Gå til innhold

Hvorfor kan ikke pinsevenner drikke alkohol?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Det står ingen steder i Bibelen at alkohol er forbudt og, Jesus selv i sitt jordlig liv drakk vin så hvorfor kan dere ikke drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har lest det i en eventyrbok at en ond trollmann kommer til å straffe dem som drikker alkohol

Anonymkode: accc5...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (2 timer siden):

Det står ingen steder i Bibelen at alkohol er forbudt og, Jesus selv i sitt jordlig liv drakk vin så hvorfor kan dere ikke drikke alkohol?

Det har kanskje med pietismen å gjøre? :vetikke:

Det ser ut til at også pinsevenner tar seg en drink eller to nå for tiden.

Anonymkode: 7ecb4...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som tilsier at pinsevenner ikke kan drikke alkohol 

  • Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinsevenner kan da virkelig det. Mange kristne tar sine personlige valg som resten av befolkningen om å drikke eller ikke drikke alkohol. Men pinsevenner har absolutt ingen regler og krav om å ikke drikke, skjønner ikke helt hvor du tar dette fra...:vetikke:

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Ingenting som tilsier at pinsevenner ikke kan drikke alkohol 

Men hva begrunner de det med? 

Anonymkode: 7ecb4...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen religiøs gruppe som har flere alkiser og rusmisbrukere enn Pinsemenigheten, Evangeliesentret har jo tatt inn mennesker med problemer som får sone der inne under straffegjennomføringsloven § 12 i mangfoldige år.

Problemet er at man blir ikke nykter av å klappe i hendene å rope på Jesus, kjenner flere som har vært der inne og de lærer absolutt ingenting om hvordan de skal klare seg i det daglige etter soningen. Tvert i mot så virker det som om det jobbes for at de heller skal komme tilbake til sentret og menigheten etter en stund.  

Anonymkode: 557a5...765

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (6 minutter siden):

Pinsevenner kan da virkelig det. Mange kristne tar sine personlige valg som resten av befolkningen om å drikke eller ikke drikke alkohol. Men pinsevenner har absolutt ingen regler og krav om å ikke drikke, skjønner ikke helt hvor du tar dette fra...:vetikke:

Jeg er oppvokst i en pinsemenighet, og i den var det nulltoleranse for alkohol og nikotin. Virkelig nulltoleranse. Om noen i det hele tatt ble bustet i å drikke alkohol, ble de fort degradert i hierarkiet.

Anonymkode: 31c57...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke blir ikke oppmuntret til, men føler ikke jeg blir degradert på noe vis av at jeg drikker innimellom

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hva begrunner de det med? 

Anonymkode: 7ecb4...fd5

Nå er ikke jeg personlig pinsevenn, men kjenner et par som har gått der. Igjen alkoholbruk er ikke noe som er et krav om at skal unngås eller ikke drikkes, så pinsevenner er som alle andre, de tar sine personlige valg om alkoholbruk. Men det er mangen referanser til alkohol i bibelen 

Ordspråkene 20:1: «Vinen er en spotter, og den sterke drikk en bråkmaker, ingen som raver av drikk, er vis.» Ordspråkene 23:20,21: «Vær ikke blant dem som fyller seg med vin, eller blant dem som fråtser i kjøtt. For den som eter og drikker, blir fattig, og rusen kler folk i filler.»

 

"Bibelen snakker både negativt og positivt om alkohol. I vers som Hosea 4:11 og Ordspråkene 23:29-35 advarer den klart mot drikking.

Festing, utskeielser og fyll blir flere andre steder beskrevet som synd, for eksempel i Galaterbrevet 5:19-21. I 1 Peter 4:3 blir fyll nevnt sammen med avgudsdyrking."

https://itro.no/ilivet/bibelen-og-alkohol/

Den drikkekulturen en har her i Norge med mye flatfyll, rølping etc og hvor "et glass" så og si aldri skjer er det nok viktig for ledere i en slik organisasjon å være bevist på sin rolle! 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er oppvokst i en pinsemenighet, og i den var det nulltoleranse for alkohol og nikotin. Virkelig nulltoleranse. Om noen i det hele tatt ble bustet i å drikke alkohol, ble de fort degradert i hierarkiet.

Anonymkode: 31c57...6dc

Og igjen mangen av de jeg kjenner har ikke slike krav i sin meninghet, men at hver og en bør ha en bevist rolle til alkoholbruk, det sier seg vel selv at flatfylla ikke er innenfor akkurat i slike miljøer, uten at jeg degraderer dine personlige opplevelser. Men det er ikke et krav eller et system at pinsevenner skal være avholds kontra andre kristne miljøer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Ingenting som tilsier at pinsevenner ikke kan drikke alkohol 

Hva jeg har hørt at de ikke drikker alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (16 minutter siden):

Hva jeg har hørt at de ikke drikker alkohol.

Vel da har du hørt feil da

Anonymkode: 699c6...35f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel da har du hørt feil da

Anonymkode: 699c6...35f

Fra hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen pinsevenner og der er det alkoholforbud. De drikker i skjul da. Kjipt liv

Anonymkode: 66fb3...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (5 minutter siden):

Fra hvem?

Fra de du har hørt at pinsevenner ikke kan drikke vel

Anonymkode: 699c6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er anbefalt å ikke drikke seg drunken (full)  fordi man da kan gjøre ting man angrer på. Står ingen ting om at man ikke kan ta seg et glass vin. Mange derimot opplever at å drikke ett eller to glass vil gi de mer lyst til å drikke mer, og derfor avstår de helt for å unngå fristelsen. 

Anonymkode: f71e5...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra de du har hørt at pinsevenner ikke kan drikke vel

Anonymkode: 699c6...35f

Jeg har ikke hørt det fra noen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hørt det fra noen person.

Neivel, men du har iallefall fått feilopplysninger fra en eller annen plass, du vet jo best hvor selv uten at jeg skal drive å gjette hvor du har hørt det fra som du skrev. Pinsevenner har ingen slik felles regel, men det oppfordres til måtehold av grunner som er nevnt i tråden fra før.

Anonymkode: 699c6...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger nok å avstå helt, i stedet for å komme til skade for å drikke for mye. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De har lest det i en eventyrbok at en ond trollmann kommer til å straffe dem som drikker alkohol

Anonymkode: accc5...574

Bibelen er ingen eventyrbok, og det står heller ikke noe om det du skriver her. Men det er nok mange som blir oppfordret til å la være. Ikke så rart det, når man ser hvordan flere oppfører seg med alkohol.

Anonymkode: 2ddcf...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...