Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble gjort mye før, men har inntrykk av at det er en praksis man har gått bort fra?

Jeg satt selv bom fast under fødsel. Ble røsket ut med brukket krageben og mistanker om hjerneskade pga hypoksi. Tanta mi har født alle siden barn med keisersnitt, for hennes bekken målte de til å være for lite. Det ble sagt at min mor burde hatt det samme, for det var ikke plass. 

Nevnte dette for jordmor før jeg skulle føde første gang, men hun ga meg inntrykk av at slike målinger ikke ble gjort lenger. Fødselen endte i akutt ks fordi ungen ble stresset før hun rakk å begynne reisen ned i bekkenet, men litt diffust bilde. 

Før fødsel nummer to, nevnte jeg igjen dette med bekkenet, men fikk beskjed om at det var ingen grunn til bekymring, og at kroppen "ikke lager barn som er for store til å fødes". Fødsel nummer 2 kom, jeg ble fortalt hvor fantastisk best det kom til å være med vaginal fødsel etter keisersnitt... Ungen satt bom fast. Bevegde seg aldri noe særlig nedover i bekkenet, og ble røsket ut av meg halvdød med legens hender. Skulderen satt fast. 

Hvordan går jeg fram for å få de til å måle det hersens bekkenet mitt? Er livredd for å føde igjen. 

Anonymkode: 22fec...066

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt hull i hodet om de vil overtale deg til vaginal fødsel også tredje gang!

Anonymkode: 3a52a...b47

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er helt hull i hodet om de vil overtale deg til vaginal fødsel også tredje gang!

Nå er jeg ikke gravid, altså! Og er også livredd for å bli det. Tror ikke de ville tvunget meg pga historikken, men man vet jo aldri. Hører så mye rart. 

Vil bare ha et bekkenmål i tilfelle det skulle bli aktuelt i fremtiden. Og er det for lite, så vet jeg i alle fall med sikkerhet at jeg slipper å krangle med noen igjen om å få planlagt keisersnitt. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette ble gjort mye før, men har inntrykk av at det er en praksis man har gått bort fra?

Jeg satt selv bom fast under fødsel. Ble røsket ut med brukket krageben og mistanker om hjerneskade pga hypoksi. Tanta mi har født alle siden barn med keisersnitt, for hennes bekken målte de til å være for lite. Det ble sagt at min mor burde hatt det samme, for det var ikke plass. 

Nevnte dette for jordmor før jeg skulle føde første gang, men hun ga meg inntrykk av at slike målinger ikke ble gjort lenger. Fødselen endte i akutt ks fordi ungen ble stresset før hun rakk å begynne reisen ned i bekkenet, men litt diffust bilde. 

Før fødsel nummer to, nevnte jeg igjen dette med bekkenet, men fikk beskjed om at det var ingen grunn til bekymring, og at kroppen "ikke lager barn som er for store til å fødes". Fødsel nummer 2 kom, jeg ble fortalt hvor fantastisk best det kom til å være med vaginal fødsel etter keisersnitt... Ungen satt bom fast. Bevegde seg aldri noe særlig nedover i bekkenet, og ble røsket ut av meg halvdød med legens hender. Skulderen satt fast. 

Hvordan går jeg fram for å få de til å måle det hersens bekkenet mitt? Er livredd for å føde igjen. 

Hvis du blir gravid igjen så vil jeg tro at du kan "kreve" å bli målt og/eller planlagt keisersnitt. Du sitter med traumer, og da må dine ønsker komme først. I verste fall ligger du der og nekter å presse fordi du er redd, og det er det ingen som ønsker.

Min lå i seteleie, så jeg skulle inn for å se på vekst og måle bekken, men kom aldri så langt da hun kom alt for tidlig. Vet dessverre ikke hva som er normalt i andre svangerskap.

I dette svangerskapet følges jeg godt opp med vekstkontroller da morkaken min var for liten sist, derfor vil jeg tro at din forrige fødsel vil gjøre at du får tettere oppfølging i et evt svangerskap.

Var det fastlegen som ikke ville henvise deg til videre kontroll på sykehus, eller var det på helsestasjonen? Jeg ville gått gjennom fastlegen, og hvis han eller hun ikke tok det på alvor så hadde jeg ringt sykehuset direkte. 

Gjort det tidligere, og det har gått bra. Byttet fastlege like etterpå.

Anonymkode: fb1c1...69c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er jeg ikke gravid, altså! Og er også livredd for å bli det. Tror ikke de ville tvunget meg pga historikken, men man vet jo aldri. Hører så mye rart. 

Vil bare ha et bekkenmål i tilfelle det skulle bli aktuelt i fremtiden. Og er det for lite, så vet jeg i alle fall med sikkerhet at jeg slipper å krangle med noen igjen om å få planlagt keisersnitt. 

Ts

Skjønner, den tryggheten kan jo være det som vipper til at man faktisk tør å gjøre det igjen. Og ja, mye rart 😬 Mange som har dårlige erfaringer med svangerskaps-, føde- og barselomsorg dessverre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skjønner, den tryggheten kan jo være det som vipper til at man faktisk tør å gjøre det igjen. Og ja, mye rart 😬 Mange som har dårlige erfaringer med svangerskaps-, føde- og barselomsorg dessverre.

Ja, det er noe med den tryggheten. Norsk helsevesen er så utrolig pushy på vaginale fødsler. Kan sikkert blånekte, men orker ikke krangling og usikkerhet. Har vært veldig dårlig med hyperemesis i halvparten av begge svangerskap, så å drive med noen prosess oppi det der hadde jeg ikke orket. Vil liksom da ha ting avklart på forhånd. 

Pluss at jeg er oppriktig nysgjerrig på om bekkenet mitt er det som er utslagsgivende i å gjøre fødsler til ren tortur for meg, og barna 😥

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts

Moren min måtte krangle seg til keisersnitt selv etter hun fikk påvist for smalt bekken, og det var tidlig på 2000-tallet. Tror ikke de har blitt noe "snillere" med årene heller, men det varierer sikkert litt fra sted til sted. Håper ikke de gjør seg vanskelige om du skulle bli gravid igjen! Det blir bare for dumt.

Anonymkode: 66388...97d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du blir gravid igjen så vil jeg tro at du kan "kreve" å bli målt og/eller planlagt keisersnitt. Du sitter med traumer, og da må dine ønsker komme først. I verste fall ligger du der og nekter å presse fordi du er redd, og det er det ingen som ønsker.

Min lå i seteleie, så jeg skulle inn for å se på vekst og måle bekken, men kom aldri så langt da hun kom alt for tidlig. Vet dessverre ikke hva som er normalt i andre svangerskap.

I dette svangerskapet følges jeg godt opp med vekstkontroller da morkaken min var for liten sist, derfor vil jeg tro at din forrige fødsel vil gjøre at du får tettere oppfølging i et evt svangerskap.

Var det fastlegen som ikke ville henvise deg til videre kontroll på sykehus, eller var det på helsestasjonen? Jeg ville gått gjennom fastlegen, og hvis han eller hun ikke tok det på alvor så hadde jeg ringt sykehuset direkte. 

Gjort det tidligere, og det har gått bra. Byttet fastlege like etterpå.

Anonymkode: fb1c1...69c

Ja, du har nok rett. Ville nok fått mye bedre oppfølging, men er såpass traumatisert at jeg kjenner jeg stoler med på "objektive nummere" 😥 men det blir kanskje litt bedre med tiden og stunden. 

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med to barn, men er fortsatt ganske ung. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren min måtte krangle seg til keisersnitt selv etter hun fikk påvist for smalt bekken, og det var tidlig på 2000-tallet. Tror ikke de har blitt noe "snillere" med årene heller, men det varierer sikkert litt fra sted til sted. Håper ikke de gjør seg vanskelige om du skulle bli gravid igjen! Det blir bare for dumt.

Huff, det verste er at jeg tviler ikke 😒 

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at de er veldig tilbakeholdne på vurdering av bekken generelt. Bekkenet mitt er veldig skjevt og rart etter en skade (ser ordentlig ommøblert ut inni der på røntgen og er også synlig utenpå kroppen) og ba om vurdering av bekkenet fordi jeg var redd for at det skulle bli problemer under fødselen på grunn av det, men fikk blankt nei og beskjed om at det kom til å gå sååå fint, atte. Da jeg tilbød meg å ta med røntgenbilder av bekkenet ble jeg kalt hysterisk. Baby satt bom fast. Og forklaringen til fødselslegen som måtte røske han ut? Fordi bekkenet var så utrolig skjevt og rart. 🙄 

Anonymkode: 6cf7e...d79

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har inntrykk av at de er veldig tilbakeholdne på vurdering av bekken generelt. Bekkenet mitt er veldig skjevt og rart etter en skade (ser ordentlig ommøblert ut inni der på røntgen og er også synlig utenpå kroppen) og ba om vurdering av bekkenet fordi jeg var redd for at det skulle bli problemer under fødselen på grunn av det, men fikk blankt nei og beskjed om at det kom til å gå sååå fint, atte. Da jeg tilbød meg å ta med røntgenbilder av bekkenet ble jeg kalt hysterisk. Baby satt bom fast. Og forklaringen til fødselslegen som måtte røske han ut? Fordi bekkenet var så utrolig skjevt og rart. 🙄 

Anonymkode: 6cf7e...d79

Det er akkurat dette inntrykket jeg har også! At å sjekke bekkenet liksom er så "ut", og at man nærmest blir stemplet som hysterisk alternativmedisiner om man spør om bekkenmål i dag 🙃 Hadde vært interessant å vite om dette gjelder i andre land også. Er så mye rar ideologi i fødselsomsorgen i Norge. Helt horribelt alt de ikke ville sjekke bekkenet ditt! All sunn fornuft tilsier jo at det burde sjekkes. 

Ts

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er akkurat dette inntrykket jeg har også! At å sjekke bekkenet liksom er så "ut", og at man nærmest blir stemplet som hysterisk alternativmedisiner om man spør om bekkenmål i dag 🙃 Hadde vært interessant å vite om dette gjelder i andre land også. Er så mye rar ideologi i fødselsomsorgen i Norge. Helt horribelt alt de ikke ville sjekke bekkenet ditt! All sunn fornuft tilsier jo at det burde sjekkes. 

Ts

De måler kun bekkenet av og til ved seteleie. Dette fordi det er mye mer fatalt om bekkenet plutselig viser seg å være for trangt da. Ellers forstår jeg det slik at så lenge hodet er først så går det nesten alltid. 

jeg hadde setelei , ble målt. Bekkenet var for trangt for setefødsel. 

Anonymkode: 224fb...99a

AnonymBruker
Skrevet

De måler kun bekkenet av og til ved seteleie. Dette fordi det er mye mer fatalt om bekkenet plutselig viser seg å være for trangt da. Ellers forstår jeg det slik at så lenge hodet er først så går det nesten alltid. 

jeg hadde setelei , ble målt. Bekkenet var for trangt for setefødsel. 

Anonymkode: 224fb...99a

Ja, det er tydeligvis bare det som teller for dem: overlevelse. Og ikke misforstå meg, det er selvfølgelig viktigst, men det er jo kjekt om mor slipper fra det uten traumer og varige skader. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er tydeligvis bare det som teller for dem: overlevelse. Og ikke misforstå meg, det er selvfølgelig viktigst, men det er jo kjekt om mor slipper fra det uten traumer og varige skader. 

Litt traumer og varige skader må man se på som litt naturlig svinn 😒 Det handler om økonomi. I alle land med et adekvat privat helsetilbud ser vi ikke den samme dyrkingen av vaginal fødsel i absolutt alle sammenhenger. Det handler om sparing, og så tilpasser man historien deretter. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Traumer og fødselsskader er noe vi bare må tåle når vi absolutt skal ha barn 🙃 

Anonymkode: 282be...339

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der sa du det! 🤬

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid med førstemann fikk jeg beskjed om at det var helt usannsynlig at bekkenet var for trangt til å føde mitt eget barn i hodeleie, med mindre jeg hadde noen skade eller misdannelse der. Og at dersom det likevel var for trangt, ville fødselen stoppe opp og det ville ende med akutt keisersnitt. Moren min fikk målt bekkenet, og beskjed om at hun ikke kunne føde et normalt stort barn. Jeg kom ut, men veide bare 2 kg. og hun fikk store skader. Jeg var livredd, og syns egentlig frykten ble avfeid. Å få målt bekkenet var uaktuelt fikk jeg beskjed om.  

På føden sa de imidlertid at de var oppmerksomme på at jeg er veldig lav, kunne ha trangere bekken enn snittet. Og de sa at de noterte seg moren min sin fødselsopplevelse som jeg fortalte om. De skulle følge godt med og ha lav terskel for å avslutte og gjøre keisersnitt om det oppstod problemer. Der følte jeg meg absolutt tatt på alvor.

Jeg har hatt to veldig raske og lette fødsler, så mitt bekken var ikke for trangt. Og jeg trengte ikke den målingen. Det utgjør vel litt stråling for fosteret, selv om det vel er vurdert å være ganske uproblematisk når de gjør det som rutine før setefødsler. Men å ikke bare bli avfeid på føden med en frykt for noe som virker logisk for meg, betydde mye altså. Noen har trangere bekken enn snittet, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det i hvert fall øker sjansen for trøbbel.

Anonymkode: 97194...28b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 7 mnd på vei nå og ingen har nevnt bekken eller måling med ett ord, så regner med at det ikke skjer lenger? 

Anonymkode: f6502...3b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 7 mnd på vei nå og ingen har nevnt bekken eller måling med ett ord, så regner med at det ikke skjer lenger? 

Anonymkode: f6502...3b5

Det har aldri vært rutine, men ble før gjort i en del tilfeller hvor man mistenkte trangt bekken hos mor. Virker som det var mer vanlig opp til 90-tallet, kanskje. Men har som sagt aldri vært en del av noen rutinekontroll. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble målt pga seteleie, fikk inntrykk av at det var rutine på sykehuset jeg fødte på. 

Anonymkode: 2f661...6b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...