Gå til innhold

Har et barn som er godt likt, og føler det er noen utfordringer med det…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som jeg har skjønt er veldig godt likt blant mange. Hun har mange venner, og det er mange som inviterer henne hjem på besøk, overnatting og andre ting. Hun inviterer alle tilbake, men hun har fire venninner hun har et nært forhold til. Disse blir invitert  oftere enn de andre, da hun ønsker å tilbringe mer tid med de.  Hun føler nok på litt dårlig samvittighet over de andre fordi hun rett og slett ikke rekker å invitere tilbake like ofte som de inviterer henne. Og flere av de ser nok på henne som sin bestevenninne, mens min datter kanskje ikke føler de har et så nært forhold, selv om de er gode venner. Jeg føler også litt på det faktisk. Og er litt redd for at noen skal føle på det fordi de ikke blir invitert like ofte som de inviterer. Er jo et luksusproblem, men alikevel litt vanskelig. 

Ville dere ha tenkt noe på dette? Evt hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 43f58...0d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ei jente på 11 år som jeg har skjønt er veldig godt likt blant mange. Hun har mange venner, og det er mange som inviterer henne hjem på besøk, overnatting og andre ting. Hun inviterer alle tilbake, men hun har fire venninner hun har et nært forhold til. Disse blir invitert  oftere enn de andre, da hun ønsker å tilbringe mer tid med de.  Hun føler nok på litt dårlig samvittighet over de andre fordi hun rett og slett ikke rekker å invitere tilbake like ofte som de inviterer henne. Og flere av de ser nok på henne som sin bestevenninne, mens min datter kanskje ikke føler de har et så nært forhold, selv om de er gode venner. Jeg føler også litt på det faktisk. Og er litt redd for at noen skal føle på det fordi de ikke blir invitert like ofte som de inviterer. Er jo et luksusproblem, men alikevel litt vanskelig. 

Ville dere ha tenkt noe på dette? Evt hva ville dere ha gjort?

Det er alltid noen barn som er populære og toneangivende i klassen. Det er jo positivt at jenta di er en som mange vil være ilag med og kanskje er det fordi hun er en god venn, omtenksom og snill. Sannsynligvis.

Jeg tenker at dette går seg til. Det er begrenset hvor mange nære venner vi har plass til og hvor nær du står mange mennesker. Noen av de som gjerne vil være med din jente ser nok på henne som en bestevenninne og andre vil være med henne fordi hun er populær.

Når jeg gikk på ungdomskolen så var nesten alle jentene forelsket i den samme gutten. Det er var en kjekk og grei gutt, ja det var det. Men egentlig handlet det om at det var han som "telte", vi ville rett og slett ha det de andre ville ha.

AnonymBruker
Skrevet

Luksusproblem ja. Jeg ville ha latt de ordne opp i det mest mulig selv. Jeg har selv en 11 årig jente med motsatt problem, og det er vanskelig å la det være, men jeg prøver!  Men man kan oppmuntre til å ta gode valg og støtte ved dårlige valg.  Jeg ville ha snakket om hvordan avvise på en hyggelig måte og oppmuntret til å inkludere flere når det er rom og tid for det. 

Anonymkode: 0c90c...29e

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg at datteren din oppfører seg helt normalt for et skolebarn å være. Klassen er stor og personlighetene mange, her må hun få lov til å utvikle og ikke minst vedlikeholde de vennskapene hun synes er viktige å ta vare på. 

Selv om det betyr at noen kan kjenne på sårhet, er det faktisk ikke hos din datter det ansvaret ligger. Vi må alle finne gode venner og ta kontakt, selvfølgelig er det trist når noen ikke gir lik motivasjon tilbake, men slik er livet. Man har forskjellige prioriterer, interesser og personligheter. 

La datteren din få velge og pleie sine vennskap. Å gripe inn og lage opp syntetiske vennskap fordi du vil skjerme de mindre nære vennene ødelegger for datteren din og kan skape mer konflikt enn det er verdt. 

Anonymkode: e82a7...e76

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Høres veldig fornuftig ut det som dere sier. Vi prøver å inkludere så mye som mulig, men ser jo at det blir litt skjevheter mtp hvor ofte hun blir invitert til noen og hvor ofte de er her. Men, jeg skjønner hva dere mener. 
Har ei på 15 som omtrent ikke har venner, så dette er liksom litt ukjent terreng. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig samvittighet skal dere ikke ha. Det er jo positivt at hun ser dette selv,. 

Det viktigste å lære de er at de ikke skal misbruke makten sin tror jeg. Så kan man ikke forvente at hun skal være like mye sammen med alle. At de er 4 som har ekstra god kontakt ser jeg ikke som noe problem. Men hvis hun begynner å bruke makten for å lage intriger bør man være obs. Slikt skjer jo som oftest veldig subtilt mellom jenter. Ofte kan jenter med mye makt trekke i trådene å få andre til å gjøre "drittjobben" slik at de virker svært uskyldige selv. Så å lære de å være greie og bruke makten riktig er en god ting. 

I min datters klasse var det et par jenter med stor makt, men de brukte den ikke på en stygg måte og det ble et veldig godt klassemiljø. Så selv om man er populær og det er positivt så kan det være viktig å følge litt med hvordan de bruker populæriteten sin. 

Anonymkode: b8943...d36

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...