Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg mister systemnøklene til sameiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre nøkler, og nå har jeg mistet dem. En systemnøkkel, en brikke og en nøkkel til leilighet. Må jeg gi beskjed til styret eller kan jeg kontakte låsmed og fikse det selv. 

Deretter kan jeg bestille en brikke og en systemnøkkel.

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 18498...d06

Skrevet

Du må mest sannsynlig gi styret beskjed, og du holdes nok økonomisk ansvarlig for det. Slike nøkler er laget på en spesiell måte, og kan ikke erstattes hos en låsesmed, dessverre. 

Skrevet (endret)

Hos oss må systemnøkler bestilles hos vaktmester og koster 500 kr ca pr stk. Vi har ikke brikke, så den kostnaden kjenner jeg ikke til. Nøkler til leiligheten.... det vet jeg ikke om sameiet har? De har vel ikke nøkler til hjemmene til folk vel? Der må du vel ha låsesmed som kan bore opp låsen din og skifte den helt, tror jeg. Så får du helt ny lås og nye nøkler.

PS! Eller har dere slike nøkler som går til både oppgangsdøren nede og samme nøkkel til leiligheten? Det må bestilles via enten styret eller vaktmester.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Jaytee skrev (10 minutter siden):

Du må mest sannsynlig gi styret beskjed, og du holdes nok økonomisk ansvarlig for det. Slike nøkler er laget på en spesiell måte, og kan ikke erstattes hos en låsesmed, dessverre. 

Økonomisk ansvarlig. Hva vil det si? Kommer jeg til å måtte betale 50.000 kroner for å bytte alle låsene og slipe nye nøkler til alle sameiere?

Eller er det ikke såm ille som dette?

Skrevet
Million skrev (13 minutter siden):

Hos oss må systemnøkler bestilles hos vaktmester og koster 500 kr ca pr stk. Vi har ikke brikke, så den kostnaden kjenner jeg ikke til. Nøkler til leiligheten.... det vet jeg ikke om sameiet har? De har vel ikke nøkler til hjemmene til folk vel? Der må du vel ha låsesmed som kan bore opp låsen din og skifte den helt, tror jeg. Så får du helt ny lås og nye nøkler.

PS! Eller har dere slike nøkler som går til både oppgangsdøren nede og samme nøkkel til leiligheten? Det må bestilles via enten styret eller vaktmester.

Vi har en nøkkel til oppgangen og en til leiligheten.

Kan en låsmed fikse nøkkel til leiligheten eller må dette gjennom styret?

Jeg er veldig stresset nå, vært på ferie og mistet nøklene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har en nøkkel til oppgangen og en til leiligheten.

Kan en låsmed fikse nøkkel til leiligheten eller må dette gjennom styret?

Jeg er veldig stresset nå, vært på ferie og mistet nøklene.

Jeg kan legge til at samboeren er hjemme og jeg kom hjem. Men problemstillingen er fremdeles aktuell.
Kan noen svare på det?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Økonomisk ansvarlig. Hva vil det si? Kommer jeg til å måtte betale 50.000 kroner for å bytte alle låsene og slipe nye nøkler til alle sameiere?

Nei, du må bare betale ny nøkkel til deg selv. Du trenger ikke skifte sylinder såfremt ikke nøklene er merket med navn, adresse eller på annen måte er sporbar til din leilighet.

Systemnøkler bestilles vis styret eller forretningsfører.

Endret av Brunello
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Nei, du må bare betale ny nøkkel til deg selv. Du trenger ikke skifte sylinder såfremt ikke nøklene er merket med navn, adresse eller på annen måte er sporbar til din leilighet.

Er du helt sikker? Så styret kommer ikke til å be om at jeg bytter alle låsene som bruker systemlåsen. Jeg er redd for at de kommer til å be om det, vet du.

Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Systemnøkler bestilles vis styret eller forretningsfører.

Hvis jeg ønsker å bytte sylinder til leiligheten min likevel, kan jeg gjøre det selv med å kontakte låsmed?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs på reglene i ditt sameie det 

Anonymkode: d4ff8...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du helt sikker? Så styret kommer ikke til å be om at jeg bytter alle låsene som bruker systemlåsen. Jeg er redd for at de kommer til å be om det, vet du.

Ja, helt sikker. Det er ikke noe problem at noen kan komme inn i oppgangen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det kan godt være du må. Dette skjedde her vi bor og personen måtte ut med godt over 70.000kr.

Anonymkode: acb1f...6f1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg ønsker å bytte sylinder til leiligheten min likevel, kan jeg gjøre det selv med å kontakte låsmed?

Såfremt det ikke er systemnøkler på inngangsdøren, kan du fritt gjøre det.

Skrevet

Jo det kan godt være du må. Dette skjedde her vi bor og personen måtte ut med godt over 70.000kr.

Jeg er veldig nervøs, så vær snill og ikke tull!

Skrevet

Bare tull. Ikke grunnlag for erstatning. 

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Såfremt det ikke er systemnøkler på inngangsdøren, kan du fritt gjøre det.

Hva om det er systemnøkler til leiligheten?

Skrevet

Skal du ha ny sylinder som er en del av systemet, må den som har rekvisisjonsrett bestille.

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Skal du ha ny sylinder som er en del av systemet, må den som har rekvisisjonsrett bestille.

Jeg er helt fersk, derfor mange nybegynnerspørsmål. Betyr dette at vi ikke kan skifte systemlås øyeblikkelig, selvom jeg har tilgang til leiligheten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det gjerne en eller fler i styret som står som rekvirent, så det er bare de som kan bestille nye nøkler.

Da må du evt. kjøpe ny sylinder med nøkler 

Anonymkode: 5536d...660

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei så ille er det nok heldigvis ikke, men ta å kontakt styret å si i fra

Anonymkode: 61f32...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...