Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du fant ut at sønnen din var en dyremishandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blitt fly forbanna. Og reaksjonen hadde kommet an på alder. Men hvis man antar 15+ så hadde han blitt sperra inne, han hadde ikke fått mer lommepenger, jeg hadde anmeldt han til politiet og han kunne bare glemt å få noe empati av meg før han hadde vist at han angret (på ekte) og vist at han respekterer både dyr og mennesker. Hadde også sendt han til psykolog. og jeg hadde følt at jeg hadde feilet som mor. 
 

Nå har jeg en 4 åring og har veldig fokus på å respektere dyr, både være forsiktig, lese signalene deres og at dyr får vondt eller er redde hvis vi er uforsiktige eller brå. Og det gjelder alt fra hund og katt til måker. 

Anonymkode: 6e48c...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Empati er i varierende grad medfødt, og formes og utvikles i samspill med omgivelsene rundt, især sine foreldre. 
Barn med en lav grad av empati viser dette både sosialt og kognitivt. Her er det nødvendig med en autoritativ oppdragelse- mye varme og faste rammer. (Mye varme menes med kjærlig tilstedeværelse, positiv tilbakemelding og fysisk kontakt).
Feiler foreldrene her, i form av for streng/uengasjert/inkonsekvent oppdragelse med lite varme, får man slike dyreplagere og voldsmenn som i høy grad er representert i kriminelle statistikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker som det nesten alltid er gutter og menn involvert i saker som har med dyremishandling å gjøre. Nå senest i Stavanger, der noen torturerer og dreper svaner. Nesten daglig ser jeg på facebook om folk som rapporterer om at de har sett gutter torturere spesielt katter og fugler. Hva er det med gutter som gjør at de er så slemme mot dyr? Og dere som har guttebarn og dyr, hvordan tør dere det når dyret risikerer å bli drept/mishandlet? Er gutter generelt født uten empati? Jeg er klar over at det ikke gjelder alle, men når jeg hører om så mange dyremishandlingssaker så blir jeg oppriktig bekymret. 

Hva hadde du gjort hvis du fikk vite at sønnen din drepte/mishandlet dyr for gøy? 

Anonymkode: d51ba...2b8

Det hadde jeg tatt ekstremt alvorlig. Tyder jo på at noe er alvorlig galt og at dette barnet kan vokse opp til å bli en farlig person. Spørs på alvoret i saken og omstendighetene, om barnet selv var instigatoren osv. Men ja, hadde nok fort blitt psykolog og utredning på barnet mitt om jeg oppdaget slikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse som mishandlet disse svanene må jo ha noe kulturell bagasje, spesielt siden politiet ikke går ut med informasjon. 

Anonymkode: 0ba14...485

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende empati hos mennesker må legges på dørstokken til foreldrene. At disse guttene aldri har lært å vise hensyn er omsorgssvikt, og foreldrene burde aldri vært foreldre. Hvis unge gutter gjør slike ting bør de bo i fosterhjem.

Anonymkode: 71ca7...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (14 timer siden):

Tror ikke det er flere menn enn kvinner som mishandler dyr, kvinnene er bare flinkere til å skjule det.

Det er feil. Forskning avdekker det.

Med det sagt så er årsaken til dyremishandling ofte at barnet selv har blitt mishandlet;

https://nhi.no/familie/barn/barn-som-mishandler-dyr-har-ofte-selv-blitt-mishandlet/

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde blitt fly forbanna. Og reaksjonen hadde kommet an på alder. Men hvis man antar 15+ så hadde han blitt sperra inne, han hadde ikke fått mer lommepenger, jeg hadde anmeldt han til politiet og han kunne bare glemt å få noe empati av meg før han hadde vist at han angret (på ekte) og vist at han respekterer både dyr og mennesker. Hadde også sendt han til psykolog. og jeg hadde følt at jeg hadde feilet som mor. 
 

Nå har jeg en 4 åring og har veldig fokus på å respektere dyr, både være forsiktig, lese signalene deres og at dyr får vondt eller er redde hvis vi er uforsiktige eller brå. Og det gjelder alt fra hund og katt til måker. 

Anonymkode: 6e48c...10e

For et fælt og kunnskapsløst svar.

Ts: Dette er nok ikke din feil. Noen barn sliter med empati. Det kan være et tegn på personlighetsforstyrrelse eller det kan være en fase som går over. Du kan også lese deg litt opp på psykopati hos barn. Søk veiledning hos helsestasjon eller barnevernet. Ellers må du selvfølgelig passe på at han ikke er i kontakt med noen dyr, om det så betyr at han må fotfølges til/fra skole o.l.

Anonymkode: 6847d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er gutter generelt født uten empati?

Tror du forstår selv hvor dumt dette spørsmålet er.

Anonymkode: 6847d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, FrøkenMånestråle said:

Tror ikke det er flere menn enn kvinner som mishandler dyr, kvinnene er bare flinkere til å skjule det.

Nei, både gutter og menn er mer voldelige enn jenter og kvinner. Det har forskning bekreftet opp, ned og i mente.

Anonymkode: 6847d...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter og menn er roten til alt ondt.

Anonymkode: 71ca7...85e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det virker som det nesten alltid er gutter og menn involvert i saker som har med dyremishandling å gjøre. Nå senest i Stavanger, der noen torturerer og dreper svaner. Nesten daglig ser jeg på facebook om folk som rapporterer om at de har sett gutter torturere spesielt katter og fugler. Hva er det med gutter som gjør at de er så slemme mot dyr? Og dere som har guttebarn og dyr, hvordan tør dere det når dyret risikerer å bli drept/mishandlet? Er gutter generelt født uten empati? Jeg er klar over at det ikke gjelder alle, men når jeg hører om så mange dyremishandlingssaker så blir jeg oppriktig bekymret. 

Hva hadde du gjort hvis du fikk vite at sønnen din drepte/mishandlet dyr for gøy? 

Anonymkode: d51ba...2b8

da hadde jeg blitt vannvittig skuffet,men tror ingen av mine gutter ville det, de er utrolig glad i dyr. Synes det med de 2 svanene var grusomt

Anonymkode: f87b0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mennesker som mishandler dyr er dårlige og onde mennesker. Om de er menn eller kvinner spiller ingen rolle.

Anonymkode: 6f9ee...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort. Nå har ikke jeg gutter, så det er litt vanskelig å sette seg inn i, men her i huset er vi opptatt av dyrevelferd. Jobber bla i dyrebeskyttelsen og har flere dyr. Datter er oppvokst med dyr og vi har hele tiden vært opptatt av at hun skal ha de samme verdiene som oss, noe hun har.

I går var jeg i byen, og da var det en gutt på ca 8-10 år som løp rundt og jagde opp duer. Foreldrene brydde seg ikke i det hele tatt, og jeg blir helt matt av slike folk. Slik jeg ser det, så mangler de bla empati og har et respektløst syn på dyr. Og da tenker jeg at de er slik med mennesker også, jeg har ingen respekt for slike folk. Men, det er ikke rart at gutten holdt på slik, han vet vel ikke bedre. Han lærer nok ikke særlig med empati, sympati og medmenneskelighet hjemme. Jeg snakket til han, sa at det ikke er snilt å gjøre slik og at det nok er skremmende og ubehagelig for fuglene. Han ga seg der og da, men jeg tviler på at han tok til seg det jeg sa.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde slike jenter som kastet katter inni mikroen i klassen.... Er ikke bare gutter som gjør rare ting.

Anonymkode: 5cae8...2a1

Det er ikke en rar ting å kaste katter inn i mikroen! Det er jo sjukt!😱

Anonymkode: 23cc0...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 15.47):

Gutter og menn er roten til alt ondt.

Anonymkode: 71ca7...85e

Det verste er at det er sant 😅

Anonymkode: e4790...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, jeg er nordnorsk, så jeg hadde kommet til å slått han med en fråssn auar og gitt han lekser han sent ville glemme. Dyremishandling er det verste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arveløs, anmeldt og kastet på dør, uansett kjønn. Og blitt utrolig skuffet over meg som forelder. Hvor feilet jeg, og hva var det jeg ikke la merke til før det skjedde.

Anonymkode: 75c7f...f1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...