Gå til innhold

Er det juks å gå med staver i fjellet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det juks å gå med staver i fjellet? Blir ikke fjellturen kortere og det blir lettere? Jeg bruker å si til de som har staver at de egentlig ikke har gått den skikkelige fjellturen. Det blir litt som å sykle føler jeg.

Anonymkode: c3c7d...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det juks å gå med staver i fjellet? Blir ikke fjellturen kortere og det blir lettere? Jeg bruker å si til de som har staver at de egentlig ikke har gått den skikkelige fjellturen. Det blir litt som å sykle føler jeg.

Jadda... 

Anonymkode: a81dd...0cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, turen blir mye kortere?Josten på langs  med staver tar ca en dag --du burde prøve.

Anonymkode: c95cb...2ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distanse og antall høydemeter forandrer seg jo ikke av at du holder to staver i hendene. Stavene gir bedre balanse hvis de er innstilt riktig.

Anonymkode: 28fe2...a05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellgeitPolitiet kan arrestere deg etter at ørnar ørn har observert deg med staver i fjellet. 

Anonymkode: 06411...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare seriøst. Ja, det er litt "fusk". Jeg brukte ofte staver før. Og følte meg kjempesprek da jeg nærmest fløy opp de bratteste bakkene. Da jeg kuttet ut stavene, så var det såvidt jeg fikk krøket meg opp de samme bakkene 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager går du i fjellet i det hele tatt hvis ditt syn på fjellturer er at det skal være hardest og lengst mulig? Da kan du jo likesågodt bare dra på treningssenteret og bruke tredemølla, så sparer du mye tid på transport. Så kan vi som går fjelltur av andre grunner gå i fred for dine merkelige kommentarer. 

Anonymkode: 0ed4e...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke gjort ekstremt mye forskning på dette, men minst én studie har undersøkt forskjellen på å bruke staver kontra å ikke bruke staver på fjelltur. De brukte avansert utstyr for å måle oksygenopptak og energiforbruk ute i felt på 10 personer mens de gikk på fjelltur med og uten staver.

Når de gikk med staver hadde de et økt oksygenforbruk og en økt kaloriforbrenning sammenlignet med når de gikk uten staver. Dette uten at den subjektive følelsen av slitsomhet økte.

Så ja, det er juks!!! Her kan man forbrenne mer og jobbe på en høyere intensitet uten å føle på det. Juks og fanteri!!

Det burde vært påbudt med stein i skoa når man bruker staver slik at man kjenner på smerte under fjellturen. Dermed basta!

Kilde: The Effects of Hiking Pole Use on Physiological Variables and Rate of Perceived Exertion While Hiking Uphill, Atchison 2010

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Ikke hvis det er det som skal til for at en faktisk klarer å gå. Friske folk kan klare seg uten, men supert hjelpemiddel for de som trenger det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et dårlig kne. Staver gjør at jeg kan fortsette å gå i fjellet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Staver gir bruk av armer og overkropp også, og hjelper å gå med rettere rygg. Det er lett å lute fremover for å få hjelp av vekten oppover bakkene men gir feil belastning, noe som kan unngås med Staver.  Staver er en helsefordel, ikke et julseknep. Og hvem skal du jukse? Du går vel ikke i fjellet kun for å legge det på some? Jeg pleier å gå i fjellet for turen ig opplevelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En meter er en meter uansett hvordan du tilbakelegger den. 

Anonymkode: aa65f...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...