Gå til innhold

Dere som har stålkontroll på økonomien, hvordan administrerer dere den praktiske biten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Budsjett. Separate kontoer. Vanskeligere er det ikke. 

Inntekten fordeles i tre kontoer ved utbetaling: faste utgifter - månedsbudsjett - sparing. + Buffer

Det handler mest om selvkontroll og vilje. Du må ha klare regler for deg selv. Penger som er øremerket faste utgifter er ikke penger jeg har, de er verken til nød eller hygge. Det er ikke mine penger å bruke, punktum. Jeg går heller uten mat en uke, enn å rævkjøre økonomien ved å unnlate å betale en regning. Been there, done that, flere ganger. 
Har alt av regninger på autotrekk/avtalegiro. Sjekker forfallsregisteret nå og da løpet av måneden for å se at alt kommer å går som det skal. Alt av regninger blir trukket fra en egen bankkonto, ikke forbrukskonto som er knyttet til bankkortet. Det er veldig viktig.  

Jeg har månedsbudsjettet og sparepengene, det er det jeg har av penger å bruke. 

Bufferkontoen er mitt sikkerhetsnett og penger jeg ikke skal bruke. Det skal kun brukes når jeg har 0 inntekt og sparepengene er brukt opp, og huset har brent ned. Skal ikke brukes til å kjøpe ny bil, reise til utlandet eller ny sofa. Skal jeg ha noe sånt, så må jeg spare til det. 

Anonymkode: 3e720...20b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betaler alle regninger når lønna kommer, overfører en god slump til sparekonto. Resten koser jeg meg med.

Anonymkode: 5b591...eff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet hva vi har inn, og vi vet hva vi har i lån, forsikringer og mat osv hver måned. Så fort lønn kommer inn går det penger til aksjer, fond og sparing rett ut igjen. Det vi har igjen er altså et overskudd, enten kjøper vi noe vi trenger eller så sparer vi der også. I snitt har vi 5 transaksjoner i mnd som ikke er absolutt nødvendig (f.eks en takeaway, litt planter, erstatte et ødelagy verktøy). Trenger derfor ikke regnskap, men vi sjekker to ganger i året om vi kan kutte noe.

Man trenger mye mindre enn man tror. Har levd minimalistisk i 7 år nå og angrer ikke en dag på prioriteringene. Det gjør at vi betaler ned huslånet kjappere og kan investere hver måned.

Anonymkode: b4f9f...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med (års)regnskap og skatt. Ikke f**n om jeg gidder å sette opp budsjett og føre regnskap i Excel. Et husholdningsbudsjett er uansett så oversiktlig at jeg har det meste i hodet.

Anonymkode: 986e4...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke styre med budsjett og slike detaljerte opplegg. Jeg lever nøkternt, har alltid gjort det, og kontoen vokser helt av  seg selv. 

Anonymkode: 46892...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (8 timer siden):

Jeg har regnet ut hva vi trenger i året til forsikringer, strøm, transport, husleie, gaver, mat, boliglån, lege/tannlege/frisør,  osv og delt på 12. Hver lønningsdag trekkes det riktige beløpet og går inn på en konto som da heter f.eks mat, husleie, forsikring osv. På den måten har jeg aldri for lite til husleie eller forsikring eller noe annet fordi jeg trodde jeg hadde mer penger enn jeg egentlig trengte. Det er et slags økonomisk system for sånne som meg som ikke orker å føre regnskap eller holde så veldig orden hele tiden. Nå er liksom jobben gjort og det er enkelt å justere om det trengs. 

I USA driver folk med på den måten med kontanter og konvolutter, men det er jo meningsløst når man lever i et digitalt samfunn og kan ha haugevis med bankkontoer og de er gratis å bruke. 

Noen i Norge driver med det også. Men i USA er de langt etter oss på den måten. De har fremdeles mye kontanter. Det finnes også folk her i Norge, som ikke har oversikt over nettbanken sin, og må bruke kontanter. F.eks de som har verge.

Anonymkode: 04b95...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg alt av faste utgifter og forbruk inn i en app på telefonen, med deg vet jeg til enhver tid hvordan jeg ligger an mot et månedlig sparemål. Treng da ikke budsjettere, men tilpasse forbruket fra dag til dag.

For min del bruker jeg Daily Budget Pro, som akkurat nå har fått en oppgradering og heter Today’s Budget (Apple)

Finnes nok mange alternativer, men anbefaler en app da alt da går av seg selv og du slipper å tenke etter at alt er konfigurert.

Anonymkode: d55a0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med regnskap i år. Putter inn tallene når en måned er slutt. Henter info fra nettbanken og litt fra kvitteringer. 
Og så begynte jeg med noe nytt: Dagen før lønning overfører jeg alt som står på lønnskontoen over til sparekonto. Det er gøy nå pga jeg har økt mye i lønn og har endelig penger til overs. 
Lønningsdagen trekkes det penger til regningskonto, sparekonto og fondskontoen. 
 

Anonymkode: df6a2...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg er alltid å få oversikt i en måned. Få innsikt i hvor du kan spare. Det gjør du ved å enten ta vare på kvitteringer, eller leser bankutskrifter og enten fører dem inn digitalt, eller i en bok/blokk – hva som passer deg best. Etter en måned går du gjennom tallene og ser hvor skoen trykker. Det er en god huskeregel at alt som er planlagt ofte er billigere enn det som tas på sparket, selv om det er ekstremt kjedelig å planlegge alt hele tiden. Ha en god post for fun, men prøv å ikke kaste mat, ikke kjøp ting og klær du og familien ikke kommer til å bruke og spar til ting dere ønsker dere, i stedet for å kjøpe masse vissvass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (19 timer siden):

Jeg har stålkontroll på økonomien, og synes det er skikkelig deilig 😊

Jeg fører regnskap, og skriver inn ALLE innkjøp i ulike kategorier i et excel-skjema. Bolig, dagligvarer, bil, øvrige reiseutgifter, helse, klær/sko, kjæledyr, osv. Sparer ikke nødvendigvis på kvitteringer, alle kjøp står jo i nettbanken. Setter meg ned en gang i uka (eller oftere, fordi jeg synes det er gøy 😄) og fører inn alle utgifter i passende kategori.

Sammenligner måned for måned, og det går sport i å se om jeg klarer å bruke litt mindre på mat, litt mindre på andre ting, om jeg går i pluss eller minus en måned, og hvor mye jeg har gått i pluss totalt for hele året.  

Gjør det samme, og det er jo direkte gøy. Lager også budsjett for hver måned.

Anonymkode: 48ad0...ac0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...