Gå til innhold

Besøk av italienere med matinteresse. Hva serverer vi dem? ​😬​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Brunello said:

 Fordi det lages av norsk fisk.

italienere er ofte glade i fisk. Laks har se mye av i Italia også, så hva med kveite eller piggvar?

Ok. Men da er det kanskje bedre å servere fisk på nors vis. Piggvar er ikke dumt forslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskath skrev (8 minutter siden):

Ok. Men da er det kanskje bedre å servere fisk på nors vis. Piggvar er ikke dumt forslag. 

Det er egentlig helt skandaløst at vi ikke bruker mer klippfisk. Ekstremt god kvalitet. Italienerne er veldig glad i sen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget potetball med tilbehør 😊 Det har de iallefall ikke smakt før!

 

Anonymkode: a3f3d...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en digg røkt hvit fisk - blåkveite ellernoe slikt, og dampet med møre kokte poteter, eggesmør eller nøttesmør, smørdampede asparges og baconbiter for de som ikke er vegetar. 

Anonymkode: 4934e...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden var det ikke akkurat haugen av forslag på vegetarretter nei😅

Kan slenge inn et par jeg da:

- Gratinert blomkål/brokkoli med kikerter og brød til (kan velge hvitløksbrød, flattbrød, grovbrød etc)

- Grillspyd med norske grønnsaker og falaffel på (vær gjerne litt ekstra kreativ med grønnsakene), serveres med grillet hjertesalat, focaccia og aioli

- Pai/terte med rotgrønnsaker, serveres ved siden av en god salat

Til dessert/kos ville jeg absolutt ha servert vafler :) 

Lykke til, ts!

Anonymkode: f6bf9...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tall for mange gode forslag! Det er veldig viktig at det er enkelt og går raskt, for vi kommer hjem bare litt før gjestene.

Kanskje bare noe god surdeigsbrød, og så noen norske oster, gravlaks, røkelaks, eventuelt noe spekeskinke hvis jeg finner noe som kan måle seg med den italienske, og en salat?

Vurderer også reker og krabbe - eller vil de synes det er plundrete og grisete?

Anonymkode: dffc4...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de er så matinteressert som du sier, så vet de utmerket godt at maten i Norge ikke er noe å skryte av. Server det samme til dem som ville servert til dine norske gjester. Ikke gjør deg til, vær deg selv. 

Anonymkode: e7349...835

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Tall for mange gode forslag! Det er veldig viktig at det er enkelt og går raskt, for vi kommer hjem bare litt før gjestene.

Kanskje bare noe god surdeigsbrød, og så noen norske oster, gravlaks, røkelaks, eventuelt noe spekeskinke hvis jeg finner noe som kan måle seg med den italienske, og en salat?

Vurderer også reker og krabbe - eller vil de synes det er plundrete og grisete?

Anonymkode: dffc4...c68

Norsk spekemat er like god, om ikke bedre enn det italienske. 

Anonymkode: 17fac...9c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat, flatbrød, rømme som du blander med litt tyttebærsytetøy og eggerøre. 

Anonymkode: 895af...379

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skal være enkelt og uformelt. Helst noe fisk eller vegetar. De kommer innom på kvelden, relativt sent. 

Får litt prestasjonsangst.

Hva hadde dere servert?

Anonymkode: dffc4...c68

Det DU er komfortabel med å lage. Prøve å imponere de med å lage Italiensk mat er alltid skivebom. Er det fint vær, så er vel grillmat ganske greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 time siden):

Synes det er rart at noen foreslår bacalao. Hvorfor skal man servere italienere i Norge portugisisk mat? Jeg ville valgt elg eller reinsdyrkjøtt, evt laks. Noe typisk norsk. 

ja, helt merkelig 🙄 ser noen foreslå focaccia og Aioli med skalldyr også, tror jeg ville vært forsiktig med den altså 😬 

Anonymkode: 508a9...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Tall for mange gode forslag! Det er veldig viktig at det er enkelt og går raskt, for vi kommer hjem bare litt før gjestene.

Kanskje bare noe god surdeigsbrød, og så noen norske oster, gravlaks, røkelaks, eventuelt noe spekeskinke hvis jeg finner noe som kan måle seg med den italienske, og en salat?

Vurderer også reker og krabbe - eller vil de synes det er plundrete og grisete?

Anonymkode: dffc4...c68

Gå for fenalår i stedet for spekeskinke.  Det synes de jeg kjenner fra andre land er veldig eksotisk. 

 

Anonymkode: 3b23c...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer hverdagslige forslag fra meg, i hvert fall i norske ører, men opplevd folk fra utlandet synes det er utrolig spennende:

fiskeboller!

Jupp! Gode hjemmelagede da, eller om det finnes en fiskebutikk i området som håndlager fiskeboller.

Fiskekaker også, for så vidt.

De er vant til kjøttutgavene av det samme, og føler de opplever noe ekte norsk ved å smake på ‘boller og kaker’ laget av fisk.

Men ellers ville jeg valgt noe som er tradisjonskost for dere :) 

Skreimølje har vi også hatt suksess med å servere, men er vel ikke helt i sesong ennå.

Reinsdyrkjøtt, om det er mulig å få tak i der dere bor? Å spise ‘nissens reinsdyr’ er også en opplevelse.

Souvas er f.eks veldig enkelt å servere. Vi lager ca denne, med tyttebærrømme, men uten tomat og paprika. Litt ruccola istedetfor salat.

https://turmat.no/oppskrifter/middag/souvas

Soppsesongen er begynt mange steder, hva med selvplukket kantarell som tilbehør? (Eller fra kjøledisken ;) ) smørstekte med litt salt og pepper

Anonymkode: 13319...cfd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/10/2022 at 2:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg ville laget potetball med tilbehør 😊 Det har de iallefall ikke smakt før!

 

Anonymkode: a3f3d...c24

Jeg jobber offshore med mange utlendinger, har enda ikke sett en av dem juble når det er komletorsdag…

Anonymkode: 72cb7...d5b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag fra meg:

- elghakk

- helstekt ørret eller laks med poteter, gulrøtter, rømme og agurksalat

- spekemat

- rømmegrøt

- rakfisk (om du får tak i nå)

Og trollkrem til dessert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2022 at 12:31 PM, TheHairyToothfairy said:

grandiosa!

Ja, så de føler seg hjemme :)

Nei, selv om de har matinteresse er de kanskje ikke her pga maten? Ta de heller med på typiske turistgreier og la de se ting de ikke har mye av hjemme.

Anonymkode: dd10f...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...