Gå til innhold

Nei, Rødt er IKKE svaret på strømpriskrisen!


A-hunter

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke om kommunisme og rødt. Rødt har gått i dybden og funnet feilen for 30 år siden, da fikk markedskreftene råde i strømnettet og i dag ser vi hvordan det ble. Strø, fallretter og olje må styres av politikk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LiseTV skrev (18 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om kommunisme og rødt. Rødt har gått i dybden og funnet feilen for 30 år siden, da fikk markedskreftene råde i strømnettet og i dag ser vi hvordan det ble. Strø, fallretter og olje må styres av politikk.

Slik som i dag, altså.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med "de andre partiene", men Rødt har da ingen problemer med å forholde seg til virkeligheten.

Fra Bjørnar Moxnes' innlegg i VG i dag:

Skal vi gjenreise tilliten til politikerne, må vi begynne å snakke sant om strømpriskrisa:

Ikke anklage folkevalgte for å «løpe Putins ærend» når vi tar til orde for en innenlands makspris på strøm. Ikke moralisere når minstepensjonister, uføretrygdede eller arbeidsfolk reagerer på de skyhøye strømprisene. Ikke late som prisnivået skyldes kraftmangel i kraftnasjonen Norge.

Jeg er overbevist om at en innenlands makspris på strøm vil være god medisin mot både splittelse og politikerforakt.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/a7raAO/aerlighet-om-stroempriskrisen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig tilhenger av å rakke ned på andre politikere for politikken deres, men når det gjelder partier som ikke har bakkekontakt...

Støre: – Vanlige folk har ikke fått det verre

– Jeg står ved at det er vanlige folks tur, sier Støre.
Han mener folk er fornøyde med politikken hans.

– Nei, det er ikke riktig at vanlige folk har fått det verre, for hvis du ser på de store tallene så går norsk økonomi veldig bra. Og mange nordmenn har spart.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/store-vanlige-folk-har-ikke-fatt-det-verre/15048065/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke så veldig tilhenger av å rakke ned på andre politikere for politikken deres, men når det gjelder partier som ikke har bakkekontakt...

Å rakke ned på Støre fungerer jo bare som rein Erna-reklame føler jeg. Blir ekstremt liten vits i å klage når en bare får igjen noe som er like ille eller verre.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (Akkurat nå):

Å rakke ned på Støre fungerer jo bare som rein Erna-reklame føler jeg. Blir ekstremt liten vits i å klage når en bare får igjen noe som er like ille eller verre.

Det er et godt poeng som til og med er blitt en egen tråd, at å stemme Høyre fordi en er misfornøyd med Arbeiderpartiet er å be om nesten samme politikk bare med en annen partileder.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo si at svaret på strømkrisen er Ap, Sp  og resten av mainstreampartiene. Problemet er at  jeg sterkt misliker svaret og mener at strømpolitikken er en trussel mot næringsliv og mange privatpersoner. Dessuten er strømprisene fryktelig prisdrivende/kostnadsdrivende og strømprisen er  hovedårsaken til både inflasjon og renteøkning. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (39 minutter siden):

Norge har ganske høy utenlandsgjeld

Norge har en enorm netto nasjonalkapital, både nominelt og særlig per capita.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2022 at 5:32 PM, Topsi said:

At rødt kanskje ikke ville styrt Norge veldig bra i et diktatur, betyr ikke at de ikke har fornuftige løsninger på strømpris krisen 

Hjelper ikke om strømmen blir billig hvis alt annet blir ræva.

Kommunisme har en svært dårlig merittliste. "Jammen, dette var jo egentlig ikke kommunisme" sier de hver gang det blir kjent for de fleste hvor dårlig det har gått i et land under de røde. Dette sier de samme folkene som hyllet landets styre før dette ble kjent. Gang på gang. Når skal de lære? Ideologier basert på hvordan de ønsker at folk skal være, snarere enn hvordan vi faktisk er, er dømt til å mislykkes. For eksempel så er dette med eiendomsrett og beskyttelse av denne, og arv, noe som ligger menneskenaturen nær. Kanskje hadde kommunisme passet bedre for maur. Vi passer bedre på og vedlikeholder bedre ting vi eller familien eier selv enn fellesskapets ting. Kun de som verken har noe eller har mistet håp om å eie noe i fremtiden, vil ønske at ingen andre skal ha noe heller. Likhet i elendighet.

Endret av LCFA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (14 minutter siden):

Norge har en enorm netto nasjonalkapital, både nominelt og særlig per capita.

Ja. Vi veit alle at staten norge er "rik" pr. idag. Fremtidsutsiktene ser imidlertid litt mer dystre ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (2 minutter siden):

For eksempel så er dette med eiendomsrett og beskyttelse av denne, og arv, noe som ligger menneskenaturen nær

Det er ingenting naturlig med eiendomsrett. Tipper rødt er tilhenger av at en skal kunne eie egen bolig. Kanskje litt mer fiendtlig innstilt når det kommer til storkapitalister som kjøper opp masse eiendom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (4 minutter siden):

Hjelper ikke om strømmen blir billig hvis alt annet blir ræva.

Kommunisme har en svært dårlig merittliste. "Jammen, dette var jo egentlig ikke kommunisme" sier de hver gang det blir kjent for de fleste hvor dårlig det har gått i et land under de røde. Dette sier de samme folkene som hyllet landets styre før dette ble kjent. Gang på gang. Når skal de lære? Ideologier basert på hvordan de ønsker at folk skal være, snarere enn hvordan vi faktisk er, er dømt til å mislykkes. For eksempel så er dette med eiendomsrett og beskyttelse av denne, og arv, noe som ligger menneskenaturen nær. Vi passer bedre på og vedlikeholder bedre ting vi eller familien eier selv enn fellesskapets ting. Kun de som verken har noe eller har mistet håp om å eie noe i fremtiden, vil ønske at ingen andre skal ha noe heller. Likhet i elendighet.

Dette er det eneste anti-sosialister har igjen å skremme med; at kapitalisme er ille, men alternativet, sosialisme, er så mye verre. Dette i mens folk, og rent av barn, sulter. Snart er vinteren her, da vil folk også fryse. Da klinger det hult med, "ja, dette er prisen vi må betale for friheten vår, men tenk på Stalin og Vuvuzela!".

Sosialisme, "yt etter evne, få etter behov" (i den rekkefølgen), bygget landet. Grunnen til at folk har gått bort fra sosialisme er fordi folk har opplevd å få god råd. De har tenkt at, "jeg har jo selv arbeidet og skapt de pengene jeg får i lønn, hvorfor skal jeg betale en del av dette i skatt? Jeg vil heller stemme for et parti som står for så lav skatt som mulig". Glemt er at den skolen de har gått på, som har utdannet dem, den velferden de har hatt i ryggen som har sikret dem, er betalt gjennom den skatten arbeidere før dem har betalt.

Men nå blir det synlig igjen at fellesskap, det er viktig.

Når folk sulter og fryser hjelper det lite å skremme de med at, "hvis du stemmer på Rødt så vil de sette opp gulager og ta fra deg friheten til å kjøpe en yacht til 200 millioner og ørten antall hytter". Da tenker folk på mat i magen og et varmt og godt hjem, for seg og sine barn.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I Grosny skrev (På 24.8.2022 den 5.33):

Du glemmer næringslivet. https://www.nrk.no/vestland/hoye-strompriser-truer-det-vernede-yrket-1.16077488

Hele landet, privat og næring må ha makspris, og strømselskapene må oppfylle leveringsplikt her hjemme og plikt til å ha forsvarlig vannmagasinfylling før de sender en eneste watt til utlandet. Det bør ikke være noen støtteordning, men rett og slett lovpålagt maxpris. Vi må revidere energiloven. Mulig kryptomining bør unntas fra maxpris eller forbys.

Helt enig.

ltfutt skrev (På 24.8.2022 den 15.34):

Høyre får rekordoppslutning nå. Erna må tydeligvis ha sagt eller gjort noe helt genialt.

Hun sier ingenting, noe som er smart, og lar Støre og Vedum grave sine egne graver. Hun vet at nordmenn er dumme og lettlurte og allerede har glemt både at hun var med å presse gjennom både ACER og kablene, og at hun kræsjet økonomien vår med å først tvangsstenge landet og så øse ut oljepenger som en slags almisse fordi hun nektet folk å tjene penger selv. Jeg holder også henne og Nakstad ansvarlige for alle de barn og unge som sliter psykisk etter korona-tiltakene deres.

Thanos skrev (På 24.8.2022 den 15.58):

Alt handler om globalisme. Solidaritet. You scratch my back, I'll scratch yours. Det er viktigere for politikerne enn å ta vare på folket de er valgt til å ta vare på.

Det var stoltenberg regjeringen som ca. rundt 2013-2015, godkjente kablene. Med samtykke fra alle de store partiene. På det tidspunktet solgte de Norge til EU. Og vi må nå betale prisen. Den avtalen kan ikke brytes eller reforhandles. Derfor mumler og ståtrer Støre så fælt når han blir stillt til veggs i debatter. Han vet de har sveket Norge og han tør ikke innrømme det. Og derfor kom krigen i Ukraina veldig beleilig. Da kan de skylde på det og flytte fokuset bort fra seg selv.

Det er pill råttent i hele stortinget! Jeg mener oppriktig at alle involverte i denne avtalen, bør prøves for retten og hvis funnet skyldig, skytes for landsforæderi! Dette er svært alvorlig og har mer eller mindre rasert norsk økonomi for all fremtid. Det bør IKKE feies under teppet.

Dette! Men nå tipper jeg de snart setter prisen ned til 5 kr kwt etter et par måneder med 10-20 kr, og da blir vi takkbwmlige og aynes det er billig. Akkurat som at vi ble kjempetakknemlige over at vi fikk LOV av staten å invitere 10 gjester til private hjem i julen under pandemien.

Drizzt skrev (På 24.8.2022 den 16.36):

Hvis valget står mellom de to er hun det mindre av to onder. Men helst en annen.

Hva er det du tenker hun vil gjøre bedre? Jeg tenker at de to der er pest og kolera. Tipper Erna vil gi mer strømstøtte til bedrifter og mindre til middelklassen, og det er det.

ltfutt skrev (På 25.8.2022 den 20.51):

Gjør du? Hvis strømforbruket er større enn den såkalte fyllingsgraden hvor skal en hente strømmen fra?

Man bruker stort sett den strømmen man må, det blir like tomt at at jeg har brukt 800 kwt enten jeg betaler 20 kr per kwt eller 0.2 øre per kwt.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Gugglo said:

Sosialisme, "yt etter evne, få etter behov" (i den rekkefølgen), bygget landet. Grunnen til at folk har gått bort fra sosialisme er fordi folk har opplevd å få god råd

Du snakker her om sosialdemokrati, som Ap har vært i etterkrigstiden. Ikke sosialisme/kommunisme ala Rødt.

Med mindre du bruker ordet som i den forkvaklede amerikanske politiske "debatten". De har så til de grader ødelagt debatten sin at selve ordene de bruker er tømt for mening og ingen vet hva de betyr lenger. Dette fenomenet håper jeg ingen bidrar til å downloade fra interwebben til Norge.

Endret av LCFA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (Akkurat nå):

Du snakker her om sosialdemokrati, som Ap har vært i etterkrigstiden. Ikke sosialisme/kommunisme ala Rødt.

Med mindre du bruker ordet som i den forkvaklede amerikanske politiske "debatten". De har så til de grader ødelagt debatten sin at selve ordene de bruker er tømt for mening og ingen vet hva de betyr lenger. Dette fenomenet trenger vi ikke  å downloade fra interwebben til Norge.

Nei, jeg pratet strengt tatt om kapitalisme og det å anklage alternativer til den kapitalistiske formen vi lever under for å være kommunisme. "Yt etter evne, få etter behov", er marxisme.

https://no.wikipedia.org/wiki/Fra_enhver_etter_evne,_til_enhver_etter_behov

Karl Marx sitt kommunistiske manifest forutsetter et samfunn uten stat, uten politi, uten penger eller andre form for betalingsmidler, som kommunistisk. Så lenge der er en stat, så lenge der er penger, så lenge der er politi, så er det sosialisme, ikke kommunisme.

image.thumb.png.6a4c0c2f6ca9c8abc730fb230236af69.png
https://snl.no/sosialisme

Du kan godt si at Arbeiderpartiet har en annen form for "sosialisme" enn SV og Rødt har. Det er fordi Arbeiderpartiet har lagt fra seg sin marxistiske grunn og gått over til kapitalismen. Det ser en klart og tydelig hvis en leser gjennom deres tidligere programmer fra før krigen, helt fra begynnelsen av da partiet ble stiftet var de iherdige marxister som ville kvitte seg med kapitalismen. Etter krigen, når de kom tilbake, var de ikke bare tilhengere av kapitalismen, men la ned kooperativer og ville heller ha større bedrifter landet over. Det var fordi større bedrifter fører til større fagforeninger. Fagforeninger er på Arbeiderpartiets side. Da blir de en motpol mot kapitalistenes foreninger. Problemet med arbeidereide kooperativer er at hvem skal da fagforeningen representere? Arbeideren er jo eier av bedriften. Derfor ble disse lagt ned.

For all del, statseide bedrifter sørget i stor grad for at landet ble bygget opp. Det var en fast avgift en måtte betale for å bli tilkoblet strøm eller telefonnettverk, uavhengig av hvor langt det var til nærmeste knutepunkt. Det var for å sikre at alle fikk, uavhengig av om det var 50 meter fra nærmeste stolpe til ens bolig, eller om det var 5 kilometer. Samme pris uansett. Det kostet noen kroner mer i strøm for folk flest, men det merket folk ikke stort til. Til gjengjeld var dette en tjeneste som sikret alle strøm og telefontilkobling etter hvert.

Samtidig var det slik at fortjenester som kom i form av eierskap av disse bedriftene gikk til å sikre andre tjenester i samfunnet. Som tog for eksempel.

Men selv om målet var, trass svermeriet for kapitalismen som sådan, å få skapt en utjevning i samfunnet så var det en aksept for ulikheter. Den aksepten var der fordi en forventet at de ikke ville være så veldig store. Men det er de blitt. Og Arbeiderpartiet lukker fortsatt øynene. De er trass alt ikke for et klasseløst og likestilt samfunn.

"Den sosialisme" som Rødt står for er den som gjør noe med ulikhetene. Det er det sosialisme er, å bekjempe ulikhetene (som i "like muligheter", ikke likt utfall, en må fortsatt studere hardt på skolen for å oppnå resultater).

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

 

 

Hva er det du tenker hun vil gjøre bedre? Jeg tenker at de to der er pest og kolera. Tipper Erna vil gi mer strømstøtte til bedrifter og mindre til middelklassen, og det er det.

 

Hun har i det minste vist at hun kan håndtere en krise. Hun er ikke tafatt, handlingslammet og ''vi venter og ser'' type statsminister som nåværende Støre. 

Jeg tenker også at hun vil være kjappere ut med støtte til utsatt næringsliv og sikkert folk flest. 

Hun ville også redusert drivstoffavgifter og andre avgifter for lengst.

Hun er langt fra ideell og det er mye jeg er uenig med henne i, men hvis valget står mellom de to, foretrekker jeg henne på grunn av det jeg skrev over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Drizzt said:

Hun har i det minste vist at hun kan håndtere en krise. Hun er ikke tafatt, handlingslammet og ''vi venter og ser'' type statsminister som nåværende Støre. 

Jeg tenker også at hun vil være kjappere ut med støtte til utsatt næringsliv og sikkert folk flest. 

Hun ville også redusert drivstoffavgifter og andre avgifter for lengst.

Hun er langt fra ideell og det er mye jeg er uenig med henne i, men hvis valget står mellom de to, foretrekker jeg henne på grunn av det jeg skrev over. 

Ja, hun kan jo ta seg en ulovlig bursdagsfest midt i en krise i hvert fall. Om du tror høyre hadde nedjustert inntekten til næringslivet (les strøminntekter), så tror jeg du skal tro om igjen. Høyre er minst like delaktig i de høye strømprisene vi når ser, som det AP er.

Erna vil ha jobb i FN, NATO, IMF eller lignende hun. Om du tror hun bryr seg om hvordan 'vanlige' folk har det, tror jeg du skal se om igjen.

Under Erna og nå til dels Støre og Vedum er forskjellene i samfunnet økt. De 400 øverst på listen over rikinger i landet vårt er nå milliardærer. Det er ofte et tegn på et land i en begynnende krise. Mye til få, lite til resten.

Erna sitter vel forøvrig på en formue på rundt 6 millioner, langt over normalen i samfunnet vårt. Hun har også rundt 20-30 millioner liggende i pensjon i følge flere. F.eks Spetalen.

Dagens politikere unntatt noen hederlige unntak er kun på tinget for seg selv. De justerer opp sin egen lønn, har alt betalt og meler sin egen kake non stop. Ble du tatt i skattefusk? Æsj stakkars, ta litt gratis psykologhjelp. 

Endret av Anonio
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spetalen og Moxnes var enige om utenlandskablene i 2019, vil importere Europeiske strømpriser. 

Også enige om at norsk vannkraft kan skape naturvennlig industri, isteden for å importere kinesisk stål og aluminium produsert på kullkraft. La oss bygge naturvennlig norsk industri isteden for å eksportere energien.

Legg også merke til det han sier om at proletariatet vil reise seg i protest når de skjønner de er lurt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-vil-fa-europeiske-strompriser/70723754

Endret av Apis
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 27.8.2022 den 7.27):

Jeg tenker også at hun vil være kjappere ut med støtte til utsatt næringsliv og sikkert folk flest. 

Høyre har ikke foreslått støtte til næringslivet utover hva regjeringen har signalisert.

Høyre innser -som et ansvarlig parti- at dette er en komplisert og mangefasettert sak. De løper ikke ut med kortsiktig populisme som det nye radarparet Rødt og FrP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...