1992. Det av den enkle grunn at markedet i det alt vesentlige var nasjonalt (med en svært begrenset utvekslingskapasitet med bl.a. Sverige) samtidig som vi jevnt over har (og har hatt) energioverskudd. Dette bør det være unødvendig å gjenta flere ganger.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (16 minutter siden):

Å stadig blande sammen faktiske og normative spørsmål er tåkeprat.

Derfor holder jeg meg til det faktiske, altså anti-tåkeprat.

 

Caniggia skrev (17 minutter siden):

Utgangspunktet for diskusjonen er hvorvidt vårt energiforsyningssystem bør være som det er i øyeblikket.

Utgangsposisjonen for diskusjoner er hvorfor Rødt sin forslag for å redusere strømprisene ikke gir gode løsninger på strømkrisa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 timer siden):

Derfor holder jeg meg til det faktiske, altså anti-tåkeprat.

 

Utgangsposisjonen for diskusjoner er hvorfor Rødt sin forslag for å redusere strømprisene ikke gir gode løsninger på strømkrisa.

 

Nettopp; altså et normativt spørsmål som må besvares med normative argumenter. Det er få som har behov for å vite mer om hvordan strøm- og markedssituasjon faktisk er (etter åpningen av de nye kablene) - dette vet vi allerede. Det vi trenger er en politisk debatt om hvordan vi ønsker å ha det i fremtiden. Det er enkelte markedsnaivister, som tror - og prøver å atgumentere for - at situasjonen som har oppstått er en slags naturnødvendighet, og ikke et utslag av politiske valg. Dette er å forveksle ideologi med fakta.

Endret av Caniggia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (22 minutter siden):

Det er få som har behov for å vite mer om hvordan strøm- og markedssituasjon faktisk er (etter åpningen av de nye kablene) - dette vet vi allerede.

Det som er markedssituasjonen er at vi tenger å produsere mer energi og forbruke mindre energi.

Et fritt og gjennomregulert marked er godt egnet til å oppnå dette.

Å innføre pristak er ekstremt kontraproduktiv i forhold til å bedre energisituasjonen.

Det samme er å tro at man kan gjerde virkeligheten ute ved riksgrensa.

Partiet Rødt er -som vanlig- helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (37 minutter siden):

Det som er markedssituasjonen er at vi tenger å produsere mer energi og forbruke mindre energi.

Et fritt og gjennomregulert marked er godt egnet til å oppnå dette.

Å innføre pristak er ekstremt kontraproduktiv i forhold til å bedre energisituasjonen.

Det samme er å tro at man kan gjerde virkeligheten ute ved riksgrensa.

Partiet Rødt er -som vanlig- helt på jordet.

Vel, jeg mener at du tar fullstendig feil. Norge kan fint produsere den energien vi trenger uten å være tilknyttet et dysfunksjonelt europeisk markedssystem, som jo ikke egentlig fungerer som et marked, men som tvertom er sterkt forstyrret av tysk, offentlig vedtatt energipolitikk.  Tyskerne bør løse de problemene de selv har skapt, gjennom bevisste politiske feilbeslutninger. 
 

Jeg ser at du fortsatt prøver å gjøre ideologi til fakta, så denne «diskusjonen» blir rett og slett for dum.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Snok1 said:

Det som er markedssituasjonen er at vi tenger å produsere mer energi og forbruke mindre energi.

Et fritt og gjennomregulert marked er godt egnet til å oppnå dette.

Å innføre pristak er ekstremt kontraproduktiv i forhold til å bedre energisituasjonen.

Det samme er å tro at man kan gjerde virkeligheten ute ved riksgrensa.

Partiet Rødt er -som vanlig- helt på jordet.

Rødt er på mange områder helt på jordet, men ikke her. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (4 minutter siden):

Rødt er på mange områder helt på jordet, men ikke her. 

De er dessverre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caniggia skrev (5 timer siden):

Vel, jeg mener at du tar fullstendig feil. Norge kan fint produsere den energien vi trenger uten å være tilknyttet et dysfunksjonelt europeisk markedssystem, som jo ikke egentlig fungerer som et marked, men som tvertom er sterkt forstyrret av tysk, offentlig vedtatt energipolitikk.  Tyskerne bør løse de problemene de selv har skapt, gjennom bevisste politiske feilbeslutninger. 
 

Jeg ser at du fortsatt prøver å gjøre ideologi til fakta, så denne «diskusjonen» blir rett og slett for dum.

👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2022 at 9:42 PM, Snok1 said:

De er dessverre det.

Godt argument, som vanlig.

Bare fordi du sier noe er fakta, så betyr det ikke at det er det. Det er en typisk politiker-måte å argumentere på.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...