Gå til innhold

Når man finner dagbok fra tenårene, som bekrefter hvor ille ting var. Fortelle fosterfamilie, som sviktet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd hos nær familie i fosterhjem. De valgte helt og holdent selv at jeg skulle flytte dit. De ville ikke ta imot rådgiving fra barnevern, og mente de var egnet nok. Det var ,som nå lite fosterhjem den tiden.....

Etter jeg ble atten har de iallefall sviktet helt, selv om de sa jeg alltid vil ha et hjem der. Nå er jeg voksen med egne barn og ordnet liv mot alle odds. Er i jobb og funker, trolig pga pågangsmotet.  Likevel har jeg senere år utviklet PTSD, bekymringsangst og en del annet. 

Holder på med opprydning hjemme nå, og har nå etter snart to tiår klart å gå gjennom ting fra tenårene. Fant blandt annet en dagbok. Hadde blandt annet skrevet da at jeg hadde det vondt inni meg, at jeg ikke følte noen likte meg og at jeg tenkte på selvmord. Det var vondt å lese.

Det at jeg nå i tretti årene fremdeles mener og står for at jeg hadde det helt ille, bekrefter at det var virkelig ille. Jeg var ikke bare en tenåring.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Vurderer å fortelle mine tidligere fosterforeldre om denne dagboken, og hvorfor de ikke snakket mer med meg og hvorfor de ikke ville ta imot veiledning. Jeg er fremdeles den dag idag redd for de, og føler en oppvask burde vært på et familiekontor hvor jeg ikke kunne blitt avbrutt.

Anonymkode: c8f3a...b89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hva oppnår du med det? 
jeg tipper at alt bare blir vanskeligere. 
gjorde de sitt beste, eller? 

Anonymkode: f67fd...6f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva oppnår du med det? 
jeg tipper at alt bare blir vanskeligere. 
gjorde de sitt beste, eller? 

Anonymkode: f67fd...6f4

Mulig det , men tenkte som del av prosess for min egen del.

Tror neppe det. Var veldig lavmål på alle områder. Jeg var ikke en utagerende eller vanskelig tenåring, men gjorde lite ut av meg. Ble veldig snakket ned til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig det , men tenkte som del av prosess for min egen del.

Tror neppe det. Var veldig lavmål på alle områder. Jeg var ikke en utagerende eller vanskelig tenåring, men gjorde lite ut av meg. Ble veldig snakket ned til.

Men veiledning ville ikke gjort at du nødvendigvis ville åpnet deg for noen. Det er det som er så vanskelig med ungdom som har det vanskelig.  Det er et fåtall mennesker ja selv psykologer sliter med å få unge kvinner i snakk. 

Er man suicidal er det også ofte depresjoner knyttet til det som gjør at man ikke ser at andre prøver å strekke ut hånden. 

Din familie har nok langt ifra det samme synet som deg. 

Min løsning var å tilgi alle ( sa det aldri til dem, de ville nok ikke forstått det uansett) var for min egen del. De fleste prøver så godt de kan med de forutsetninger de selv har. Vi kan faktisk ikke kreve mer. Ingen er perfekte.  

Om du ble utsatt for vold, overgrep ol stiller selvsagt saken seg anderledes. 

Anonymkode: 08012...134

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men veiledning ville ikke gjort at du nødvendigvis ville åpnet deg for noen. Det er det som er så vanskelig med ungdom som har det vanskelig.  Det er et fåtall mennesker ja selv psykologer sliter med å få unge kvinner i snakk. 

Er man suicidal er det også ofte depresjoner knyttet til det som gjør at man ikke ser at andre prøver å strekke ut hånden. 

Din familie har nok langt ifra det samme synet som deg. 

Min løsning var å tilgi alle ( sa det aldri til dem, de ville nok ikke forstått det uansett) var for min egen del. De fleste prøver så godt de kan med de forutsetninger de selv har. Vi kan faktisk ikke kreve mer. Ingen er perfekte.  

Om du ble utsatt for vold, overgrep ol stiller selvsagt saken seg anderledes. 

Anonymkode: 08012...134

Er enig i det basert på erfaringer, men de var direkte stygge og nedlatende også. Tror de innerst inne vet det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er barneverntjenesten som har hatt det overordnede ansvaret for deg. Dersom du fikk skader pga uegnet fosterhjem (uavhengig av om det var slekt eller ikke), så skjedde dette på barneverntjenestens "vakt".

Mange familier avvises som fosterhjem av barneverntjenesten fordi de er uegnet.

Men ang. din fosterfamilie - jeg tror ikke du vil oppnå noe med å prøve å få de til å føle seg dårlig. Dersom de er dårlige folk hadde jeg heller kuttet de ut.

Anonymkode: a705c...34f

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva dette skal føre til jeg? De bryr seg jo ikke mer om det nå enn hva de gjorde da så det eneste du gjør er å dra opp gammelt dritt. Så kanskje du heller skal fokusere på det som er positivt og fremtiden og ikke gå å gnage på gammelt grums. 

Anonymkode: 63329...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der kommer du ikke til å oppnå noe med, bedre å bare legge det bak seg, gjort er gjort. Forøvrig har ikke fosterforeldre noe ansvar etter du er atten, med mindre de ønsker det selv. 

Anonymkode: ee1bd...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...