Gå til innhold

Strikkemønster hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

Jeg er nybegynner i strikking og fikk en mønsterbok til jul. Jeg prøver meg nå på en sokk som har et mønster jeg ikke helt forstår. Kan noen hjelpe meg??

Se bilde: jeg skal strikke rad 24-27. Her skal flere av maskene strikkes sammen (/ og \) noe som gjør at jeg mister i alt 12 masker på runde 24 og 26, noe som gjør at jeg ikke får strikket alle maskene som er satt opp på disse rundene. Hva er det jeg ikke gjør riktig/ikke forstår? 

Feks: på runde 24 er det ikke flere masker på pinnen etter maske nr 13, og da får jeg jo ikke strikket maske 14, 15 og 16. 

Samme problem gjentar seg på runde 26. 

20220807_115603.jpg

Anonymkode: 0bd76...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Brukar0

Du må huske å strikke kastene også. Etter mønsteret blir det ikke færre masker på pinne 24 og 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Du må huske å strikke kastene også. Etter mønsteret blir det ikke færre masker på pinne 24 og 26.

Jeg gjør jo det, men når jeg er ferdig med maske 10 på rad 24 så er det bare 3 masker igjen på pinnen og 6 masker igjen å strikke...Jeg forstår jo at jeg gjør noe feil, men hva? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør jo det, men når jeg er ferdig med maske 10 på rad 24 så er det bare 3 masker igjen på pinnen og 6 masker igjen å strikke...Jeg forstår jo at jeg gjør noe feil, men hva? TS

Kan du legge ut maskeforklaringen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mister jo ikke 12 masker. Du skal strikke sammen to masker 6 ganger, du har altså 6 masker mindre, men samtidig skal du lage 6 kast, så du skal ikke ha så mye som en maske for lite. 

Anonymkode: b895f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mister jo ikke 12 masker. Du skal strikke sammen to masker 6 ganger, du har altså 6 masker mindre, men samtidig skal du lage 6 kast, så du skal ikke ha så mye som en maske for lite. 

Anonymkode: b895f...1a3

På hele runden 3x 4pinner = 12

Nei, jeg forstår jo det er noe galt jeg gjør. Men når jeg har strikket sammen og kast  slin som vises så ligger jo maskene på høyre pinne. Da er jeg på maske 10, da har jeg igjen 3 masker på venstre pinne, men det er 6 masker som skal strikkes på diagrammet. På neste runde er jo alle maskene der igjen ja. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Kan du legge ut maskeforklaringen også?

20220807_115608.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

20220807_115608.jpg

20220807_124347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg sliter med å skjønne hva du gjør, men passer mønster over forrige omgang når du har strikket hele omgangen.

Kan det være at maskene forskyves på pinnene pga kast og to sammen? Forstår det slik at du strikker på 4 strømpepinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Jeg sliter med å skjønne hva du gjør, men passer mønster over forrige omgang når du har strikket hele omgangen.

Kan det være at maskene forskyves på pinnene pga kast og to sammen? Forstår det slik at du strikker på 4 strømpepinner?

Ja jeg bruker 4 Pinner. Det forskyves, slik at jeg ikke får de riktige maskene der de skal. Men forstår ikke hvordan jeg skal gjøre det anderledes. 

Når jeg er på runde 24 og kommer til maske 5 i diagrammet så strikker jeg to sammen vridd rett. Da blir maske 5 og 6 strikket sammen. Da blir neste et kast på maske 7, selv om det skal være på maske 6 i diagrammet. Da "får jeg igjen" en maske der da, men de maskene blir liggende på høyre pinne; ferdig strikket. Og når jeg er ferdig med disse "sammen" og kastene så har jeg de 12 maskene jeg skal ha på høyre pinne, og 3 på venstre, men i diagrammet er det 6 "ruter" eller masker igjen å strikke. Da mangler jeg 3 masker til å fullføre, fordi de ligger på høyre pinne. 

Jeg googlet "kast", men er det mulig jeg så på feil og at kastet skal bli liggende på venstre pinne og ikke bli med over på høyre pinne når de er laget? 

Uff nei skjønner at du ikke skjønner, skjønner ikke selv, ikke lett med forklaringer via tekst på strikking  😂 Men jeg finner nok ut av det ! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja jeg bruker 4 Pinner. Det forskyves, slik at jeg ikke får de riktige maskene der de skal. Men forstår ikke hvordan jeg skal gjøre det anderledes. 

Når jeg er på runde 24 og kommer til maske 5 i diagrammet så strikker jeg to sammen vridd rett. Da blir maske 5 og 6 strikket sammen. Da blir neste et kast på maske 7, selv om det skal være på maske 6 i diagrammet. Da "får jeg igjen" en maske der da, men de maskene blir liggende på høyre pinne; ferdig strikket. Og når jeg er ferdig med disse "sammen" og kastene så har jeg de 12 maskene jeg skal ha på høyre pinne, og 3 på venstre, men i diagrammet er det 6 "ruter" eller masker igjen å strikke. Da mangler jeg 3 masker til å fullføre, fordi de ligger på høyre pinne. 

Jeg googlet "kast", men er det mulig jeg så på feil og at kastet skal bli liggende på venstre pinne og ikke bli med over på høyre pinne når de er laget? 

Uff nei skjønner at du ikke skjønner, skjønner ikke selv, ikke lett med forklaringer via tekst på strikking  😂 Men jeg finner nok ut av det ! TS

Kastet skal være på høyre pinne.

På omgang 23 har du 8 rette masker (4 - 11) - får du de tre fellingene og de tre kastene over de 6 midterste av disse? Da stemmer mønster med omgang 23.

Det viktige er at omgangen går opp og at mønsteret stemmer, ikke hvor mange masker du har på hver av de 4 pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Kastet skal være på høyre pinne.

På omgang 23 har du 8 rette masker (4 - 11) - får du de tre fellingene og de tre kastene over de 6 midterste av disse? Da stemmer mønster med omgang 23.

Det viktige er at omgangen går opp og at mønsteret stemmer, ikke hvor mange masker du har på hver av de 4 pinnene.

Ok, da må jeg kanskje flytte litt på maskene for å få det til å passe. Forstår fortsatt ikke egentlig, men det er ikke din feil 😊Takk så langt! Jeg får det nok til. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, da må jeg kanskje flytte litt på maskene for å få det til å passe. Forstår fortsatt ikke egentlig, men det er ikke din feil 😊Takk så langt! Jeg får det nok til. TS

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rute 5 og 6 i diagrammet er strikk sammen og kast. Da har du to masker 5 og 6 på venstre pinne. De kommer fra omgang 23, og som du kan se er de strikket vanlig rett. 

Rute 5 er strikk sammen. Da strikker du maske 5 og 6 på venstre pinne sammen. Dette blir til en maske 5 på høyre pinne.

Rute 6 er et kast. Da tar du ingen masker fra venstre pinne. I stedet legger du tråden rundt høyre pinne. Dette blir maske 6 på høyre pinne.

Når du teller på høyre pinne, omgang 24, vil det være akkurat like mange masker som det var på venstre pinne, omgang 23.

Jeg anbefaler å ikke ha kast på begynnelsen eller slutten av en pinne, da det er lett å miste kastene. Det er bedre å fordele maskene skjevt.

Når du teller masker bør du tenke omgang, ikke pinne. La oss si at du har 48 masker totalt, med 12 på hver pinne. Da har den første pinnen maske 1-12, den andre 13-24, tredje 25-36 og fjerde 37 til 48. Dette hjelper spesielt når maskene er skjevt fordelt, og når omgangen som her mangler maske 1.

Anonymkode: 3fde8...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...