Gå til innhold

Pappaen er sykmeldt og nå er det kaos


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Mannen min har en jobb hvor Han begynner på dagen og slutter langt etter barnas leggetid. 

Nå er han blitt sykmeldt i to uker og det er kaos. Det er kaos ved legging og egentlig hele tiden når vi fire er med hverandre. Det er min fem år gamle datter som lager en del oppstyr. 

Feks i går var det skriking og drama ved legging. I dag har det vart siden kl 17. Det er helt ekstremt. 

Hun er vanligvis helt vanlig. Jeg synes ikke hun er spesielt utfordrende, hun er en veldig søt og god jente, det er jo litt greier nå og da, men jeg tenker det er normalt. Jeg synes det er hav og himmel forskjell på når jeg er alene med dem og ikke. Hun virker roligere og enklere å kommunisere med. 

Men nå som pappaen er her på ettermiddag og kveld, så blir det kaos uten like. 

Vi har snakket mye sammen for å gjøre mest mulig likt mtp leggetid, rutiner og hva som er ok og ikke. Og det får vi til. Men likevel gjør vi noe forskjellig. Han var en tendens til å behandle henne yngre enn hun er (mater henne osv), duller og tuller seg igjennom ting slik at det blir skånsomt for henne. Jeg skal ikke kritisere dette, for det er kanskje hans måte å få ting gjort på. Førstnevnte derimot er vi i dialog om da jeg synes det er totalt  unødvendig. 

Men altså.. Likevel, til tross for at vi samarbeider, så er det som om hun aldri har opplevd å ha faren sin hjemme. Og han har hatt fridager selvfølgelig. 

Det går seg liksom ikke til. Stemningsleiet til dattera vår er på 1 eller 100 hele tiden med pappaen til stedet.. Han får ikke roet henne ned. Hun skriker og hoier og naboene er sikkert lei. Det hjelper ikke at jeg snakker med henne heller. 

Det yngre søskenet er skikkelig mammadalt og takler ikke å være hos andre enn meg når hn er trøtt og da blir det automatisk at pappaen er med eldste og jeg med den yngste. For ellers kunne vi bytta på... Da han hadde de aleine en kveld jadde hun også laget kaos. 

Jeg kan ikke kaste pappaen ut av huset bare for å få ro og stillhet her, men jeg trenger råd. Føler ikke at det å samarbeide hjelper. 

Jeg synes det er vanskelig egentlig.. Om kanskje løsningen blir om jeg tar alt av legging og rutiner med barna og utestenger pappaen helt. Men føler det er urettferdig siden vi lkksom skal hjelpe hverandre.. 

Trenger råd.. Sorry det ble langt men jeg er skikkelig dårlig på å skrive godt. 

Anonymkode: 48999...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan pappaen ha yngste bare en liten stund da, mens du legger eldste?

Anonymkode: 84c6e...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en reaksjon på endring av rutinene hennes. For hun er vant til at faren er på arbeid og ikke hjemme. Så da blir dagene annerledes. 
Skjønner det kan være veldig tøft, men håper dere kommer gjennom det ❤️

Anonymkode: 49239...ca2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har farens sykemelding nettopp startet slik at det er nytt for henne at han er med på leggingen?

Mannen min jobber offshore, og det pleier å bli en del krøll på kveldstid både de første dagene etter at han har reist og jeg er alene med dem og når han nettopp har kommet hjem og vi samarbeider om leggingen. Det går seg til hos oss når vi kommer inn i den nye rytmen og barna blir vant til det igjen. Men det er mange ganger jeg har tenkt "i alle dager, hva skjer!?" til jeg husker at det pleier å være sånn og det pleier å gå seg til. 

Sånn sett ville mitt råd være å stå i det. Nå vet jeg ingenting om situasjonen hos dere, og hvor gammel den yngste er. Men vi pleier å legge et barn hver annen hver kveld når mannen er hjemme. Da finner han sin måte, og sine vaner og rutiner, med hvert av barna, selv om det ser helt kaotisk ut til å begynne med. 

Anonymkode: ca45e...071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan pappaen ha yngste bare en liten stund da, mens du legger eldste?

Anonymkode: 84c6e...750

Yngste barnet må legge seg før eldste. Mest fordi han er trøtt og sovner raskt, men også fordi eldste bruker alltid lang tid på å sovne og har lakenskrekk. Hun har aldri godtatt å legge seg før lillebroren fordi hun er jo stor 😅

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det er en reaksjon på endring av rutinene hennes. For hun er vant til at faren er på arbeid og ikke hjemme. Så da blir dagene annerledes. 
Skjønner det kan være veldig tøft, men håper dere kommer gjennom det ❤️

Anonymkode: 49239...ca2

Det kan være ja. I fjor hadde han sånn permisjon eller noe pga sesong arbeidet og var hjemme i flere måneder. Det gikk seg ikke til... Kanskje bedre snart.. 

Anonymkode: 48999...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har farens sykemelding nettopp startet slik at det er nytt for henne at han er med på leggingen?

Mannen min jobber offshore, og det pleier å bli en del krøll på kveldstid både de første dagene etter at han har reist og jeg er alene med dem og når han nettopp har kommet hjem og vi samarbeider om leggingen. Det går seg til hos oss når vi kommer inn i den nye rytmen og barna blir vant til det igjen. Men det er mange ganger jeg har tenkt "i alle dager, hva skjer!?" til jeg husker at det pleier å være sånn og det pleier å gå seg til. 

Sånn sett ville mitt råd være å stå i det. Nå vet jeg ingenting om situasjonen hos dere, og hvor gammel den yngste er. Men vi pleier å legge et barn hver annen hver kveld når mannen er hjemme. Da finner han sin måte, og sine vaner og rutiner, med hvert av barna, selv om det ser helt kaotisk ut til å begynne med. 

Anonymkode: ca45e...071

Sykemeldingen har akkurst startet, men dette skjer hver gang han er hjemme. Han har også perioder hvor han har fri og det har liksom aldri gått seg til.. Jeg vurderer å faktisk bare la ham dra på trening eller ut og fikse bil eller andre mannegreier... For kan umulig være gøy for jentungen å være så høyt oppe 😅

Men det kan hende altså.. At det bare er som du sier, og at det trengs flere dager i strekk og like "kjedelig" hver kveld for at hun skal greie å beholde roen.. 

Anonymkode: 48999...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren deres syntes sikkert det er kjempestas at pappaen endelig er hjemme på kvelden. Også blir det reaksjoner. Håper dere finner en løsning så mannen er mer hjemme etter sykmeldingen. :)

Anonymkode: fb0fa...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ganske vanlig at unger er mer krevende når begge foreldrene er hjemme. Jeg opplever det samme selv. Er kanskje noe med at det er flere foreldrestiler, flere som skal uttale seg, flere voksne barna skal "konkurrere" om, mer bakgrunnsstøy, rett og slett? 

Anonymkode: 92df6...73c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en reaksjon.

husker når ungen her var baby, var vandt til at pappaen var borte hele dagen og kom hjem til leggetid. De dagene han var hjemme (helger) eller sluttet av tidligere så ble «rytmen» ødelagt og ungen umulig.

Tror det har noe med at de tuller og herjer mye som du forklarer, hvertfall var det slik hos oss.

Anonymkode: 95b2f...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 20.59):

Hei. Mannen min har en jobb hvor Han begynner på dagen og slutter langt etter barnas leggetid. 

Nå er han blitt sykmeldt i to uker og det er kaos. Det er kaos ved legging og egentlig hele tiden når vi fire er med hverandre. Det er min fem år gamle datter som lager en del oppstyr. 

Feks i går var det skriking og drama ved legging. I dag har det vart siden kl 17. Det er helt ekstremt. 

Hun er vanligvis helt vanlig. Jeg synes ikke hun er spesielt utfordrende, hun er en veldig søt og god jente, det er jo litt greier nå og da, men jeg tenker det er normalt. Jeg synes det er hav og himmel forskjell på når jeg er alene med dem og ikke. Hun virker roligere og enklere å kommunisere med. 

Men nå som pappaen er her på ettermiddag og kveld, så blir det kaos uten like. 

Vi har snakket mye sammen for å gjøre mest mulig likt mtp leggetid, rutiner og hva som er ok og ikke. Og det får vi til. Men likevel gjør vi noe forskjellig. Han var en tendens til å behandle henne yngre enn hun er (mater henne osv), duller og tuller seg igjennom ting slik at det blir skånsomt for henne. Jeg skal ikke kritisere dette, for det er kanskje hans måte å få ting gjort på. Førstnevnte derimot er vi i dialog om da jeg synes det er totalt  unødvendig. 

Men altså.. Likevel, til tross for at vi samarbeider, så er det som om hun aldri har opplevd å ha faren sin hjemme. Og han har hatt fridager selvfølgelig. 

Det går seg liksom ikke til. Stemningsleiet til dattera vår er på 1 eller 100 hele tiden med pappaen til stedet.. Han får ikke roet henne ned. Hun skriker og hoier og naboene er sikkert lei. Det hjelper ikke at jeg snakker med henne heller. 

Det yngre søskenet er skikkelig mammadalt og takler ikke å være hos andre enn meg når hn er trøtt og da blir det automatisk at pappaen er med eldste og jeg med den yngste. For ellers kunne vi bytta på... Da han hadde de aleine en kveld jadde hun også laget kaos. 

Jeg kan ikke kaste pappaen ut av huset bare for å få ro og stillhet her, men jeg trenger råd. Føler ikke at det å samarbeide hjelper. 

Jeg synes det er vanskelig egentlig.. Om kanskje løsningen blir om jeg tar alt av legging og rutiner med barna og utestenger pappaen helt. Men føler det er urettferdig siden vi lkksom skal hjelpe hverandre.. 

Trenger råd.. Sorry det ble langt men jeg er skikkelig dårlig på å skrive godt. 

Anonymkode: 48999...5ca

minstemann bør vennes til andre enn deg

Anonymkode: cd330...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...