Gå til innhold

Hvordan ser et daglig kosthold på 1300 kcal ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 2.26):

Jeg MÅ ned i vekt. Veier over 90 kilo og er bare 165 høy. Hjelp!!

Anonymkode: 8f3e0...976

Knekkebrødkuren, man kan ta den som utgangspunkt. Den er ekstrem, men fin for å kickstarte, man må regne med lavere forbrenning når man skal legge om til et høyere kaloriinntak og ha en plan på det, ellers blir det bare jojo.

Jeg har hittil fra starten av januar til nå gått ned fra 83 kg til 72,5 kg, så det fungerer. Er 165 høy jeg også.

Anonymkode: a5115...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 12.18):

Knekkebrødkuren, man kan ta den som utgangspunkt. Den er ekstrem, men fin for å kickstarte, man må regne med lavere forbrenning når man skal legge om til et høyere kaloriinntak og ha en plan på det, ellers blir det bare jojo.

Jeg har hittil fra starten av januar til nå gått ned fra 83 kg til 72,5 kg, så det fungerer. Er 165 høy jeg også.

Anonymkode: a5115...a18

Kan du fortelle litt om kuren.. hva spiser du av pålegg og hvor mange knekkebrød i løpet av en dag ?

Anonymkode: ca6cd...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 10.25):

Har ønske om å gå ned til 53 kg som er idealvekten min. Veier nå 65 og det er ulidelig. Fant ut et sted jeg kunne nå den innen april i år ved å holde meg til 1253-1300 kalorier om dagen.

Jeg har en ganske sedat livsstil og spiser generelt lite, men har en sterk forkjærlighet for godteri (som med fordel kan strupes). 
Jeg er også sterkt allergisk mot en rekke matvarer så om noen hadde lagt ved matvarer som inneholdt det jeg er allergisk mot, så hadde det ikke hjulpet. 
Mine nemisis: nøtter, selleri, purre, gulrøtter, kiwi, fersken (både hermetisert og fersk) og sesamfrø og sesamolje. 

Noen med tips?

Anonymkode: ded41...c1c

Kan du gi et eksempel på hvordan en typisk dag er per nå? Enklere å gi deg eksempel på ca 1300 kalorier dersom jeg kan ta utgangspunkt i det du allerede spiser og liker å spise :)

generelt dog: mer.protein og mer grønt (og fiber)= mettere på færre kalorier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke under noen omstendigheter påstå at 1300 kalorier er mye som noen antyder ovenfor. Dersom jeg ønsker å opprettholde min nåværende vekt, må jeg ligge på rundt 1500 per dag og jeg synes helt ærlig det er et pes. 

Da jeg aktivt gikk ned i vekt, måtte jeg ligge rundt 1200 og da var trikset rett og slett veldig mye grønnsaker og magre produkter. Det skal ikke mange sjokoladebiter til før det basically har like mange kalorier som et av dagens måltider, så det er ganske små marginer på et så lavt kaloribudsjett. Jeg prøvde likevel å kose meg i helgene, men da heller med å kjøpe litt smågodt jeg spiste saaakte :) 

Problemet mitt er at jeg har helt ville sulthormoner, så jeg blir fort sulten igjen. Men en yoghurt til frokost, proteinbar+liten salat til lunsj, en bit fiskefilet/kyllingfilet/mager biff med grønnsaker og mager saus til frokost og litt frokostblanding, en proteinbar eller middagsrester til kvelds med en kopp te er en veldig typisk dag her. Dersom jeg blir sulten mellom måltidene, har min go-to alltid vært bananer eller annen frukt (men jeg holder meg mett og får et jevnt og fint blodsukker med bananer).

Anonymkode: 02f12...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 2.51):

Men 1300 kcal om dagen er ikke måten å gjøre det på. Det vet du også. Lag mat av råvarer og kutt ut utraprosessert mat. Boken  «Hva og når skal vise spise» kan være nyttig. 

Dietter og slanking fungerer ikke, og det ødelegger forbrenningen din, som gjør at du legger på deg når du slutter. Med 1300 kcal om dagen vil du gå på en smell. 

Anonymkode: 19e07...9e4

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 8.31):

1300 kcal er ikke forsvarlig....

Men logg maten du spiser i MyFitnessPal eller lignende.. Så ser du FORT hvor lite 1300kcal er. 

Typ: middag med: 150 gram karbonadeig, 50 gram cottage cheese og 23 gram mandler og en lett salat: 440 kcal. 

Anonymkode: a3d5a...313

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 9.06):

Dette hadde ikke sett ut, den type kcal er for EKSTREM FEDME. Type 150-200kg med din høyde.

For deg gjelder det å spise helt vanlig, men tenk heller på HVA og MENGDE.  Ca 1600-1800kcal+.

Her må du søke hjelp hos noen som kan lage et matplan sammen med deg, for de fleste har null peiling på vektnedgang. Det ser man utfra det du skriver også.

Anonymkode: 0e5a3...921

Vil bare si her at folk er forskjellig, og noen må faktisk ned på det nivået for å gå ned i vekt. 

Jeg synes det er trist at det som må til for at jeg skal ned i vekt blir sykeliggjort, samtidig som at jeg blir «latterliggjort» for å ha klart å legge på meg 20+kg. Føler meg da bare som en vandrende mislykket vits uansett hva jeg gjør. 
Jeg går ned kanskje 300gram i uken av å ligge på 1200-1400kcal i uken. Men søker man råd, tips og støtte på forum som dette så blir det sykeliggjort og sannsynligvis slettet. 
Synes bare det er så trist at det ikke er rom og forståelse for sånne som oss som legger på oss av å se inn vinduet på et bakeri, og ikke tar av oss før vi lugger godt under det anbefalte energiinntaket.

Anonymkode: d6a55...321

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 500 kalorier til lunsj og 700 kalorier til middag. Er ikke sulten ellers, skjesser heller ikke lengre. Spiser mer på lørdager, ink vin. 
Levd slik i 4,5 mnd nå. Gått fra 84 kg til 73 kg. Kjempefornøyd. Siste uken blitt motivert til å gå litt tur også 

Anonymkode: 54e32...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at min post er fjernet, men det må være en misforståelse. Altså, det jeg mente var at jeg ikke tror at det er nødvendig å spise så få kalorier.

Så brukte jeg et måltid jeg hadde som eksempel, bestående av 300 g laks med soyasaus og avokado med olivenolje og balsamico. Dette måltidet var nok over 1000 kalorier. Det var ett av mine måltider den dagen. Jeg spiste også frokost og lunsj. Men proteinrike måltider gjør i hvert fall meg mett over lenger tid, jeg ble ikke sulten igjen før 10.30 neste dag.

I det siste har jeg fokusert på å spise sunn mat, i stedet for prosessert mat, snacks snop og alkohol. I tillegg forsøker jeg å være aktiv en time hver dag. Det virker faktisk. I dag fikk jeg på meg en bukse som ikke har passet. Utgangspunktet mitt var ganske likt ts sitt utgangspunkt. Jeg har gått ned over 2 kg med min metode, uten å være sulten.

Anonymkode: df950...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig vanskelig hvis du spiser færre måltider. Hvis du har lang nattefaste blir det lettere da du får litt drahjelp mot søtsug. Hvis det er et hinder for deg da. Kutte mye ultraprosessert hjelper også. Små mengder fullfete produkter. Jeg er utrolig lite sulten faktisk. Før var jeg sulten hele tiden. 

Personlig tror jeg ikke at å telle kalorier er løsningen. Dessuten tror jeg det blir for lite hvis du er vant til å spise mye. Du klarer det helt sikkert med enorm viljestyrke 😊 Men blir fryktelig vanskelig å stå i over tid hvis du skal gå sulten hele tiden. I tillegg «vil» kroppen at du skal opp igjen og kjemper imot. Så går man opp alt igjen når motivasjonen daler. 
Skjønner at det er kjedelig når det går sakte. Men har veldig tro på det over tid 🥰

Anonymkode: c1216...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på HVA du spiser, glem kurer/dietter...spis næringsrik mat. Rene råvarer.

Dette krever erfaring å lære seg, du kan starte med ca 1800kcal. 

Enkel mat som fisk, kjøtt og kylling, grønnsaker, potet, ris, havregrøt, egg, etc...er ganske enkelt. Glem alt som heter lettprodukter og slanking/diett.

Anonymkode: 04faf...a67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 8.58):

Lær deg hva du bør spise i stedet for å fokusere på kalorier. https://www.dietdoctor.com har mye bra og er skrevet og kvalitetssikret av leger med lang erfaring innen vektnedgang og metabolsk helse.

Anonymkode: 49002...f2c

Det er så veldig lett å si for folk som ikke strever med overvekt eller overspising! Man blir ikke motivert av det. 

Anonymkode: 9a5c5...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min dag i går:

Skorper med kremost, pesto og appelsinmarmelade. Hjemmelaget islatte med soyamelk. 

Grønnsakssuppe, fullkornsbrød med kremost på. 

Skorper med kremost, pesto og appelsinmarmelade. 

Snacks: nutrilett-bar og blåbær. 

Ja, jeg har dilla på kremost for tiden. 😂

Det ble bare 45 gr protein, så litt dårlig dag, men. 

Anonymkode: 59372...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er min dag i går:

Skorper med kremost, pesto og appelsinmarmelade. Hjemmelaget islatte med soyamelk. 

Grønnsakssuppe, fullkornsbrød med kremost på. 

Skorper med kremost, pesto og appelsinmarmelade. 

Snacks: nutrilett-bar og blåbær. 

Ja, jeg har dilla på kremost for tiden. 😂

Det ble bare 45 gr protein, så litt dårlig dag, men. 

Anonymkode: 59372...5f5

Helt elendig kosthold...sorry.

Spise ordentlig mat, 3-4 måltider om dagen. Glem snacking.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 8.42):

Slanking fungerer aldri. Du kan sikkert rase ned 10 kg mens motivasjonen er på topp, men ulvehungeren vil kicke inn og du vil legge på deg alt gjen.

Jeg er usikker på hvor mange kcal du pleier å få i deg, for å opprettholde vekten du har nå. Men du bør vel ta utgangspunkt i den og legge deg noe lavere. La oss si du spiser f eks 4000 kcal daglig nå. Da kan du heller legge deg på 3000. Da vil du gå sakte men sikkert ned, uten å sulte deg.

Men det aller viktigste er jo å finne ut av hvorfor du overspiser, og se om du kan gjøre noe for å endre på disse grunnene. Trøstespiser du fordi det er noe du plages med, slik at du heller burde oppsøke f eks en psykolog? For man spiser med følelsene og ikke med fornuften når man har blitt såpass tung 💙

Anonymkode: 081bf...30f

Slanking funket ikke. Livsstilsendring derimot. Men da må du venne deg til 1300 kalorier, og være tydelig på at sånn blir det framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg spiste i går: 

1 skål granola med yoghurt

2 knekkebrød med ost

2 egg

1 kyllingsalat

Helt greit. Savna ikke noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt elendig kosthold...sorry.

Spise ordentlig mat, 3-4 måltider om dagen. Glem snacking.

Hva i alle dager er ordentlig mat da??

Grønnsakssuppe er jo kjempebra! Og hjemmelaget islatte med soyamelk høres deilig ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vinterjenta skrev (5 minutter siden):

Slanking funket ikke. Livsstilsendring derimot. Men da må du venne deg til 1300 kalorier, og være tydelig på at sånn blir det framover.

Ja, jo..

Jeg lå så lavt da jeg skulle ned i vekt, og jeg spiste jo vanlig mat. Gikk ned 30 kg. Alle sier at man ikke skal "slanke seg", men man skal gjøre en "livsstilsendring". Det er sant det, men jeg kunne jo ikke ligge på 1300 kalorier etter at målet var nådd, da hadde jeg fortsatt nedover.

Å ligge i kaloriunderskudd var ikke en ny livsstil eller spesielt vanskelig for meg. Livsstilsendringen kom da målet var nådd, og jeg skulle holde meg der. Da skulle jeg finne balansen mellom underskuddet jeg lå på og overspisingen som hadde gjort meg tjukk i utgangspunktet. Det syntes jeg var vanskelig. Det ble vanskelig å tillate seg å spise mer, for jeg var redd for å miste alle hemninger og spise for mye.

1300 kalorier er ikke en livsstilsendring, jeg vil kalle det en midlertidig diett, og det er jo akkurat det som skal til i blant.

Anonymkode: 0fbe2...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (6 minutter siden):

Hva i alle dager er ordentlig mat da??

Grønnsakssuppe er jo kjempebra! Og hjemmelaget islatte med soyamelk høres deilig ut?

Lite næring i bare grønnsaker, må ha en god proteinkildet. Da bør den være animalsk...sånn er livet. En blanding av proteiner fra animalske og litt grønt er fint det. Men bare proteiner fra planteverden er ikke godt kosthold.

Et godt sammensatt måltid: 150g kjøtt/kylling eller 200g fisk, så valgfri mengde grønnsaker(200-300gram), ris eller potet til i passelig mengde. Dette er et næringsrikt måltid som holder deg mett, snacking mellom måltider skal ikke være nødvendig. Heller vann for hydrering, tarmen MÅ ha hvile.

Mye som skaker godt, som du ikke bør spise...soyamelk er søppelmat.

Ordentlig mat er råvarer:

Kylling, fisk, kjøtt, egg, cottage cheese, kesam, oster(uten e-stoffer)...etc
Potet, søtpotet, ris, store havregryn....etc
Grønnsaker.....et hav å velge mellom her, men du blir ikke mett av salatblader! Selv om det er godt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lite næring i bare grønnsaker, må ha en god proteinkildet. Da bør den være animalsk...sånn er livet. En blanding av proteiner fra animalske og litt grønt er fint det. Men bare proteiner fra planteverden er ikke godt kosthold.

Et godt sammensatt måltid: 150g kjøtt/kylling eller 200g fisk, så valgfri mengde grønnsaker(200-300gram), ris eller potet til i passelig mengde. Dette er et næringsrikt måltid som holder deg mett, snacking mellom måltider skal ikke være nødvendig. Heller vann for hydrering, tarmen MÅ ha hvile.

Mye som skaker godt, som du ikke bør spise...soyamelk er søppelmat.

Ordentlig mat er råvarer:

Kylling, fisk, kjøtt, egg, cottage cheese, kesam, oster(uten e-stoffer)...etc
Potet, søtpotet, ris, store havregryn....etc
Grønnsaker.....et hav å velge mellom her, men du blir ikke mett av salatblader! Selv om det er godt.

Det er DIN mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 minutt siden):

Det er DIN mening. 

DET stemmer :) Samt mennesker som har greie på kosthold, les: ikke norske myndigheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...