Gå til innhold

Trener jevnt - vekten går opp og ned

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp, carnivore. Men er veldig fan av at folk må velge sin egen vei som funker for dem. Jeg vil bare at de skal ta informerte valg. Det er dessverre for mye feilinformasjon og feiltolkninger av folk med agenda som hjernevasker folk. 

Paul Saladino er fin fordi han er god på å være nøytral når han leser studier. Dette har jo gjort at han har endret litt mening i løpet av årene, men jeg synes det er et tegn på styrke.

Jeg er ikke fan av elitist-tankegangen hans da. Jeg sier: kjøp det kjøttet du har råd til. Det er sannsynligvis godt nok. Har du spesielle helseutfordringer så må du kanskje spise beitefôret kjøtt. Har du god råd og ønsker å støtte beitefôret kjøtt, så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det selv.

Jeg synes ikke det er vanskelig å få tak i skikkelig kjøtt da. Det er ikke et krav for å ha god helse, men jeg har god råd og velger å støtte bønder som tar godt vare på dyrene og som lar dem beite. Det er win-win. I stedet for at grossister og butikker tar største delen av kaka, så støtter jeg lokale bønder og en lokal slakter. Det er ikke veldig mye dyrere enn butikk-kjøtt, og så får jeg en helt annen kvalitet. Den kvaliteten hadde vært veldig mye dyrere i butikken enn det jeg kjøper den for. Digger at jeg får store kjøttstykker fra den ene bonden. Så kan jeg gjøre som jeg vil med dem. For tørrmodning for eksempel er det et krav å starte med et stort stykke ellers har du ikke noe kjøtt igjen når ytterkanten har tørket ut.

Jeg fyller opp fryser på høsten med beitefôret kjøtt kjøpt direkte fra bonde. Kalver som har gått på fjellbeite og utegris. Kylling spiser jeg så lite av at når jeg spiser det, så kjøper jeg i butikk. 

Vil også nevne at det finnes kjøttkasser fra https://frittogvilt.com/ med beitefôret kjøtt. Kyllingen og grisen der er selvsagt ikke gressfôret, men de har fått veldig lite kraftfôr og kommer fra bønder som setter dyrevelferd veldig høyt.

Carnivore krever ikke at kjøttet skal være beitefôret. Da har du misforstått. Jeg er også fan av Kelly Hogan (myzerocarblife) som har spist bare animalsk i 13 år. Hun har ikke så mye kunnskap, men har mye erfaring og er flink til å "dumme det ned" til et nivå som alle kan skjønne. Og hun er absolutt ikke elitist. Hun spiser nesten bare McDonald's burgere. Altså bare kjøttet uten noe tilbehør. Hun kaller dem "meat cookies". Hun spiser dem av og til med litt baconfett (som hun alltid har stående i kjøleskapet) hvis hun har lyst på. Hun følger kroppens signaler. Av og til ser hun på baconfettet og blir uvel. Da trenger ikke kroppen mer fett i kostholdet. Andre dager ser hun på baconfettet og sikler. Da trenger kroppen mer fett i kostholdet. Dette har funket for henne i 13 år, så hun har funnet sin vei.

Det er heller ikke enorme forskjeller i omega-6 i oksekjøtt som er beitefôret vs kraftfôret. Det beste er jo beitefôret, men det blir veldig feil å påstå at kjøtt som har fått kraftfôr er usunt. Den største forskjellen man kan gjøre er å kutte ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, maisolje, sesamolje, druekjerneolje osv). Olivenolje og kokosolje kan være OK hvis det er kaldpresset. De aller fleste andre planteoljer er veldig usunne.

Og et notat til det at du sier at det er svært viktig å få i seg omega-3. Det stemmer jo, men vi får allerede i oss nok. Vi får i oss nok omega-3 og nok omega-6. Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er viktig da omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. For mye omega-3 igjen er betennelsesfremmende. Så i stedet for å øke omega-3, så bør man redusere omega-6. Spiser man rene matvarer og ikke spiser omega-6-rike planteoljer, så får man et OK forhold mellom omega-3 og omega-6. 

Anonymkode: 63baf...bce

Paul saladino har jo også lagt frem forskning i sin kanal som viser at omega 6 påvirker fettcellene. Og at dagens morderne samfund får i seg for mye omega 6. At vi er feite pga det…. Og at vi spiser feil kjøtt.:) 

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Først og fremst takk for at du tok deg tid til å skrive så utfyllende og med god informasjon. 

Målet er vel egentlig å holde vekta og bli litt mer definert. 

Jeg ser selv at jeg løper alt for mye til å bygge noe særlig muskler og at jeg må prioritere å løfte litt, og øke matinntak med mer protein og rene matvarer. 

Rutinen har vært den samme i ett år, så du har nok et godt poeng😅 Utfordringen er at jeg må finne noen andre øvelser jeg kan gjennomføre hjemme. Jeg har ikke noe medlemskap på treningssenter. Jeg må ha noe som jeg er i stand til å gjennomføre over tid. 

Ernæringsfysiolog høres ikke dumt ut. Det har jeg aldri tenkt på. Jeg har vel alltid trodd at det finnes en fasit som funker for alle, men det stemmer altså ikke? 

Interessant det du skriver om at fettprosenten stagnerte på tross av at du kjørte lavkarbo med høyt aktivitetsnivå over tid. Jeg føler på en måte at selvom tidene mine blir gradvis bedre av løpingen, så ser kroppen relativ lik ut selvom jeg øker aktivitetsnivå med de samme øvelsene. Variasjon er nok nøkkelordet ja. Mye en nødvendigvis ikke tenker over i hverdagen. 

Anonymkode: d1039...951

Hvis du vil ha finere mage og mindre fett på sidene så er det pga for mye østrogen i maten din! Du må sette deg in i kosthold. Trene mer styrke, men også spise langt mer proteiner en hva du gjør idag. Og det der knekkebrødet… Kutt ut med en gang. Du er 30 år ikke 50! Og du har egt veldig bra kropp for å bygge muskler, minske i fett. Og trenger å spise mat! Mettende og riktig mat! 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
I Grosny skrev (4 timer siden):

Du har ganske nøyaktig idealvekt og ideell kropp. Klarer du å holde deg slik så er det perfekt.

Takk kompis! Det var hyggelig å høre. Lett å se seg blind på egen kropp. 

• Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du vil ha finere mage og mindre fett på sidene så er det pga for mye østrogen i maten din! Du må sette deg in i kosthold. Trene mer styrke, men også spise langt mer proteiner en hva du gjør idag. Og det der knekkebrødet… Kutt ut med en gang. Du er 30 år ikke 50! Og du har egt veldig bra kropp for å bygge muskler, minske i fett. Og trenger å spise mat! Mettende og riktig mat! 

Den er notert! 

Mer styrke og mer protein 👍

Haha.. skal forsøke å legge vekk knekkebrødet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke GI opp tenk langsiktig. Livet ut. Jeg er jente , men jeg driver å går ned i vekt og trener. Ønsker å bygge muskler og gå ned i fettprocent. Mine tips her er, spis bedre mat og mer mat. Frukosten var veldig dårlig 😅 Hva med og spise Fex 2 kokte egg+ 2 msk grekisk yougert+ 1 spise skje dijongsenap (eggrøre) på to fullkornbrøskiver med spenat oppå? Eller spise grøt men egg ved siden av. Du trenger mye mer protein en hva du spiser nå hvis du vil bygge muskler og gå ned i vekt…. Ellers vil kroppen kun ta av muskler…. Til lunsj hadde jeg hellre laget mat og droppet fastfood helt og hållet. Hva med Fex 2 portioner mexicansk gryterett? Hjemmelaget. Ta en proteinshake til mellomål og på kvelden Fex spise grekisk yougert med lit honning oppi + bær og et egg. Det er under 2000 kcal men mye protein! Ta også hellre å sats på styrketrening : Fex a+b pass treninhsprogram og legg in intervall løping på 15-20 min 3 ganger i uken.  Kan du gjøre etter du trent styrke Fex. Jeg har satt meg godt in i kosthold og trening og på 5 mnd har jeg gått ned 15 kilo, jeg har også blitt mye sterkere, mindre fett. Har mista rundt 15 cm om magen…. Det tar tid men man må bare holde ut, ikke gi opp og få det som en ny livsstil. Om du bor i Oslo btw så kan vi jo trene sammen 😅 trenger noen som kan holde stangen når jeg tar benkpress/ hjelpe til så jeg kan maxe 😂

Takk for tips! 

Trenger tips til kostholdet da jeg er lat, og trenger det som tar minimalt med innsats når jeg skal lage selv😅 

Jeg har faktisk begynt å spise litt kokte egg i det siste. Jeg leste at egg har alt av vitaminer, sett bort fra vitamin C du får fra appelsin osv. Det tenker jeg å fortsette med. Kjøre kokte egg, så jeg slipper alt fettet i stekingen osv. 

Grøt var også et godt tips. Jeg spiste veldig mye brød tidligere, men har kuttet ut en del da jeg hørte det ikke var så bra med alt for mye fiber. 

Jeg bor utenfor Oslo nå, men tenker å flytte tilbake til høsten😉

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke stirr deg blindt på carnivore nå…. Det er meget vanskelig å få tak i reint kjøtt i Norge som ikke har spist soya eller omega 6. Og omega 6 øker fettcellene ved før høye inntak. Derfør er det svært viktig å få i seg omega 3. Di balanserer hvarandre. Så ta hellre og spis geønnsaker du og hellre bedre mat, hjemmelaget uten rapsolje, solsikkeolje! Kut ut prossesert mat med en gang! Og lag din egen mat! Ikke stirr deg blindt på kcal. Du er man du trenger egt spise mellom 2000-2500 kcal per dag! Og egt mer en det Hvis du trener! Ta og legg mer fokus på styrketrening! En tips er å følge denne mannen på youtube : han legger opp for protein, Karbs og fibrer. Altså varriert kost:  https://youtube.com/c/athleanx 

vil du lære deg om carnivore og kost kan du følge denne mannen på youtube

https://youtube.com/c/PaulSaladinoMD

Jeg kjører tran hver morgen. Dette har jeg gjort i flere år og er en fast del av rutinen. Det tilhører morgenfasten min og frokosten bestående av en svart kaffe. Lurer på om jeg får dagsbehovet mitt iform av omega 3 der. Du har nok et poeng at det er vanskelig å få tak i rent kjøtt hvor ikke oppdretterne har foret dyrene med alt mulig rart. Det virker som "grass fed" - meat er enklere å få tak i fra utlandet. 

Jeg vet egentlig om en del grep jeg kan gjøre nå både mtp. på kosthold og trening, men så var det bare å komme igang da og implentere dette😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjører tran hver morgen. Dette har jeg gjort i flere år og er en fast del av rutinen. Det tilhører morgenfasten min og frokosten bestående av en svart kaffe. Lurer på om jeg får dagsbehovet mitt iform av omega 3 der. Du har nok et poeng at det er vanskelig å få tak i rent kjøtt hvor ikke oppdretterne har foret dyrene med alt mulig rart. Det virker som "grass fed" - meat er enklere å få tak i fra utlandet. 

Jeg vet egentlig om en del grep jeg kan gjøre nå både mtp. på kosthold og trening, men så var det bare å komme igang da og implentere dette😅

Ja men det er jo kjempe bra at du tar tran hvar dag 😃 om du spiser lit fisk i ny og Ne så ska det holde fint, eller advokado. Prøv å kutte ut omega 6 , altså ikke overdrevent men prøve å holde deg unna fastfood, fritert mat og ferdigretter på butikken. Ikke farligt om du spiser det iblandt ass. Men mye av det inneholder rapsolje, og det står Hvis du tjekker på baksiden (innehold) på et produkt. Du finner raps eller solsikkeolje i nesten alt desværre :( bare prøv å spise mer av det hode og mindre av solksikke og rapsolje , fritert mat, og fjorland….. viktig ass❤️

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for tips! 

Trenger tips til kostholdet da jeg er lat, og trenger det som tar minimalt med innsats når jeg skal lage selv😅 

Jeg har faktisk begynt å spise litt kokte egg i det siste. Jeg leste at egg har alt av vitaminer, sett bort fra vitamin C du får fra appelsin osv. Det tenker jeg å fortsette med. Kjøre kokte egg, så jeg slipper alt fettet i stekingen osv. 

Grøt var også et godt tips. Jeg spiste veldig mye brød tidligere, men har kuttet ut en del da jeg hørte det ikke var så bra med alt for mye fiber. 

Jeg bor utenfor Oslo nå, men tenker å flytte tilbake til høsten😉

Kjente at jeg bombet deg med meld her inne. Sorry, blev kanskje lit forvirrende. Det er jo selvsagt vanskelig å vite hva som fungerer best for deg. Men om man ser seg rundt så spiser dem fleste som trener på gym variert kosthold med mye proteiner…. Noen faster i tillegg. Men ska jeg være helt ærlig så tror jeg ikke så mye på faste… som jeg har skjønnt det så faster man fordi insulinet ska ned og kroppen/ organer ska vile. Og at det på en måte kan endre metabolismen i kroppen. Men da tror jeg også det er viktig at man spiser mye mat når man bryter fasten og ikke kun 300 kcal…. Hvartfall om man er man! Kanskje det kan fungere bedre å spise to til tre større måltider hvar dag isteden? Og bruke søvn som ”faste”. Altså slutte spise to timer før du legger deg og sove 8 timer. Det er 10-11 timer faste? Hvis man ikke har sykdommer, eller er har overvekt , eller er opp i alder, eller har hudsykdommer, eller er sikkerlig bodybuilder så ser jeg lissom ikke vitsen i å faste mye…. Men det er jo selvsagt opp til hvar og enkelte :) 

jeg tror det er viktig og spise bra mat. Både karbs, protein og fibrer. Men også nokk mat at ma holder seg mett lenge. Og hellre ta og trene mer styrke. Til å starte med. Jeg har jo gått ned masse og bygger muskler av kun styrketrening og kosthold…. Sykkler intervall 1-2 gng i mnd. Men dette er jo individuellt og du må finne noe som passer deg. Og som du kan kjøre på langsiktig. Jeg tror ikke heller brød er farlig, når jeg kutter ut brød så fikk jeg problemer med å gå på Do… du skriver du spiser havregryn. Det er jo egt samme ting, fibrer. Det handler om ä velge et brød med under 5 g sukker per 100 g. Fullkorn og brød med nukkelhull. At du spiser 1-2 skriver per dag er ikke farlig. Og hvarfall ikke når du spiser det sammen med proteiner og fett. Det er hvartfall det jeg tror på. Kostcirkelen. Det som mange følger som trener :) og al mat so ligger nært mennesket som egg, kjøtt, melkeprodukter. Det er absolutt bra å få i seg! Gjerne så reint som mullig. 

du får ta og skrive når du flytter tillbake, og vil ha en treningsbuddy 😉☺️

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jabx
AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.46):

Jeg begynner å lure på om jeg spiser for lite kalorier og at fettforbrenningen har bremset opp.

Dette er det ikke noe som heter. Forbrenningen øker med økt kroppsmasse, og senkes med lavere kroppsmasse.

Hvis du ikke går ned i vekt får du i deg flere kalorier enn du forbrenner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
jabx skrev (4 timer siden):

Dette er det ikke noe som heter. Forbrenningen øker med økt kroppsmasse, og senkes med lavere kroppsmasse.

Hvis du ikke går ned i vekt får du i deg flere kalorier enn du forbrenner.

Skjønner, da er fettforbrenning noe å anse som konstant uavhengig av hva du inntar og hvor mye? 

Er det derfor mange når et platå mtp. på vektnedgang? Nå er jeg ikke i denne gruppen, men lest at det er lettere å forbrenne fett dersom du er kraftig overvektig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du ser veldig bra ut!

Jeg vil tippe grønnsakspaien gjør deg oppblåst om kvelden. 

Jeg blir oppblåst av brokkoli, kål og kikerter, noen ganger egg.

Ellers ville jeg ha byttet ut pasta med poteter. Pasta er søppel og har omtrent ingen næring. Smoothie er jo omtrent kun sukker. Bytt det ut med et par knekkebrød m cottage cheese og noen cherrytomater på toppen 😉

Anonymkode: 36fba...820

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du ser veldig bra ut!

Jeg vil tippe grønnsakspaien gjør deg oppblåst om kvelden. 

Jeg blir oppblåst av brokkoli, kål og kikerter, noen ganger egg.

Ellers ville jeg ha byttet ut pasta med poteter. Pasta er søppel og har omtrent ingen næring. Smoothie er jo omtrent kun sukker. Bytt det ut med et par knekkebrød m cottage cheese og noen cherrytomater på toppen 😉

Anonymkode: 36fba...820

Takk for det! 

Jeg tenker også at det er disse grønnsakene som gjør det. Jeg får kutte litt ut og heller bytte ut med noe du foreslo:) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

jabx
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner, da er fettforbrenning noe å anse som konstant uavhengig av hva du inntar og hvor mye? 

Er det derfor mange når et platå mtp. på vektnedgang? Nå er jeg ikke i denne gruppen, men lest at det er lettere å forbrenne fett dersom du er kraftig overvektig. 

Selvsagt er ikke fettforbrenning konstant. Det er mange variabler, derunder kroppsmasse, aktivitetsnivå, osv.

Det er lettere å forbrenne fett når du er overvektig fordi du da har høyere kroppsmasse, og mer fett å ta av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jabx
aazy skrev (28 minutter siden):

Fettforbrenning er ikkje konstant. Mange mekanismar i kroppen som kan kompensere for kaloriunderskot, bl.a. hormonar og passiv aktivitet (les meir om det her: https://www.strongerbyscience.com/metabolic-adaptation/)

Dette handler i hovedsak om at lavere kroppsmasse medfører lavere basalforbrenning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du trener veldig lite, ikke styrke, spiser Fjordland og knekkebrød, og forventer å se resultater, og å bli definert??

Vil du ha trent definert kropp, må du faktisk trene (tung styrke), OG spise ren bra mat...

Anonymkode: 083b5...258

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du trener veldig lite, ikke styrke, spiser Fjordland og knekkebrød, og forventer å se resultater, og å bli definert??

Vil du ha trent definert kropp, må du faktisk trene (tung styrke), OG spise ren bra mat...

Anonymkode: 083b5...258

Ja, selvfølgelig. Det er det enkle og greie svaret. 

Og så ønsker en seg kanskje noe mer dyptgående tips både når det gjelder kosthold og trening. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
aazy
9 hours ago, jabx said:

Dette handler i hovedsak om at lavere kroppsmasse medfører lavere basalforbrenning.

Nei. Les artikkelen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...