Gå til innhold

Spørre om å få sitte på til jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet i ny jobb og funnet ut av at et par av kollegaene mine bor i nærheten av meg. Jeg har ikke lappen og kunne tenkt meg å spørre om å få sitte på til jobb. Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Men jeg lurer på om det er upassende? Sikkert flere som tenker at det bare er å spørre, så får man enten ja eller nei, men jeg er redd for å sette dem i en eventuell vanskelig situasjon ved at det er ubehagelig å si nei. Det er snakk om i overkant av 15 minutters kjøring én vei.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 258c1...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedkommende skal jo uansett samme vei som deg, så det skader jo ikke spørre. Hvis du synes det er ubehagelig, så kan du jo tilby å betale noe drivstoff, sånn bare for å være hyggelig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nylig startet i ny jobb og funnet ut av at et par av kollegaene mine bor i nærheten av meg. Jeg har ikke lappen og kunne tenkt meg å spørre om å få sitte på til jobb. Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Men jeg lurer på om det er upassende? Sikkert flere som tenker at det bare er å spørre, så får man enten ja eller nei, men jeg er redd for å sette dem i en eventuell vanskelig situasjon ved at det er ubehagelig å si nei. Det er snakk om i overkant av 15 minutters kjøring én vei.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 258c1...daa

At du dropper det frem til du blir spurt

Anonymkode: 7743f...e41

  • Liker 36
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nylig startet i ny jobb og funnet ut av at et par av kollegaene mine bor i nærheten av meg. Jeg har ikke lappen og kunne tenkt meg å spørre om å få sitte på til jobb. Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Men jeg lurer på om det er upassende? Sikkert flere som tenker at det bare er å spørre, så får man enten ja eller nei, men jeg er redd for å sette dem i en eventuell vanskelig situasjon ved at det er ubehagelig å si nei. Det er snakk om i overkant av 15 minutters kjøring én vei.

Hva mener dere? 

Anonymkode: 258c1...daa

Å spørre om å få sitte på én gang er greit, men ikke fast, synes jeg. Ville selv følt meg bundet om noen skulle sitte på fast, jeg liker å være fleksibel, både med hensyn til tidspunkt og med tanke på evt. ærend og annet etter jobb. I tillegg kan kjøreturen være en fristund, som ikke blir det samme om kollega skal sitte på.

Når det er sagt, kan det jo hende at vedkommende kunne være interessert i å ha en å dele utgifter med. Evt kan man få mulighet til å ligge i kollektivfelt med elbil om man har passasjer.

  • Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil få fnatt bare av tanken på å måtte forholde seg til at man har en fast avtale hver morgen og dermed mister all fleksibilitet. Eller de liker kjøreturen alene i fred og ro.

Andre ville ikke synes der er noe stress, i alle fall ikke om du betaler halvparten av bensin/bom/parkering.

Kunne du sagt noe sånn som at hvis noen ønsker å dele på utgifter så må de bare gi beskjed, for du er åpen for en avtale om samkjøring?

  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vanligvis hjelpsom, men hadde ikke likt å bli spurt om fast ordning med haiker. I spesielle tilfeller, ville jeg selvfølgelig ha sagt ja. Om det f.eks var en som hadde bilen sin på verksted 2-3 dager.

Anonymkode: 4b2a9...dfc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatet det om noen spurte. Liker den lille alenetiden jeg får i bilen. Liker å kjøre akkurat når jeg føler for det, ikke se på klokka om morgenen eller ettermiddagen. Fikser ofte ærender på veien hjem, etter hva jeg føler for. Penger/kostnader bryr jeg meg ikke med, så det er ikke en faktor. 

Så ikke spør. Kan gjerne nevne hvor du bor, og problem med kollektivtransport el. Men derfra må de ta opp tråden, eller velge å "overhøre" dette. 

Anonymkode: b6954...2f1

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke likt i det hele tatt, orker ikke prate med folk på morgenen. Det er rett og slett den enkle hovedårsaken.

Pluss jeg flexer på når jeg drar hjemmemfra og med en kollega som er avhengig av når jeg drar, så måtte jeg begynt å reise på et fast tidspunkt, eller melde den andre hver morgen. Jeg drar også av og til og trener på vei til jobb, eller på vei hjem.

Men folk er forskjellige, noen liker kanskje selskapet, kanskje en deal med litt bensinpenger på toppen er alle tiders. 

Men føler man må bli bittelitt bedre venner først, man må jo faktisk like personen.

Anonymkode: fe2f4...557

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt og sa at det ikke passet siden det er veldig ofte jeg ikke skal rett hjem etter jobb,eller sover hos kjæresten og kan ikke da stille som sjåfør siden han bor et helt annet sted.

Anonymkode: 62c17...f2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør.

Jeg ville ikke hatt en som skal sitte på meg fast, utrolig slitsomt. Er avhengig av å styre meg selv, ha den lille tiden i bilen min alene.

Verste jeg vet er å forholde meg til andre mennesker på den måten, sorry :)  

Anonymkode: 62f07...80b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elle Melle skrev (6 minutter siden):

Noen vil få fnatt bare av tanken på å måtte forholde seg til at man har en fast avtale hver morgen og dermed mister all fleksibilitet. Eller de liker kjøreturen alene i fred og ro.

Andre ville ikke synes der er noe stress, i alle fall ikke om du betaler halvparten av bensin/bom/parkering.

Kunne du sagt noe sånn som at hvis noen ønsker å dele på utgifter så må de bare gi beskjed, for du er åpen for en avtale om samkjøring?

Neeeeeeei! Ikke spør!

Vent til du blir spurt.

Eventuelt, gjør som over her foreslår.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Neeeeeeei! Ikke spør!

Gjør det heller klart for den andre personen at du er med på samkjøring og dele på utgiftene hvis personen er interessert. Vær veldig tydelig på at du forstår godt dersom det ikke er noe personen vil, da de fleste ønsker å ha det rolig på morningen (altså uten å snakke/underholde andre).

Men det beste er å ikke spørre, men bli spurt.

Det er en mulighet.  Dele utgifter betyr mer enn bare bensin, det betyr bilholdet og alt.

Staten regner vel 4,03kr pr km + bompenger.

Anonymkode: 62f07...80b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du bør jobbe for å få lappen og en bil selv. Eller få deg en sykkel/elsykkel. 

Det å sitte på en gang og to, her og der er en ting. Man er alltid hyggelig mot kollegaer. Men som en fast ting, synes jeg personlig ikke det er greit. Det blir for påtrengende. Jeg hadde følt meg tvunget til å si ja, for jeg er en hyggelig person. Men jeg ville ikke likt det. 

Anonymkode: 5b8b9...51f

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke likt det, jeg har bil for å slippe å forholde meg til tidspunkt og ruter.  Vent til du kjenner dem bedre og se det an.

Anonymkode: 84c1a...10b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - ikke spør! Huff - hadde fått helt fnatt om noen hadde spurt meg om dette (hadde antakelig ikke fått spørsmålet - liker å kjøre før de fleste har stått opp). 

Anonymkode: 4888d...df0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør. Jeg hadde ikke likt å bli spurt og dersom det faktisk hadde skjedd så hadde jeg sagt at jeg drar til forskjellige tider mtp. Fleksitid. Orker ikke å måtte forholde meg til et annet menneske når jeg skal hente i barnehagen, gjøre noen ærender eller rett og slett slutte tidligere.

Anonymkode: 7fe75...c70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vil da eventuelt gå bort til vedkommende så de slipper å kjøre det lille ekstra for å hente meg.

Dette hadde gjort at jeg hadde sagt ja. 

Og jeg liker alenetiden min på vei til jobb, men jeg hadde også sagt i fra at jeg ikke liker å skravle for mye. Og det hadde sikkert endt med at vi skravlet og koste oss hele veien uansett. Eller bare sitter stille og hører på radioen. 

Er tilhenger av å spare tid, penger og miljø, supert med tre fluer i en smekk. 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...