Gå til innhold

Null arbeidserfaring, hvordan få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en kar på 24, som så og si har null arbeidserfaring. Ja, jeg vet det er flaut, pinlig osv. Har fullført VGS, og studerer nå. Fra 18-24 har jeg rett og slett levd på foreldrene mine sine penger(de er millionærer), og brukt de da på festing, og andre ting og tang.

Men jeg tenker og manne meg opp og få meg en jobb nå, er det helt umulig for meg? Og drive og søke på jobber på Finn er vel helt håpløst for meg med den CVen. Må absolutt ikke være en fulltid, kan godt være en deltid! Egentlig hva som helst, uten noe som man trenger lappen til.

Om jeg drar til et jobbbyrå, kan de hjelpe meg noe? :) Tusen takk for all hjelp! 

Anonymkode: 449e7...a52

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva studerer du? Noen studier gir god inngangsbillett til deltidsjobb. 

Anonymkode: d7706...a4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh, jeg studerte for et par år tilbake i en alder av 35, og mange av medstudentene var rundt din alder.

Jeg skal love deg at du ikke er alene om å ikke ha jobberfaring! Mange av de jeg gikk med bodde fremdeles hjemme, hadde sponset nyere bil av foreldrene, tok studielån for å investere det osv.

Et lite tips for å få noe på CV-en er at det sannsynlig er en del verv og aktiviteter du kan gjøre på campus. Selv var jeg leder for studentsamfunnet, samt deltok i studentdemokratiet. Startet også linjeforening, som ikke eksisterte for vårt studie/fagområde.

Jeg tenker at slike verv kan fortelle vel så mye om deg og ditt engasjement, som en deltidsjobb på Circkle-K.

Fadderstyret er også et alternativ, samt verv som tillitsvalgt.

Anonymkode: 0f87f...a9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om foreldrene dine er så rike, har de sikkert mulighet til å hjelpe deg å skaffe en jobb via bekjentskaper. 

Ellers kontakter du vikarbyråer, det er store behov for arbeidskraft om dagen. Ett sted må du begynne. 

Anonymkode: 1348e...71a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg studerte hadde vi også en "grunderinkubator". Sitter du med en liten gründerspire i magen? Kanskje du skulle dratt med et par medstudenter og sett om dere kunne startet opp noe selv? Igjen, jeg ville undersøkt hvor mye muligheter det faktisk er på campus.

Vi var fire stykker som gjorde dette, og selv om to av oss har solgt oss ut (fått vanlige jobber etter endt studie), så lever bedriften fremdeles og omsetter godt. Veldig, veldig god CV-mat.

Ubetalt praksisplass/internship på deltid innen ditt fagområde vil også kunne være noe som kan være enkelt å få til. Du tjener jo ikke noe på det økonomisk der og da, men det trenger du kanskje ikke heller? Erfaringen på CV-en er like flott, om ikke flottere, når du viser at du har lagt inn den ekstra innsatsen for å bli flinkere i faget, men uten å få betalt.

Mulighetene er altså mange! Ønsker deg lykke til, med pågangsmot og engsjement så ordner det meste seg :) 

Anonymkode: 0f87f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva studerer du? Noen studier gir god inngangsbillett til deltidsjobb. 

Anonymkode: d7706...a4b

Økonomi og administrasjon. 

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv praksisplass gjennom nav om du får det. Det tok riktignok litt tid, men det ga meg fast jobb etterhvert. 

Anonymkode: c6ebe...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ellers kontakter du vikarbyråer, det er store behov for arbeidskraft om dagen. Ett sted må du begynne. 

 

Vil ikke be foreldrene mine, de har gjort mer enn nok, og påtide og ta ansvar selv :)

Takk for tips! Skal jeg bare avtale et møte med et vikarbyrå? 

Anonymkode: 449e7...a52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som også har veldig mye å si i enkelte bransjer er karakterer. Man kan sikkert si mye om det, men sånn er det bare.

En av de som gikk ingeniørstudiet med meg hadde så å si kun A-er (helt sykt, for studiet var vanskelig). Han brukte studietiden i all hovedsak på studiene, det ble "jobben" hans. Videre ble det hans bevis på at han duger, og at den manglende arbeidserfaringen hadde ingenting å si. Han sitter svært godt i det i dag, noen få år etterpå.

Det varierer nok fra bransje til bransje/studie til studie, men tar du en bachelor i datateknikk og har et snitt på A, så får du jobb uavhengig av tidligere erfaring.

Det er ikke gitt at du egentlig trenger arbeidserfaring, om du kan slå i bordet med en grad hvor du har særdeles gode karakterer, særlig om du stikker deg ut fra resten av de som tok faget/eksamen (dette kan du få utskrifter på via studentweb bl.a.).

Anonymkode: 0f87f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv praksisplass gjennom nav om du får det. Det tok riktignok litt tid, men det ga meg fast jobb etterhvert. 

Anonymkode: c6ebe...f7f

Men er kanskje mye om beinet vil jeg tro, gjennom nav? Og hvor fort kan de skaffe meg jobb? Hva som helst, sålenge det er en slags inntekt.

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er kanskje mye om beinet vil jeg tro, gjennom nav? Og hvor fort kan de skaffe meg jobb? Hva som helst, sålenge det er en slags inntekt.

Anonymkode: 449e7...a52

Jeg ville MYE heller hatt gode karakterer og styreverv på CV-en, enn en praksisplass tildelt via NAV. Folk er forskjellige, men jeg synes det ville sett langt bedre ut om jeg skulle vurdert deg som arbeidstaker.

Anonymkode: 0f87f...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville MYE heller hatt gode karakterer og styreverv på CV-en, enn en praksisplass tildelt via NAV. Folk er forskjellige, men jeg synes det ville sett langt bedre ut om jeg skulle vurdert deg som arbeidstaker.

Anonymkode: 0f87f...a9a

Jeg trenger bare noe som helst jobberfaring, så kan jeg heller bytte jobb etter noen mnd. Alt fra lagerjobb til kassemedarbeider. På den måten skaffer jeg meg jobberfaring og rutine og.

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arbeidssøkers marked nå og stor etterspørsel, så jeg tror du vil ha gode muligheter! Det er bare å begynne å søke, begrunn arbeidsløsheten med fokus på studier (eventuelt reise hvis det har vært aktuelt?) og fokuser på at du nå er motivert. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trenger bare noe som helst jobberfaring, så kan jeg heller bytte jobb etter noen mnd. Alt fra lagerjobb til kassemedarbeider. På den måten skaffer jeg meg jobberfaring og rutine og.

Anonymkode: 449e7...a52

Helt enig, men relevant erfaring til studiene vil nok telle mer. På CV-en din står det ikke hvor mye du får betalt.

Jeg har i hvert fall følt at min CV, som i all hovedsak viste at under studietiden fokuserte jeg 110% på studiene (vervene+karakterene viser dette), har gjort det enklere for meg. Det har til og med blitt kommentert under et par intervjuer.

Det hadde neppe en lagerjobb blitt, om en slik sto på CV-en min.

Anonymkode: 0f87f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trenger bare noe som helst jobberfaring, så kan jeg heller bytte jobb etter noen mnd. Alt fra lagerjobb til kassemedarbeider. På den måten skaffer jeg meg jobberfaring og rutine og.

Anonymkode: 449e7...a52

Nå ble det mye fra meg, men styrevervene er "ordentlige". Det er faktisk jobb, bare ikke betalt.

Du blir registrert som styreleder i en organisasjon i Brønnøysundregisterert osv., det er ikke bare noe "tullegreier". Mye må ordnes og arrangeres, fra økonomi til logistikk. Det er faktisk relativt omfattende arbeid!

Anonymkode: 0f87f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nothingarrived skrev (27 minutter siden):

Det er arbeidssøkers marked nå og stor etterspørsel, så jeg tror du vil ha gode muligheter! Det er bare å begynne å søke, begrunn arbeidsløsheten med fokus på studier (eventuelt reise hvis det har vært aktuelt?) og fokuser på at du nå er motivert. Lykke til!

Men hvor og hvordan skal jeg søke? :) Sånne stillinger på Finn.no er jeg garrantert sjanseløs på, da jeg mangler arebeidsaerfaring. Kanskje et bemmingsbyrå er min mulighet?

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvor og hvordan skal jeg søke? :) Sånne stillinger på Finn.no er jeg garrantert sjanseløs på, da jeg mangler arebeidsaerfaring. Kanskje et bemmingsbyrå er min mulighet?

Anonymkode: 449e7...a52

Få deg truckførerbevis og finn en lagerjobb :) 

Anonymkode: 22c75...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få deg truckførerbevis og finn en lagerjobb :) 

Anonymkode: 22c75...fe1

Hva med lagerjobb, uten truckførerbevis?

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er en kar på 24, som så og si har null arbeidserfaring. Ja, jeg vet det er flaut, pinlig osv. Har fullført VGS, og studerer nå. Fra 18-24 har jeg rett og slett levd på foreldrene mine sine penger(de er millionærer), og brukt de da på festing, og andre ting og tang.

Men jeg tenker og manne meg opp og få meg en jobb nå, er det helt umulig for meg? Og drive og søke på jobber på Finn er vel helt håpløst for meg med den CVen. Må absolutt ikke være en fulltid, kan godt være en deltid! Egentlig hva som helst, uten noe som man trenger lappen til.

Om jeg drar til et jobbbyrå, kan de hjelpe meg noe? :) Tusen takk for all hjelp! 

Anonymkode: 449e7...a52

Snakk med bemanningsbyrå og si det som det er. Jeg har knapt nok utdannelse, men har jobbet meg opp takke være vikarbyråer (holder på med høyere utdannelse nå som voksen da 😁).
Mange arbeidsgivere tar inn folk som trenger litt arbeidserfaring. 
Vi har selv en sønn på 18 som ikke har noe arbeidserfaring og ba han ta direkte kontakt med en bedrift for å høre om de trengte folk. 
Dei hadde heldigvis behov for noen som kunne gjøre unna en pønsje jobb og han fikk prøve seg og fikk etterhvert jobb som deltidsansatt (han studerer fullt). 

Anonymkode: 39bc4...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som hr flere gode tips her? Skal jeg søke på Finn, lebere søknad personlig eller via bemannigsbyråer? 

Anonymkode: 449e7...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...