Gå til innhold

Hvorfor kan ikke pinsevenner drikke alkohol?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange velger nok å avstå helt, i stedet for å komme til skade for å drikke for mye. 

Bibelen er ingen eventyrbok, og det står heller ikke noe om det du skriver her. Men det er nok mange som blir oppfordret til å la være. Ikke så rart det, når man ser hvordan flere oppfører seg med alkohol.

Anonymkode: 2ddcf...396

Hva er det da om ikke det er en eventyrbok?

Anonymkode: 66fb3...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler i utgangspunktet  mindre om Bibelen og mer om kultur og erfaringer. Frikirkeligheten og deler av arbeiderbevegelsen i Norge hadde en felles sak i å jobbe mot alkoholmisbruk og at fattigfolk drakk seg fra går og grunn og banket konene sine. Se: 

https://www.arbark.no/eldok/Arbeiderhistorie2000_3.pdf

Pinsebevegelsen hadde sitt utspring i samme sosiale lag som arbeiderbevegelsen, folk kjente til denne nøden på nært hold og av egen erfaring, Pinsebevegelsen var i utgangspunktet (California på begynnelsen av 1900-tallet) en bevegelse som var kjønnsinkluderende og sosialt inkluderende og som etterhvert hadde en effekt mht. sosial  klatring. Avhold ble tidlig en av «markørene»  for tilhørighet. I dag er det mindre strengt. Pinsebevegelsen er mangfoldig, alt fra små tradisjonelle menigheter på bøgda  til storbykirker med høy kulhetsfaktor hvor folk gjerne tar seg et glass eller tre.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.14):

Neivel, men du har iallefall fått feilopplysninger fra en eller annen plass, du vet jo best hvor selv uten at jeg skal drive å gjette hvor du har hørt det fra som du skrev. Pinsevenner har ingen slik felles regel, men det oppfordres til måtehold av grunner som er nevnt i tråden fra før.

Anonymkode: 699c6..

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.19):

Hva er det da om ikke det er en eventyrbok?

Anonymkode: 66fb3...257

Det er Guds ord. Uansett hvor mye folk prøver å fortelle noe annet.

Anonymkode: 2ddcf...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 5.8.2022 den 9.45):

Hva jeg har hørt at de ikke drikker alkohol.

 

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.01):

Vel da har du hørt feil da

Anonymkode: 699c6...35f

 

Sommer2464 skrev (På 5.8.2022 den 10.02):

Fra hvem?

 

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.08):

Fra de du har hørt at pinsevenner ikke kan drikke vel

Anonymkode: 699c6...35f

 

Sommer2464 skrev (På 5.8.2022 den 10.09):

Jeg har ikke hørt det fra noen person.

 

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.14):

Neivel, men du har iallefall fått feilopplysninger fra en eller annen plass, du vet jo best hvor selv uten at jeg skal drive å gjette hvor du har hørt det fra som du skrev. Pinsevenner har ingen slik felles regel, men det oppfordres til måtehold av grunner som er nevnt i tråden fra før.

Anonymkode: 699c6...35f

 

Sommer2464 skrev (På 5.8.2022 den 19.08):

Du er ikke tvunget til å gjette noe som helst jeg er ikke sjefen din da hadde du nok fått sparken. Og forresten nå husker jeg at jeg faktisk har hørt det fra en person faren min han sa at oldemor ikke drakk alkohol fordi hun var pinsevenn.

Du kan ta det helt med ro, jeg ville nok aldri ha ønsket en såpass passiv aggressiv sjef som deg i utgangspunktet, snakk om grobunn for dårlig arbeidsmiljø så det er nok vinn-vinn for oss begge😉

Som du ser av siteringer skrev du at du hadde hørt dette, jeg skrev bare at du hadde hørt feil, du spør meg fra hvem (som om jeg skulle vite dette?) 

Anonymkode: 699c6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

 

 

 

 

 

 

Du kan ta det helt med ro, jeg ville nok aldri ha ønsket en såpass passiv aggressiv sjef som deg i utgangspunktet, snakk om grobunn for dårlig arbeidsmiljø så det er nok vinn-vinn for oss begge😉

Som du ser av siteringer skrev du at du hadde hørt dette, jeg skrev bare at du hadde hørt feil, du spør meg fra hvem (som om jeg skulle vite dette?) 

Anonymkode: 699c6...

 

Tror du jeg har lyst til å svare deg en dag senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 10.19):

Hva er det da om ikke det er en eventyrbok?

Anonymkode: 66fb3...257

En historiebok skrevet av forfattere etter Guds ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Tror du jeg har lyst til å svare deg en dag senere?

Om du har lyst eller ikke spiller svært liten rolle for verken meg eller deg for du gjorde jo nettopp det:) er lyset slukket på alle måter hos deg eller?

Anonymkode: 699c6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har lyst eller ikke spiller svært liten rolle for verken meg eller deg for du gjorde jo nettopp det:) er lyset slukket på alle måter hos deg eller?

Anonymkode: 699c6...35f

Ærlig talt gå nå jeg er ikke interessert i å høre noe mer fra deg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt gå nå jeg er ikke interessert i å høre noe mer fra deg i denne tråden.

:) Det er ikke du som kan bestemme at noen ikke skal svare i tråden din. Nå er det slik at jeg kan svare så mye jeg ønsker i både denne tråden og andre tråder. At du er lite inntresert i å høre at du oppfører deg på en passiv aggressiv måte med andre mennesker som svarer og kommer med faktaopplysninger på det du har hørt av rykter er jo ditt valg men slettes ikke noe du kan bestemme hvem som svarer i hvilke tråder her på kg.

Anonymkode: 699c6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Selvfølgelig kan de drikke, det er ikke ubibelsk, poenget er at man ikke skal drikke seg full å gjøre dumme ting og sånn.

Men likevel er det et ganske sterkt press om å ikke drikke i det hele tatt i mange pinsemiljøer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

:) Det er ikke du som kan bestemme at noen ikke skal svare i tråden din. Nå er det slik at jeg kan svare så mye jeg ønsker i både denne tråden og andre tråder. At du er lite inntresert i å høre at du oppfører deg på en passiv aggressiv måte med andre mennesker som svarer og kommer med faktaopplysninger på det du har hørt av rykter er jo ditt valg men slettes ikke noe du kan bestemme hvem som svarer i hvilke tråder her på kg.

Anonymkode: 699c6...35f

 

Jeg bestemmer ikke noe som helst det er bare  Gud som har reel makt i verden så gå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...