Gå til innhold

Billig hjemmelaget mat i frysen til kjæresten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjæresten min har gått på en smell og brukt alt for mye penger i ferien. Så jeg har lovet han å hjelpe til med å ukeshandle, lage mat og fryse ned i porsjoner for 7 dager.

Hadde blitt glad for tips om middager og evt råd rundt det.

Annen hver uke er det kun han som spiser og de andre ukene har han to barn i tillegg til seg selv. Tenkte å lage budsjett på ca 1500 kr i ukene med barna og 1000 i ukene hvor han er alene. 

Er en stor mann (ikke fet) som spiser godt, så må lage noe som gir stor kvantum for minst mulig penger.

Anonymkode: a16c9...184

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Wok med kylling.

Lapskaus.

Kjøttsuppe.

Fiskegrateng.

Laks i form med grønnsaker og poteter.

Også er det jo veldig mye å spare på å bake brød og fryse ned.

Anonymkode: b10e0...4ef

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det meste av ferdiglagd mat blir jo ikke spesielt godt om det fryses ned. Og hvorfor kan du ikke hjelpe han med handleliste/middagsplanlegging bare? Det vil jo være mye hyggeligere og bedre for barna med nylagd middag.. 

Anonymkode: ac281...00e

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Herregud 1000 kr i uka?? Det er jo det min samboer (høy og stor og veltrent) bruker på en «la oss kose oss uke»! Kutt ned til iaf 700. Linsegryte er billig og sunt og digg å ha i fryseren, generelt alt av gryter. Kutt ned (helst dropp) på kjøtt, kjøp kikerter/bønner/linser. Kokosmelk metter VELDIG så det er rimelig fyll i de fleste retter. Jeg lager også ofte store porsjoner tomatsaus (hakkede tomater + linser + krydder + løk osv) og fryser ned så trenger man bare koke litt spaghetti og maten er klar når sausen er tint. Meksikansk gryte fra Toro er rimelig og metter godt, spesielt dersom du bytter ut kjøttdeigen med svarte bønner.  Bytt ut påleggsfrokost med havregrøt (jeg personlig synes det er sinnsykt å spise brød med pålegg hver dag, det er veldig dyrt med mindre du spiser billig kneip og pålegg uten næring). Pizza kan også gjøres veldig rimelig og fryses ned. 

Anonymkode: 5bd2d...191

• Nyttig 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Han kan vel lage noe selv også, så lenge han har ingredienser? Også kan du fryse ned 2-3 middager til han?

Tomatsuppe (hjemmelaget) med egg og makaroni eller blomkålsuppe med bacon. Brød til. 

Lapskaus, chilli con carne, lasagne, fiskegrateng, pølsgryte, risgrøt. 

Hjemmelaget pizza eller nachos trenger ikke være så dyrt heller, f.eks som helgekos. 

Anonymkode: 929cb...87d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjæresten min har gått på en smell og brukt alt for mye penger i ferien. Så jeg har lovet han å hjelpe til med å ukeshandle, lage mat og fryse ned i porsjoner for 7 dager.

Er du støttekontakt/psykiatrisk sykepleier for ham?

Anonymkode: 7c25a...015

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette kommer til å bli et fornøyelig forhold for kg. Her ligger alt til rette for mange frustrerte tråder fremover. 

Helt seriøst, går du inn for å bli hans nye mamma? 

Anonymkode: 37d7f...f5e

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette kommer til å bli et fornøyelig forhold for kg. Her ligger alt til rette for mange frustrerte tråder fremover. 

Helt seriøst, går du inn for å bli hans nye mamma? 

Anonymkode: 37d7f...f5e

Ja, det tenkte jeg også. 

Dette er øyeblikket TS kommer til å se tilbake og angre på, når hun har fått to barn med kjæresten, sitter med ALT husarbeid og familien AS (inkludert de to bonusbarna mannen allerede har). 

Og med dårlig økonomi fordi mannen søler bort pengene.

Det er dette øyeblikket hun kommer til å tenke på «hvorfor så jeg ikke at han var ubrukelig allerede der?».

Anonymkode: 7ff82...02c

• Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hotwife
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det tenkte jeg også. 

Dette er øyeblikket TS kommer til å se tilbake og angre på, når hun har fått to barn med kjæresten, sitter med ALT husarbeid og familien AS (inkludert de to bonusbarna mannen allerede har). 

Og med dårlig økonomi fordi mannen søler bort pengene.

Det er dette øyeblikket hun kommer til å tenke på «hvorfor så jeg ikke at han var ubrukelig allerede der?».

Anonymkode: 7ff82...02c

Godt det ikke bare var meg som tenkte "rødt flagg" på dette innlegget 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis det er snakk om en voksen mann med barn så burde han vel klare å planlegge og fikse dette selv? 
Ikke gjør deg selv til tjener for en voksen mann. Det biter deg i raua seinere. 

Anonymkode: 8ab57...364

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det meste av ferdiglagd mat blir jo ikke spesielt godt om det fryses ned. Og hvorfor kan du ikke hjelpe han med handleliste/middagsplanlegging bare? Det vil jo være mye hyggeligere og bedre for barna med nylagd middag.. 

Anonymkode: ac281...00e

Leste du egentlig i hovedinnlegget? 

Anonymkode: 6e64f...401

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Linsegryte med chilli og ingefær
1 ss rapsolje 
1 stk løk , finhakket 
2 fedd hvitløk , finhakket 
1 ts fersk ingefær , finhakket 
0,5 stk rød chili , finhakket 
4 dl tørkede linser (kjøp stor pose på internasjonal butikk)
1 ss karri 
4 dl grønnsakskraft 
1 bokser hermetiske hakkede tomater 
4 dl kokosmelk 
1 stk lime , saften 
salt og pepper

•Varm rapsoljen i en kjele. Ha i løk, hvitløk, ingefær og chili. La frese i 2 minutter. 
•Ha i linsene og karrien. La frese i ytterligere 2 minutter under omrøring 
•Ha i hermetiske tomater, grønnsakskraft, kokosmelk og lime og la koke til linsene er møre. Dette tar ca. 20 minutter  
•Server med ris

Chili sin carne
2 ts spisskummen 
2 ts paprikapulver 
1 ts hvitløkspulver 
1 ts oregano 
1 ts bakekakao

1 gul løk 
1 ss olje til steking 
1,5 finhakket chili 
2 ss tomatpuré 
800 g hakkede tomater (2 bokser) 
1 boks mais 
1 boks kdineybønner/sorte bønner eller 1,5 dl tørket bønner som bløtlegges over natten og skylles før bruk
1 rød paprika 
smak til salt og pepper

•Finn frem en kjele. Hakk løk og chili, og stek i en panne/gryte med olje til løken har blitt gyllen. Tilsett krydderblandingen og stek et par minutter til. 
•Ha i tomatpuré og hakkede tomater. Skyll mais og bønner, og ha det over i gryta. La putre en god stund (ca 30 min)slik at smakene får satt seg. Tilsett paprika mot slutten.

Anonymkode: 6e64f...401

• Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ts her :)

tusen takk for middags tips til dere som kom med det ❤️

ang det andre. Jeg selv kom med ønsket om å hjelpe og elsker å lage mat. Vi er kun med hverandre i helgene, så det er da jeg må lage mat. Han har barndomsminner om at hans mor og mormor lagde mat som ble fryst ned i porsjoner. 

Han gjør alt «mannearbeidet» for meg, så dette er bare kos å hjelpe med

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Brunello

Den optimale fryse ned maten er lapskaus. Godt og veldig billig nå utøver høsten når de norske rotgrønnsakene selges i bunt. Og svineknoker er på salg med jevne mellomrom.

Og en annen sak. Flere presiserer at mennene er store. Det har ikke veldig stor betydning på matinntaket. En brande på 2,05 som jobber på kontor trenger mye mindre mat enn en skogsarbeider på 1,70.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg støtter svineknoke (og Hellstrøm er enig med meg - det var jo hans go-to i rydder opp hjemme-serien), men jeg lurer på om det har blitt veldig mye dyrere? jeg har ikke sjekket, men før. kunne man i alle fall få en knoke (Gilde, Coop Extra) for ca 40 kroner. Jeg anbefaler ikke Rema sine. 

Trekk knoken, enten salt eller røkt (jeg liker røkt) i 2,5 -3 timer i vann med 10 pepperkorn og 2-3 laurbærblad. Skal ikke koke. For 2-3-4 porsjoner suppe: 1 knoke, for mer: 2 knoker. Altså kok opp, skum av og la deretter trekke. 

Del opp 2-3 gulrøtter, ca 1 liten kålrot (avhenger av størrelse), 1 persillerot eller pastinakk, 1 sellerirot, ca 8 poteter og 1 purre. 

Etter 2,5 - 3 timer: ta opp knoken, ha i grønnsakene, rens knoken for fett og bein og skjær/riv i passende biter med gafler eller kniv. Når grønnsakene er nesten ferdigkokt har du kjøttet tilbake i gryten, varmer opp/koker ferdig. Smak til med salt (som regel ikke nødvendig) og pepper, eller sett pepperkverna på bordet og ha på et rikelig lag pluss hakket persille. Brød/flatbrød og smør til. 

(Jeg synes det er godt med høvlet parmesan også. :fnise: )

I stedet for poteter kan man lage ertesuppe, da må ertene legges i bløt dagen i forveien. Byggryn er også godt, billig og mettende som alternativ eller tillegg. 

Som Brunello skriver: Nydelig høstmat når norske grønnsaker er i sesong og evt svineknoke på tilbud. 

Enlettvint billig variant som barn liker er pølselapsuas laget på frosne grønnsaker/lapskausblanding: Rema har flere varianter som er helt OK og billige, kokes i passe mengde vann eller buljong/kraft og tilsettes grillpølser eller røkte kjøttpølser. Dette går så raskt og er så enkelt at det er liten vits i å lage opp på forhånd - sett på vann, tøm opp i grønnsaker, skjær opp pølse, ferdig. Enkelt og billig. 

På sikt vil han ha nytte av å stå sammen med deg på kjøkkenet og lære seg å lage billig og god mat. :) 

Anonymkode: 9115c...ece

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde blitt glad for tips om middager og evt råd rundt det.

Annen hver uke er det kun han som spiser og de andre ukene har han to barn i tillegg til seg selv. Tenkte å lage budsjett på ca 1500 kr i ukene med barna og 1000 i ukene hvor han er alene. 

Er en stor mann (ikke fet) som spiser godt, så må lage noe som gir stor kvantum for minst mulig penger.

Er de 1000/1500 bare for middag? I så fall er det jo ikke så verst. 

Husk å få med noen fiskemiddager og rikelig med grønnsaker og gjerne noe bønner/kikerter/linser. 

Anonymkode: 9115c...ece

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...