Gå til innhold

Folk som sier alenemødre er ute etter penger og tjener på å ha barna mest..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..jeg får ikke det regnestykket til å gå opp. Kan noen fortelle? 

Si f.eks at en far har annehver helg + et par overnattinger og ferier og mor har resten. Mor mottar utvidet barnetrygd. Kanskje far betaler noe bidrag. Men hvordan er det å tjene på å ha barna mest? Mor tar den daglige omsorg alene, betaler mye mer strøm, mat, klær, abonnement osv. 

Vil nå tro at 50/50 er det mest gunstige, så lenge begge foreldre er rustet til det og barna trives med det? 

Jeg spør her av ren nysgjerrighet da dette var et samtaleemne med noen venner en kveld og vi har ulike synspunkter på det. 

Anonymkode: b569d...c8f

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt at alene mødre tjener på å være alene...heller det motsatte. Om de ikke tjener godt selv

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor mye differansen på lønna er det. F eks kan man ende opp med å betale 8000kr i mnd for to barn med en slik samværsløsning dersom samværsforelder tjener mye høyere en bostedsforelderen. 

Anonymkode: 92ea7...db1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis far tjener veldig godt, så kan det jo bli sånn, men som regel taper man på å ha barnet mest eller helt alene. For å ikke snakke om at tid er penger, og at det absolutt ikke er verdt det selv om man skulle gått litt i pluss, med mindre man har familie som stiller myyyyye opp da. Barnet øker strømutgiftene, boutgiftene (fordi man trenger mer plass enn man ville gjort alene) og utgiftene til bil og drivstoff (må sannsynligvis ha dyrere bil pga sikkerheten enn man ville hatt alene, kanskje man ikke engang ville hatt bil alene? Og drivstoff for alt man må kjøre barnet på). Mat er i tillegg ganske dyrt og barn trenger sunn mat, som oftest er dyrere enn billig mat. Alt dette tenker sikkert ikke de bitre bidrags-fedrene på, de tror utgiftene kun er "utstyr", som klær og leker.

Anonymkode: 2e63d...711

• Liker 1
Skrevet

Er vel helst mennesker som ikke har noe utgangspunkt for å mene noe om slikt som faktisk mener at man sitter godt i det som aleneforelder. :P Altså hvis en kvinne sitter bedre i det med stønader enn hva hun gjorde i forholdet så bidro kanskje ikke mannen heller.

Ellers så kjenner jeg og folk som mottar gigantiske barnebidrag men de er da som regel avtalt privat og der far og mor (faktisk) betaler mer enn nødvendig for de vil at barnet skal ha alle mulighetene som de hadde hatt om foreldrene holdt sammen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke redusert skatt som er den viktigste økonomiske faktoren da?

Anonymkode: 32546...689

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke dette. Jeg får 5000 kr i måneden i bidrag, men da ser far sønnen sin ca 6 helger i året. Og da vi gikk fra hverandre, så ga jeg han tilbudet om å ha 50/50, og da hadde jeg ikke fått noe i bidrag. Men jeg hadde jo mye heller ønsket det for sønnen min, for ønsker jo at de skulle hatt et bedre forhold.

Og hadde vi hatt 50/50, så hadde jeg kunne beholde jobben min, jeg jobbet skift, og man tjener jo mest ved å jobbe helg, natt og kveld. Noe som ikke går da man aldri har barnefri. Så jeg måtte sette meg på skolebenken igjen, for å kunne få en 9-4 jobb, med lavere lønn. Og ikke minst årene jeg var student.

Anonymkode: e07ff...0e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke redusert skatt lenger

Anonymkode: d7c33...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har ene far ikke hatt samvær på 2 år (ikke mitt valg, men jeg har heller ikke orket å gjøre noe med det) og far nr 2 har de sist 12 mnd gått fra så og si annenhver helg til et par timers samvær her og der når han gidder så... Ja, jøss.. Jeg gikk fra de for økonomiens del 🤦‍♀️🙄🤦‍♀️🙄

Alternativt så hadde jeg rimelig gode grunner for å gå fra både bf 1 og bf 2. Og nei, ikke planer om å finne en ny "pappa" til barna. Jeg er mamma og pappa nok for de alle sammen tydeligvis. 

Anonymkode: 72a41...c11

AnonymBruker
Skrevet

Klart alene mødre er opptatt av penger og økonomi!! Ei inntekt og skal stå for alle regninger, lån og barna

Anonymkode: c74a3...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare kvinnehatende menn som påstår slikt. Når du hører en mann si noe slikt så takk han! For det er et stort rødt flagg som han viser deg.

Anonymkode: 08fee...a40

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enslig forsørger-fradraget på 50 000 kr vil jo kun føre til en besparing på ca. 12 000 kr (22% x 50 000).

Anonymkode: 4b196...409

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel alenemødre som skriker høyest om at de ikke har nok til å leve av.

Anonymkode: 12a4a...6a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 3000 i bidrag for tvillinger og en ekstra barnetrygd mens jeg ellers hadde minstesats på aap etter en skade på jobb og ingen utsikter for å få annen type jobb med de papirene jeg hadde. Rik var jeg absolutt ikke.

Anonymkode: 8bdcd...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100% alene med 3. Bidrag for alle er 3800. En ekstra barnetrygd. Jeg tjener 450k i året, vil ikke si vi kan fråtse akkurat. 

Anonymkode: 5017b...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som studerer og har en del barn, hun tjener 750k i året. Barnetrygd, bidrag, overgangsstønad, lønn, fradrag på skatt. Hun har 200k bare i barnetrygd og bidrag. Og de er skattefrie.. 

Anonymkode: c7642...a32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet om ei som studerer og har en del barn, hun tjener 750k i året. Barnetrygd, bidrag, overgangsstønad, lønn, fradrag på skatt. Hun har 200k bare i barnetrygd og bidrag. Og de er skattefrie.. 

Haha ok, hva er en del barn? Og hva mener du er mye? 750k er ikke mye når du har flere barn, studerer og er helt alene. Er du sur for hun har funnet ut hvordan hun kan gjøre det beste utav ting? Ingenting er vel bedre enn at hun studerer og får seg en jobb? Man går ikke i pluss når man har barn, man får ikke mer enn man trenger. Synes det er meget spesielt at du har så godt innsyn i hennes økonomi, regner med du kan spesifisere hva som er hva og da?

Anonymkode: 9e113...0dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom dette er 3 barn er det altså 5500 kr per barn. Enten har far lite samvær eller veldig god lønn. 

Et barn koster lett mer enn 5500 kr per mnd,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha ok, hva er en del barn? Og hva mener du er mye? 750k er ikke mye når du har flere barn, studerer og er helt alene. Er du sur for hun har funnet ut hvordan hun kan gjøre det beste utav ting? Ingenting er vel bedre enn at hun studerer og får seg en jobb? Man går ikke i pluss når man har barn, man får ikke mer enn man trenger. Synes det er meget spesielt at du har så godt innsyn i hennes økonomi, regner med du kan spesifisere hva som er hva og da?

Anonymkode: 9e113...0dc

Jo, hun sitter igjen med 20k hver mnd.

750k er mye penger. 

Joda, man kan få mye mer enn man trenger. Det er jo bevist når hun sitter igjen med 20.

Neix4 skrev (Akkurat nå):

Dersom dette er 3 barn er det altså 5500 kr per barn. Enten har far lite samvær eller veldig god lønn. 

Et barn koster lett mer enn 5500 kr per mnd,

Et barn koster ikke så mye. Eller jo, hvis du kjøper og bruker masse penger utover det barnet trenger så klarer du jo det seff. Mine har aldri kostet så mye med unntak om det er noe spesielt den mnd som feks en ny bilstol, da kan det koste 5500. Og jeg gir de alt det trenger, så du trenger ikke bruke den. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor ikke jobber får hun 20 000 i overgangsstønad hvis hun har barna mer enn 50 %. Gjerne også aap/ dagpenger (og bostøtte?), redusert barnehagebetaling, dobbel barnetrygd (kanskje også småbarnsstøtte) og barnebidrag. Det blir en god sum. (Mer enn jeg har utbetalt i 100% stilling i det offentlige).

Anonymkode: b755e...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...