Gå til innhold

Når kan man kreve inn penger av venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne lånte 1000,- av meg i februar... Rett etterpå gikk hun gjennom et samlivsbrudd og har måtte finne seg nytt sted å bo og tatt på seg flere småjobber. Jeg har forstått at hun har sånn akkurat med penger, men lite til overs. Jeg har derfor ikke spurt etter disse pengene, og nå har det gått så lang tid også, at jeg er redd hun har glemt det.

Her om dagen skulle jeg hjelpe henne å fylle ut flyttemelding på nett, og det kostet nesten 300,-. Jeg betalte, og sa at hun kunne vippse meg. ETTER jeg har betalt, sier hun at hun ikke har penger på konto, men kunne gi meg cash når vi møttes neste gang.. Jeg ble litt irritert, men sa ingenting.

Jeg vet hun har det tøft, men nå har hun hatt et halvt år på å rydde opp i økonomien sin, og jeg har ikke 1300,- å bare gi bort..

Hva sier jeg?

Anonymkode: 352cc...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier «hei. Jeg trenger de 1300 kr du skylder meg. Vil du vippse de eller betale kontant?»

Endret av altflyter
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ei slik venninne. 3 år senere ser ingenting til hverken vennskap eller penger, 3000kr og vi var studenter. 

Du må være bastant, om du så må mase. I verste fall ser du ikke noe til de dessverre. Send vippskrav! 

Anonymkode: 5c2ba...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg betalte

Anonymkode: 352cc...edb

Hvorfor!?!?! 

Anonymkode: 58304...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang dere møtes så får du starte med : Jeg vet du har det trangt økonomisk, men jeg har lånt deg/lagt ut for deg 1300kr. Jeg har desverre ikke så god økonomi at jeg bare kan gi deg disse pengene.

Så får du evt legge til: Nå lager vi en avtale med nedbetalingsplan hvor jeg får x antall kroner over x antall måneder. Da blir det lettere for meg å eventuelt hjelpe deg igjen senere om det skulle bli nødvendig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor låner du bort penger når du ikke har råd til det? 

Anonymkode: d4ff5...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet selv av erfaring at det ikke lønner seg å være snill. Det er en kamp å få tilbake penger man har lånt bort.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hun spør om å låne .

du vet du skylder meg 1000 kr pluss 300 r . Det begynner å bli endel nå og jeg føler meg ukomfortabel med dette . 
problem løst . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet du har hatt det vanskelig økonomisk det siste halvåret, men jeg har det også trangt og trenger virkelig de 1300 kr du har lånt av meg. Kan du vippse dem tilbake i løpet av uka?". Jeg tenker at du mest sannsynlig ikke kommer til å se disse pengene igjen, men du kan jo forsøke. Vennskapet er hvertfall tapt hvis du trenger dem tilbake og ikke får dem

Anonymkode: 34986...a45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Flyttemelding koster ikke penger?

Anonymkode: a43eb...92b

Det koster hvis man vil ha videresendt post i mer enn to måneder. Forstår jo godt hvis "venninnen" til TS ville ha med det, siden TS måtte betale for det. Men hvordan lar man seg lure til å legge ut når man allerede har penger til gode? Hvis man hjelper noen med å fylle ut noe er det jo ikke naturlig å betale. Hvis jeg hjelper noen å bestille en konsertbillett så må jo de legge inn sin kortinformasjon, jeg legger ikke min egen inn.

Anonymkode: 0a8e4...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vært altfor snill. Man sier ifra med en gang, og går det over tiden man har avtalt purrer man dagen etter. Venner som ikke betaler tilbake er ikke venner. 

Anonymkode: 3065d...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...