Gå til innhold

5 år og greier ikke dele leker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ventet og gitt det tid, og trodde det skulle gå over. Det er normalt å ikke greie å dele leker som 1-3 åring, men nå begynner jeg å bli bekymret. Hun tåler ikke at noen andre barn tar på lekene hennes. besøk begynner å reagere, vil ikke hjem til oss, og det skjønner jeg jo. 

Hva gjør vi? 

Anonymkode: 8f4dd...679

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prater og øver :) Det er i 4-5-årsalderen de begynner å bli modne nok til å skjønne dette med deling, så hun er ikke håpløst sent ute. Vi har en på 4,5, og ser mange i hans aldersgruppe som også sliter en del med deling.

Gi det tid, prat sammen før besøk, og ikke tving frem delingen. Å tvinge barn til å dele, er ikke gunstig. Det lærer ungene at de har rett til å kreve at andre deler med dem, og det er jo ikke akkurat bra det heller. Det er også greit å prate om før besøk at noen leker vil de ikke dele, men da må de lekene pakkes vekk før besøket kommer. Vår eldste får fnatt av å skulle dele legoen med noen (han er redd de ødelegger og roter vekk ting), og da sier vi ok, da legger vi den vekk nå besøket kommer, så får dere leke med noen leker du synes det er ok å dele. 

Anonymkode: abe56...876

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Går hun i barnehage? I så fall hvordan er det der, deler hun da? 

Anonymkode: 5f14e...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Snakk om deling og følelser. Når man eier noe så stemmer meg over den ting og kan velge selv om man vil dele eller ikke. Hvis deling blir påtvunget så eier de den egentlig ikke. Men oppmuntre til deling både i egen samtale men også når man ser barn og voksne dele. «Så fint av Lisa deler bilen med deg nå.» «Jeg ser at Martin ble veldig glad nå når du delte den grønne fargestiften med han» osv. Det kommer etterhvert.

Anonymkode: 461c2...b9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prater og øver :) Det er i 4-5-årsalderen de begynner å bli modne nok til å skjønne dette med deling, så hun er ikke håpløst sent ute. Vi har en på 4,5, og ser mange i hans aldersgruppe som også sliter en del med deling.

Gi det tid, prat sammen før besøk, og ikke tving frem delingen. Å tvinge barn til å dele, er ikke gunstig. Det lærer ungene at de har rett til å kreve at andre deler med dem, og det er jo ikke akkurat bra det heller. Det er også greit å prate om før besøk at noen leker vil de ikke dele, men da må de lekene pakkes vekk før besøket kommer. Vår eldste får fnatt av å skulle dele legoen med noen (han er redd de ødelegger og roter vekk ting), og da sier vi ok, da legger vi den vekk nå besøket kommer, så får dere leke med noen leker du synes det er ok å dele. 

Vi har ikke gjort det, men det fører til at ethvert barn som kommer på besøk hit må sitte og se på henne leke. Det er heller ikke gunstig. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk om deling og følelser. Når man eier noe så stemmer meg over den ting og kan velge selv om man vil dele eller ikke. Hvis deling blir påtvunget så eier de den egentlig ikke. Men oppmuntre til deling både i egen samtale men også når man ser barn og voksne dele. «Så fint av Lisa deler bilen med deg nå.» «Jeg ser at Martin ble veldig glad nå når du delte den grønne fargestiften med han» osv. Det kommer etterhvert.

Så bestemmer man*

Skrevet

Vi sier «du må dele lekene dine» og «det er ikke noe hyggelig å være på besøk hos noen som ikke deler» eller «gode venner deler».. Jeg syntes det er noe «off» med barn som ikke deler - og hvor foreldrene ikke sier noe 😅. Ser du har fått tips om å ikke tvinge det frem? Men, altså, om det ikke kommer «naturlig» så må barnet veiledes. Det er fryktelig lite sjarmerende med voksne og ungdommer (og større barn) som ikke greier å dele. Dette handler om sosiale ferdigheter. 

men - barnet kan legge bort de tingene han eller hun er redd for i forkant av besøket. ☺️

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke gjort det, men det fører til at ethvert barn som kommer på besøk hit må sitte og se på henne leke. Det er heller ikke gunstig. 

ts

Foreslå at besøk tar med egne leker en stund? Og prat så om hvordan det er å være på besøk hvor den du besøker ikke vil dele. Hvordan ville hun følt det om hun bare måtte sitte og se på en som lekte? Hadde hun hatt lyst til å være på besøk der igjen? Osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Går hun i barnehage? I så fall hvordan er det der, deler hun da? 

Anonymkode: 5f14e...2ce

Hun deler i barnehagen fordi de tvinger henne til å dele. Det er mye hyl og skrik der også.

ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Det hadde jeg aldri godtatt som mamma. Beklager altså, men nå ble jeg litt fyrt. Som mamma til 5-åring selv så hadde jeg ikke latt barnet mitt komme på besøk til dere. Det handler i hovedsak om dere som foreldre, ikke barnet. Hun er jo prisgitt deres veiledning. 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en ærlig sak å ikke ville dele de lekene man er aller mest glad i, som kan gå i stykker, osv. Så greit å rydde bort dem. Men ALLE lekene er jo ikke like dyrebare?

Anonymkode: 447eb...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ventet og gitt det tid, og trodde det skulle gå over. Det er normalt å ikke greie å dele leker som 1-3 åring, men nå begynner jeg å bli bekymret. Hun tåler ikke at noen andre barn tar på lekene hennes. besøk begynner å reagere, vil ikke hjem til oss, og det skjønner jeg jo. 

Hva gjør vi? 

Så når dere øver på å dele leker skjer hva? Barnet får panikk? Barnet gråter? 

La oss ta et klassisk eksempel på læring som dere sikkert har gjort hundrevis av ganger. Du gir barnet en av dine ting og sier «her, jeg ønsker dele denne med deg». Hva skjer? 

Eller et annet klassisk eksempel dere sikkert har utført til dere er dritt lei: vi øver med figurer. Du har en bamse/dukke/legofigur. Hun en annen. Dere øver på at figurene deler. Hennes figur deler og din sier «at du deler gjlr meg glad». Hva skjer?

Sånn i situasjonen? Si «Per ønsker å låne leken din. Får han lov til det?» så sier barnet nei, og du svarer «det er helt i orden. Takk for at du sier fra om dine grenser. Det er kjempebra. Kanskje du kan tenke på om per kan få låne neste gang/neo annet. Per ville nemlig bli glad av det»

Anonymkode: 08e49...0b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Jeg skrev den delen om at barn eier sine ting og alt det der, men det eg ganske drøyt og helt uakseptabelt at det går så langt at barn sitter der uten leker og dere ikke tar tak i det. Dette må dere jobbe med. Må barn sitte uten leker og bare se på da går det ikke an å ha besøk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreslå at besøk tar med egne leker en stund? Og prat så om hvordan det er å være på besøk hvor den du besøker ikke vil dele. Hvordan ville hun følt det om hun bare måtte sitte og se på en som lekte? Hadde hun hatt lyst til å være på besøk der igjen? Osv. 

Vi har gjort det. Snakket oss grønn om hvordan hun ville følt det. Det hjelper ikke hun sier ja og ha der og da, og så er det full krise når besøket kommer.

ts

Skrevet

Vi har gjort det. Snakket oss grønn om hvordan hun ville følt det. Det hjelper ikke hun sier ja og ha der og da, og så er det full krise når besøket kommer.

ts

Da får det bare bli full krise, tenker jeg. Dere må stå i følelsene til barnet. Å dele er ikke noe man kan velge bort. Da må barnet selv tas bort fra lekene sine/situasjonen og roe seg ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ts

Kjøp en veldig fin leke du vet hun hadde elsket. Leken er din og du vil ikke dele. Så får hun kjenne litt på hvordan det er å sitte der å bare se på. Så tar dere en skikkelig prat om hvordan det føles.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere godtar en situasjon hvor dere lar andre barn sitte og se på at hun leker?! 😅 jeg hadde overstyrt dere som foreldre om jeg hadde vært der. Hadde funnet en leke til barnet mitt, og ved protester så hadde jeg sagt «det er klart X også må ha noe å leke med». Hadde det blitt hyl og vræl så hadde jeg ventet at du ordna opp med ungen din. Bare husk at rykter går mellom foreldre også. Vips så er hun Viggo venneløs. Dét er vanskelig å bøte på. 

Anonymkode: 62eb4...d28

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at dere som foreldre må stå i de negative følelsene, og la det blir full krise. Snakk med et vennepar og hør om de kan komme over på besøk et par ganger de neste ukene, gi barnet deres beskjed i forkant om at hun kan velge seg ut tre leker som hun ikke vil dele, resten må hun pent dele på. Skaper hun drama tar dere henne inn på annet rom mens det andre barnet leker videre, og gir tydelig beskjed om at hvis det skal lekes sammen, så må leker deles. 

Anonymkode: 96ff2...e06

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Så hvorfor sier dere ikke «beklager datter, men du må dele når vi har andre barn på besøk. Skjønner det er vanskelig, men det er sånn gode venner gjør. Nå kan vi finne frem 10 leker dere kan leke med, som vi legger i stua». 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker også at dere som foreldre må stå i de negative følelsene, og la det blir full krise. Snakk med et vennepar og hør om de kan komme over på besøk et par ganger de neste ukene, gi barnet deres beskjed i forkant om at hun kan velge seg ut tre leker som hun ikke vil dele, resten må hun pent dele på. Skaper hun drama tar dere henne inn på annet rom mens det andre barnet leker videre, og gir tydelig beskjed om at hvis det skal lekes sammen, så må leker deles. 

Anonymkode: 96ff2...e06

Enig. Er vel på den måten samtlige i vår omgangskrets løser sånn type problematikk på.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...