Gå til innhold

Spørre om å få sitte på til jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det gjør man ikke. En ting er om dere jobber kveldsskift fast sammen en gang i uka og slutter etter at kollektivt har sluttet å gå. Eller om du har brukket foten og trenger hjelp en uke fordi du ikke kan gå til bussen

Men ikke ok å spørre om fast skyss i en 8-16 jobb. du visste jo om reiseveien da du tok den jobben, så regner med at buss/sykkelavstand var ok i utgangspunktet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som deg er en del av grunnen til at jeg sykler. Og nei, vi kan ikke sykle sammen heller. De 20 minuttene før og etter jobb er det bare meg, sykkelen og asfalten.

Anonymkode: 16862...f18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei ikke spør, jeg syns det er skikkelig vanskelig å si nei, samtidig så er jeg avhengig av alenetiden før og etter jobb. Jeg orker heller ikke å føle på at «nå MÅ jeg dra fordi ** venter», eller jeg føler at jeg ikke kan reise innom butikken på tur hjem å ta ukeshandelen fordi du skal hjem. Nei. Slitsomt. 

Anonymkode: 2bf34...c44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt sagt ja hvis du hadde spurt meg. 
Men det er fordi jeg var uten førerkort de 5 første årene etter at jeg kom til Norge. Jobbet på et sted hvor du kunne komme med bil på under 10 minutter, mens jeg brukte over 45 minutter å reise kollektivt.

det var en fra jobben som ble min nabo etter hvert, men hun spurte aldri om jeg ville sitte på. Jeg spurte et par ganger om jeg kunne sitte på hjem, men hun «glemte» at vi hadde en avtale. Spurte aldri mer

dette synes jeg var veldig rart, men det er vel noe av de tingene som gjør nordmenn til nordmenn

I mitt hjemland er det en selvfølge at du kan sitte på - det skulle bare mangle

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner dere til en fast tid eller har dere fleks? Dersom dere begynner til fast tid, vedkommende ikke har barn og du har tenkt å betale for deg, så synes jeg det er innafor å spørre 👍

Dersom dere har fleks så dropp det, de aller fleste vil synes det er super pes å miste fleksibiliteten eller ha opplysningsplikt ovenfor en kollega. 
 

Om dere har faste tider, men du ikke har tenkt å betale for deg, så dropper du det også. Ingen liker faste gratispassasjerer «selv om dere skal samme vei og du ikke er noe bryderi».

Anonymkode: 7b25f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt ja. Jeg skal samme vei, 15 minutter er ikke lang tid. Så det hadde ikke vært noe problem.

Anonymkode: bef17...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg hatet å bli spurt om. Vanskelig å si nei, men samtidig skrekkelig upraktisk og påtrengende. Jeg har ofte knapp margin om morgenen etter å ha fått unger avgårde osv, og det ville lagt til ekstra stress at noen andre skulle regnes med i timeplanen. På vei hjem er jeg utslitt og vil ikke sosialisere. Det kvarteret i bilen hver vei er det eneste jeg er helt alene i løpet av dagen, da vil jeg hvile hodet eller skråle med til musikken uten andre folk. 
 

Også upraktisk om man er syk, og må ringe flere for å si fra… 

Kunne gjort det en gang i blant hvis det var noe spesielt, men aldri som en fast greie. Pengene bryr jeg meg ikke om, jeg skal jo samme vei uansett.

Anonymkode: 2f278...da1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Jeg hadde ikke likt det, men hadde følt meg presset til å si ja. For meg er kjøreturen til jobb egentid med musikk eller podkast🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (5 timer siden):

Noen vil få fnatt bare av tanken på å måtte forholde seg til at man har en fast avtale hver morgen og dermed mister all fleksibilitet. Eller de liker kjøreturen alene i fred og ro.

Andre ville ikke synes der er noe stress, i alle fall ikke om du betaler halvparten av bensin/bom/parkering.

Kunne du sagt noe sånn som at hvis noen ønsker å dele på utgifter så må de bare gi beskjed, for du er åpen for en avtale om samkjøring?

Dette var et fint forslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God måte å ødelegge forholdet til en kollega. Selvfølgelig er det ikke greit å spørre om det. Det er påtrengende.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ouch. Jeg hadde heller byttet jobb hvis jeg fikk en kollega som ba om noe sånt. Ikke gjør det, ts!! 

Anonymkode: 984dc...352

Noen er så private at de sikkert ville vært nært skrittet å laget en personalsak av det. Hvis man skal kjøre sammen med kollegaer, så får man hvertfall vente til noen tilbyr seg å kjøre noen. Ikke spørre om folk kan kjøre rundt på dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det for en kollega selv om det var litt omvei. Vanskelig og beregne tid for henting da jeg var lat om morgenen. Likte det ikke, i tillegg var det heller ikke snakk om at han ville betale for bensin eller bompenger. Han ville ikke bruke egen bil. Ente med at bedriften betalte dette til meg som jeg i tillegg måtte skatte for.  Til slutt sa jeg at det ikke passa meg. Liker den tiden før jobb og høre på musikk og våkne før jeg kommer på jobb og ikke være avhengig av andre. 

Men det skader ikke og spør, du vil nok merke på kroppspråket hvis det ikke passer. Noen sier kanskje ja for og være hyggelig. Men vær forberedt på at du ender opp med og ta bussen. 

Anonymkode: ed194...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IntrovertDeluxe skrev (13 minutter siden):

I mitt hjemland er det en selvfølge at du kan sitte på - det skulle bare mangle

Det er mye som er en selvfølge i andre land, som er nettopp hvorfor folk kommer hit. Tenk litt på det.

Endret av kar90
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har nylig startet i ny jobb og funnet ut av at et par av kollegaene mine bor i nærheten av meg. Jeg har ikke lappen og kunne tenkt meg å spørre om å få sitte på til jobb. Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Men jeg lurer på om det er upassende? Sikkert flere som tenker at det bare er å spørre, så får man enten ja eller nei, men jeg er redd for å sette dem i en eventuell vanskelig situasjon ved at det er ubehagelig å si nei. Det er snakk om i overkant av 15 minutters kjøring én vei.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 258c1...daa

Det hadde vært krise for meg - foretrekker å være fri iht tidspunkt og øvrige planer - og ikke minst å slippe masse small talk på vei til jobb. 

Endret av cerruti
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samkjørte med en kollega i 1 år, vi byttet på å kjøre annenhver dag. Om du selv hadde hatt lappen hadde det nok vært enklere. Kan du ha som mål å ta lappen i høst? 

Anonymkode: d3b75...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde følt at jeg måtte si ja, men helt ærlig ville jeg foretrukket å ikke bli spurt. Jeg kjører aldri til faste tider og liker den friheten. Noen dager kjører jeg veldig tidlig og jobber inn noen timer, andre ganger flexer jeg noen timer på morgenen eller tar hjemmekontor 1 time eller 2. Vil helst kunne gjøre det uten å ha meldeplikt til kollega som gjør seg avhengig av meg 

Anonymkode: f271b...587

Helt enig. Jeg hadde ikke orket det. Noen dager bruker jeg litt lengere tid på å ordne meg og noen dager er jeg ut av huset tidligere 

Anonymkode: f1121...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pendler fast med kollega, men vi har lengre reisetid. Og hun som spurte. For meg er det mindre utgifter siden vi deler, for henne veldig besparelse i tid i forhold til bussen. 
 

Men. Du må være VELDIG klar på at du skal være med på å dele utgifter, selv på så kort strekke om du spør. For mange tenker at siden de med bilen skal uansett samme vei, så burde de få være med gratis…

Anonymkode: 6ca8b...5d2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg var typen til å ville ha tilbudt slikt med den største selvfølge, men... Nei. Jeg elsker tiden for meg selv i bilen, og det er en nødvendighet for meg. Både til og fra, jeg lader batteriene mine skikkelig med den alenetiden! Det er det samme som i lunsjen, jeg behøver den halvtimen for meg selv og merker det på energien når jeg har sosial lunsj en gang i blant. Det er ikke verdt det for meg dessverre. 

Anonymkode: f54c1...b81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er på siden av hva du spør om, men jeg synes folk som ikke tar førerkort er irriterende og egoistiske. Spesielt de som spør om transporttjenester.  

Anonymkode: eee49...dd3

På hvilken måte er de egoistiske hvis de ikke spør om transporttjenester? Jeg har ikke førerkort, og spør ikke om tjenester. På hvilken måte er jeg egoistisk da? 

Anonymkode: c2205...80e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har nylig startet i ny jobb og funnet ut av at et par av kollegaene mine bor i nærheten av meg. Jeg har ikke lappen og kunne tenkt meg å spørre om å få sitte på til jobb. Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Men jeg lurer på om det er upassende? Sikkert flere som tenker at det bare er å spørre, så får man enten ja eller nei, men jeg er redd for å sette dem i en eventuell vanskelig situasjon ved at det er ubehagelig å si nei. Det er snakk om i overkant av 15 minutters kjøring én vei.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 258c1...daa

Da skal du også tilby å dele reise utgifter. Har hatt mange snyltere på sånt..og syntes faktisk det ikke er ok å stå for 100% av utgiftene andre også benytter seg av. Og med prisene som er i dag, øker du iallefall sjansen med at det går i boks. Det finnes en km pris som er standard fir hvert år. Så du kan bruke den og dere bli enige om halve utgiften iht det evnt.  Og fir akk del, kom et par minutter minst før dere reiser. Hater selv å stå der å stresse å lure på om jeg rekker jobb. Så mer riktig at du venter på sjåføren og ikke omvendt 

Anonymkode: fbee1...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...