Gå til innhold

1-åringen min våkner plutselig 6 hver morgen. Noen med råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det er vanlig at småbarn våkner tidlig. Men min baby har våknet 9 siden han var 2 mnd gammel. Nå den siste mnd våkner han halv 6-6 og det er ikke mulig å legge han igjen. Det som gjør det krevende er at han åpenbart er veldig trøtt, for han griner og sutrer helt til han får sin første nap. Noen tips til å få han til å sove lengre? Er det vanlig at de plutselig står opp så tidlig? 

Anonymkode: 66961...1a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normal...min er 3 år og kan stå opp fra 0500-0700...så tror dessverre ikke noe finnes noe måte å få de til å sove lenge på morgenen. De vil utvikle seg i forskjellige faser og dette vil vise seg i både legging, om natten og morgenen.

Det vil komme mareritt, vokse smerter, urolig, vondt i magen..tenner..etc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet at det er vanlig at småbarn våkner tidlig. Men min baby har våknet 9 siden han var 2 mnd gammel. Nå den siste mnd våkner han halv 6-6 og det er ikke mulig å legge han igjen. Det som gjør det krevende er at han åpenbart er veldig trøtt, for han griner og sutrer helt til han får sin første nap. Noen tips til å få han til å sove lengre? Er det vanlig at de plutselig står opp så tidlig? 

Helt normalt! Det forandrer seg! Og det kan gå opp og ned i perioder. 

Anonymkode: a511f...67b

AnonymBruker
Skrevet

Normalt. Min eldste våknet som regel rundt kl. 4:00-4:30 i den alderen, og var veldig klar for første dupp halvannen time seinere. Som femåring våkner hen som regel kl. 6, ofte før det også. :Gjesp: 🥱

Anonymkode: 71d0b...784

AnonymBruker
Skrevet

Søvnbehovet vil jo gå ned etter hvert som barnet blir eldre. Så må du velge da, vil du legge senere eller stå opp tidligere?

Anonymkode: a94fe...250

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Du har bare vært skikkelig heldig tidligere. Mine barn har ofte våknet tidligere, målet mitt var at de ikke skulle våkne før 06:00… For da er det jo i alle fall litt ok at dagen begynner. I motsetning til 04:30 eller noe. 

Anonymkode: a22fe...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søvnbehovet vil jo gå ned etter hvert som barnet blir eldre. Så må du velge da, vil du legge senere eller stå opp tidligere?

Dette funker ikke for mine barn i alle fall. Spiller ingen rolle når jeg legger dem, de våkner til samme tid hver morgen uansett 😅

Anonymkode: 1df02...20f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette funker ikke for mine barn i alle fall. Spiller ingen rolle når jeg legger dem, de våkner til samme tid hver morgen uansett 😅

Samme her 😂

Anonymkode: a5f40...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Helt vanlig. Mange årsaker. Legg tidlig til dupp. Kanskje en ekstra på morgenen, kanskje bare en time etter han våknet. Prøv det. 

Aldri funnet noen løsning. Legge seg tidig selv så man kan starte dagen når ungene gjør det er vel det beste rådet. 6 er ikke så galt vil vel mange som har sett både 4 og 5 tallet i perioder med småbarna. 

Anonymkode: c6826...9bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette. Min på snart 2 sover 10 timer på natt og 1 på dagen, altså bare 11 timer i døgnet. De fleste jeg kjenner med barn på samme alder, legger barnet mellom kl.18 og 19, men det er selvfølgelig uaktuelt her. Mitt barn legges kl.20 og står opp kl.6.

Anonymkode: 870a2...7fd

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Dette vil stemme en periode fordi de har døgnrytme. Men de vil jo venne seg til det hvis søvnbehovet faktisk har endret seg.

Om du plutselig flytter til en annen tidssone, vil barna dine virkelig våkne til samme norske til uansett for alltid? Hvordan justerte dere når barna etter hvert trengte mindre søvn? Eller sover de som babyer ennå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...