Gå til innhold

Ta med familien på 60 års feiring utenlands - hvor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helsinki. Direkte med Finnair fra Tromsø (koster det samme som en Oslo-billett). 

Anonymkode: d083f...620

Hm. Har ikke tenkt på at det faktisk går direktefly her nordfra. Takk for tips 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så koselig! Jeg må innrømme jeg blir litt misunnelig, for jeg hører om flere som gjør dette og skulle ønske mine foreldre eller svigerforeldre hadde gjort det samme. 

Skulle jeg valgt selv ville jeg gått for Roma eller en gresk øy, kanskje Rhodos. 

Anonymkode: 84575...b1d

Hellas er fint, har tenkt litt på Kreta faktisk. Takk for innspill 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Orlando. Litt lenger reise, men billig boligleie, direktefly og varierte attraksjoner gjorde det til suksess. Leide to villaer tett i tett med eget basseng og tilgang på fellesområde med større basseng.

Anonymkode: 83892...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 0.10):

I mai om 3 år fyller jeg 60 år. Og jeg har lyst å invitere  barn og eventuelle svigerbarn på en tur, våren/sommeren 2025. Barna er i dag 20 og 25 år, en har kjæreste, ingen barn. 

Jeg har begynt å spare, men er veldig usikker på hvor reise. Mye kan skje på 3 år, det kan kommet barnebarn og det vil kanskje ha betydning for reisen. 

Men jeg er uansett usikker på hva jeg skal legge meg på, ei uke på granka eller på en italiensk vingård. Ytterpunkt, men det viser usikkerheten min. 

Jeg vil gjerne ha tips fra dere som har vært på  en slik tur, men også fra dere i alderen 22 - 30 i forhold hva dere hadde syntes vært hyggelig å bli invitert med på. 

Jeg tenker varighet en uke, helst i Europa og jeg betaler reise og opphold for alle. Ideelt et sted hvor man både kan være på stranden og samtidig oppleve noe.

Tips mottas ned takk 🙏🏻

Anonymkode: 34d06...ea4

Kan du ikke spørre dem? Hvis dette skal gjøres i sommerferien så legger du beslag på en uke av ferien til folk. Det er kjekt nok det. Men de fleste voksne liker vel å være med å bestemme hvor en skal på ferie. En uke er litt kort også så kanskje noen har lyst å utvide ferien litt og da er der jo kjekt om det er et sted man har lyst å reise. Nok store soverom og bad til absolutt alle par er er must. 

Anonymkode: 218da...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfamilien vår leide hus på Sicilia for noen år siden ved en lignende anledning. Vi leide et stort hus ved sjøen like ved en strand, og det var utrolig fint.

En fordel med land som Spania og Italia (særlig Sør-Italia) er relativt rimelig, så en kan fint gå ut å spise mye mer enn man gjør hjemme. Frankrike er noe dyrere, særlig nær rivieraen.

Jeg ville vektlagt å finne et sted med nærhet til både strand og noen restauranter, så man slipper å kjøre hele tiden.

Husk at det kan hende alle ikke synes det er like morsomt å bruke en av få ferieuker på storfamilien, selv om de blir spandert på.

Anonymkode: 9e520...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke er mye, vær iallfall sikker på at det er noe som de voksne barna deres har lyst til å være med på så lenge. Ikke for å være kjip altså, men jeg er sjeleglad for at ingen av mine foreldre gjorde noe slikt da de fylte 60, selv om de kunne vært av de som gjorde det. Jeg kan ikke se for meg at jeg er den eneste som tenker slik.

Anonymkode: e2b60...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor i nord du bor, men det går direktefly til Tyskland en gang i uka fra Tromsø. Så hva med Berlin? Masse kultur, og veldig populær ferieby. Må jo være supert for de unge. Hvis det ikke er badeferie du vil ha 

Anonymkode: 87345...20e

Absolutt et aktuelt alternativ 😊 Takk

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor i nord du bor, men det går direktefly til Tyskland en gang i uka fra Tromsø. Så hva med Berlin? Masse kultur, og veldig populær ferieby. Må jo være supert for de unge. Hvis det ikke er badeferie du vil ha 

Anonymkode: 87345...20e

Jeg støtter denne og vil legge til at det fint lar seg gjøre å bade i Berlin hvis noen har lyst til det. Det er store sjøer som man kan ta lokaltog til rett utenfor Berlin. Og av storbyene i Europa så er Berlin ganske rimelig mht overnatning.

Anonymkode: efeaf...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi var i Orlando. Litt lenger reise, men billig boligleie, direktefly og varierte attraksjoner gjorde det til suksess. Leide to villaer tett i tett med eget basseng og tilgang på fellesområde med større basseng.

Anonymkode: 83892...646

Ganske om flyene harmonerer - takk for tips 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du ikke spørre dem? Hvis dette skal gjøres i sommerferien så legger du beslag på en uke av ferien til folk. Det er kjekt nok det. Men de fleste voksne liker vel å være med å bestemme hvor en skal på ferie. En uke er litt kort også så kanskje noen har lyst å utvide ferien litt og da er der jo kjekt om det er et sted man har lyst å reise. Nok store soverom og bad til absolutt alle par er er must. 

Anonymkode: 218da...141

Klart jeg skal spørre, men har lyst å ha noen alternativ klar. Ferien skal jo også passe inn med jobb og studier for flere personer og derfor har jeg tenkt en uke. Det koster jo også, men ett alternativ kan jo være at de som ønsker kan forlenge ferien - da på egen pengebok. Vi får se 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er om 3år og mye kan skje, så ville jeg ikke avgjort tidspunkt for reise enda. Heller ikke varighet. Det kan være ok å være åpen for ulike opphold. Alt fra weekendtur til 2 ukers tur (feks at du spanderer en uke, om de vil bli igjen og betale selv). 

Hadde ikke hengt meg helt opp i hvor enda, men funnet 2-3 ulike alternativ? Som du kanskje kan drøfte med de nærmere? Greit å ha litt ulike alternativer i ulike prisklasser. Du vet ikke om økonomien endrer seg eller om det blir dyrere å reise. Dessuten er det ok å ta hensyn til barnas økonomi, for du spanderer vel ikke all mat, aktiviteter og øvrig transport? 

Om ingen har barn innen den tid, så kan dere jo reise hvor som helst, men om noen har barn er det jo ok å bo i nærheten av strand, lekeplass osv. 

Jeg vil foreslå Gdansk/Sopot som weekendtur. Billig, kort reise (mtp fremtidige barn), strand, ok størrelse på byen, mye å finne på. 

Hvis du vil lengre vekk så er Kroatia fint. Mulig å ta båtturer for å se litt mer. Dubrovnik er det er del å finne på. Eller dere kan bo ved stranden i Makarska. 

Spania er fint også. Mye byer langs kysten å velge mellom. Barcelona er fint på våren før det er smekkfult på sommeren. Mye å se på! God mat. Ellers finnes det koselige, mindre byer. Lett å finne noe ved stranden. Leie hus. 

Italia er også fint, men da er det lurt å sjekke nærhet til byer. Mange vingårder osv ligger avsides, og man blir da avhengig av bil om man ikke vil være stuck samme sted. Passer kanskje best uten barn. Spesielt om du vil ta med voksne barn på vingård, spise på litt ordentlige restauranter, se på typiske attraksjoner (hvor det ofte er kø og kjedelig for små barn). 

Anonymkode: 1f352...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Storfamilien vår leide hus på Sicilia for noen år siden ved en lignende anledning. Vi leide et stort hus ved sjøen like ved en strand, og det var utrolig fint.

En fordel med land som Spania og Italia (særlig Sør-Italia) er relativt rimelig, så en kan fint gå ut å spise mye mer enn man gjør hjemme. Frankrike er noe dyrere, særlig nær rivieraen.

Jeg ville vektlagt å finne et sted med nærhet til både strand og noen restauranter, så man slipper å kjøre hele tiden.

Husk at det kan hende alle ikke synes det er like morsomt å bruke en av få ferieuker på storfamilien, selv om de blir spandert på.

Anonymkode: 9e520...172

Takk for tips 😊 Jeg har allerede avklart at ungene har lyst på en slik tur. Så får vi se om noen år om deres eventuelle respektive har lyst. Og om de synes det blir for mye med en uke kan vi ta en helgetur et sted. Og i «verste» fall; om det ikke blir noe tur kan jeg bruke pengene på noe annet 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En uke er mye, vær iallfall sikker på at det er noe som de voksne barna deres har lyst til å være med på så lenge. Ikke for å være kjip altså, men jeg er sjeleglad for at ingen av mine foreldre gjorde noe slikt da de fylte 60, selv om de kunne vært av de som gjorde det. Jeg kan ikke se for meg at jeg er den eneste som tenker slik.

Anonymkode: e2b60...c3c

Se tidligere kommentar - begge ungene synes det er en god ide og har lyst å være med 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Siden det er om 3år og mye kan skje, så ville jeg ikke avgjort tidspunkt for reise enda. Heller ikke varighet. Det kan være ok å være åpen for ulike opphold. Alt fra weekendtur til 2 ukers tur (feks at du spanderer en uke, om de vil bli igjen og betale selv). 

Hadde ikke hengt meg helt opp i hvor enda, men funnet 2-3 ulike alternativ? Som du kanskje kan drøfte med de nærmere? Greit å ha litt ulike alternativer i ulike prisklasser. Du vet ikke om økonomien endrer seg eller om det blir dyrere å reise. Dessuten er det ok å ta hensyn til barnas økonomi, for du spanderer vel ikke all mat, aktiviteter og øvrig transport? 

Om ingen har barn innen den tid, så kan dere jo reise hvor som helst, men om noen har barn er det jo ok å bo i nærheten av strand, lekeplass osv. 

Jeg vil foreslå Gdansk/Sopot som weekendtur. Billig, kort reise (mtp fremtidige barn), strand, ok størrelse på byen, mye å finne på. 

Hvis du vil lengre vekk så er Kroatia fint. Mulig å ta båtturer for å se litt mer. Dubrovnik er det er del å finne på. Eller dere kan bo ved stranden i Makarska. 

Spania er fint også. Mye byer langs kysten å velge mellom. Barcelona er fint på våren før det er smekkfult på sommeren. Mye å se på! God mat. Ellers finnes det koselige, mindre byer. Lett å finne noe ved stranden. Leie hus. 

Italia er også fint, men da er det lurt å sjekke nærhet til byer. Mange vingårder osv ligger avsides, og man blir da avhengig av bil om man ikke vil være stuck samme sted. Passer kanskje best uten barn. Spesielt om du vil ta med voksne barn på vingård, spise på litt ordentlige restauranter, se på typiske attraksjoner (hvor det ofte er kø og kjedelig for små barn). 

Anonymkode: 1f352...9fb

Ja, det er lenge til, men jeg synes det er moro å planlegge - om så bare i hodet mitt 😊 Jeg har som sagt begynt å spare og om det ikke blir noen tur er det masse annet jeg kan bruke pengene på. 

Tidspunkt er heller ikke avklart, jeg vet blant annet ikke hvor det ene barnet bor da. Og hvordan det ville passe med studiene og jobb. Men det finner vi ut av når det nærmer seg. 

Jeg tenker å betale reise og opphold + en bedre middag. Eventuelle andre kostnader vet jeg ikke, det finner vi ut av. Det er forskjell på ungene, ene i full jobb og den andre student. 

Takk for mange gode tips 😊

ts

Anonymkode: 34d06...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...