Gå til innhold

Nå er jeg lei av å spise lik. Forslag til hva jeg kan spise til middag nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har spist lik til nesten hver middag hele livet og hver gang jeg har spist kjøttdeig så blir jeg alltid hjemsøkt i drømmene mine av ulykkelige kuer som står i trange båser og lider og ikke vet hva dagslys er. Så nå ønsker jeg å bli vegetarianer. Hva er din favorittrett å lage? 

Og hvilken er din favoritt vegetarferdigrett fra butikken? 

Anonymkode: 6de55...879

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å bytte ut kjøttdeig med bønner, og krydrer det med Tacokrydder. 

Bruker ofte hjemmelaget guacamole. 

Kan lage hamburger av bønner og rødbeter. Finnes oppskrift på nettet. 

Bruke champignong på pizza istedenfor ost. 

Kan fint bruke aubergin istedenfor kylling når man lager en thai-rett. 

Quinoa er fint å bruke når man ikke bruker kjøtt. 

Anonymkode: 7d280...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på vegetarisk kosthold! Bønner linser og kikerter er bra. Omelett er også god proteinkilde. Bra å ta en pause fra å spise lik. Når jeg hører ordet lik tenker jeg på mennesker, så ble også glad for at du mente dyr🫣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bruke champignong på pizza istedenfor ost. 

Anonymkode: 7d280...999

:klo: siden når fikk sjampinjong de samme egenskapene som ost?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewe skrev (1 minutt siden):

:klo: siden når fikk sjampinjong de samme egenskapene som ost?

Jeg har aldri likt ost, og ihvertfall ikke smeltet ost, så pleier å ta masse champignong på. Legger de tett i tett for de krymper når de stekes. Kan fint spise pizza uten ost. 

Anonymkode: 7d280...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at du kan kjøpe kjøtt av bønder som behandler dyrene sine bra? Selv handler jeg alt kjøtt og egg på REKO-ringen av småskala bønder som behandler dyrene på en helt annen måte enn de som selger kjøtt til Gilde... Prisen er en god del høyere, så det blir kjøttmiddag kanskje 2 ganger i uken, resten fisk og vegetar. Kan det være en løsning for deg? 

Om du tenker dyrevelferd bør du også vurdere å redusere meieriprodukter eller kjøpe dette på reko-ringen. Kyrene som melkes i storskala har det virkelig ikke godt.. kalvene tas fra mødrene etter veldig kort tid... Verpehøns som går inne uten dagslys er også en standard i produksjonen av egg. Det beste er å ha egne utgående høns, men du kan også finne bønder som behandler hønsene sine bra.

Anonymkode: 93624...935

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mye gress og løv ute du kan spise.

Anonymkode: 98ab4...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewe skrev (4 timer siden):

:klo: siden når fikk sjampinjong de samme egenskapene som ost?

Sa vedkommende at champion av de samme egenskapene som oss eller sa vedkommende at de brukte champion istedenfor ost?

Anonymkode: 46e1c...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (33 minutter siden):

Døde dyr omtales vanligvis ikke som lik, men som kadaver.

Poteto potato

Anonymkode: 46e1c...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har spist lik til nesten hver middag hele livet og hver gang jeg har spist kjøttdeig så blir jeg alltid hjemsøkt i drømmene mine av ulykkelige kuer som står i trange båser og lider og ikke vet hva dagslys er. Så nå ønsker jeg å bli vegetarianer. Hva er din favorittrett å lage? 

Og hvilken er din favoritt vegetarferdigrett fra butikken? 

Anonymkode: 6de55...879

Ikke glem at kjøtt og meieri industrien går hånd i hånd. Mesteparten av kjøttdeigen du finner i butikken er lagd av tidligere meierikuer som har stått fanget i bås..

Ang mat finner du mye inspirasjon her:
https://www.vegetarbloggen.no

http://www.veganmisjonen.com/?m=0

 

Angående ferdig retter så spiser jeg ikke det selv,men det er mye å velge i. Her er et lite utvalg :) 

https://www.bama.no/vegme/produkter/ferdigretter/?gclid=Cj0KCQjwl92XBhC7ARIsAHLl9alsrexzIjDsaHy9McITUHwJoSXedlWhppdD0XU-abZaXpiM5WTrYuEaAt6PEALw_wcB
 

https://www.rema.no/nyheter/prov-produkter-fra-gronne-folk-hos-rema-1000/
 

https://www.hoff.no/274/hoff-liv-laga-pytt-i-panne
 

https://matlevering.coop.no/middag-og-tilbehor/pizza/ristorante-vegan-margher.340g
 

https://matlevering.coop.no/vegetar/coop-pea-bologne-veg-dag-400g
 

https://matlevering.coop.no/vegetar/coop-chili-c.pea-veg-dag-400g
 

 

 

Anonymkode: 46e1c...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri likt ost, og ihvertfall ikke smeltet ost, så pleier å ta masse champignong på. Legger de tett i tett for de krymper når de stekes. Kan fint spise pizza uten ost. 

Anonymkode: 7d280...999

Det er noe som kalles pide, en slags tyrkisk «pizza». Den er vanligvis uten ost, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet at du kan kjøpe kjøtt av bønder som behandler dyrene sine bra? Selv handler jeg alt kjøtt og egg på REKO-ringen av småskala bønder som behandler dyrene på en helt annen måte

Hvordan vet du at dyrene har hatt det så bra? Fordi bonden sier det? 

Påstanden din er nemlig bare riktig hvis du vet. Det holder ikke å tro eller å ha hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri likt ost, og ihvertfall ikke smeltet ost, så pleier å ta masse champignong på. Legger de tett i tett for de krymper når de stekes. Kan fint spise pizza uten ost. 

Anonymkode: 7d280...999

Pizza uten ost, nei, da lar jeg heller vær å spise! Formler er smeltet ost og ost generelt det viktigste i mat. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sa vedkommende at champion av de samme egenskapene som oss eller sa vedkommende at de brukte champion istedenfor ost?

Anonymkode: 46e1c...874

Nei, men hun sier man kan bytte ost med champignon, som om det er en god erstatning…. 
Men - ost og champignon sammen - NAM NAM! 

Anonymkode: 6a449...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Døde dyr omtales vanligvis ikke som lik, men som kadaver.

Kadaver er selvdøde, døde av ulykker eller sykdom. Riktig uttrykk er " slakt" 

Anonymkode: 62758...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pizza uten ost, nei, da lar jeg heller vær å spise! Formler er smeltet ost og ost generelt det viktigste i mat. 

Nei, men hun sier man kan bytte ost med champignon, som om det er en god erstatning…. 
Men - ost og champignon sammen - NAM NAM! 

Anonymkode: 6a449...4ac

Nei nettopp så slutt å lage dine egne tolkninger

Anonymkode: 46e1c...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har landa på å leve vegetarisk, ikke vegansk. Er enig med de som sier kjøtt- og melke/eggproduksjon går hånd i hånd, men det er tross alt bedre å gjøre litt enn å ikke gjøre noen ting. Bruker ikke mye egg, melk og ost da, men litt. Vi spiser alt, fjerner bare kjøttet/fisken, eller erstatter med noe annet, f eks linser eller kikerter. Vi har levd sånn i årevis, og ingen av oss har noe ønske om å gå tilbake til mat med døde dyr i. Vi spiser kjempegodt, er sunne og friske, sparer penger og får LITT bedre samvittighet.

Anonymkode: a3892...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser frukt og bær, grønnsaker og bladgrønt. En typisk dag er sitronvann og sellerijuice på morgenen, frukt hele dagen, og etter hvert en diger salat med mye bladgrønt, og kokte grønnsaker inkludert mye poteter til middag, og mer frukt til kvelds. Opplever at jeg trenger ikke alt dette proteinet som folk er så opptatt av, men man må spise mer og oftere når man spiser sånn.

Anonymkode: 63e4a...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...