Entern Skrevet 25. august 2022 #41 Del Skrevet 25. august 2022 ops2 skrev (19 minutter siden): En ting som slår meg fra trailerene: Hvor er andre raser, som asiater? Jeg kan ikke se en eneste. Hvis Amazon stolt sier at de har endret Tolkiens verk til å vise "hva verden faktisk ser ut som": En verden uten asiater, uten meksikanere, spanjoler, mongoler, indianere, aborginere? Kun med hvite og svarte. Det er dessverre en åpenbar rasisme i filmer og serier som produseres i dag. Og rasismen går ut på om du har mørk nok hud til å bli brukt som et eksempel på mangfold. Asiater har blitt regnet som hvite helt siden det ble klart at de lyktes bedre enn andre på skoler og universiteter. Andre etniske minoriteter har sin verdi kun hvis man kan se klar forskjell på de og de hvite skuespillerene. Det er blitt nødvendig at en film eller en serie kan "passere som godkjent" i forhold til mangfold. Å ha med minoriteter som deler ytre karakteristikker med hvite, er bortkastet. De er ikke mangfoldige nok... Deres hår er glatt, eller deres hud er for lys, du ser ikke det er en representant for mangfold ved første blikk. Og det viser hva Amazon har gjort: De tror selv at de har skrevet Tolkien bedre, mens de har ikke engang skrevet inn annet mangfold enn de obligatoriske, tydelig svarte skuespillerene. Det er hykleri. Ja helt enig 👍 Det som hadde passet hadde vært å ha med noen asiater og noen fra Midt-Østen siden begge vel er representert i bokas verden. Men nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #42 Del Skrevet 25. august 2022 Entern skrev (19 timer siden): Aragorn er nordisk i filmen pga Viggo. I boka er ikke folket hans spesielt nordisk. Jeg var der nettopp i boka, og beskrivelsen passer Viggo veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 25. august 2022 #43 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (1 minutt siden): Jeg var der nettopp i boka, og beskrivelsen passer Viggo veldig godt! Jeg husker jeg var negativ til Viggo basert på utseende men han er jo en bra skuespiller. Så liker ham. Men for så vidt likevel litt uenig, han er for lys og ser ikke helt herdet nok ut, men gjør jo en bra jobb da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #44 Del Skrevet 25. august 2022 Han ser jo herjet og fæl ut, som beskriver i boka, og vært ute en vinternatt med sitt mørke fettete hår uten tilgang på samme dusj som Legolas! Nå kan det være hjernen spiller meg et puss, men mener han var beskrevet som nordisk av utseende? Må backtracke og sjekke igjen men altså, jeg tror ikke han var afrikaner akkurat, da hadde man beskrevet hans krusete store hår som hang fram fra under kutten! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #45 Del Skrevet 25. august 2022 Entern skrev (18 minutter siden): Ja helt enig 👍 Det som hadde passet hadde vært å ha med noen asiater og noen fra Midt-Østen siden begge vel er representert i bokas verden. Men nei. Eller enda bedre. De kunne laget en serie med med så mye mangfold og woke som de bare ønsker og som ikke er basert på allerede eksisterende verker, problemet er vel at det er så få som gidder å se på sånt og da rir de heller på Tolkien og Peter Jackson sin suksess. Anonymkode: 2f06b...089 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #46 Del Skrevet 25. august 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Eller enda bedre. De kunne laget en serie med med så mye mangfold og woke som de bare ønsker og som ikke er basert på allerede eksisterende verker, problemet er vel at det er så få som gidder å se på sånt og da rir de heller på Tolkien og Peter Jackson sin suksess. Anonymkode: 2f06b...089 Så, kun de som diskriminerer skal få lov å lage filmer og serier av bøker altså? Jeg liker at skuespillere blir valgt ut i fra hvordan de spiller rollen og ikke blir ekskludert pga hudfarge, jeg. Det blir for dumt å tro at alt er konspirasjonsteori. Åpne øyna og innse at flertallet av mennesker i verden er ikke blonde og blåøyde. Det er ingenting woke eller nymotens eller mangfoldig eller eksotisk ved å ha mørk hud og hår, det er vanligst. Så at Neil Gaiman hadde svart på en som kommenterte lignende som mange her inne på en fin måte span widgetspan widget Anonymkode: 2d673...6b9 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #47 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så, kun de som diskriminerer skal få lov å lage filmer og serier av bøker altså? Jeg liker at skuespillere blir valgt ut i fra hvordan de spiller rollen og ikke blir ekskludert pga hudfarge, jeg. Det blir for dumt å tro at alt er konspirasjonsteori. Åpne øyna og innse at flertallet av mennesker i verden er ikke blonde og blåøyde. Det er ingenting woke eller nymotens eller mangfoldig eller eksotisk ved å ha mørk hud og hår, det er vanligst. Så at Neil Gaiman hadde svart på en som kommenterte lignende som mange her inne på en fin måte Anonymkode: 2d673...6b9 Men skuespillerne blir jo ikke valgt ut p.g.a. sine skuespillerprestasjoner, de blir valgt ut nettopp p.g.a. sin hudfarge eller at de skal representere legning eller kjønn. Det har ingenting med å lage god underholdning å gjøre men å presse frem ideologi. Det er heller ikke diskriminering å ikke kvotere inn enkelte skuespillere der de ikke hører hjemme naturlig og det er heller ingen som sier at man ikke kan lage filmer og serier med mangfold og woke, faktisk så har det blitt så ille for produsentene at de blir kansellert hvis de IKKE kvoterer med det ene og det andre. Minner om da symfoniorkesteret i New York ikke lenger kunne ha blind audition der musikerne kun ble vurdert ut i fra sine musikalske prestasjoner og ikke hudfarge eller navn, woke gjengen var jo selvfølgelig i harnisk over at det ikke var mangfold i orkesteret så da ble de tvunget til å kvotere inn p.g.a. hudfarge og ikke musikalske prestasjoner. Jeg er fullstendig klar over at blonde blåøyde mennesker ikke er i flertall i verden, det er faktisk en veldig liten minoritet og likevel så klarer ikke produsentene av filmer og serier å lage bra underholdning der mangfoldet er en naturlig del av settingen. Når det gjelder denne serien så er det helt tydelig at Amazon bruker Ringenes Herre og Tolkien fordi det forhåpentligvis generer penger, de gir jo fullstendig blaffen i å respektere kildematerialet men heller så satser de på å ikke krenke woke gjengen. Dessverre så er denne serien bar en bitteliten del av problemet, en ting er fantasiuniverser men når de portretterer faktiske historiske personer og bruker skuespillere som ikke passer i rollene i det heletatt så er det bevist forsøk på å forandre historiske fakta og det er et f*** you til deg og dine forfedres historie. Hadde noen gjort dette med svarte historiske personer så hadde det blitt opptøyer og ville tilstander. Anonymkode: 2f06b...089 3 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #48 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så, kun de som diskriminerer skal få lov å lage filmer og serier av bøker altså? Jeg liker at skuespillere blir valgt ut i fra hvordan de spiller rollen og ikke blir ekskludert pga hudfarge, jeg. Det blir for dumt å tro at alt er konspirasjonsteori. Åpne øyna og innse at flertallet av mennesker i verden er ikke blonde og blåøyde. Det er ingenting woke eller nymotens eller mangfoldig eller eksotisk ved å ha mørk hud og hår, det er vanligst. Så at Neil Gaiman hadde svart på en som kommenterte lignende som mange her inne på en fin måte span widgetspan widget Anonymkode: 2d673...6b9 Latterlig. Personen har jo familie han elsker som er svarte og Gaiman drar slutninger om at det er den slags vedkommende ikke liker ... For en ufordragelig holdning fra skaperens side! Sjukt det går an å lese mer mellom linjene enn det som står, toppen av paranoia. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #49 Del Skrevet 25. august 2022 3 minutter siden, mingus said: Latterlig. Personen har jo familie han elsker som er svarte og Gaiman drar slutninger om at det er den slags vedkommende ikke liker ... For en ufordragelig holdning fra skaperens side! Sjukt det går an å lese mer mellom linjene enn det som står, toppen av paranoia. KØDDER DU!? Jeg håper det var en vits. Det er ikke Gaiman som er ufordragelig. I tilfelle du bor under en stein. "Jeg er ikke rasist altså, fordi jeg har venner/familie som er svarte, men..." er et sikkert tegn på at det som kommer etterpå er rasistisk. Djises krist, gå i noen andres sko. 2 hours ago, AnonymBruker said: Men skuespillerne blir jo ikke valgt ut p.g.a. sine skuespillerprestasjoner, de blir valgt ut nettopp p.g.a. sin hudfarge eller at de skal representere legning eller kjønn. Det har ingenting med å lage god underholdning å gjøre men å presse frem ideologi. Det er heller ikke diskriminering å ikke kvotere inn enkelte skuespillere der de ikke hører hjemme naturlig og det er heller ingen som sier at man ikke kan lage filmer og serier med mangfold og woke, faktisk så har det blitt så ille for produsentene at de blir kansellert hvis de IKKE kvoterer med det ene og det andre. Minner om da symfoniorkesteret i New York ikke lenger kunne ha blind audition der musikerne kun ble vurdert ut i fra sine musikalske prestasjoner og ikke hudfarge eller navn, woke gjengen var jo selvfølgelig i harnisk over at det ikke var mangfold i orkesteret så da ble de tvunget til å kvotere inn p.g.a. hudfarge og ikke musikalske prestasjoner. Jeg er fullstendig klar over at blonde blåøyde mennesker ikke er i flertall i verden, det er faktisk en veldig liten minoritet og likevel så klarer ikke produsentene av filmer og serier å lage bra underholdning der mangfoldet er en naturlig del av settingen. Når det gjelder denne serien så er det helt tydelig at Amazon bruker Ringenes Herre og Tolkien fordi det forhåpentligvis generer penger, de gir jo fullstendig blaffen i å respektere kildematerialet men heller så satser de på å ikke krenke woke gjengen. Dessverre så er denne serien bar en bitteliten del av problemet, en ting er fantasiuniverser men når de portretterer faktiske historiske personer og bruker skuespillere som ikke passer i rollene i det heletatt så er det bevist forsøk på å forandre historiske fakta og det er et f*** you til deg og dine forfedres historie. Hadde noen gjort dette med svarte historiske personer så hadde det blitt opptøyer og ville tilstander. Anonymkode: 2f06b...089 Her er det mye som har gått rett over hodet ditt. Educate yourself. Anonymkode: 2d673...6b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #50 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): KØDDER DU!? Jeg håper det var en vits. Det er ikke Gaiman som er ufordragelig. I tilfelle du bor under en stein. "Jeg er ikke rasist altså, fordi jeg har venner/familie som er svarte, men..." er et sikkert tegn på at det som kommer etterpå er rasistisk. Djises krist, gå i noen andres sko. Her er det mye som har gått rett over hodet ditt. Educate yourself. Anonymkode: 2d673...6b9 Om du har lesevansker eller? Det går helt greit det altså. men les hva personen skrev en gang til, han har svarte i familien som han elsker, høres ikke så veldig rasistisk ut i mine øyne. Nei takk, faller ikke for den propagandaen din, du vet jo ikke hva rasisme er. Ta på deg dine egne sko heller, istedenfor å bli krenka oppi andres. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #51 Del Skrevet 25. august 2022 1 hour ago, mingus said: Om du har lesevansker eller? Det går helt greit det altså. men les hva personen skrev en gang til, han har svarte i familien som han elsker, høres ikke så veldig rasistisk ut i mine øyne. Nei takk, faller ikke for den propagandaen din, du vet jo ikke hva rasisme er. Ta på deg dine egne sko heller, istedenfor å bli krenka oppi andres. ...... Jeg har ikke lesevansker og jeg forstår veldig godt det personen skriver. Jeg evner også å lese det som er underforstått her, noe du ikke klarer. Du har tydeligvis store mangler i utdanningen og/eller manglende engelskkunnskaper, og jeg ser ikke poeng i å diskutere med deg. Folkens som leser innom, dette er et giftig sted, men forhåpentligvis er de som sitter i denne tråden og spyr ut konspirasjonsteorier om "krenking" "woke" "propaganda" og "politisk agenda" fra en utdøende generasjon. Vær bedre enn det. Anonymkode: 2d673...6b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #52 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det mye som har gått rett over hodet ditt. Educate yourself. Anonymkode: 2d673...6b9 Hva er det du mener ikke stemmer?, det er tross alt et diskusjonsforum og da bør det jo heller være mulig å argumentere ordentlig. Anonymkode: 2f06b...089 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #53 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): ...... Jeg har ikke lesevansker og jeg forstår veldig godt det personen skriver. Jeg evner også å lese det som er underforstått her, noe du ikke klarer. Du har tydeligvis store mangler i utdanningen og/eller manglende engelskkunnskaper, og jeg ser ikke poeng i å diskutere med deg. Folkens som leser innom, dette er et giftig sted, men forhåpentligvis er de som sitter i denne tråden og spyr ut konspirasjonsteorier om "krenking" "woke" "propaganda" og "politisk agenda" fra en utdøende generasjon. Vær bedre enn det. Anonymkode: 2d673...6b9 Nei så la være, da 😊 orker heller ikke diskutere med folk som tror de har utdanningen min all figured out pga meningen min om en tvserie - om et univers som har stått mitt hjerte nært over halve livet mitt, som nå noen smartinger tror de skal forandre til det bedre for det liksom ikke var bra nok fra før. Jeg trenger ikke bli bedre, jeg er bra nok som jeg er, likeså er Ringenes Herre-universet😄 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 25. august 2022 #54 Del Skrevet 25. august 2022 Entern skrev (10 timer siden): Jeg husker jeg var negativ til Viggo basert på utseende men han er jo en bra skuespiller. Så liker ham. Men for så vidt likevel litt uenig, han er for lys og ser ikke helt herdet nok ut, men gjør jo en bra jobb da "lean, dark, tall, with a shaggy head of dark hair flecked with grey, and in a pale stern face a pair of keen grey eyes" Bleik i ansiktet med grønne øyne, ingen ferdamann fra Afrika det her 😀 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 25. august 2022 #55 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (11 minutter siden): "lean, dark, tall, with a shaggy head of dark hair flecked with grey, and in a pale stern face a pair of keen grey eyes" Bleik i ansiktet med grønne øyne, ingen ferdamann fra Afrika det her 😀 Men mørk med mørkt hår (og grå øyne, det var et skjønnhetsideal i middelalderen) Men selvfølgelig mener ikke han skulle blitt spilt av en afrikaner 😅 men av type mørkhåret brite/ire/etc tenk 007 Men er ikke noen big deal sånn sett, liker som nevnt Viggo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 25. august 2022 #56 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (3 timer siden): Latterlig. Personen har jo familie han elsker som er svarte og Gaiman drar slutninger om at det er den slags vedkommende ikke liker ... For en ufordragelig holdning fra skaperens side! Sjukt det går an å lese mer mellom linjene enn det som står, toppen av paranoia. Gaiman er generelt ganske oppskrytt selv om Sandman serien og Beowulf filmen begge er bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 25. august 2022 #57 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (24 minutter siden): Jeg trenger ikke bli bedre, jeg er bra nok som jeg er, likeså er Ringenes Herre-universet😄 100% korrekt 👍 (begge deler 😊) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeffe Skrevet 25. august 2022 #58 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (3 timer siden): Om du har lesevansker eller? Det går helt greit det altså. men les hva personen skrev en gang til, han har svarte i familien som han elsker, høres ikke så veldig rasistisk ut i mine øyne. Nei takk, faller ikke for den propagandaen din, du vet jo ikke hva rasisme er. Ta på deg dine egne sko heller, istedenfor å bli krenka oppi andres. Jeg er ikke rasist, men .. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #59 Del Skrevet 25. august 2022 mingus skrev (42 minutter siden): Nei så la være, da 😊 orker heller ikke diskutere med folk som tror de har utdanningen min all figured out pga meningen min om en tvserie - om et univers som har stått mitt hjerte nært over halve livet mitt, som nå noen smartinger tror de skal forandre til det bedre for det liksom ikke var bra nok fra før. Jeg trenger ikke bli bedre, jeg er bra nok som jeg er, likeså er Ringenes Herre-universet😄 Ringenes herre universerset er nå forandret. Du kan leve i fortiden hvis du vil men Ringenes herres univers utvides de neste år. Anonymkode: 084a3...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 25. august 2022 #60 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ringenes herre universerset er nå forandret. Du kan leve i fortiden hvis du vil men Ringenes herres univers utvides de neste år. Anonymkode: 084a3...46a Nei slett ikke. Ringenes Herre universet er slik Tolkien skape det, og slik vil det alltid være. Hva diverse amerikanske idioter gjør med det spiller liten rolle, de versjonene vil bli glemt. Akkurat slik 1700-talls versjonene av Shakespeares tragedier med happy ending også er glemt. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå