Gå til innhold

Barnehagen sender ungen hjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å bli sprø av det barnehageopplegget...

Ungen starta i barnehage i august i fjor, og ble syk allerede etter 2.uka. Greit nok, regna med det ville bli mye sykdom fremover og var stålsatt på det. Men barnehagen ringer hjem for hver minste ting. De mener han har feber, de mener han er dårlig, han har løse bleier, han har ditt og han har datt. 

De målte febern hans med pannetermometer etter han hadde vært i full lek med de andre barna, de ringte hjem å sa han hadde 38.3 i feber. Jeg reiser til barnehagen, ungen har fin allmenntilstand og leker med de andre barna når jeg ankommer. Tar med meg ungen hjem, sjekker tempen hans rektalt ca en halvtime etter han kommer hjem, å måler 37 blank. Dette har skjedd flere ganger, å det frustrerer meg så. Hadde almenntilstanden hans vært dårlig så skulle jeg ikke ha sagt noe, men her ringer de i hety og plety og ser det omtrent aldri an.

En annen gang hentet jeg han i 14tiden, vanligvis er han der til 15 - 15.30 pga jobben, men sluttet tidligere å ville gjerne ha han hjem. Første som møter meg er hu ene barnehagetanta skriker; HAN DER HAR FEBER ASSÅ, men vi regna med du snart skulle hente så da lot vi han være. Igjen så var tilstanden fin, febern var 37 blank når vi kom hjem og ikke antydning til sykdom. 
Spurte hu hvordan han hadde vært utover dagen og når de sjekket febern hans og fikk som svar at alt med han var strålende fint, spiste bra og at de hadde sjekka tempen på han rett etter duppen fordi han virket så varm. Så sjekker jeg vogna, og der ligger det ullpledd på ullpledd sammen med en vårpose, og ute var det over 20grader. Selvfølgelig er han varm i panna da! 
Å når jeg spør hvordan han er i lek med de andre mtp allmenntilstanden så får jeg som svar at han er veldig til å slå, sparke og bite de andre barna.

Vi har et problem med dytting og slåing hjemme, men han gjør dette også når han er glad, ikke bare når han er sint. Det virker for meg at de prøver å sende han hjem for en hver pris fordi de ikke orker hans litt ufordrende oppførsel i barnehagen. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men blir frustrert fordi vi bruker opp alle sykt barn dagene på et barn som ikke er sykt. Så fort han har en enkelt løs bleie så må vi holde han hjemme i 48t, og ungen min har ofte løse bleier og har hatt det siden han var mye mindre. Han er i utredning for problemene med magen og det vet de. 

Anonymkode: e045a...d9e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en sånn som ikke bryr deg om ungen din smitter hele barnehagen så lenge du slipper å ta deg av din egen unge 🙄

Anonymkode: 370c3...223

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med lederen i barnehagen. Littt sunn fornuft er lov hos de ansatte. De kan ikke drive og måle temperaturen på et barn som ikke oppfører seg sykt. Spesielt når det er en naturlig årsak som ullpledd i vogna e.l.

Anonymkode: c1d64...1a2

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår bhg har ikke temperaturmål engang, de ser det an på allmenntilstanden. Syns det der høres rart ut, hvorfor måle temperatur i tide og utide? 

Anonymkode: 2fd3a...8d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du høres ut som en sånn som ikke bryr deg om ungen din smitter hele barnehagen så lenge du slipper å ta deg av din egen unge 🙄

Var ungen syk da? 
jeg har ikke små barn selv, men jobber med folk som har det. Den nye tendensen med at barnehager ringer for absolutt alt er slitsom. Ingen vil jo ansette småbarnsforeldre om det fortsetter sånn? 

Anonymkode: df17c...e86

• Liker 9
Skrevet

Gi beskjed om at dere ikke godtar en måling med pannetermometer. De er notorisk upålitelige og bør egentlig ikke være i bruk i noen barnehager. Tror de barnet har feber kan de måle med et vanlig termometer under armen. 

• Liker 8
Skrevet

Høres rart ut de målet temp på et barn med normal allmenntilstand. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Morsom du, for en ufølsom kommentar. 

Har vært hjemme med guttungen annenhver uke siden august for å nettopp slippe å smitte resten av avdelingen. Jeg holder guttungen hjemme hvis han har løse bleier, og gjerne i noen dager ekstra for å være sikker på at det ikke smitter over. Hver gang han er syk så bytter jeg og faren på å være hjemme.  Han har vært til leger, han har astma og går til spesialist. Jeg føler jeg gjør alt for han. Så ikke kom her å si jeg ikke tar vare på min egen unge :) 

• Liker 9
  • Hjerte 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller at de ringer en gang for mye enn for lite, men forstår frustrasjonen din. Har skjedd flere ganger her også at jeg må dra fra jobb fordi han har «feber» men egentlig var han bare varm og helt fin i formen.

Det er vanskelig å ha barn som fort blir syke i bhg, telling på antall sykt barn dager man har OG være i 100% jobb.

Føler helt ærlig at jeg blir mindre satt pris på på jobben etter at jeg fikk barn fordi jeg ofte må være hjemme med ungen.

Anonymkode: 0c204...479

• Liker 3
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Gi beskjed om at dere ikke godtar en måling med pannetermometer. De er notorisk upålitelige og bør egentlig ikke være i bruk i noen barnehager. Tror de barnet har feber kan de måle med et vanlig termometer under armen. 

Under armen er hvertfall upålitelig, men ok. Pannemåling er godt nok på sykehus, da burde det kanskje være godt nok i barnehager og. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS

Morsom du, for en ufølsom kommentar. 

Har vært hjemme med guttungen annenhver uke siden august for å nettopp slippe å smitte resten av avdelingen. Jeg holder guttungen hjemme hvis han har løse bleier, og gjerne i noen dager ekstra for å være sikker på at det ikke smitter over. Hver gang han er syk så bytter jeg og faren på å være hjemme.  Han har vært til leger, han har astma og går til spesialist. Jeg føler jeg gjør alt for han. Så ikke kom her å si jeg ikke tar vare på min egen unge :) 

Bare ignorer kommentaren.

AB ønsker bare å spre galle, og få deg til å føle dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 27f85...0e0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Mamajune11 said:

Under armen er hvertfall upålitelig, men ok. Pannemåling er godt nok på sykehus, da burde det kanskje være godt nok i barnehager og. 

Under armen er ikke 100%, men mye bedre enn pannetermometer. Det beste hadde selvfølgelig vært en rektal måling, men det er sikkert ikke lov i barnehagen. 

Opp igjennom årene har vi vært borte i diverse slike pannetermometer og ikke et av de har vist riktig måling i forhold til rektalmåling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår bhg har ikke temperaturmål engang, de ser det an på allmenntilstanden. Syns det der høres rart ut, hvorfor måle temperatur i tide og utide? 

Jeg har heller aldri målt feber i bhg, det er foreldrenes oppgave tenker jeg. Allmenntilstand, kjenne på panna osv er nok. Noen barn er alltid svette og varme etter soving, noen er alltid varme i lek.

Anonymkode: 3b08c...d5a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men les da… ungen er jo ikke syk 

Anonymkode: 6f5e8...447

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (3 minutter siden):

Under armen er ikke 100%, men mye bedre enn pannetermometer. Det beste hadde selvfølgelig vært en rektal måling, men det er sikkert ikke lov i barnehagen. 

Opp igjennom årene har vi vært borte i diverse slike pannetermometer og ikke et av de har vist riktig måling i forhold til rektalmåling. 

Jeg har jobbet på infeksjonsavdeling, og til og med der brukte vi pannemål på feks sepsisovervåkning. Kan dog være kvalitetsforskjeller på termometrene vi hadde og dem som selges på apotek. Men på alle mine år i helsevesenet har jeg aldri målt under armen på pasienter. Skal du ha helt presis måling er det rektalt som gjelder, og det kan foreldre gjøre hjemme. Ser virkelig ikke behov for at barnehagen skal måle temp på barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i bhg så målte vi temp hvis barnet virket varmt, hadde det grei almentilstand så ventet vi 20 min og målte igjen. Hvis det da fortsatt var feber temperatur ringte vi hjem. Alle vet jo at barn kan leke seg svett. 

Anonymkode: 3160d...c81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eh, nei - TS høres på ingen måte ut som en sånn en. Logg av

Anonymkode: 7079a...74d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar i flere barnehager og i samtlige hadde de policyer om at man ikke skal måle tempen på barn da vi ikke er helsepersonell. Vi så an allmenntilstanden til barnet, om de virket slappe, spiste osv. En febermåling er ikke en ren indikasjon på sykdom. Det kan være at ungen bare er varm etter å ha løpt rundt. 

Anonymkode: 95248...2ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i bhg så målte vi temp hvis barnet virket varmt, hadde det grei almentilstand så ventet vi 20 min og målte igjen. Hvis det da fortsatt var feber temperatur ringte vi hjem. Alle vet jo at barn kan leke seg svett. 

Anonymkode: 3160d...c81

Dette høres veldig unødvendig ut. Mange barn kan «koke» lenge pga lek og høyt tempo, de kan ikke regulere temperatur i form av svette.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet på infeksjonsavdeling, og til og med der brukte vi pannemål på feks sepsisovervåkning. Kan dog være kvalitetsforskjeller på termometrene vi hadde og dem som selges på apotek. Men på alle mine år i helsevesenet har jeg aldri målt under armen på pasienter. Skal du ha helt presis måling er det rektalt som gjelder, og det kan foreldre gjøre hjemme. Ser virkelig ikke behov for at barnehagen skal måle temp på barna.

Jeg antar som deg at kvaliteten på termometer brukt i barnehagen og på sykehus er temmelig forskjellig. Som jeg skrev er ikke armmåling 100%, men det er bedre enn en måling med et termometer som viser feil. 

Når det gjelder behovet for å måle temperaturen i barnehagen er jeg helt enig med deg, men problemet er at dette gjør barnehagen. Og noen barnehager gjør det ofte. Og med slike pannetermometer blir det da sendt hjem helt friske barn som bare er varme pga lek. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...