Gå til innhold

Hvilken katrerase?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rastebenk skrev (6 minutter siden):

Troll. Det er vel 100 000 løskatter i Norge som går for lut og kaldt vann. Vi trenger ikke flere. Det er heller ikke sunt for hunnkatter å føde kull i tide og utide gjennom hele livet sitt. Ingen katter bør ut før de er sterilisert/kastrert, med mindre de er under strengt oppsyn.

Helt enig. Med mindre du vil ha kattunger OG tar vare på dem selv hvis ingen vil ha dem. 

Det største problemet er de med hannkatt, de kastrerer ikke for det er ikke de som får ungene. 

• Liker 2
Skrevet
Mamajune11 skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Med mindre du vil ha kattunger OG tar vare på dem selv hvis ingen vil ha dem. 

Det største problemet er de med hannkatt, de kastrerer ikke for det er ikke de som får ungene. 

Ja alle katteeiere må ta ansvar for å enten holde katten sin som innekatt, eller kastrere den.

Ukastrerte katter er også mye ekstra jobb. Hannkattene markerer som regel inne med urin som lukter skikkelig stramt, mens hunnkattene får løpetid med blodspor og står ofte og remjer i lange stunder mens de har løpetid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rastebenk skrev (23 minutter siden):

Jepp, skikkelig bakgårdsmix 🥰 Fikk henne gratis. Har en kollega som kjøpte samme type huskatt for nesten 4000 kroner på finn, hun følte seg lurt i ettertid. Kattungen var ikke vaksinert eller helsesjekket heller. Alle kjenner noen som kjenner noen som har sluppet ut en usterilisert hunnkatt og endt opp med et uønsket kattungekull. Så det er best å spørre seg rundt dersom man ønsker huskatt. 

Nei, alle kjenner ikke noen som har sluppet løs en ukastrert hunnkatt, nei. Jeg kjenner ingen. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har en ukastrert katt i det hele tatt (med unntak av en kollega som driver katteavl på rasekatt). Det er derfor jeg spør hvor dere bor, dere som bor der dette tydeligvis fortsatt er vanlig.

Anonymkode: 12721...92c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vet jo aldri hva disse kattene har opplevd, og mange er vel utrygge også, hvis de er født ute i skogen.

Anonymkode: 650ce...41f

Man bestemmer selv hvilke katter man vil ta inn. Noen forverter her tar kun inn kattunger f.eks. jeg og min mann tar inn hva som helst. 

Anonymkode: 2cedf...e0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, alle kjenner ikke noen som har sluppet løs en ukastrert hunnkatt, nei. Jeg kjenner ingen. Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har en ukastrert katt i det hele tatt (med unntak av en kollega som driver katteavl på rasekatt). Det er derfor jeg spør hvor dere bor, dere som bor der dette tydeligvis fortsatt er vanlig.

Det er SVÆRT vanlig på bygda. Svigerinna mi fra Oslo ble helt sjokkert, hun kjenner heller ingen som har ukastrerte katter. Her jeg bor(500 innbyggere) har vi minst tre familier med ukastrerte katter, de får haugevis av kattunger i året. 

Anonymkode: 2cedf...e0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

68 treff på kattunger gis bort på finn.no akkurat nå. Du kan jo sjekke lokasjonene selv. Dette er dessverre fremdeles vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rastebenk skrev (5 minutter siden):

68 treff på kattunger gis bort på finn.no akkurat nå. Du kan jo sjekke lokasjonene selv. Dette er dessverre fremdeles vanlig.

Og én i Oslo, og det er en bengalkatt på deltid (!). Jeg skjønner at det at kattunger er vanskelig å få tak i i stor grad er et Oslo-fenomen. 

• Liker 1
Skrevet

Neva Maquerade, som er en Sibirkatt, er en uteolig kosete rase med godt lynne😍😍 anbefales på det sterkeste.

AnonymBruker
Skrevet
Rastebenk skrev (46 minutter siden):

Troll. Det er vel 100 000 løskatter i Norge som går for lut og kaldt vann. Vi trenger ikke flere. Det er heller ikke sunt for hunnkatter å føde kull i tide og utide gjennom hele livet sitt. De får veldig mange avkom hvis de går fritt ute og ikke steriliseres.  Ingen katter bør ut før de er sterilisert/kastrert, med mindre de er under strengt oppsyn.

Så mao du vet ikke forskjellen mellom kastrering og sterilisering?

Nei til sterilisering, ja til kastrering.

Anonymkode: 0c3b7...0dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lest om de ulike kattene fra dyrebeskyttelsen, som ligger ute nå. Har ikke sett noen kattunger. 

Problemet med å få seg en kattunge, er at personligheten de har som kattunge, ikke trenger å være den katten du får.

Jeg har opplevd å kjøpe en kosekatt som etter å ha blitt voksen ikke vil kose. Mens en annen kattunge som ikke kunne male, som ble den mest kosete katten jeg har kjent.

Med å få tak i en voksen katt hos dyrebeskyttelsen, så kan du faktisk vite hva du får.

Men du må nesten finne ut av det selv.

Anonymkode: 2dcf3...eab

• Nyttig 1
Skrevet
prøver89 skrev (1 time siden):

Neva Maquerade, som er en Sibirkatt, er en uteolig kosete rase med godt lynne😍😍 anbefales på det sterkeste.

veldig pen katterase iallfall ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som får kattunger "kastet etter dere" gratis, hvor bor dere egentlig? For her (Osloområdet) har det ikke vært slik på årevis. Tvert i mot er det vanskelig å få tak i kattunger, man må gjerne lete lenge og selvfølgelig betale for dem.

Akkurat nå så gis det bort kattunger f eks i Lillestrøm, Kolbotn og Sandvika. Ikke midt i Oslo men absolutt i nærheten. For Osloboere som vil ha gratis katt. Ellers selges det jo drøssevis av kattunger for ca 500 kroner. Men klart rasekatt med stamtavle, da må man opp i minst 12 000.

Anonymkode: 79c5d...dae

AnonymBruker
Skrevet

Så mao du vet ikke forskjellen mellom kastrering og sterilisering?

Nei til sterilisering, ja til kastrering.

Anonymkode: 0c3b7...0dc

Hvorfor skiller du mellom begrepene? Hverken hunn- eller hannkatter bør få gå rundt og formere seg fritt. Fertile hannkatter pisser og markerer overalt og kan være forferdelige å ha i hus. De sloss også mer. De roer seg veldig ned ved kastrering, i likhet med hunnkattene som også roer seg ned. 

Anonymkode: 14c25...769

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skiller du mellom begrepene? Hverken hunn- eller hannkatter bør få gå rundt og formere seg fritt. Fertile hannkatter pisser og markerer overalt og kan være forferdelige å ha i hus. De sloss også mer. De roer seg veldig ned ved kastrering, i likhet med hunnkattene som også roer seg ned. 

Anonymkode: 14c25...769

Ikke meg, men hun mener at kastrering er det man utfører både på hann og hunn. Det er en del misforståelse der ute, fordi sterilisering er et helt annet inngrep som omtrent ikke utføres og ikke er bra for kattene. Men det var selvfølgelig teit å ikke nevne det i det første innlegget fordi da tror jo alle at h*n er imot kastrering. 
https://evidensia.no/kjaeledyr-husdyr/kastrering-eller-sterilisering/

Anonymkode: 60cc2...715

Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken katterase er det på bildet? Hvilke raser er de som kan bli mest kosete? (Vet det kommer ann på personlighet.) Og som ikke blir av de største (har sett bilder av kjempestore maine coon.) 

C2F6A900-263F-4BD4-AE07-8525073ACBFB.jpeg

Veivesenets parkmix, god gammeldags huskatt av farge gråbrun tabby.

Jeg har hatt totalt fire av rasen Veivesenets parkmix, av forskjellige farger. For tiden har vi kun to, av lignende farge som den på bildet.
Alle fire har hatt TOTALT forskjellige personligheter.
Første var en kosegris av rang, jo større fang jo bedre, og aller helst i minimum 8 timer i strekk. Hun ble muggen hvis du måtte reise deg opp og gå på do.
Andremann var mer reservert, men kunne være intens kosegris så lenge det var på hans premisser. Han var dog aldri noen fangpus.
Tredje og fjerde er søsken, monsen er eksepsjonelt travel og har ikke alltid tid til kos, men når han først kommer og legger seg på deg for å få kos, så er det alvorlig fælt å være pus. Han er helt kriminell når det kommer til kos når han først ligger der.
Kjetta er ingen fangpus, men skal ha kos aller helst hele tiden, mens hun prater som en foss.

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet
Rastebenk skrev (10 timer siden):

Det er en huskatt, og en slik bør du kunne få gratis. De har som regel en veldig robust helse. Om du vil ha skikkelig kosekatt så kan det være best å adoptere en voksen katt, hvor personligheten er godt etablert slik at du vet hva du får.

En huskatt har vel ikke mer robust helse enn en rasekatt. Du aner ingenting om helsa til en huskatt, dens søsken, foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn osv osv. 

Anonymkode: 49d99...18f

AnonymBruker
Skrevet

Det er en huskatt. Korthår med svart tabbymønster. Det heter svart selv om det er brunt, på samme måte som det heter blå på kattespråket selv om det er grå. Du kan gjerne se på nyfødte om pelsen blir lang eller kort. Blir den lang er den gjerne noe mer bølgete, spesielt i nakken. Når de er leveringsklare ser du det på at de som blir langhår er mye mer myke, lodne og bølgete i pelsen, mens de som blir korthår kan gjerne ha litt lang babypels, men den er strihåret og i forskjellige lengder. Min var langhår, mor var korthår, far var langhår. Hun stakk av og fikk kull med en langhår 3 ble langhår og 1 ble korthår.

Anonymkode: eef43...6e0

AnonymBruker
Skrevet

En huskatt har vel ikke mer robust helse enn en rasekatt. Du aner ingenting om helsa til en huskatt, dens søsken, foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn osv osv. 

Anonymkode: 49d99...18f

Huskatter har generelt bedre helse og lever lengre enn rasekatter jo. Dette er for de har en større variasjon i gener. I tillegg er det ekstremt mange rasekatter som har kjente forhøyede sjanser for å få forskjellige sykdommer. Hvis man sammenligner det litt med mennesker kan man si at det blir litt som insest, det blir ikke det samme i det hele tatt, men insest anbefales ikke da det blir for mange like gener og det er ikke bra. 

Men det stemmer jo at man vet bedre hvis de har tatt tester av rasekatten og man vet sykdomshistorikken til foreldre osv og man kan like gjerne ende opp med en adoptert katt som er et resultat av insest, men generelt sett så er huskatter friskere enn rasekatter, jo. 

Anonymkode: 60cc2...715

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...