Gå til innhold

Dere som har stålkontroll på økonomien, hvordan administrerer dere den praktiske biten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil først og fremst ha oversikt over økonomien, hva gjør dere for å få 100 % kontroll over økonomien? Samler dere på kvitteringer? :)

Tusen takk for svar!

Hilsen jente som ønsker å bli voksen

 

Anonymkode: a93bb...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, så har jeg ikke så mye å rutte med. Jeg får inn penger én gang i måneden, og da betaler jeg først de faste utgiftene(husleie, strøm, nedbetaling på gjeld). De gangene jeg får inn noe ekstra penger(juni og desember), passer jeg på å ikke bruke dem opp tvert men spare dem til større utgifter. Da har jeg penger i bakhånd som jeg f.eks. benytte meg av til gunstige tilbud på ting jeg virkelig trenger(ordentlige sko, tannlegebesøk eller andre akutte helseutgifter). I hverdagen handler jeg gjerne på tilbud, finner fram til butikker med gunstig pris på det jeg kjøper fast. Har heller ikke shopping som "hobby" og unngår impulskjøp, men tenker meg om hva jeg faktisk har behov for.

Anonymkode: 33b12...22b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stålkontroll på økonomien, og synes det er skikkelig deilig 😊

Jeg fører regnskap, og skriver inn ALLE innkjøp i ulike kategorier i et excel-skjema. Bolig, dagligvarer, bil, øvrige reiseutgifter, helse, klær/sko, kjæledyr, osv. Sparer ikke nødvendigvis på kvitteringer, alle kjøp står jo i nettbanken. Setter meg ned en gang i uka (eller oftere, fordi jeg synes det er gøy 😄) og fører inn alle utgifter i passende kategori.

Sammenligner måned for måned, og det går sport i å se om jeg klarer å bruke litt mindre på mat, litt mindre på andre ting, om jeg går i pluss eller minus en måned, og hvor mye jeg har gått i pluss totalt for hele året.  

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil først og fremst ha oversikt over økonomien, hva gjør dere for å få 100 % kontroll over økonomien? Samler dere på kvitteringer? :)

Tusen takk for svar!

Hilsen jente som ønsker å bli voksen

 

Anonymkode: a93bb...0f6

Fører regnskap.

Anonymkode: b3463...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overfører en sum hver lønning til en regningskonto, siden jeg får de samme regningene og summen blir lik hver måned. 

Resten går til litt sparing på noen kontoer og forbruksbeløpet står igjen på lønningskontoen/ den med kort.

Anonymkode: 2bab8...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (5 minutter siden):

Jeg har stålkontroll på økonomien, og synes det er skikkelig deilig 😊

Jeg fører regnskap, og skriver inn ALLE innkjøp i ulike kategorier i et excel-skjema. Bolig, dagligvarer, bil, øvrige reiseutgifter, helse, klær/sko, kjæledyr, osv. Sparer ikke nødvendigvis på kvitteringer, alle kjøp står jo i nettbanken. Setter meg ned en gang i uka (eller oftere, fordi jeg synes det er gøy 😄) og fører inn alle utgifter i passende kategori.

Sammenligner måned for måned, og det går sport i å se om jeg klarer å bruke litt mindre på mat, litt mindre på andre ting, om jeg går i pluss eller minus en måned, og hvor mye jeg har gått i pluss totalt for hele året.  

Samme her. Dessuten får du en veldig god oversikt over impulskjøp og hvor pengene egentlig går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autotrekk er gull! Både mellom egne konti og av regninger!

har Autotrekk fra Lønnskonto til regningskonto. Fra regningskontoen går det så autotrekk til en matkonto der jeg og mannen har hvert vårt visakort.

Har også autotrekk fra Lønnskonto til 3 sparekonti; en langsiktig buffer/store investeringer og en til å betale med dersom det blir vel mye shopping en måned ("dagligbuffer"). Den tredje er barnetrygden som går på egen konto som er feriebudsjettet vårt.

Da har jeg god oversikt i nettbanken, og må ikke føre Excel ved siden av

Transaksjonshistorikken på matkontoen viser hvor mye vi bruker på dagligvarer

Regningskontoen viser alt av faste utgifter

Lønnskontoen viser så alt av småinnkjøp som jeg bør kunne begrense. Har veldig lite penger igjen på lønnskontoen, sånn at jeg begrenser sløsingen min....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke samle kvitteringer, alt står jo i kontoutskriften for visa-kortet. Bruker kredittkort på alt, og betaler på forfall. Fører også budsjett i Excel, for å se ca hva jeg kan forvente å spare på et år. Faste utgifter går på avtalegiro rett fra konto. Er faktisk ikke så mange lenger, husleie og strøm hver måned, og forsikring to ganger i året (innbo og reise). Internett går nå i husleia, tv-lisens går over skatteseddelen, fasttelefon forsvant for en del år siden og telefonen er med kontantkort og brukes sjelden til ringing. 

Anonymkode: 9bf48...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det kanskje litt kronglete, men jeg fyller inn inntekter og utgifter fortløpende i et system i Notion. Det gjør at jeg klarer å holde styr på hva som går inn og ut, og for hvilken dag. Tar ikke vare på kvitteringer, men tar utgangspunkt i nettbanken. Men synes nettbanken i seg selv, ikke er holdbart. Da transaksjonene kan komme flere dager etter jeg kjøpte ting. Eller så sjekker jeg den digitale kvitteringen på Trumf (handler som oftest på Kiwi).

Siste dag i måneden summer jeg alle beløpene, og fyller de inn i budsjettet for mnd i et Excel ark. Der ser jeg om jeg har klart å holde meg til budsjettet.

Også har jeg et årsresultat, over hva som gikk inn og ut hver måned - og hvor mye jeg har spart. Også summer jeg det i løpet av hele året. Hvor mye har jeg fått inn i løpet av et år? Hvor mye har gått ut? Og hvor mye har jeg spart i løpet av et år?

Anonymkode: 38745...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et excel ark per år der jeg fører opp alle utgifter hver mnd, og et seperat ark der jeg har et budsjett. Hva jeg faktisk har brukt sjekker jeg ved å gå gjennom nettbank ca. 1 x per mnd.

Så opprettet jeg automatiske trekk i nettbanken slik at et fastsatt beløp går til min brukskonto, sparekonto, felles regningskonto og min egne regningskonto hver mnd. Jeg og samboeren har et felles matkort i tillegg. Vi setter inn et fast beløp hver mnd. Vi vet da hele tiden hvor mye vi har igjen å rutte med til mat ved å bare sjekke saldoen.

Jeg har også sørget for at jeg har riktig skattetrekk ved å regne ut skatten min selv. Jeg bruker skatteetatens kalkulator og har lært meg the basics. Da får man aldri restskatt og mest mulig utbetalt fast hver mnd.

Anonymkode: 80421...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet ut hva vi trenger i året til forsikringer, strøm, transport, husleie, gaver, mat, boliglån, lege/tannlege/frisør,  osv og delt på 12. Hver lønningsdag trekkes det riktige beløpet og går inn på en konto som da heter f.eks mat, husleie, forsikring osv. På den måten har jeg aldri for lite til husleie eller forsikring eller noe annet fordi jeg trodde jeg hadde mer penger enn jeg egentlig trengte. Det er et slags økonomisk system for sånne som meg som ikke orker å føre regnskap eller holde så veldig orden hele tiden. Nå er liksom jobben gjort og det er enkelt å justere om det trengs. 

I USA driver folk med på den måten med kontanter og konvolutter, men det er jo meningsløst når man lever i et digitalt samfunn og kan ha haugevis med bankkontoer og de er gratis å bruke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg har inn. Og så har jeg, en gang for mange år siden, gått gjennom utgiftene og sørget for at de er vesentlig lavere. Nei, jeg holder ikke øye med hva jeg kjøper og hva det koster. Må du det? Da kjøper du altfor mye. 
Legg forbruk (hus, lånekassa, bil, mat og forsikring, ferien, hobbyer, trening og hundemat) til maks 2/3 av det du tjener etter skatt. Len deg tilbake. Nyt livet. (De siste 1/3 setter du av til den dagen livet viser deg fingeren).

Anonymkode: 51b30...40d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange kontoer! Lager budsjett og har faste overføringer til ulike kontoer når jeg får lønn. Brukskonto, regninger (gjerne avtalegiro og e-faktura), boligkonto, konto til gaver, babykonto, diverse sparekontoer til korte og langsiktige sparemål; bryllup, ferie, bsu, pensjon, fond til barn osv.

En gang i blant fører jeg regnskap for en vilkårlig mnd for å sjekke hvor pengene faktisk går. Men har som regel full oversikt fordi jeg fordeler pengene over flere kontoer.

Anonymkode: 85f6b...5d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Automatisk regnskap og budsjett i DNB sin nettbank 

Anonymkode: 7bff6...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sett deg ned og lag en oversikt over alle faste utgifter du har i løpet av et år. Overfør 1/12 av dette til regningskonto. Ta høyde for at faste utgifter øker årlig.

2. Overfør nok til et greit matbudsjett til matkonto, hvor du har et bankkort som du bruker når du går i butikken. SIFOs referansebudsjett kan være en pekepinn dersom du ikke vet hvor mye du behøver til mat den første måneden.

3. Overfør resten til sparekonto/bufferkonto, men la det stå igjen litt til (!) kos, klær og diverse. Plusspoeng dersom du ikke bruker opp alle disse pengene på tant og fjas hver måned, og kan overføre deler av summen til sparekonto. 

4. (Og dette er det viktigste!); Vær nøktern! 
Du trenger antageligvis ikke ei bukse til, og den kjøpekaffen klarer du deg nok uten. Sjekk kilopris på varer, bruk det du har og ikke kast matvarer fordi du ikke gadd å spise det opp eller rusle til fryseren med restene. 12 kroner her og der blir faktisk en del i løpet av et helt år. Klær har du antageligvis for mye av fra før av (tips: Ta gjerne en ryddesjau og selg ting på Finn. Da kvitter du deg både med rot og får litt å fylle på feriekontoen med) 

Anonymkode: 59eae...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg fører regnskap i Excel og har stålkontroll på økonomien min.

Jeg har laget en mal som jeg bruker. Her har jeg lagt inn alle faste utgifter slik at de allerede ligger inne når jeg begynner på nytt år.

Jeg har ikke noe mål om å bruke minst mulig penger, men er revisor og litt over snittet interessert i økonomi og regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid brukt mindre enn jeg tjener. Har aldri satt opp regnskap. Kaster et blikk på siste bevegelser når jeg betaler regninger. Overfører penger nå og da til en sparekonto, men liker å ha nok på brukskontoen 😊

Anonymkode: 9e004...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager budsjett og fører regnskap i numbers (mac sin excel). Gull verdt.

Har lagd malen for 2023 allerede.

Anonymkode: 49f93...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i stålkontroll?

 

Jeg har stålkontroll, men jeg samler aldri på en kvittering eller fører regnskap.

 

Vi har full kontroll over utgiftene og setter av penger til det på en egen konto med avtalegiroer og efakturaer. Alt går kun fra en konto. 

 

Setter av en sum til mat hver måned.

 

Penger til fond og annen sparing settet av samme dag som lønn, det er ikke penger vi skal ha disponible.

 

Lar det stå igjen nok penger på bruk til alt det andre som måtte komme (2 barn og 1 på veg så er en del variable utgifter). Penger til cafe og slik kos inngår her, så kos styres litt av behovene den måneden. Er det penger igjen i slutten av mnd her går restsummen i fond eller annen sparing.

 

Det trenger ikke gjøres så avansert 😊

Anonymkode: 4858c...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil først og fremst ha oversikt over økonomien, hva gjør dere for å få 100 % kontroll over økonomien? Samler dere på kvitteringer? :)

Tusen takk for svar!

Hilsen jente som ønsker å bli voksen

 

Anonymkode: a93bb...0f6

Vet hvilke regninger som kommer når, vet hva matbudsjettet er, vet hva vi har i andre faste utgifter og vet hva vi har i budsjett til klær, ferie osv. kort sagt ikke bruke mer enn man har, og ikke bruke for å bruke.

Anonymkode: 7d25f...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...