Gå til innhold

The Beck Diet Solution - 6-ukersprogram

Anbefalte innlegg

Lucille

Den siste av mine topp 3 slankefeller, er de som Becks sammenfatter som psykologiske feller. Underkategoriene er
1) motløshetfellen (the Discouragement Trap) - at man har lyst å gi opp når det blir vanskelig. Denne har jeg kjent på ofte. Den kommer særlig når jeg har levd strengt og følt meg flink lenge, og så uteblir resultatene. Eller når fremgangen stopper, eller man treffer et platå. Beck utfordrer en til å analysere hvor mange av ukas timer som egentlig var vanskelige, i forhold til hvor mange som egentlig var helt greie. Men det som jeg finner mer overbevisende er argumentasjonen om at jeg faktisk har noen nye verktøy i kassen denne gangen, slik at de gamle erfaringene som jeg har med i bagasjen, ikke bør få lov å påvirke hvordan jeg tenker og reagerer denne gangen. Og det siste tipset, hvis man føler seg overveldet og motløs: Ikke tenk på det lange perspektivet - fokuser på å fastholde prosessen akkurat nå, i dette øyeblikket, eller de neste 24 timene.

2) berøvelsesfellen (the Deprivation Trap) - når man føler seg bitter for at man må begrense maten. Denne var det jeg kjente på før idag, jf. forrige innlegg.  Beck på at det er viktig at man passer på at man ikke spiser så lite at det faktisk stemmer at man berøver seg selv all mat man liker. Det bør ikke være alt eller ingenting. Man må unne seg mat man liker i rimelige porsjoner, slik at man ikke ender med å gjøre opprør og gå på en kjempesmell. Og så kan man tenke på at man uansett må berøve seg selv for noe: Å spise som man vil, eller å å ned i vekt. Les motivasjonslisten, og pass på å sammenligne dietten sin med personer i samme situasjon - ikke velg tenåringsgutter i voksefasen som sammenligningsgrunnlag.

3) ingen viljestyrkefellen - når du tror på at det ikke er mulig å motstå overspising. Gode råd om å skille mellom det som er umulig og det som bare er vanskelig, og så sammenligne med alle de andre vanskelige tingene man har prestert i livet.

4) overbelastningsfellen (the Feeling Overburdened Trap) - når du blir lei av å fokusere på , og jobbe med vekttap. Ja, det er hardt arbeid, men det følger mye hardt arbeid med fedme og. Skriv ned ulempene med overvekten og sammenlign med fordelene som vil følge av vekttap.

5) jeg bryr meg ikke-fellen (the I Don't Care Trap) - forbigående følelser av apati som tapper en for motivasjon. Viktig å tenke at selv om jeg ikke bryr meg i det øyeblikket kaka er på vei inn i munnen, så kommer jeg til å bry meg mye litt senere

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lucille

Whoosh-effekten fortsetter - har gått ned 2-300 gram til dagen siden fredag. Minus 5,4 kilo idag. Det er nesten 2 kilo ned fra forrige tirsdag. Mangler 1,5 kilo til neste mål, som er ett BMI-trinn ned.

Det har vært mye hardt arbeid bare for å komme tilbake til der jeg var i april 🙄

Endret av Lucille
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...