Gå til innhold

Min utenlandske mor har ødelagt livet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt. Mamma er iraner og kom til Norge etter bryllupet sitt. Hun har gått på norskkurs, men det stod med det. Ikke jobbet, ikke fått seg noe venner eller hobbyer. Mamma sin hverdag består av å være husmor og baktale andre mennesker. 

Siden vi var små så har mamma alltid baksnakket pappa sin familie til meg og mine yngre søsken. Alt fra pappas foreldre, søsken til nieser og nevøer. Mamma har også forårsaket flere store krangler i vår familie. Blant annet har hun baksnakket niesene mine til familien sin i Iran som har igjen fortalt det videre til sine venner/bekjente som igjen har ført til at informasjonen har havnet tilbake til niesene mine og deres foreldre. 

Siden vi var små så pleide mamma å bestemme over livene til meg og søsknene mine. Hun skulle gi oss tillatelse til å gå ut og som regel var svaret nei. Vi fikk ikke lov til å leke ute med venner, dra hjem til venner, overnatte hos venner eller noe som helst. Selv når vi ble eldre og var 18 år så fikk vi fortsatt ikke lov til å være med venner. Mamma og pappa hadde selv ingen venner og pappa mente at "familie var alt". Han prioriterte alltid sine søsken og deres barn og hadde et stort ønske om at jeg og mine søsken også skulle prioritere fetterne og kusinene våres framfor egne venner og liv. 

Nok om det, tiden gikk og i dag har vi ingen kontakt med pappas familie. Det har vært mye hendelser og krangler som har ført til at vi ikke snakker med hverandre lengre og det er det egentlig ingen som bryr seg om, minus pappa. Men nå har min mor begynt å tråkke ned på oss søsken på andre måter. 

Mamma har en tendens til å plutselig komme til meg og mine søsken og hakke ned på oss. Enten kan hun si ting som at "Dere har jo bare en bachelorgrad, ikke rart dere ikke tjener noe penger. Det er ikke sikkert dere noen gang får råd til å eie egen bolig og hvis dere gjør det, så blir det sikkert noe billig utenfor Oslo". Eller så kan hun si ting som "Hun har råd til å kjøpe de tingene, fordi hun har en bra jobb med god lønn, noe du og dere ikke har". Mamma har også flere ganger sagt ting som "Jeg er ikke interessert i å se på huset ditt, da du leier og ikke eier, den dagen du eier en bolig, så kan du heller ringe meg og da kan jeg komme å se på huset". 

Før dere begynner å si - hvorfor bor du hjemme, flytt ut. Jeg skulle gjerne ha flyttet ut, men har ikke råd til det, da jeg nettopp har gjort ferdig studiet og begynt å jobbe/spare penger. Min eldre bror har akkurat flyttet ut og får høre mye fra mamma om hvor "dårlig" stilt han er i forhold til andre. 

Jeg merker at slike ting går veldig innpå meg og jeg er nødt til å bo hjemme i noen år før jeg kan ta meg råd til å bo for meg selv. Men hvordan kan jeg unngå moren min. Hennes måte å snakke til meg og mine søsken på sitter lenge i hodet på oss. Vi har ofte fått høre at vi ikke kommer til å finne bra ektefeller fordi vi er "tjukke" og "lave", eller at "dere kommer aldri til å få råd til å reise til bra steder, fordi dere ikke har bra nok økonomi". Hun har også flere ganger sagt ting som "Du er så lat, du gjør ingenting, du jobber litt også kommer du bare hjem og ligger på senga eller er på rommet ditt. Det er ingen som liker deg og du har ingen venner. Du lever et trist og dårlig liv". 

 

Jeg får ofte lyst til å slenge med leppa tilbake. Mamma har ingen utdanning og har aldri i livet sitt jobbet. Pappa har god økonomi og har en god jobb, de lever derfor godt pga pappa. Men de har ingen venner, mamma har gjenopptatt kontakt med noen damer fra norsk-skole tiden, men det er mer hei og hade og lite fysisk kontakt ellers. 

 

Hvordan kan jeg på best mulig måte unngå henne? 

Anonymkode: d8126...721

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel halde munn og la dritten passere uten å gje respons i nokre år til, så du kan spare nok til å kunne flytte ut. Deretter er det lettare å kutte mesteparten av kontakten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spare opp for å flytte. Du får deg jobb et sted der du har råd til å leie bolig. Ditt valg!

Anonymkode: e37b0...712

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke spare opp for å flytte. Du får deg jobb et sted der du har råd til å leie bolig. Ditt valg!

Anonymkode: e37b0...712

Hvis det bare var så lett som det er å skrive. Å få jobb er ikke enkelt og det å få seg jobb et sted du har råd til å bo er heller ikke enkelt. Jeg har venner og et liv i Oslo og ønsker ikke å flytte vekk fra alt og alle. Det hadde nok gjort meg mer deprimert. Jeg har i tillegg etter mye strev og slit fått en jobb jeg kan tjene greit med penger i. Så å søke jobb på nytt et annet sted er ikke så enkelt 

Anonymkode: d8126...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må ikke spare opp for å flytte. Du får deg jobb et sted der du har råd til å leie bolig. Ditt valg!

Anonymkode: e37b0...712

Dette her. Det er faktisk vanlig å være student og leie bolig! 

Lei en leilighet og kom deg ut

Anonymkode: f854f...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette her. Det er faktisk vanlig å være student og leie bolig! 

Lei en leilighet og kom deg ut

Anonymkode: f854f...f6e

Har dere sjekket priser for leiemarkedet? 

Anonymkode: d8126...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis det bare var så lett som det er å skrive. Å få jobb er ikke enkelt og det å få seg jobb et sted du har råd til å bo er heller ikke enkelt. Jeg har venner og et liv i Oslo og ønsker ikke å flytte vekk fra alt og alle. Det hadde nok gjort meg mer deprimert. Jeg har i tillegg etter mye strev og slit fått en jobb jeg kan tjene greit med penger i. Så å søke jobb på nytt et annet sted er ikke så enkelt 

Anonymkode: d8126...721

Men hvorfor har ikke du råd til å leie en leilighet når alle andre har det...? 

Anonymkode: f854f...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har dere sjekket priser for leiemarkedet? 

Anonymkode: d8126...721

Altså, du er ikke den eneste som har studert og bor i Oslo. Du må ikke tro at det er foreldrene våre som betaler vår husleie..

Hva tjener du?

Anonymkode: f854f...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor har ikke du råd til å leie en leilighet når alle andre har det...? 

Anonymkode: f854f...f6e

Har flere venner som sliter og leieprisene i dag er veldig høye. Ligger på rundt 30.000kr før skatt. 

Anonymkode: d8126...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, du er ikke den eneste som har studert og bor i Oslo. Du må ikke tro at det er foreldrene våre som betaler vår husleie..

Hva tjener du?

Anonymkode: f854f...f6e

Nei, hen er nok ikke den eneste som har studert eller bor i Oslo. Jeg er en av de. Det å leie i Oslo er nesten like så dyrt å eie en bolig i dag. Mange som leier ut små dritt boenheter for prisen av en enebolig, folk har krav om hvem de ønsker som skal bo der og du må betale strøm selv. Det er faktisk ikke så enkelt som du skal ha det til. Står mye om dette på mediene og flere studenter står uten boplass før studiestart nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lykkeligper said:

Nei, hen er nok ikke den eneste som har studert eller bor i Oslo. Jeg er en av de. Det å leie i Oslo er nesten like så dyrt å eie en bolig i dag. Mange som leier ut små dritt boenheter for prisen av en enebolig, folk har krav om hvem de ønsker som skal bo der og du må betale strøm selv. Det er faktisk ikke så enkelt som du skal ha det til. Står mye om dette på mediene og flere studenter står uten boplass før studiestart nå. 

Studenter sliter fordi de ikke har en inntekt på over 20k i mnd. 

Hi er altså i jobb. 

Anonymkode: f854f...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres overraskende likt ut som min mamma. Vi er norske da, men hun er en eldre generasjon og det virker som eldre folk er veldig.. ja. Kjenner meg igjen i alt du skrev. Hun klager på at jeg «henger etter alle andre» samtidig som hun avviser blankt når jeg foreslår ting. F eks om jeg nevner at jeg vil ta lappen til bil, så er det sånn «Aner du hvor mye det koster?! Du er dum som tror du klarer det, du som har en deltidsjobb» osv osv. De trykker oss ned. Utrolig slitsomt. Jeg vil også komme meg ut, men har igjen 2 år å spare for å kunne kjøpe leilighet. Holder meg mest for meg selv hjemme.

Anonymkode: 02ea6...278

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke tar tak i situasjonen, og aksepterer å bo under disse omgivelsene kan du egentlig takke deg selv for. Det blir ikke bedre, om du ikke gjør noe med det.

Du virker veldig ung som legger all skyld på din mor? Selvfølgelig er det hun har gjort galt, men du kan ikke mene at hun har ødelagt livet ditt - fordi du har et VALG om det skal påvirke fremtiden din eller ei. Det finnes mange som har hatt en forferdelig barndom, men som har kommet seg ut av offerrollen. På tide å bli voksen, og ta ansvar for sitt eget liv. 

Og nei, du MÅ ikke bo i Oslo - selv om du har hele nettverket ditt der. Det er DU som velger å bo i Oslo, og da må du takle at du heller ikke får leid deg leilighet og spart til egen bolig. Det handler om å finne løsninger, istedenfor å legge skyld på alt og alle. Du virker litt selvsentrert.

Anonymkode: 14289...ad7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med innvandrere som tror at de MÅ bo i Oslo??

Anonymkode: e37b0...712

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det med innvandrere som tror at de MÅ bo i Oslo??

Anonymkode: e37b0...712

Hva er det med deg som tror at man bare får seg jobb hvor enn man vil? Eller er det slik at nordmenn bare går å starter er nytt liv i Paris, Nord-Norge og bare lever godt? 

Anonymkode: d8126...721

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, moren din selv har blitt oppdratt slik, og nå oppdrar hun på samme måte sin egen familie.

Hun tror, når hun sier sånne ting til deg, at dere skal bli bedre! Men ikke på alle dette virker, derfor blir mange deprimert av dette. 
 

Du må si alltid til deg, at det deres mor sier, ikke stemmer og oppmuntre deg selv. Du har utdanning, bachelor grad er bra og når som helst kan du ta master også.  Bare vær deg selv, ikke anstreng deg, når du hører moren din slenge noe. 

Anonymkode: f0b15...a86

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor leilighet må du ha? Og må du bo i Oslo? Kollektivt fungerer bra i Oslo, Asker og Bærum. Ja lenger ut også.

Anonymkode: acd52...74d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor stor leilighet må du ha? Og må du bo i Oslo? Kollektivt fungerer bra i Oslo, Asker og Bærum. Ja lenger ut også.

Anonymkode: acd52...74d

Asker/Bærum/Kolbotn alt funker. Tenker at jeg godt kan leie også og har vurdert hybel. Noen ville bare leie ut til par, andre valgte andre å leie ut til og noen var veldig dyre. Kostet 16.000kr. Iom jeg tjener 30.000kr i mnd før skal så går det ikke å leie for 16.000kr og i tillegg betale strøm selb 

Anonymkode: d8126...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en forelderr som holdt på med nøyaktig samme metoder: konstant hakking, og tråkking ned i gjørme. Uansett hva man forsøker å gjøre. Ønsker man å gjøre noe, så får man garantert høre at "dette klarer du ikke!" eller "du kommer til å mislykkes" og at alt man gjør er bortkastet tid, fordi man aldri får til noe uansett. Man begynner jo selvfølgelig å tvile voldsomt på seg selv, når man får høre sånne kommentarer hele forbanna tiden. Det spiller ingen rolle om man for eksempel ønsket å spille fotball / håndball, skaffe seg en deltidsjobb ved siden av skolen - eller en sommer-jobb, når det uanset ikke var noe skole i det hele tatt. 

Jeg valgte faktisk å flytte hjemmefra når jeg skulle begynne på videregående, og søkte meg selvfølgelig såpass langt vekk at jeg kvalifiserte som "borteboer" og fikk ekstra økonomisk støtte. Disse pengene ville aldri holdt særlig langt viss jeg måtte ha betalt husleie / elektrisitet og alt sånn. Men jeg fikk meg i alle fall en mer "alternativ måte" å bo på, og sparte det aller meste av pengene jeg fikk. Pluss små-jobber jeg hadde her og der, så fikk jeg selvfølgelig nok penger til for eksempel husleie og andre utgifter jeg trengte i løpet av høyere utdannelse.             

Anonymkode: d26dd...1e5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...